Gå til innhold

ADHD og delvis hjemmeskole - mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som pga. adhd dessverre fungerer svært dårlig på offentlig skole 5 dager i uka. Det er et oppegående barn som lærer fort og generelt er veldig interessert i å lære, men dette faller helt i siste rekke med alle problemer som oppstår på skolen med med-elever, støy, brudd i rutiner osv. 

Da barnet ikke henger etter faglig får vi ikke støtte fra ppt, og skolen har ikke ressurser til å følge opp så mye som trengs. Vi føler oss derfor fanget mellom to stoler, og er nå så desperate at vi vurderer å ta barnet ut av skolen. På sikt er det selvfølgelig ikke gunstig å miste all kontakt med jevnaldrende i skolesammenheng, og derfor lurer jeg på om noen kjenner til muligheten for delvis hjemmeskole f.eks 2 dager i uka slik at den generelle belastningen for barnet blir mindre. Hvis det er mulig, hvor begynner man for å sette i gang en slik prosess? 

hilsen veldig fortvilet mor😕

Anonymkode: 85fe7...493

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har et barn som pga. adhd dessverre fungerer svært dårlig på offentlig skole 5 dager i uka. Det er et oppegående barn som lærer fort og generelt er veldig interessert i å lære, men dette faller helt i siste rekke med alle problemer som oppstår på skolen med med-elever, støy, brudd i rutiner osv. 

Da barnet ikke henger etter faglig får vi ikke støtte fra ppt, og skolen har ikke ressurser til å følge opp så mye som trengs. Vi føler oss derfor fanget mellom to stoler, og er nå så desperate at vi vurderer å ta barnet ut av skolen. På sikt er det selvfølgelig ikke gunstig å miste all kontakt med jevnaldrende i skolesammenheng, og derfor lurer jeg på om noen kjenner til muligheten for delvis hjemmeskole f.eks 2 dager i uka slik at den generelle belastningen for barnet blir mindre. Hvis det er mulig, hvor begynner man for å sette i gang en slik prosess? 

Har i perioder måtte ha hjemmeskole i sammarbeid med skolen. Får jo fravær så må snakke med lege eller bup så det ikke gjør noe.

Ikke så lett å få hjelp alltid, må gjøre jobben selv. Men det har gått fint. Tilbake på skolen og så får vi se hvordan det går. Tunge dager blir hjemme. 

Spørs hvorfan skolen kan hjelpe og hva de er villig til å gjøre. Her ble det meste lagt ut på nettet så da kunne h*n gjøre det hjemme. Evt lærer kan sende om.det er andre ting.

Anonymkode: 647ac...0d0

Skrevet

Har dere vurdert privat skole? Kommer selvsagt ann på hvor i landet dere bor. Men flere privatskoler har mye mindre klasser, mer ro osv. Internasjonale skoler har et helt annet pensum og forventning til barna for læring. Viss barnet er god på å tilegne seg kunnskap vil kanskje ib lærerplanen treffe bedre. Vurderte dette selv men ungdomsskolen vi søkte til var god på har rykte for å være god på å møte elever så vi valgte å gi det et forsøk.

Dere har lov til å drive med hjemmeundervisning er en del info om dette på nett. Om dette er beste løsningen på sikt må dere vurdere selv. Tilbys også nett undervisning. Tror at for småtrinn så er det kun et tilbud i de typiske norske fagene ment som supplement for internasjonal undervisning for barn som tar deler av skolegangen i utlandet.

Kontakt med jevnaldrende kan også oppnås via fritidsaktiviteter.

Min trivdes ikke på småskoletrinnet, mye bråk og uroligheter. Forventning om mye stille sitting med tavleundervisning noe som fungerer dårlig for adhd. Det ble bedre på ungdomsskolen. Mer prosjektbasert og gruppe basert arbeid. Klassen har interesse av å jobbe med skole og undervisningen kan gjennomføres uten mye uro  og bråk fra medelever. Lov til å fikle med ting så lenge det ikke blir så voldsomt at det forstyrrer resten av klassen og også lov til å gå ut av timen viss det er behov. Barneskolen fungerte dårlig men vi manglet diagnose før i 7 klasse og da var det litt sent.

Anonymkode: 06606...208

Skrevet

Med mindre skolen er veldig raus og bøyer reglene, så skrives man ut av skolen etter tre ukers udokumentert fravær. Da har du ikke lenger en kontaktlærer for barnet ditt om skolen har venteliste, og du mister nok tilgangen på digitale læremidler gjennom skolen. Det er noe å tenke på. 

Men det er bare opplæringsplikt i Norge, ikke skoleplikt, så dere står fritt til å ha hjemmeskole. 

Anonymkode: edf9d...fb5

Skrevet

Hadde det ikke vært for medisinering for mitt barn, så hadde det blitt hjemmeskolen her mest sannsynlig.

ideelt? Ikke i det hele tatt, blir ganske tøft vil jeg tro 😔

Anonymkode: d5ed4...40a

Skrevet

Du må kontakte skolen og høre om de er villige til å gå med på en slik ordning. Jeg har hatt en elev som gikk 50% på skolen og hadde 50% hjemmeskole (men fikk låne lokaler på skolen). Det fungerte ok. Som lærer skulle jeg gjerne hatt henne mer i klassen, da hun ikke ble like trygg på voksne eller medelever som de som gikk på skolen hele tiden. 

Anonymkode: 9f684...ce5

Skrevet

Min med adhd har hatt hjemmeskole i perioder. Han fungerte ikke overhodet på skolen. Jeg synes det var tøft å undervise så var ikke for meg. Fikk pleiepenger i samarbeid med abup..

Anonymkode: 25e26...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Meld skolemiljøsak vertfall.  Skolen har plikt til å tilby eleven et godt skolemiljø.

Sitat

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...