Gå til innhold

Fortelle mamma at jeg skal starte på antidepressiva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år og skal starte på antidepressiva grunnet mye angst. Mamma er veldig paranoid når det kommer til medisiner og derfor i mot det. Jeg ønsker derfor ikke å fortelle det til henne, men det blir litt vanskelig siden jeg fortsatt bor hjemme. Er redd hun legger merke til det. Hva tenker dere?

Anonymkode: 27161...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du bør si det. Du bør stå opp for dine egne valg og ikke ta hensyn til hva hun mener. Du har ikke ansvar for hennes følelser.

Men vet det ikke er lett, og det kan være lettere å lyge.

Anonymkode: afed2...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at du bør si det. Du bør stå opp for dine egne valg og ikke ta hensyn til hva hun mener. Du har ikke ansvar for hennes følelser.

Men vet det ikke er lett, og det kan være lettere å lyge.

Da begynner hun enten å kjefte eller så gir hun meg dårlig samvittighet😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det er nettopp det du bør øve på å håndtere en sånn situasjon. Hvem har gitt deg antidepressiva? Fastlege? Går du til psykolog? Hvordan du skal håndtere dette kan jo være et tema du kan ta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, og det er nettopp det du bør øve på å håndtere en sånn situasjon. Hvem har gitt deg antidepressiva? Fastlege? Går du til psykolog? Hvordan du skal håndtere dette kan jo være et tema du kan ta opp.

Går til både psykolog og psykiater, har fått det av psykiater. Det handler mer om at jeg ikke orker å ta opp den diskusjonen fordi jeg vet vi kommer til å krangle. Men jeg skal tenke på det

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke å si noe. Hva slags medisiner du har fått av legen er ikke noe hun behøver å legge seg opp i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din mor høres ut som min mor, og jeg ville ikke ha sagt noe. Oppbevar medisinen på et sted der hun ikke finner den, altså ikke på badet eller kjøkkenet.

Anonymkode: 26b0c...bd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da anbefaler jeg deg å si det til noen du stoler på og som kan gi deg den støtten du trenger :)

Anonymkode: 8099d...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sagt noe til min mor.

Du beskriver min mor i det lille du skriver, vi har ikke lenger kontakt fordi hun aldri støttet meg i MINE valg, og alle valg jeg tok som ikke samsvarte med hva hun mente, var dumme og lite gjennomtenkt ifølge henne.

Sånn mister man barna sine tenker nå jeg. 

Anonymkode: 11b2a...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da holder du stilt. Ikke fortell henne mer enn hva du absolutt må, også må du finne deg en vet ut av hjemmet hennes. Jeg mistenker at dine psykiske problemer lett kan henge sammen med hennes nære tilstedeværelse i ditt liv.

Anonymkode: c6604...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du bor hos din mor, er du fortsatt voksen og tar avgjørelser angående din helse uavhengig av henne. Du plikter ikke å diskutere dette med henne i det hele tatt. Gir det deg merbelastning å informere henne, lar du være.

Det er egentlig en grei strategi sånn generelt. Ingen som har hang til å legge seg opp i avgjørelser som ikke angår dem, får mer informasjon enn strengt nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...