Thyra Skrevet 21. oktober #1 Del Skrevet 21. oktober Har fått med meg at en del mener man bør boikotte McDonalds, pga at det er Israel som eier McDonalds. Og pga Israels krigføring bør man ikke støtter Israel. Men er det Israel som eier McDonalds? Vil Israel merke noe til hvor mye burgere som kjøpes på McDonalds i Norge?? Har prøvd å google, men ikke funnet noe godt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. oktober #2 Del Skrevet 21. oktober (endret) Det er sikkert noen jøder da vet du som har startet opp Macdonalds. Det er jo stort sett jødiske eller israelske grundere som har startet opp alt som er, så om alle skal boikottes blir det travelt. Er influencere som mener man skal boikotte Estee Lauder og L’Oréal, de tror det er israelske selskap men realiteten er at det er jødiske familier som har startet det, ikke Israel. Det blir anisemittisme for meg. BDS-bevegelsen blir med rette anklaget for antisemittisme. Oppdaget i fjor høst at palestinakomiteen og Den nordiske motstandsbevegelsen drev og delte boikottlister med hverandre. Skal jeg boikotte Macdonalds må det være pga at maten suger. edit: ser nå at selv palestinakomiteen på sin boikottliste kun boikotter produkter knyttet opp mot de områdene som Israel okkuperer, altså Vestbredden. Problemet med den boikotten er selvfølgelig at den går ut over palestinske mennesker som jobber fex på vingårder, industri osv. Grunnen til at Macdonalds for noen (ekstremister) er blitt «verboten» tror jeg henger sammen med at restauranter i Israel ga gratis mat til soldater. Det var altså i noens øyne krise at utslitte soldater som deltok i redningsarbeid, ryddet unna lik og sikret områder etter massakren fikk seg en gratis burger. Fy for skam. Endret 21. oktober av Bacteria 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 21. oktober #3 Del Skrevet 21. oktober Bacteria skrev (1 time siden): Grunnen til at Macdonalds for noen (ekstremister) er blitt «verboten» tror jeg henger sammen med at restauranter i Israel ga gratis mat til soldater. Det var altså i noens øyne krise at utslitte soldater som deltok i redningsarbeid, ryddet unna lik og sikret områder etter massakren fikk seg en gratis burger. Fy for skam. Om du skal trekke opp utslitte menneskers som trenger mat uten å nevne de humanitære krisene i Gaza statuerer du kun det faktum at du er skremmende bias her. Det er vel ikke rapportert noe som helst om noe som kan tyde på at det har eksistert en matkrise i Israel... Skulle likt å se at det var en nevneverdig motstand mot McDonalds fordi de ville mate IDF-soldater etter oktober.. Ellers syntes jeg du burde være klar over at å referere til Israel ikke automatisk betyr at man utaler seg om menneskene som en etnisk gruppe... Synte du trekker opp "jøde-kortet" og henger deg opp i etnisitet som en form for offer-retorikk i overkant mye her når den store delen av kritikken mot Israel handler om dem som en nasjon. Dere er ikke slik at Israel ville vært fritatt for kritikk om alle innbyggerne deres var en annen etnisitet. Du burde virkelig ikke ta så lett på å slenge beskyldninger om antisemittisme.. Jeg sikter ikke til de radikales holdninger til jødedommen, så ikke prøv deg på å bruke dette som et forsvar.. Sikter hovedsakelig til at du skriker ut antisemittisme litt i hytt og pine uten at det engang er sikkert om religion og etnisitet har noe med saken å gjøre.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 21. oktober #4 Del Skrevet 21. oktober Hull i hodet med de boikottene. Samme med Starbucks. Det er bare dumme folk som tror de gjør noe SÅ flott og fantastisk med å boikotte, men alt de bidrar til er at det går utover lavtlønnede arbeidere. Gremmes over de idiotene som stod og brølte mot Starbucks-ansatte i Oslo. De hadde iPhones og Nike-sko (🫠), og ropte «From the river to the sea» og annet rask, og tenåringene som jobbet der stod skrekkslagne og ble redde for å gå hjem fra jobb. I Israel finnes ikke en eneste Starbucks, så hva det har med Israel og ikke med jøder å gjøre må noen gjerne forklare meg! 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 21. oktober #5 Del Skrevet 21. oktober Thyra skrev (5 timer siden): Har fått med meg at en del mener man bør boikotte McDonalds, pga at det er Israel som eier McDonalds. Og pga Israels krigføring bør man ikke støtter Israel. Men er det Israel som eier McDonalds? Vil Israel merke noe til hvor mye burgere som kjøpes på McDonalds i Norge?? Har prøvd å google, men ikke funnet noe godt svar. Om dette stemmer, er det nok en grunn til å kjøpe Mcern. Støtter dessverre ikke Hamas, Hizbollah eller Iran. Ønsker ikke å støtte Jihad og barbarere som kun ønsker å drepe alle ikke muslimske. 8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bor Skrevet 21. oktober #6 Del Skrevet 21. oktober Oljefondet eier 1,24% av McDonald's Corppration 🍔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 21. oktober Forfatter #7 Del Skrevet 21. oktober Jeg jobber i barnehage i Oslo øst. Og flere (muslimske) ansatte og barn sier at de ikke vil gå på McDonalds fordi de ikke vil støtte Israel. Virker ikke som ekstremister, som en over her skrev, men som helt vanlige familier. Så vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg spiser på McDonalds selv, enn så lenge. Men er litt redd for å bli "uglesett". McDonalds er vel et multinasjonale selskap? Det kan da umulig være slik at Israel er hovedeier og at overskudd fra omsetning fra McDonalds i Norge går til Israel?? Synes dette høres veldig merkelig ut. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. oktober #8 Del Skrevet 21. oktober (endret) Bigote skrev (1 time siden): Om du skal trekke opp utslitte menneskers som trenger mat uten å nevne de humanitære krisene i Gaza statuerer du kun det faktum at du er skremmende bias her. Det er vel ikke rapportert noe som helst om noe som kan tyde på at det har eksistert en matkrise i Israel... Skulle likt å se at det var en nevneverdig motstand mot McDonalds fordi de ville mate IDF-soldater etter oktober.. Ellers syntes jeg du burde være klar over at å referere til Israel ikke automatisk betyr at man utaler seg om menneskene som en etnisk gruppe... Synte du trekker opp "jøde-kortet" og henger deg opp i etnisitet som en form for offer-retorikk i overkant mye her når den store delen av kritikken mot Israel handler om dem som en nasjon. Dere er ikke slik at Israel ville vært fritatt for kritikk om alle innbyggerne deres var en annen etnisitet. Du burde virkelig ikke ta så lett på å slenge beskyldninger om antisemittisme.. Jeg sikter ikke til de radikales holdninger til jødedommen, så ikke prøv deg på å bruke dette som et forsvar.. Sikter hovedsakelig til at du skriker ut antisemittisme litt i hytt og pine uten at det engang er sikkert om religion og etnisitet har noe med saken å gjøre.. Trenger ikke å forsvare meg jeg. Det at det er elendighet og matkrise på Gaza gjør ikke at det var mindre «krise» for de stakkarene som måtte rydde opp etter hamasene sitt slakte-tokt etter 7/10. Du kan jo prøve å sette deg selv i deres sted, og ikke bare ha empati med palestinerne. Skjønner ikke helt hva du kritiserer i innlegget mitt her, er det slik å forstå at du mener at en internasjonal boikott av Macdonalds er på sin plass fordi noen franchise-tagere i Israel ga ut gratis mat til IDF i oktober i fjor? Det er jo den eneste grunnen jeg har fått oppgitt som kilde til BDSen av macdonalds. Så det må du bare « like» å se. Endret 21. oktober av Bacteria 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. oktober #9 Del Skrevet 21. oktober (endret) Thyra skrev (1 time siden): Jeg jobber i barnehage i Oslo øst. Og flere (muslimske) ansatte og barn sier at de ikke vil gå på McDonalds fordi de ikke vil støtte Israel. Virker ikke som ekstremister, som en over her skrev, men som helt vanlige familier. Så vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg spiser på McDonalds selv, enn så lenge. Men er litt redd for å bli "uglesett". McDonalds er vel et multinasjonale selskap? Det kan da umulig være slik at Israel er hovedeier og at overskudd fra omsetning fra McDonalds i Norge går til Israel?? Synes dette høres veldig merkelig ut. Jeg tror ærlig talt at det er pga at restaurantene delte ut gratis mat til IDF som er grunnen til at de boikotter. Jeg finner heller ikke noen kilde på det, men husker at det var mange indignerte innlegg om dette i fjor på SoMe. Tror ikke disse foreldrene er ekstremister, men akkurat når det kommer til Israel går mange helt vanlige muslimer helt i svart dessverre. Har selv en nær slektning som er gift med en muslim fra et islamsk land laaangt fra Israel. Det er kul umulig å ha en rasjonell samtale om dette med henne. Må bare prate om andre ting for å beholde husfreden si. Nå har jeg vært inne på boikottlista til Palestinakomiteen, der står hverken maccern eller starbucks. Men som ansatt, om noen foreldre ikke ønsker å gå på Macdonalds ville jeg ikke laget noen stor sak av det. Du får ta med ungene på BK i stedet. Bedre mat og der. Men jeg hadde ikke latt smårabiate folk hindre meg i gå på maccern eller starbucks. Hadde sikkert gått der på trass 😝 Vi har ikke noen av restaurantene her, så det er ikke noe problem jeg støter på i hverdagen. Endret 21. oktober av Bacteria 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 21. oktober #10 Del Skrevet 21. oktober Thyra skrev (6 timer siden): Men er det Israel som eier McDonalds? Nei, det er bare en tåpelig konspirasjonsteori. McDonald's er et børsnotert selskap, og de fleste av selskapets eiere er store institusjonelle investorer (som utgjør rundt 70% av de utestående aksjene). Noen av disse eierne er The Vanguard Group, BlackRock, Merrill Lynch International, Wells Fargo Bank NA, Wellington Management Co. LLP, bare for å nevne noen. (Link) (Link2) 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 21. oktober #11 Del Skrevet 21. oktober Thyra skrev (7 timer siden): Har fått med meg at en del mener man bør boikotte McDonalds, pga at det er Israel som eier McDonalds. Og pga Israels krigføring bør man ikke støtter Israel. Men er det Israel som eier McDonalds? Vil Israel merke noe til hvor mye burgere som kjøpes på McDonalds i Norge?? Har prøvd å google, men ikke funnet noe godt svar. Vet land i midtøsten har boikottet Mc Donalds siden oktober i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 21. oktober Forfatter #12 Del Skrevet 21. oktober Bacteria skrev (16 minutter siden): Jeg tror ærlig talt at det er pga at restaurantene delte ut gratis mat til IDF som er grunnen til at de boikotter. Jeg finner heller ikke noen kilde på det, men husker at det var mange indignerte innlegg om dette i fjor på SoMe. Tror ikke disse foreldrene er ekstremister, men akkurat når det kommer til Israel går mange helt vanlige muslimer helt i svart dessverre. Har selv en nær slektning som er gift med en muslim fra et islamsk land laaangt fra Israel. Det er kul umulig å ha en rasjonell samtale om dette med henne. Må bare prate om andre ting for å beholde husfreden si. Nå har jeg vært inne på boikottlista til Palestinakomiteen, der står hverken maccern eller starbucks. Men som ansatt, om noen foreldre ikke ønsker å gå på Macdonalds ville jeg ikke laget noen stor sak av det. Du får ta med ungene på BK i stedet. Bedre mat og der. Men jeg hadde ikke latt smårabiate folk hindre meg i gå på maccern eller starbucks. Hadde sikkert gått der på trass 😝 Vi har ikke noen av restaurantene her, så det er ikke noe problem jeg støter på i hverdagen. Vi går ikke på McDonalds med barnehagen uansett. Ja, mulig det er fordi mcDonalds i Israel delte ut gratis mat til soldatene, men dette har jo ingenting med McDonalds i Norge å gjøre? Og det betyr da heller ikke at man støtter Israel om man spiser på McDonalds?? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. oktober #13 Del Skrevet 21. oktober Thyra skrev (11 minutter siden): Vi går ikke på McDonalds med barnehagen uansett. Ja, mulig det er fordi mcDonalds i Israel delte ut gratis mat til soldatene, men dette har jo ingenting med McDonalds i Norge å gjøre? Og det betyr da heller ikke at man støtter Israel om man spiser på McDonalds?? Nei, men de greiene her er ikke rasjonelt. Det er et irrasjonelt hat. Nå vokter jeg mine ord, kjenner jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 22. oktober #14 Del Skrevet 22. oktober Bor skrev (13 timer siden): Oljefondet eier 1,24% av McDonald's Corppration 🍔 Vi burde vel boikotte oljefondet da, litt hvertfall.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 22. oktober Forfatter #15 Del Skrevet 22. oktober Lur Venn skrev (3 minutter siden): Vi burde vel boikotte oljefondet da, litt hvertfall.. Det er vel nesten umulig å være konsekvent når man skal boikotte... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 22. oktober #16 Del Skrevet 22. oktober Thyra skrev (19 timer siden): Har fått med meg at en del mener man bør boikotte McDonalds, pga at det er Israel som eier McDonalds. Og pga Israels krigføring bør man ikke støtter Israel. Men er det Israel som eier McDonalds? Vil Israel merke noe til hvor mye burgere som kjøpes på McDonalds i Norge?? Har prøvd å google, men ikke funnet noe godt svar. Jeg er ikke så engasjert i det som skjer i Israel, men jeg boikotter MacDonalds uansett. Og andre burgerkjeder også. Jeg kjøper heller ordentlig mat, eller lager noe selv, enn å spise det sølet de byr på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 22. oktober #17 Del Skrevet 22. oktober Thyra skrev (3 timer siden): Det er vel nesten umulig å være konsekvent når man skal boikotte... Nettopp, Israel er hvertfall helt umulig å boikotte, det blir mer sånn symbolsk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 22. oktober #18 Del Skrevet 22. oktober Lur Venn skrev (11 timer siden): Nettopp, Israel er hvertfall helt umulig å boikotte, det blir mer sånn symbolsk Forsøker vi, så er det først og fremst oss selv vi skyter i foten. Men for all del 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 22. oktober #19 Del Skrevet 22. oktober aksase skrev (14 timer siden): Jeg er ikke så engasjert i det som skjer i Israel, men jeg boikotter MacDonalds uansett. Og andre burgerkjeder også. Jeg kjøper heller ordentlig mat, eller lager noe selv, enn å spise det sølet de byr på. Samme her. Har boikottet de søppelstedene i over 20 år, og kommer til å fortsette med det. Fordi de selger dritt, ikke fordi jeg engasjerer meg i krigen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. november #20 Del Skrevet 2. november Thyra skrev (På 21.10.2024 den 13.40): Har fått med meg at en del mener man bør boikotte McDonalds, pga at det er Israel som eier McDonalds. Og pga Israels krigføring bør man ikke støtter Israel. Men er det Israel som eier McDonalds? Vil Israel merke noe til hvor mye burgere som kjøpes på McDonalds i Norge?? Har prøvd å google, men ikke funnet noe godt svar. Hvis man ikke støtter Israels forsvarskrig så mener man jo i praksis at Israel skal utslettes. Det kan jeg ikke gå med på. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå