Gå til innhold

Diagnostisk badevekt - forvirret over prosentene...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret over badevekten min. Det er en slik Beurer diagnostisk badevekt som skal måle vekt, fettprosent, muskelmasse, vannmengde, metabolsk alder osv. Og bare for å ha det sagt fra begynnelsen: Jeg er fullstendig klar over at en badevekt ikke er veldig nøyaktig og det er heller ikke poenget. Jeg ønsker i all hovedsak bare å se på trender over tid.

Blir bare litt forvirret over tallene. I morges fikk jeg følgende tall: Fettprosent: 22,8%, muskelmasse: 39,5%, vannmengde: 57,6%. Legger du disse tallene sammen blir jo summen 119,9... Trodde det var meningen at når man la sammen tallene, at man da skulle få 100 i det miste? Og hva med benmasse? Noen som kan noe om dette?

Anonymkode: c9ac8...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskler inneholder vann, så noe vann telles to ganger. Du må lese deg opp på hva som inngår i de ulike postene. 

Anonymkode: c383b...1ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "body composition" i Withings går opp i 100, så det er jo ikke rart man blir forvirret. Der opererer de med sammensetningen av fett, muskler og bein. Der får jeg ca 70% muskler, 26% fett, 4% bein.

Vann kommer utenom, som et eget mål på siden, i en egen graf, og ikke som en del av kroppssammensetningen. Men det er jo vann i både fett, muskler og bein. Så det gir jo forsåvidt mening.

Så bare følg med på de enkelte målene for seg du :)

Anonymkode: 6b6ea...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min "body composition" i Withings går opp i 100, så det er jo ikke rart man blir forvirret. Der opererer de med sammensetningen av fett, muskler og bein. Der får jeg ca 70% muskler, 26% fett, 4% bein.

Vann kommer utenom, som et eget mål på siden, i en egen graf, og ikke som en del av kroppssammensetningen. Men det er jo vann i både fett, muskler og bein. Så det gir jo forsåvidt mening.

Tusen takk! Det oppklarer jo en del. Helt nytt fenomen for meg disse badevektene, så det er jo derfor jeg spør :)  Jeg tenkte at siden den oppgir f.eks. fettprosent, så er det kun fett og ikke vannet i fettet også. Mange forventer jo at verdier som oppgis i prosent skal gå opp i 100 når det er snakk om komposisjon av et helt menneske.

Jobber med å øke muskelmassen så det blir spennende å se hvordan det endrer seg over tid.

Anonymkode: c9ac8...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 17.13):

Jeg får også over 70 % i muskler,’men leser andre steder at dette er et svært høyt tall.. Og i hvert fall når jeg er en «vanlig» atlet. 
Stemmer det hos deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katja81 skrev (11 timer siden):

Jeg får også over 70 % i muskler,’men leser andre steder at dette er et svært høyt tall.. Og i hvert fall når jeg er en «vanlig» atlet. 
Stemmer det hos deg? 

Det er ikke bare muskler, bare det som ikke er fett eller bein. Jeg regner med at du har indre organer med sitt innhold av blod, urin, mat som blir fordøyd og diverse annet.

Anonymkode: 57a04...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katja81 skrev (11 timer siden):

Stemmer det hos deg? 

Mye av kroppen er jo glatt musklatur, hjertemusklatur etc. Du har feks mange lukkemuskler rundtomkring, som kroppen styrer helt selv. En livmor er for det meste muskulatur (og en av de sterkeste musklene i menneskekroppen, har jeg hørt).

https://sml.snl.no/glatt_muskulatur

Anonymkode: 61bc8...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...