Gå til innhold

Angst og usikkerhet på jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg sliter mye med overtenking og "imposter-syndrom" på jobb.

Jeg jobber innenfor et kunstnerisk yrke - hvor man i stor grad er freelancere og blir ansatt for kortere perioder. Det er veldig vanskelig å få jobb, og å få jobb i lengre perioder  er sjeldent. Jeg har nå fått en lengre kontrakt, og er veldig glad og stolt over det. 

Men jeg kjenner på en ekstrem angst og "impostersyndrom" i forhold til det. Jeg tenker hver dag at sjefen angrer på at han ansatte meg, at jeg har vært en skuffelse, at jeg ikke er så god som han trodde jeg skulle være, at jeg er en byrde som de nå bare må deale med at de har ansatt.

Disse tankene kommer hvis jeg ikke har fått noe bekreftelse fra sjefen på en stund - hvis jeg møter ham i gangen og han ikke sier annet enn "hei" eller virker stresset/ fjern. Jeg er en person som blir utrolig påvirket av hvordan andre oppfører seg, sensitiv på å plukke opp andres energier og jeg tenker ofte at det på en eller annen måte er min skyld. Jeg vet at dette henger sammen med barndommen, en familie der jeg måtte være den som var snill og passet på at familien hang sammen, at det var god stemning og ikke lagde problemer. 

Jeg vet at jeg ble ansatt fordi han synes jeg er god, og jeg vet at man ikke ansetter noen bare for å være snill. Denne kontrakten fikk jeg etter å ha jobbet der i flere korte perioder, og derfor har jeg fått vist mye av meg selv i jobben før jeg ble ansatt.  Men likevel kommer disse tankene, gang på gang, og jeg overtenker, får hjertebank og blir utrolig usikker og lei meg av det. Og det gjør også at jeg ikke tørr å virke for glad/gira på jobben, fordi jeg er redd for at de skal tenke "skjønner ikke hun at hun ikke gjør en god jobb?". 

Dette ble kanskje litt rotete, men er det noen som kan kjenne seg igjen/ eller har noen tips? 
Jeg har gått til psykolog, og jeg tenker å gjøre det mer i fremtiden - men akkurat nå har jeg verken råd eller mulighet til det. 

Anonymkode: af78f...80c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er helt vanlig. De fleste som er normalt reflekterte mennesker føler dette i alle fall sporadisk. For dette r jo dyktigere folk enn deg der ute. Om ikke på ett område så på et annet. Sånn skal det være, og det skal vi vite. 

Faktisk vil jeg gå så langt som å si at mennesker som aldri har følt dette nok er i gruppen mennesker med så liten kunnskap at de ikke har noen form for innsikt i hvor mye mer enn dem omgivelsene faktisk vet. Å innimellom tvile på egne ferdigheter er ikke negativt. Å aldri tvile? Det er negativt. Å alltid tvile? Det er også negativt, men likevel ikke fullt så ille som å aldri tvile. ;) 

Anonymkode: ca7e7...f75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det der er helt vanlig. De fleste som er normalt reflekterte mennesker føler dette i alle fall sporadisk. For dette r jo dyktigere folk enn deg der ute. Om ikke på ett område så på et annet. Sånn skal det være, og det skal vi vite. 

Faktisk vil jeg gå så langt som å si at mennesker som aldri har følt dette nok er i gruppen mennesker med så liten kunnskap at de ikke har noen form for innsikt i hvor mye mer enn dem omgivelsene faktisk vet. Å innimellom tvile på egne ferdigheter er ikke negativt. Å aldri tvile? Det er negativt. Å alltid tvile? Det er også negativt, men likevel ikke fullt så ille som å aldri tvile. ;) 

Anonymkode: ca7e7...f75

Jaa du har rett - men jeg kjenner det går skikkelig utover hverdagen. Det meste går på hva jeg tenker når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg tenker på alt jeg har sagt og gjort, alt de andre på jobben har sagt og gjort, hva spesielt sjefen egentlig tenker og føler om meg, osv. 

Anonymkode: af78f...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik på min forrige arbeidsplass, og det var utrolig tungt og påvirket psyken min i veldig stor grad. Ble liksom mer og mer usikker også. Så jeg måtte til slutt bare gi meg i den jobben. 

I ditt tilfelle så har du blitt ansatt etter at de har sett hva du FAKTISK kan, så prøv å trygg deg på det. De vet du kan, og hadde ikke ansatt deg om de ikke var fornøyd med det du har gjort de andre gangene. ❤️

Anonymkode: 90fed...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...