Gå til innhold

Sosialhjelp depositum, råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke støtte til depositum hos nav, dette går visst under økonomisk sosialhjelp. Jeg har 20 000 kr på sparekontoen. Dette er den eneste bufferen jeg har etter jeg ble alene med to barn etter skilsmisse. Jeg kan virkelig ikke bruke disse pengene da det er den eneste sikkerhet jeg har.  Jeg ser jeg må legge ved kontoutskrifter. Sjekker nav kontoen min, eller kan jeg rett og slett la være å legge ved bilder av sparekontoen? Orker ikke drittkommentarer på dette, kun seriøse råd. Alle har vanskelige perioder i livet.

Anonymkode: c1b60...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du penger til depositum eller depositum garanti? 
sånn i utgangspunktet vil du nok bli bedt om og bruke egne penger ja. Det er uansett en vurderingssak , så ingen her kan svare deg på annet enn retningslinjene. 

Anonymkode: df59c...1be

Skrevet

Du må bruke dine egne penger først. Så her vil du få avslag. 

De skal ha innsyn i summen på hver konto du har.

Anonymkode: 1a316...2e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må bruke dine egne penger først. Så her vil du få avslag. 

De skal ha innsyn i summen på hver konto du har.

Anonymkode: 1a316...2e6

Ja, men kan jeg bare la være å ta bilde av sparekontoen eller går de inn å sjekker hver og en konto? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men kan jeg bare la være å ta bilde av sparekontoen eller går de inn å sjekker hver og en konto? 

De sjekker 

Anonymkode: a251b...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må selvfølgelig gi utskrift av sparekontoen også, det lønner seg ikke å lure unna informasjon fra NAV og om du har penger på andre kontoer så kan NAV finne ut av dette i etterkant.

Anonymkode: 0c800...5cf

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skal søke støtte til depositum hos nav, dette går visst under økonomisk sosialhjelp. Jeg har 20 000 kr på sparekontoen. Dette er den eneste bufferen jeg har etter jeg ble alene med to barn etter skilsmisse. Jeg kan virkelig ikke bruke disse pengene da det er den eneste sikkerhet jeg har.  Jeg ser jeg må legge ved kontoutskrifter. Sjekker nav kontoen min, eller kan jeg rett og slett la være å legge ved bilder av sparekontoen? Orker ikke drittkommentarer på dette, kun seriøse råd. Alle har vanskelige perioder i livet.

Kan noen svare han/hun på det som faktisk blir spurt om. Lurer nemlig på det samme 

Anonymkode: e4143...3cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De sjekker 

Anonymkode: a251b...300

Med stikkprøver? Hvorfor trenger de kontoutskrift da? Mye unødvendig papirarbeid. Da kan jeg i prinsippet overføre de til ei venninne å si jeg skyldte dem 

Skrevet

De sjekker ikke kontoene dine, men krever skjermbilde av saldoen på kontoene. I endel tilfeller utskrift for flere mndr.

Dette finner du ut på google.

Anonymkode: 23d03...c61

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med stikkprøver? Hvorfor trenger de kontoutskrift da? Mye unødvendig papirarbeid. Da kan jeg i prinsippet overføre de til ei venninne å si jeg skyldte dem 

Ja, det kan du gjøre. Det er ikke det samme som at de vil godta det. Det er mange som ikke får penger til depoitum heller, så du er jo veldig heldig med din saksbehandler. Ikke blitt bedt om og ta ut feriepenger eller forskudd heller? Hvis du trenger hjelp framover, hvordan skal du få tilbake pengene fra venninnen da, i kontanter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan noen svare han/hun på det som faktisk blir spurt om. Lurer nemlig på det samme 

Hva er det det blir spurt om, hvordan lure nav? Ts spør jo ikke om det, og ts får svar. 

Skrevet

Jeg jobber med blant annet dette.

Du skal sikkert levere skattemelding for i fjor hvor det kommer frem hvilke kontoer du har. Disse kontoene vil Nav be om oversikt over saldo på. Sosialhjelp er et sikkerhetsnett når alle andre muligheter er brukt. Egne penger = i utgangspunktet andre muligheter. Samtidig kan sosialtjenesten utøve skjønn.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg er dette med tillit viktig. Samfunnet er bygget på tillit, velferdsstaten er bygget på tillit.

Jeg liker ikke det du tenker på å gjøre, holde en sparekonto hemmelig for Nav. Jeg vet ikke engang om det går. Det er ikke rette veien å gå. Jeg har vært i Nav-systemet selv, og søkt om sosial stønad. For meg var det selvsagt naturlig å opplyse dem om alle mine kontoer, ja, til og med legge ved utskrift fra banken min i England! 

Anonymkode: ad6be...f44

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må nok levere skattemedling og der er det oversikt over kontoene dine. De har også myndighet til å sjekke. Men er det sosialthjelp du skal søke? Og ikke lån til depositum?

Anonymkode: bdc5c...645

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da kan du få avslag fordi du bruker penger du burde brukt på livsnødvendige ting, og det ville ikke tilbakebetaling av lån til nære venner/familie komme under. Da vil de selvsagt mistenke at du forsøker holde penger unna. 

Mye unødvendig papirarbeid? Nav er ikke en bank eller et servicetilbud en kan "plukke seg penger" eter eget ønske. Lov å bruke hodet litt, 

Vi i Norge er vanvittig heldige som faktisk har Nav som et mulig sikkerhetsnett om alt skulle gå til h....

Anonymkode: bdc5c...645

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

De kommer mest trolig til å be om skattemelding og kontoutskrifter 3 mnd tilbake i tid. Du kan eventuelt søke om å få lån til depositum eller depositumsgaranti. 

Anonymkode: 10966...290

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har blitt gitt svar så du må nok lese bedre.

Anonymkode: 278d9...afc

Skrevet

Kan anbefale å søke om depositumsgaranti hos hybel.no i stedet👍 https://hybel.no/depositumsgaranti/

nav kontoret jeg jobbet på tidligere henviste folk dit. Beløpet du må legge ut selv i egenandel beregnes som godkjent utgift av NAV i deres beregninger. Har selv brukt hybel.no sin depositumsgaranti, veldig trygg og god ordning 👍

Anonymkode: f7b9d...951

• Nyttig 1
Skrevet
hjärterdam skrev (5 timer siden):

Jeg jobber med blant annet dette.

Du skal sikkert levere skattemelding for i fjor hvor det kommer frem hvilke kontoer du har. Disse kontoene vil Nav be om oversikt over saldo på. Sosialhjelp er et sikkerhetsnett når alle andre muligheter er brukt. Egne penger = i utgangspunktet andre muligheter. Samtidig kan sosialtjenesten utøve skjønn.

Gir dere penger til depositum der du jobber? 

Anonymkode: cc772...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gir dere penger til depositum der du jobber? 

Anonymkode: cc772...675

Depositum gis på tre måter der jeg jobber. Garanti, eller penger som enten lån eller tilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...