AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Skrevet 21. oktober 2024 Hei! Jeg ble nettopp ferdig med vgs og har 5,5 i snitt (studiespesialisering). Men vet ikke hva jeg skal studere med tanke på at teknologi tar over alle områder i samfunnet. hva synes dere jeg bør studere hvis jeg vil ha en jobb som ikke blir fult tatt over av teknologien som utvikler seg raskt? Har kun R1 av realfag og er ikke så veldig glad i realfag egentlig. Anonymkode: a1326...ea3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Skrevet 21. oktober 2024 Helsevesenet er alltids trygt. Men du må jo tenke litt på interesser og personligheten din også. Anonymkode: 67569...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helsevesenet er alltids trygt. Men du må jo tenke litt på interesser og personligheten din også. Anonymkode: 67569...0cf Nja. Vanskelig å finne faste stillinger, spesielt i mer sentrale strøk der det for det meste er vikariater. Anonymkode: 9542f...9db
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nja. Vanskelig å finne faste stillinger, spesielt i mer sentrale strøk der det for det meste er vikariater. Anonymkode: 9542f...9db Hvilke andre yrker er tryggere da tenker du? Anonymkode: 67569...0cf
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 Robotikk eller kunstig intelligens. Bølgen har bare såvidt begynt og kommer til å akselerere i årene som kommer. Du kommer til å få sikker jobb og skyhøy lønn når du har en del erfaring innenfor feltene. Anonymkode: aec85...7b5 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg ble nettopp ferdig med vgs og har 5,5 i snitt (studiespesialisering). Men vet ikke hva jeg skal studere med tanke på at teknologi tar over alle områder i samfunnet. hva synes dere jeg bør studere hvis jeg vil ha en jobb som ikke blir fult tatt over av teknologien som utvikler seg raskt? Har kun R1 av realfag og er ikke så veldig glad i realfag egentlig. Anonymkode: a1326...ea3 Akkurat ferdig med VGS? Har du tatt voksenopplæring da? VGS skolene er ferdig til sommeren, og opptak til høyere studier er på de aller fleste på våren med oppstart høst Anonymkode: 1d09c...ca8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat ferdig med VGS? Har du tatt voksenopplæring da? VGS skolene er ferdig til sommeren, og opptak til høyere studier er på de aller fleste på våren med oppstart høst Anonymkode: 1d09c...ca8 Hvorfor er dette relevant for spørsmålet til ts eller informasjon du har noe med? Anonymkode: 75403...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er dette relevant for spørsmålet til ts eller informasjon du har noe med? Anonymkode: 75403...7d9 samme til deg, hvorfor spør du og bryr deg? Merkelig skrive ferdig med VGS nå og hva skal jeg studere når studiestart akkurat har startet omtrent. Mye kan skje fra nå og til søknad skal inn Anonymkode: 1d09c...ca8
Serafin Skrevet 21. oktober 2024 #11 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg ble nettopp ferdig med vgs og har 5,5 i snitt (studiespesialisering). Men vet ikke hva jeg skal studere med tanke på at teknologi tar over alle områder i samfunnet. hva synes dere jeg bør studere hvis jeg vil ha en jobb som ikke blir fult tatt over av teknologien som utvikler seg raskt? Har kun R1 av realfag og er ikke så veldig glad i realfag egentlig. Anonymkode: a1326...ea3 Hvis jeg var deg så ville jeg tatt em bachelor i ren energiteknologi bachelor ingeniør. Da har du gode muligheter for å jobbe offshore med 2 uker på, 4 uker av. Og god lønn. Utover det så er vel helse en trygg jobb. Hadde jeg valgt på nytt så hadde jeg valgt tannlege. Da får du en dagtidsjobb uten jobb i helger og helligdager. Samt muligheter til god lønn som selvstendig næringsdrivende.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Skrevet 21. oktober 2024 Mye som skjer om dagen. Teknologi trenger mennesker som forstår hvordan det fungerer. De jobbene blir ikke borte med det første. Vil ikke tro at markedsføring forsvinner heller. Men enkelte oppgaver blir nok mer automatiske. Og sannsynligvis kommer det inn nye kanaler og interessante innfallsvinkler for en som er god i faget. Tjeneste Design blir nok heller ikke borte så fort. Er du god til å følge med på utviklingen så er mann nok i arbeid en god stund fremover. Psykologi, lege, sykepleier. Men dette er ikke yrker som passer alle. Interessene dine er også vesentlige. Er du flink til å omstille deg og ta i bruk ny kunnskap. Da vil du høyst sannsynlig følge med og bli en del av fremtiden innenfor ditt fremtidige fagfelt. Blitt ganske vanlig å omskolert seg midtveis i arbeidslivet. Mange bytter beite eller bygger på fagfeltet sitt gjennom arbeidslivet. Cluet her er å være med på utviklingen og ikke utdanne seg til yrker det er lite behov for allerede. Anonymkode: 75403...7d9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Skrevet 21. oktober 2024 Hva er du interessert i/opptatt av og hva liker du å drive med? Er det noe du er spesielt flink til? Hvilke fag likte du best på vgs? Anonymkode: 1dd32...0ce
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #14 Skrevet 21. oktober 2024 Det er for få som tar master i nordisk og blir norsklærere på vgs og lærerutdanninger i forhold til etterspørselen. Det er trygge jobber det er lett å få tak i og du har 20 timer i klasserommene per uke, mens resten er forberedelser til undervisning, møter, elevsamtaler og rettearbeid. Så liker du å lese og misliker matte er jo det en vei å vurdere. Anonymkode: 8e7e2...a14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): samme til deg, hvorfor spør du og bryr deg? Merkelig skrive ferdig med VGS nå og hva skal jeg studere når studiestart akkurat har startet omtrent. Mye kan skje fra nå og til søknad skal inn Anonymkode: 1d09c...ca8 Mye kan også skje fra man leverer inn søknaden og studiet starter på høsten. Finnes også flere studier med start i januar. Og for ikke å snakke om alt som kan skje mens mann er under utdanning. For alt vi vet så blir det atom krig iløpet av neste uke. Altså totalt irrelevant spørsmål for å svare. Om ts har tatt voksen opplæring, er i militæret, valgte å ta et friår å jobbe osv har dette null betydning for spørsmålet. Enkelte her inne graver og spør om ting de ikke har noe med og ikke er relevant. Anonymkode: 75403...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): teknologi tar over alle områder i samfunnet. AI er avansert stavekontroll. Bli ingeniør. Anonymkode: 72975...98b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Skrevet 21. oktober 2024 Er du kreativ og skarp? Da kan det lønne seg å ta noe i retningen forretningsutvikling, teknologiledelse, entreprenørskap, digital transformasjon. Noe som gjør deg i stand til å kunne jobbe fremst i utviklingen av ny teknologi, eller hjelpe firmaer å omstille seg raske endringer og nye tider. Du aner ikke hvor mange tungrodde og bakstreverske organisasjoner det finnes, med teknisk gjeld fra h*lvette 😅 Men det krever at du er på, følger mye med og gjerne bygger deg et bra nettverk. Men det igjen gjør jo at du kan bruke arbeidstiden på å sose rundt på konferanser og sosiale treff. Anonymkode: 29856...872
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå