AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Skrevet 21. oktober 2024 Jeg har kuttet ut koffein for tiden, jeg går turer hver kveld, unngår blått lys før jeg skal sove. Og gjør alle de riktige tingene. Jeg spiser sundt og variert, tar D-vitamin og tran hver eneste dag. Men likevel så opplever jeg å være nede for telling. Jeg opplever mye stress for tiden, og det er mulig jeg har PTSD etter ett overgrep som skjedde for ett år siden. Kom meg ut av den verste perioden med utbrenthet i våres, da startet jeg hverdagen igjen. Og er fult tilbake nå etter å jobbet meg gradvis opp. Men som sagt så sover jeg ikke og det ødelegger meg. Jeg sover kanskje 3 timer hver natt. Så det er mye jeg ikke får vært med på om formiddagen, fordi jeg MÅ prioritere hvile der jeg kan om jeg ikke sovner før 0600. Da kan jeg sove fra til 9-10, og da kan jeg starte dagen. Jeg har fast søvnrutine egentlig. Legger meg til samme tid og står opp til samme tid. Legger meg tidlig på kvelden. Så jeg føler det skyldes stress. Føler dette ødelegger meg mentalt og begynner å bli desperat. Gråter også mye om ettermiddagen. Synes det er vanskelig å være til bry da jeg har hatt en lengre periode der jeg var psyk, og vil ikke innrømme denne tilbakefallet. Jeg føler jeg bare blir til bry. Folk må jo bli lei av å høre på meg. Jeg skjønner jo åpenbart at jeg bør kontakte lege. Jeg har ei samtalepartner som jeg stoler veldig på gjennom jobben som jobber med dette å være der når det er tøft. Men det er noe vanskelig med det å innrømme tilbakefall, når ting har vært bra en stund. Er henne jeg vil få hjelp av først, men det er så ekstremt vanskelig Anonymkode: 81a0c...e27
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har kuttet ut koffein for tiden, jeg går turer hver kveld, unngår blått lys før jeg skal sove. Og gjør alle de riktige tingene. Jeg spiser sundt og variert, tar D-vitamin og tran hver eneste dag. Men likevel så opplever jeg å være nede for telling. Jeg opplever mye stress for tiden, og det er mulig jeg har PTSD etter ett overgrep som skjedde for ett år siden. Kom meg ut av den verste perioden med utbrenthet i våres, da startet jeg hverdagen igjen. Og er fult tilbake nå etter å jobbet meg gradvis opp. Men som sagt så sover jeg ikke og det ødelegger meg. Jeg sover kanskje 3 timer hver natt. Så det er mye jeg ikke får vært med på om formiddagen, fordi jeg MÅ prioritere hvile der jeg kan om jeg ikke sovner før 0600. Da kan jeg sove fra til 9-10, og da kan jeg starte dagen. Jeg har fast søvnrutine egentlig. Legger meg til samme tid og står opp til samme tid. Legger meg tidlig på kvelden. Så jeg føler det skyldes stress. Føler dette ødelegger meg mentalt og begynner å bli desperat. Gråter også mye om ettermiddagen. Synes det er vanskelig å være til bry da jeg har hatt en lengre periode der jeg var psyk, og vil ikke innrømme denne tilbakefallet. Jeg føler jeg bare blir til bry. Folk må jo bli lei av å høre på meg. Jeg skjønner jo åpenbart at jeg bør kontakte lege. Jeg har ei samtalepartner som jeg stoler veldig på gjennom jobben som jobber med dette å være der når det er tøft. Men det er noe vanskelig med det å innrømme tilbakefall, når ting har vært bra en stund. Er henne jeg vil få hjelp av først, men det er så ekstremt vanskelig Anonymkode: 81a0c...e27 Problemet ditt er vel at du sover for langt frempå? Å snu søvnmønsteret ditt er ingen enkel sak, så her må du få profesjonell hjelp. Om tankekjør holder deg våken, så stå opp, og skriv ned alt du har i hodet av tanker. Gå og legg deg, og gjenta om du fortsatt ikke får sove. I istedenfor å legge deg til å sove klokken 6, så bør du vurdere å stå opp og gå ut, holde deg våken til kvelden, og så legge deg rundt klokken 21/22. for å prøve å snu søvnmønsteret. (Ja, du vil være stuptrøtt, men det er meningen, og dette gjør jeg selv når sykdom har ødelagt nettene). Anonymkode: 122ba...830 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Skrevet 21. oktober 2024 Fortsett med de gode tingene du gjør for deg selv. Ting tar tid, dessverre. Er det noe du kan gjøre med stresset? Det er jo gjerne å ta tak i det som hjelper aller mest... Ofte tror vi at det ikke er noen ting å gjøre, men det er det alltid, det er bare at vi vegrer oss for å gjøre det, av forskjellige grunner. Hvis du begynner å gå inn i hvorfor du mener at du ikke kan gjøre noe med det, da nærmer du deg kjernen av problemet. Anonymkode: c3be9...77c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Problemet ditt er vel at du sover for langt frempå? Å snu søvnmønsteret ditt er ingen enkel sak, så her må du få profesjonell hjelp. Om tankekjør holder deg våken, så stå opp, og skriv ned alt du har i hodet av tanker. Gå og legg deg, og gjenta om du fortsatt ikke får sove. I istedenfor å legge deg til å sove klokken 6, så bør du vurdere å stå opp og gå ut, holde deg våken til kvelden, og så legge deg rundt klokken 21/22. for å prøve å snu søvnmønsteret. (Ja, du vil være stuptrøtt, men det er meningen, og dette gjør jeg selv når sykdom har ødelagt nettene). Anonymkode: 122ba...830 Nei, normalt står vanligvis opp mellom 0700-0800. Og 09:00 i helgene. Og legger meg sjeldent senere enn 11:00. Men passer alltid på å få 8 timer søvn. Men det er ekstremt mye stress for tiden. Sliter med angst fra før av. Ts Anonymkode: 81a0c...e27
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Problemet ditt er vel at du sover for langt frempå? Å snu søvnmønsteret ditt er ingen enkel sak, så her må du få profesjonell hjelp. Om tankekjør holder deg våken, så stå opp, og skriv ned alt du har i hodet av tanker. Gå og legg deg, og gjenta om du fortsatt ikke får sove. I istedenfor å legge deg til å sove klokken 6, så bør du vurdere å stå opp og gå ut, holde deg våken til kvelden, og så legge deg rundt klokken 21/22. for å prøve å snu søvnmønsteret. (Ja, du vil være stuptrøtt, men det er meningen, og dette gjør jeg selv når sykdom har ødelagt nettene). Anonymkode: 122ba...830 Jeg vet ikke hvor du har fått for deg at jeg har ujevn søvnrytme. Jeg legger meg som vanlig til samme tid. Tar ingen power nap i løpet av dagen selv hvor lite søvn. Men for å kunne gjøre jobben min, så må jeg få de timene søvn før jeg MÅ opp. Og da er det 09:00. Men som regel har jeg to timer til overs før jeg virkelig må opp. For å kunne få en rolig start. Men tenkte det var irrelevant her. Fordi jeg gjør som sagt så godt som jeg kan. Ts Anonymkode: 81a0c...e27 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, normalt står vanligvis opp mellom 0700-0800. Og 09:00 i helgene. Og legger meg sjeldent senere enn 11:00. Men passer alltid på å få 8 timer søvn. Men det er ekstremt mye stress for tiden. Sliter med angst fra før av. Ts Anonymkode: 81a0c...e27 Hvordan får du 8 timers søvn hvis du legger deg 23 og ikke får sove, og så står du opp igjen klokka 7-8.9? Anonymkode: d0021...34a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #7 Skrevet 21. oktober 2024 https://www.annettedragland.no/sovebedre Jeg fikk nettopp epost om et gratis webinar. Kanskje det er noen tips der. Anonymkode: 205fa...7af 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vet ikke hvor du har fått for deg at jeg har ujevn søvnrytme. Jeg legger meg som vanlig til samme tid. Tar ingen power nap i løpet av dagen selv hvor lite søvn. Men for å kunne gjøre jobben min, så må jeg få de timene søvn før jeg MÅ opp. Og da er det 09:00. Men som regel har jeg to timer til overs før jeg virkelig må opp. For å kunne få en rolig start. Men tenkte det var irrelevant her. Fordi jeg gjør som sagt så godt som jeg kan. Ts Anonymkode: 81a0c...e27 Jeg leste innlegget ditt, og har svart på det du der har skrevet. Kanskje du og er for trett til å oppfatte hva som blir formidlet? poenget er at du må gjøre endringer i det mønsteret du nå har laget deg. Anonymkode: 122ba...830
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan får du 8 timers søvn hvis du legger deg 23 og ikke får sove, og så står du opp igjen klokka 7-8.9? Anonymkode: d0021...34a Jeg sa normalt så legger jeg meg senest 23:00, da sover jeg til 7-8, Legger jeg meg 22:00, så står jeg opp 6-7. så jeg får 8-9 timer søvn hvis jeg får sove. Legger jeg meg 12, så står jeg opp 08:00, men det er sjeldent. Normalt legge jeg meg. Men problemet er at jeg enten sliter med å sovne, eller at jeg sovner etter en time, og våkner 1-2 timer etterpå og ikke får sove. Da er jeg ofte våken til 5-6. Står ikke opp, men slapper da av. Slapper av til jeg får sovne, som da er rundt 6 tiden. Skjer det, så sover jeg til 9. Hadde jeg fått sovet mellom der, så hadde jeg stått opp 7-8. Men jeg fungerer ikke i min jobb når jeg har fått så lite søvn over lengre tid. Kroppen er sliten av stress, og jeg hallusinerer en gang i blandt. Håper dette ga mer mening. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fortsett med de gode tingene du gjør for deg selv. Ting tar tid, dessverre. Er det noe du kan gjøre med stresset? Det er jo gjerne å ta tak i det som hjelper aller mest... Ofte tror vi at det ikke er noen ting å gjøre, men det er det alltid, det er bare at vi vegrer oss for å gjøre det, av forskjellige grunner. Hvis du begynner å gå inn i hvorfor du mener at du ikke kan gjøre noe med det, da nærmer du deg kjernen av problemet. Anonymkode: c3be9...77c Jeg har en sjef som legger mye på meg, og det er vanskelig å få noe tilrettelegging. Stresset kommer fra jobben, og andre traumer slik som overgrep som jeg virkelig kjenner på kroppen for tiden. Det er som om kroppen er i alarmberedskap hele tiden. Ts Anonymkode: 81a0c...e27
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg leste innlegget ditt, og har svart på det du der har skrevet. Kanskje du og er for trett til å oppfatte hva som blir formidlet? poenget er at du må gjøre endringer i det mønsteret du nå har laget deg. Anonymkode: 122ba...830 Åja, ja da forstår jeg. Jeg har egentlig hatt det mønsteret helt siden i våres. Det var i grunnen det som gjorde at jeg fikk det bedre, samtidig som at jeg fikk rutine på mat og tok opp interessene mine etter sykdomsperioden. Det gjorde at det gikk fremover. Dette søvnvanskene kom ut av det blå egentlig. Men jeg prøver så godt jeg kan å holde på det søvnmønsteret. Bare veldig ubehagelig når man begynner å hallusinere, og ikke henger med på jobben fordi hode er helt tåkete. Men jeg skal bli henvist nok en gang til DPS og er på vei til det. Det tar bare litt tid. Ts Anonymkode: 81a0c...e27
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Skrevet 21. oktober 2024 Skriv dagbok. Skriv ned alle bekymringer, tankekaos og stress. Prøv å bli kvitt det i god tid før sengetid. Gå en tur etterpå. Når du har lagt deg kan du prøve å høre på meditasjonsmusikk eller guidet meditasjon. Ikke hør på noe som er krevende å følge med på. Bare jobb med pust og avslapping. Husk at åtte timer hvile i sengen er bedre enn null hvile, selv om du ikke har sovet. Anonymkode: 421e3...26e 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har en sjef som legger mye på meg, og det er vanskelig å få noe tilrettelegging. Stresset kommer fra jobben, og andre traumer slik som overgrep som jeg virkelig kjenner på kroppen for tiden. Det er som om kroppen er i alarmberedskap hele tiden. Ts Anonymkode: 81a0c...e27 Det er jo mange ting man kan gjøre med det. Dialog med sjefen eller sykemelding f.eks. Anonymkode: c3be9...77c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har kuttet ut koffein for tiden, jeg går turer hver kveld, unngår blått lys før jeg skal sove. Og gjør alle de riktige tingene. Jeg spiser sundt og variert, tar D-vitamin og tran hver eneste dag. Men likevel så opplever jeg å være nede for telling. Jeg opplever mye stress for tiden, og det er mulig jeg har PTSD etter ett overgrep som skjedde for ett år siden. Kom meg ut av den verste perioden med utbrenthet i våres, da startet jeg hverdagen igjen. Og er fult tilbake nå etter å jobbet meg gradvis opp. Men som sagt så sover jeg ikke og det ødelegger meg. Jeg sover kanskje 3 timer hver natt. Så det er mye jeg ikke får vært med på om formiddagen, fordi jeg MÅ prioritere hvile der jeg kan om jeg ikke sovner før 0600. Da kan jeg sove fra til 9-10, og da kan jeg starte dagen. Jeg har fast søvnrutine egentlig. Legger meg til samme tid og står opp til samme tid. Legger meg tidlig på kvelden. Så jeg føler det skyldes stress. Føler dette ødelegger meg mentalt og begynner å bli desperat. Gråter også mye om ettermiddagen. Synes det er vanskelig å være til bry da jeg har hatt en lengre periode der jeg var psyk, og vil ikke innrømme denne tilbakefallet. Jeg føler jeg bare blir til bry. Folk må jo bli lei av å høre på meg. Jeg skjønner jo åpenbart at jeg bør kontakte lege. Jeg har ei samtalepartner som jeg stoler veldig på gjennom jobben som jobber med dette å være der når det er tøft. Men det er noe vanskelig med det å innrømme tilbakefall, når ting har vært bra en stund. Er henne jeg vil få hjelp av først, men det er så ekstremt vanskelig Anonymkode: 81a0c...e27 Søk hjelp hos psykolog/proffesjonell. Ikke bra i lengden. Hilsen en som er søvnløs i 40år+.. Anonymkode: 44b2d...b6c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #14 Skrevet 21. oktober 2024 Kan du få resept på noe å sove på? For en periode? Anonymkode: d0021...34a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Skrevet 21. oktober 2024 Melatonin? Ev resept på sterkere? Anonymkode: 64354...914
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Skrevet 21. oktober 2024 Ta deg et par dager med egenmelding for din egen mentale helse og gjør følgende: Stå opp før kl 8, dusj, spis en god frokost, pakk niste og gå deg en tur ut, park, skog el.l. bli ute i minst 3-4 timer. Hvis du syns tur er kjedelig, kan du finne noe turorientering eller stolpejakt hvis det finnes der du bor. På vei hjem går du innom en butikk og handler en middag som tar ganske lang tid å lage, feks lapskaus fra bunnen, hakk opp masse grønnsaker, kok kraft og kokkeler i vei. Finn fram en hobbyaktivitet som er kreativ og konsentrasjonskrevende, hekling, maling, voksenlego, diy etc. Møt en venn for en kaffe eller te. Nå har kanskje klokken blitt 18-19 Ikke på NOE tidspunkt senk deg ned i sofaen eller en dyp lenestol. Gjør litt husarbeid, vask badet, sorter klær, omorganiser kjøkkkenskuffer eller hva som helst, hold deg i aktivitet. Kl 21 kan du begynne med kveldsrutiner, senk belysning, ta ansiktspleie, vanlig kveldstell. Kl 22, legger du deg i sengen og leser i en rolig bok eller enkelt ukeblad. Når du kjenner øynene blir tunge, skrur du av lyset og legger deg tilrette. Våkner du etter et par timer, tenk følgende: Jeg hviler. Jeg ligger i sengen, det er midt på natten. Naboen sover, katten sover, jeg kan høre den tunge pusten deres. Jeg slapper av, og ligger i den deilige varme sengen min. Det er godt å slappe av etter en lang dag. Ingen krever noe av meg nå. Kroppen min er tung, jeg synker dypt ned i madrassen, hodet hviler på puten. Det er deilig å hvile. Ikke se på klokken mer enn en gang, lukk øynene. Stå opp til samme tid neste dag og repeter. Jo mer du stresser med søvn, jo mindre får du sove. Anonymkode: 5d001...2a4 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #17 Skrevet 22. oktober 2024 Send en mail til Medik Nova og spør om de har en student der du bor. Vi har nettopp lært noe som du ville være en perfekt testpasient for. Hilsen student. Anonymkode: fd9c9...985
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #18 Skrevet 22. oktober 2024 Tenkte også Melatonin som nevnt over her. Men så er jo Melatonin en hjelp for å sovne om kvelden og det er vel ikke det du sliter med, det er å våkne opp på natta som er problemet? Jeg tror nok fastlegen og sovemedisin er det beste alternativet for en stund. Vet ikke om det finnes depotsovetabletter? Eller om sovetabletter fra legen også er for å få sove om kvelden? Hva med å prøve å legge deg litt senere på kvelden? Anonymkode: feb61...3dc
Selbu Skrevet 22. oktober 2024 #19 Skrevet 22. oktober 2024 Støtter forslaget om melatonin på kvelden, da gjerne 3 mg som du kan få resept for hos legen. Kalde bad eller isbading funker også fint på å restarte kropp og hode for meg, men det er jo ikke like lett å få til for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå