AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Skrevet 21. oktober 2024 I sommer fulgte jeg med på luftfuktigheten i ulike rom, og den var helt fin (40-60% som liksom er optimalt). Nå i høst er derimot luftfuktigheten for høy i alle rom (over 60%). Hva skyldes det? Til og med på gjesterommet, som ikke blir brukt, er luftfuktigheten for høy. Det samme gjelder stua og øvrige soverom. Hva er årsaken? Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Skrevet 21. oktober 2024 https://www.lhl.no/sunnere-bolig/fukt/8-grunner-til-for-hoy-luftfuktighet/ De største bidragene til høy luftfuktighet i hjemmet er: Pust - vi puster ut mellom 0,5 og 1 liter fukt i døgnet, avhengig av hvor mye vi er inne. Matlaging gir mellom 0,2 og 1 liter vann i døgnet. Middag laget på gasskomfyr gir 0,5 til 1 liter vann i tillegg. En stor klesvask som tørkes i stua gir 2 til 3 liter vann Dusjing med åpen dør til badet kan gi 1 til 3 liter vann Gammeldags gulvvask tilfører 1 til 2 liter vann Vanning av planter gir tilsvarende like mye fukt til lufta Dårlig eller manglende avtrekk/ventilasjon som ikke fjerne fuktigheten gjør luftfuktigheten høyere. Anonymkode: 73163...659
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I sommer fulgte jeg med på luftfuktigheten i ulike rom, og den var helt fin (40-60% som liksom er optimalt). Nå i høst er derimot luftfuktigheten for høy i alle rom (over 60%). Hva skyldes det? Til og med på gjesterommet, som ikke blir brukt, er luftfuktigheten for høy. Det samme gjelder stua og øvrige soverom. Hva er årsaken? Anonymkode: 9260b...00f Du kan ikke sjekke luftfuktighet uten å se på temperaturen i rommet. Jo kaldere det er jo høyere blir luftfuktigheten. Varm luft takler høyere luftfuktighet bedre enn lave temperaturer. Hva du bruker rommene til er og av betydning. Få op temperaturen til 21/22 grader og luftfuktigheten ordner seg, med mindre du tørker klær eller har andre kilder til fukt i rommene. De er en grunn til at man ikke skal la rom stå uten oppvarming midtvinters. Anonymkode: 4fe1a...32e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.lhl.no/sunnere-bolig/fukt/8-grunner-til-for-hoy-luftfuktighet/ De største bidragene til høy luftfuktighet i hjemmet er: Pust - vi puster ut mellom 0,5 og 1 liter fukt i døgnet, avhengig av hvor mye vi er inne. Matlaging gir mellom 0,2 og 1 liter vann i døgnet. Middag laget på gasskomfyr gir 0,5 til 1 liter vann i tillegg. En stor klesvask som tørkes i stua gir 2 til 3 liter vann Dusjing med åpen dør til badet kan gi 1 til 3 liter vann Gammeldags gulvvask tilfører 1 til 2 liter vann Vanning av planter gir tilsvarende like mye fukt til lufta Dårlig eller manglende avtrekk/ventilasjon som ikke fjerne fuktigheten gjør luftfuktigheten høyere. Anonymkode: 73163...659 Ja jeg skjønner det, men hvorfor hadde vi ikke dette problemet i sommer? Og hvorfor er det et problem på et gjesterom som ikke er i bruk? Det er ikke engang ekte planter der, kun fake. Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 Disse anbefalte fuktighets nivåer er ikke beregnet ut fra norsk klima. 60% er greit på denne tiden av året. Viktigste er at boligen sjekkes for fuktskader om du mistenker lekkasjer. Hold temperaturen over 20 grader i alle rom for å få ned fuktigheten, kan benytte avfukter om nødvendig. Bytt vinduer om de er dårligere, installer varmepumpe. Anonymkode: 0b571...511 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke sjekke luftfuktighet uten å se på temperaturen i rommet. Jo kaldere det er jo høyere blir luftfuktigheten. Varm luft takler høyere luftfuktighet bedre enn lave temperaturer. Hva du bruker rommene til er og av betydning. Få op temperaturen til 21/22 grader og luftfuktigheten ordner seg, med mindre du tørker klær eller har andre kilder til fukt i rommene. De er en grunn til at man ikke skal la rom stå uten oppvarming midtvinters. Anonymkode: 4fe1a...32e Takk for svar! Det gir litt mening. Men altså vi orker ikke så høy temperatur på soverommene, det er vel heller ikke anbefalt? I stua nå er det 22 grader og 65 % luftfuktighet. På soverommene lufter jeg nå, der er det 18 grader og 68 % luftfuktighet. Gjesterommet har hele 78 %. Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #7 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse anbefalte fuktighets nivåer er ikke beregnet ut fra norsk klima. 60% er greit på denne tiden av året. Viktigste er at boligen sjekkes for fuktskader om du mistenker lekkasjer. Hold temperaturen over 20 grader i alle rom for å få ned fuktigheten, kan benytte avfukter om nødvendig. Bytt vinduer om de er dårligere, installer varmepumpe. Anonymkode: 0b571...511 Tror ikke vi har noen lekkasjer. Vinduene vet jeg med fordel kunne vært byttet ut. Varmepumpe har vi i overetasjen. Takk for svar. Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja jeg skjønner det, men hvorfor hadde vi ikke dette problemet i sommer? Og hvorfor er det et problem på et gjesterom som ikke er i bruk? Det er ikke engang ekte planter der, kun fake. Anonymkode: 9260b...00f Dårlig ventilasjon sikkert. Anonymkode: 73163...659 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke vi har noen lekkasjer. Vinduene vet jeg med fordel kunne vært byttet ut. Varmepumpe har vi i overetasjen. Takk for svar. Anonymkode: 9260b...00f Da er det ingenting å bekymre seg over. Men bør ha over 15 grader i alle rom vinterstid for å forhindre fuktskader. Anonymkode: 0b571...511
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Det gir litt mening. Men altså vi orker ikke så høy temperatur på soverommene, det er vel heller ikke anbefalt? I stua nå er det 22 grader og 65 % luftfuktighet. På soverommene lufter jeg nå, der er det 18 grader og 68 % luftfuktighet. Gjesterommet har hele 78 %. Anonymkode: 9260b...00f Til sammenligning har vi 48% luftfuktighet på soverommet vårt med 18 grader. Vi har grei ventilasjon i huset vil jeg si. Vi har lufteventiler åpen over alle vinduer i huset. Anonymkode: 73163...659
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Skrevet 21. oktober 2024 Om høsten er det som regel veldig høy luftfuktighet ute, noe som vil gjenspeile seg i fuktigheten inne. Anonymkode: ce63a...659 1
Tro Smo Konosoro Skrevet 21. oktober 2024 #12 Skrevet 21. oktober 2024 (endret) Den største bidragsyteren til at den relative luftfuktigheten inne varierer er luftfuktigheten i utelufta. På våren er det tørr luft, og utover sensommeren og høsten så øker luftfuktigheten helt naturlig. Innelufta er jo bare oppvarmet uteluft, så den følger jo naturlig nok etter. Det som er viktig er som flere sier at du holder temperaturen høy nok i alle som slik at det ikke kondenserer. Vedfyring og bruk av varmepumpe vil være med å bidra til å holde fuktigheten nede. Endret 21. oktober 2024 av Tro Smo Konosoro 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Skrevet 21. oktober 2024 Fuktig uteluft kommer inn, så noen ganger når man lufter vil man øke luftfuktigheten innendørs. Om jeg åpner vinduet en stund her nå vil luftfuktigheten øke med 10% på kort tid. Gjennom et helt år skjer dette sjeldent, da det oftere er tørr luft ute. Hvis dere har en gammel kjeller uten fuktsikring kan den også bidra til å øke luftfuktigheten i hele huset i våtere årstider (fuktig luft stiger). Fuktig luft innendørs er verst mot ytterveggene fordi det skaper kondens når den treffer den kalde veggen. Har du møbler o.l. mot yttervegger uten å få luft mellom vegg og møbel vil du merke mugg der først. Du kan også få fuktskader i vinduskarmene pga. kondens på glasset. Interne vegger i huset bruker å klare seg bra selv med høy luftfuktighet. De rommene du ikke ønsker høyere temperatur på ville jeg ventilert, og flyttet møbler langs ytterveggen inn i rommet så du får luft bak. Lukk døra til rommet så damp fra bad og klestørking ikke kommer inn like lett. Det går også an å bytte til en overmadrass som er bedre egnet til å regulere kroppstemperatur og frakte svette bort, slik at dere kan øke temperaturen på rommet uten å slite med søvnen. Og så ville jeg vurdert bedre lufting enn vindusventiler til neste år. Det er ganske små ventiler, og et hull i veggen vil gi mer luft ved behov og er enklere å regulere. Anonymkode: 0647c...931 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #14 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Det gir litt mening. Men altså vi orker ikke så høy temperatur på soverommene, det er vel heller ikke anbefalt? I stua nå er det 22 grader og 65 % luftfuktighet. På soverommene lufter jeg nå, der er det 18 grader og 68 % luftfuktighet. Gjesterommet har hele 78 %. Anonymkode: 9260b...00f Over 70% så får du både muggsoppdannelse og fare for skader i rommet. Det er bare en måte å løse problemet på, lukk vinduene slik at du ikke slipper inn både kulde og fukt, og få opp temperaturen. sjokk lufting med full gjennomlytting er bedre enn å la vindu stå åpne i timevis. At man ikke er komfortabel med varme, hjelper ikke på dannelse av mugg. Så her er det enten bank eller juling. Vil tro det blir kostbart å utbedre mugg og råte når luftfuktigheten er så høy. Men, dette skrevet, hvordan måler du luftfuktigheten? Og med hva? Langt fra alle Måleverktøy er pålitelige. Anonymkode: 4fe1a...32e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar! Det gir litt mening. Men altså vi orker ikke så høy temperatur på soverommene, det er vel heller ikke anbefalt? I stua nå er det 22 grader og 65 % luftfuktighet. På soverommene lufter jeg nå, der er det 18 grader og 68 % luftfuktighet. Gjesterommet har hele 78 %. Anonymkode: 9260b...00f 78% er absolutt ikke greit. Det ville jeg prøvd å sjekke opp om kan ha noe årsak til. Til sammenligning har vaskerommet vårt i kjelleren opptil 75% når det henger to fulle vasker til tørk. Da blir det kondens på vinduet og kobberrørene om vi ikke har på luftavfukteren. I stuen vår akkurat nå er det 20 grader og 43% luftfuktighet (ikke fyrt eller satt på noe varme enda) bolig fra 1970, men etterisolert og byttet vinduene for noen år siden. Anonymkode: 2f4ad...011 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 78% er absolutt ikke greit. Det ville jeg prøvd å sjekke opp om kan ha noe årsak til. Til sammenligning har vaskerommet vårt i kjelleren opptil 75% når det henger to fulle vasker til tørk. Da blir det kondens på vinduet og kobberrørene om vi ikke har på luftavfukteren. I stuen vår akkurat nå er det 20 grader og 43% luftfuktighet (ikke fyrt eller satt på noe varme enda) bolig fra 1970, men etterisolert og byttet vinduene for noen år siden. Anonymkode: 2f4ad...011 Det rare er jo at det ikke er kondens på noen vinduer, heller ikke på rommet med høyest målt luftfuktighet. Det står også en seng mot ytterveggen, men ingen tegn til noe muggdannelse der. Sjekker jevnlig nettopp fordi jeg vet den egentlig ikke skal stå mot yttervegg. Får målingene på app via røykvarsler med sensor. Er de kanskje ikke helt pålitelige? Nå er det 23 grader i stua og 63 %. Boligen er fra 90-tallet. Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Over 70% så får du både muggsoppdannelse og fare for skader i rommet. Det er bare en måte å løse problemet på, lukk vinduene slik at du ikke slipper inn både kulde og fukt, og få opp temperaturen. sjokk lufting med full gjennomlytting er bedre enn å la vindu stå åpne i timevis. At man ikke er komfortabel med varme, hjelper ikke på dannelse av mugg. Så her er det enten bank eller juling. Vil tro det blir kostbart å utbedre mugg og råte når luftfuktigheten er så høy. Men, dette skrevet, hvordan måler du luftfuktigheten? Og med hva? Langt fra alle Måleverktøy er pålitelige. Anonymkode: 4fe1a...32e Måler via røykvarsler med sensor og får på app. Har satt på varme nå på rommet med høyest fuktighet, skal se hva den viser etterhvert. Anonymkode: 9260b...00f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #18 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det rare er jo at det ikke er kondens på noen vinduer, heller ikke på rommet med høyest målt luftfuktighet. Det står også en seng mot ytterveggen, men ingen tegn til noe muggdannelse der. Sjekker jevnlig nettopp fordi jeg vet den egentlig ikke skal stå mot yttervegg. Får målingene på app via røykvarsler med sensor. Er de kanskje ikke helt pålitelige? Nå er det 23 grader i stua og 63 %. Boligen er fra 90-tallet. Anonymkode: 9260b...00f 🤯Det måleutstyret er høyst upålitelig. Den måler opp under taket. Og seng som ikke er i bruk setter du 5-10 vm bort fra ytterveggen. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Måler via røykvarsler med sensor og får på app. Har satt på varme nå på rommet med høyest fuktighet, skal se hva den viser etterhvert. Anonymkode: 9260b...00f Du må finne deg en annen måte å mæle på. Anonymkode: 4fe1a...32e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå