AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Skrevet 21. oktober 2024 Han veide nærmere 4,5 kg og var 54 cm lang, og det to uker før termindato. Ble igangsatt av andre grunner. Er dette grunn til å bli igangsatt igjen før termin med nestemann? Vet man kan få estimert størrelse på ultralyd, men gynekologen bommet med ett kilo forrige gang samme dag som igangsettelsen, så det har jeg ikke veldig stor tillit til. Må man grine seg til det? Vet jo selvsagt at en igangsettelse skal skje av hensyn til mor og/eller barns helse, men dette bør da være grunn nok? Anonymkode: edeb0...72c
Petra200 Skrevet 21. oktober 2024 #2 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han veide nærmere 4,5 kg og var 54 cm lang, og det to uker før termindato. Ble igangsatt av andre grunner. Er dette grunn til å bli igangsatt igjen før termin med nestemann? Vet man kan få estimert størrelse på ultralyd, men gynekologen bommet med ett kilo forrige gang samme dag som igangsettelsen, så det har jeg ikke veldig stor tillit til. Må man grine seg til det? Vet jo selvsagt at en igangsettelse skal skje av hensyn til mor og/eller barns helse, men dette bør da være grunn nok? Anonymkode: edeb0...72c Ja, det er absolutt grunnlag! Du kan også be om vektestimat fra flere. Jeg fødte for litt siden, de bommet med 35 gram
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Skrevet 21. oktober 2024 Petra200 skrev (4 minutter siden): Ja, det er absolutt grunnlag! Du kan også be om vektestimat fra flere. Jeg fødte for litt siden, de bommet med 35 gram Altså vektestimat fra flere på samme ultralydtime? Høres ut som noe de ikke vil prioritere ressursmessig 😅 Anonymkode: edeb0...72c
Petra200 Skrevet 21. oktober 2024 #4 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Altså vektestimat fra flere på samme ultralydtime? Høres ut som noe de ikke vil prioritere ressursmessig 😅 Anonymkode: edeb0...72c Jepp. Jeg har bedt om det hver gang med mine, får en annen kollega til å ta en rask titt.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 Du kan absolutt bli igangsatt på termindato, også et par uker før, hvis du bærer et stort barn. Jeg kjenner ei som har blitt det med begge sine barn, siden babyene var målt til å være usedvanlig store. Anonymkode: 09f89...238
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 Vektestimat er bingo. Begge mine ble estimert til over 4 kg ved termin, kom hhv 9 og 12 dager over termin og var 3,5 kg. Men de bommer jo ikke spesielt på hodeomkrets, som er det som betyr noe for fødselen. Jeg vil tro du kan få ekstra oppfølging mtp vekstkontroller, men det er ikke noen automatikk i at dette barnet blir like stort. Naboens barn var 4,2 kg, 3.5 kg og 5,2 kg. Anonymkode: 5f432...c6f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #7 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vektestimat er bingo. Begge mine ble estimert til over 4 kg ved termin, kom hhv 9 og 12 dager over termin og var 3,5 kg. Men de bommer jo ikke spesielt på hodeomkrets, som er det som betyr noe for fødselen. Jeg vil tro du kan få ekstra oppfølging mtp vekstkontroller, men det er ikke noen automatikk i at dette barnet blir like stort. Naboens barn var 4,2 kg, 3.5 kg og 5,2 kg. Anonymkode: 5f432...c6f Men det er jo ikke bare hodet som skal ut... Anonymkode: edeb0...72c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men det er jo ikke bare hodet som skal ut... Anonymkode: edeb0...72c Men det er hodet som trenger mest plass ut av mor Anonymkode: 98455...f7a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vektestimat er bingo. Begge mine ble estimert til over 4 kg ved termin, kom hhv 9 og 12 dager over termin og var 3,5 kg. Men de bommer jo ikke spesielt på hodeomkrets, som er det som betyr noe for fødselen. Jeg vil tro du kan få ekstra oppfølging mtp vekstkontroller, men det er ikke noen automatikk i at dette barnet blir like stort. Naboens barn var 4,2 kg, 3.5 kg og 5,2 kg. Anonymkode: 5f432...c6f Når babyene blir store, så er det skuldrene i tillegg til hodet som begynner å bety noe. Statistisk sett vil barn nr 2 være like stort, og gjerne større, enn barn nr 1. Jeg fikk stort barn nr 1, og fikk vektkontroll og tilbud om igangsettelse i uke 38 med barn nr 2, selv om det ikke var indikasjon for at dette barnet skulle bli stort. Fødte likevel en unge på 90-persentilen, og sjeleglad jeg tok i mot tilbudet om igangsettelse 😅 Anonymkode: 8d329...32f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vektestimat er bingo. Begge mine ble estimert til over 4 kg ved termin, kom hhv 9 og 12 dager over termin og var 3,5 kg. Men de bommer jo ikke spesielt på hodeomkrets, som er det som betyr noe for fødselen. Jeg vil tro du kan få ekstra oppfølging mtp vekstkontroller, men det er ikke noen automatikk i at dette barnet blir like stort. Naboens barn var 4,2 kg, 3.5 kg og 5,2 kg. Anonymkode: 5f432...c6f Hehe, hos meg ble vekten feil fordi de ikke fikk til hodemålingen. Estimert til rett over 4kg med normalt hode (ca 35-36) Ut kom en med 39,5cm hodeomkrets og på 4,7kg. De hadde vært mye riktigere på vekten om de klarte hodestørrelsen. Fordelen var jo at da var ikke skuldrene større enn hode🤷🏽♀️ Uansett, de sa at vi kunne be om igangsetting tidligere ved neste barn. Masse lykke til! Anonymkode: 6cefc...a41
baby24*håper* Skrevet 21. oktober 2024 #11 Skrevet 21. oktober 2024 Få vektestimering tidligere i svangerskapet...vi har hatt i uke 24 og skal ha i uke 32, å om di er jevne på percentilen (92 nå) så settes jeg igang før termin. Jeg er liten, å fødte forrige på 4,8 en uke før termin, å det skulle ikke gjenta seg.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Skrevet 21. oktober 2024 Fikk et barn på 4,8 kg ført termin, så ble fulgt godt opp neste svangerskap med mange ultralyder. De ville sette meg i gang to uker før for å unngå det igjen. Anonymkode: 80be5...679
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Skrevet 21. oktober 2024 Fikk to «normale» på 3,5 og sistemann var 5,8. Ble igangsatt 12 dager før da barnet var så stort og de ble oppdaget på ultralyd uken før. Anonymkode: a270f...900
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå