Gå til innhold

Hvordan takle de neste månedene - deprimert (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg studerer i Tyskland og har gjort det de siste 5 årene. Nå har jeg bare 1 år igjen! Har aldri følt at jeg har passet helt inn i miljøet her og ikke fått noen gode venner, og sitter bare på hybelen med mindre jeg er på skole. Det siste året her er i tillegg ekstra ensomt fordi vi har ingen forelesninger, og alt av skole skjer i grupper på 5 stk. Jeg har havnet i en gruppe der jeg over hodet ikke passer inn. Har prøvd å bytte gruppe men får ikke lov av skolen. Heldigvis har jeg en kjæreste hjemme i Norge og vi snakker noen timer på telefon ca 3 ganger i uka. Å få seg nye venner her nede har jeg også gitt opp. Kan ikke språket og har ikke klart å få venner de siste 5 årene så orker heller ikke å prøve så hardt nå når det er under 1 år igjen.

Føler likevel jeg må gjør noe for psyken min. Er nedstemt, trist og utslitt konstant når jeg er i Tyskland. Sliter med å komme meg opp av senga om morningene, oppvasken og husarbeid blir nedprioritert til det ser helt forferdelig ut og har mistet all motivasjon til å lage gode måltider og spise bra mat som jeg gjorde tidligere. Nå utsetter jeg å spise til jeg er utsultet og blir ofte frossenpizza eller bestille mat. Har prøvd å tvinge meg selv til å jogge de siste ukene i håp om at det skal gi meg endorfiner, men funker ikke i det hele tatt føler jeg. Liker styrketrening bedre, men er så langt til treningssenter at man må ta trikk, og da blir det gjerne ikke noe av. I tillegg tar skolearbeid opp mesteparten av tiden min, og sitter med det hver dag helt til hodet mitt er gåent. Så da er det ikke fristende å skulle gjør noe spesielt, og ligger bare på sofaen og ser TV resten av kveldene. 

Ser mørkt på vinteren nå, begynner å bli mørkt ute og jeg klarer ikke å finne glede i noe og har heller ikke noe å glede meg til, utenom å bli ferdig med skole og endelig kunne flytte hjem til Norge igjen og få livet mitt tilbake. Det er dessverre for langt frem i tid til at jeg klarer å bruke det som motivasjon når jeg vet at ting blir dritt i mange måneder til. Trenger tips til å takle de neste månedene:(

Anonymkode: 1360a...0da

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å fokusere på de tingene som er positive?

Du ramser opp masse negative ting i Tyskland, men ikke en eneste positiv en? Er alt helt jævlig? Hvordan har du overlevd 4 år? 

Frivillige grupper finnes nok også i Tyskland, facebook gruppene "Hey Girl" der man kan møte kvinner. 

Anonymkode: b5ab8...a17

Skrevet

Du burde prøve å komme i kontakt med andre nordmenn i Tyskland. Det er sikkert en stor by du bor i? Det må jo være andre nordmenn der? Hvis du bor i Berlin eller Hamburg kan du kontakte Sjømannskirken/sjekke ut arrangementer de har. 

• Liker 1
Skrevet

Uff da, over fire år i Tyskland uten å lære tysk? Jeg tipper manglede vennskapstilknytninger ligger i at du ikke snakker språket. 
Nå er du likevel på oppløpssida og må komme deg til mål. Enig med @KatteLatte, sjekk ut om det finnes en forening for nordmenn der du bor, så får du bare overse at de kan være en del eldre enn deg, de er hyggelig for det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med å fokusere på de tingene som er positive?

Du ramser opp masse negative ting i Tyskland, men ikke en eneste positiv en? Er alt helt jævlig? Hvordan har du overlevd 4 år? 

Frivillige grupper finnes nok også i Tyskland, facebook gruppene "Hey Girl" der man kan møte kvinner. 

Er ikke så mye positivt å si dessverre. Været er litt bedre enn i Norge, men det har ingenting å si når jeg er mentalt utslitt av skole, er ensom og føler jeg ikke mestrer livet lenger. De andre årene har har slitt på samme måte, bare at ting har blitt verre og verre jo lenger tid jeg er her og føler livet mitt bare er på pause. Man kommer seg jo gjennom det, selv om man ikke har det så bra. I tillegg har det vært lettere de andre årene å ta seg helgeturer hjem til Norge og koble av litt. Pga skolesituasjon, økonomi og vanskeligheter med fly (flyruten jeg tok før har sluttet å gå), så vet jeg at jeg ikke får mulighet til å dra hjem før jul.

Ser alle nevner å prøve å finne venner. Prøvde de første årene med Facebook-grupper osv. Møtte også noen derfra og dro på cafe og bowling, men føltes veldig kleint og ubehagelig. Som å vær på en Tinder-date, så tror ikke jeg orker å utsette meg selv for det igjen når jeg ikke har så veldig lenge igjen, og har minimalt med ork til å skulle vær sosial etter skolearbeidet er gjort.

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Du har mye tid igjen. Og ork får du ikke, du må tvinge deg, fordi du innerst inne innser at du har godt av det. Hvilken by bor du i?

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig at du kommer deg ut og i aktivitet selv om du ikke vil. Gå turer, gå på aktiviteter for studenter etc. 

Anonymkode: 83580...b43

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er ikke så mye positivt å si dessverre. Været er litt bedre enn i Norge, men det har ingenting å si når jeg er mentalt utslitt av skole, er ensom og føler jeg ikke mestrer livet lenger. De andre årene har har slitt på samme måte, bare at ting har blitt verre og verre jo lenger tid jeg er her og føler livet mitt bare er på pause. Man kommer seg jo gjennom det, selv om man ikke har det så bra. I tillegg har det vært lettere de andre årene å ta seg helgeturer hjem til Norge og koble av litt. Pga skolesituasjon, økonomi og vanskeligheter med fly (flyruten jeg tok før har sluttet å gå), så vet jeg at jeg ikke får mulighet til å dra hjem før jul.

Ser alle nevner å prøve å finne venner. Prøvde de første årene med Facebook-grupper osv. Møtte også noen derfra og dro på cafe og bowling, men føltes veldig kleint og ubehagelig. Som å vær på en Tinder-date, så tror ikke jeg orker å utsette meg selv for det igjen når jeg ikke har så veldig lenge igjen, og har minimalt med ork til å skulle vær sosial etter skolearbeidet er gjort.

ts

Utrolig trist at du ser slik på det. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du har taklet det hittil om det er så tungt og jævlig.

Jeg hadde nok ikke tatt det studie i tyskland og hadde reist hjem igjen om det var såpass ille som du beskriver. Ingen har noen garanti for at de lever "neste år". 

Skrevet

Hvorfor har du ikke lært tysk? Men de fleste tyskere snakker vel engelsk uansett.

det er jo masse å gjøre i Tyskland vs Norge, så finn på ting alene? Du må ikke sitte på en hybel dag inn og ut

Anonymkode: 20cc1...261

• Nyttig 1
Skrevet

Er du i nærheten av sjømannskirken? Det kan være ganske fint tilbud! 

Skrevet

Vet ikke hvordan man kommer seg opp av dystre tanker og tristhet, men jeg vil anbefale (i tillegg til andre ting evt.) å pøse på med D-vitaminer. Ei venninne var deprimert i fjor så hun var nesten suicidal, men hun startet med D-vitaminer og hun sa at det hjalp mye for henne. 

D-vitaminer er ikke trylleformel, men det kan være en god start. Håper du får det bedre i vinter og godt at du har en kjæreste å prate med. ❤️ 

Anonymkode: e094f...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...