Gå til innhold

Hvordan takle de neste månedene - deprimert (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg studerer i Tyskland og har gjort det de siste 5 årene. Nå har jeg bare 1 år igjen! Har aldri følt at jeg har passet helt inn i miljøet her og ikke fått noen gode venner, og sitter bare på hybelen med mindre jeg er på skole. Det siste året her er i tillegg ekstra ensomt fordi vi har ingen forelesninger, og alt av skole skjer i grupper på 5 stk. Jeg har havnet i en gruppe der jeg over hodet ikke passer inn. Har prøvd å bytte gruppe men får ikke lov av skolen. Heldigvis har jeg en kjæreste hjemme i Norge og vi snakker noen timer på telefon ca 3 ganger i uka. Å få seg nye venner her nede har jeg også gitt opp. Kan ikke språket og har ikke klart å få venner de siste 5 årene så orker heller ikke å prøve så hardt nå når det er under 1 år igjen.

Føler likevel jeg må gjør noe for psyken min. Er nedstemt, trist og utslitt konstant når jeg er i Tyskland. Sliter med å komme meg opp av senga om morningene, oppvasken og husarbeid blir nedprioritert til det ser helt forferdelig ut og har mistet all motivasjon til å lage gode måltider og spise bra mat som jeg gjorde tidligere. Nå utsetter jeg å spise til jeg er utsultet og blir ofte frossenpizza eller bestille mat. Har prøvd å tvinge meg selv til å jogge de siste ukene i håp om at det skal gi meg endorfiner, men funker ikke i det hele tatt føler jeg. Liker styrketrening bedre, men er så langt til treningssenter at man må ta trikk, og da blir det gjerne ikke noe av. I tillegg tar skolearbeid opp mesteparten av tiden min, og sitter med det hver dag helt til hodet mitt er gåent. Så da er det ikke fristende å skulle gjør noe spesielt, og ligger bare på sofaen og ser TV resten av kveldene.