AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Del Skrevet 21. oktober 2024 Hei! Jeg trenger et lån. Har fått tilbud fra bank Norwegian med nedbetalings tid på 9 år. Tingen er at jeg skal innfri lånet innen 1-2år betyr det da at jeg skylder bank Norwegian renter for de resterende årene om jeg betaler alt innen kortere tid? står at lånet har Nominell rente: 14,99 % Og Effektiv rente. (Hva betyr det med 2 renter?) jeg skylder kun renter for resterende år om lånet har fast rente? Stemmer det? takk for hjelp Anonymkode: 9d5d9...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Del Skrevet 21. oktober 2024 Du betaler kun renter for den perioden du faktisk har lånet. Anonymkode: a7f2d...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Del Skrevet 21. oktober 2024 Den effektive renten, er det du betaler samlet med gebyrer og renter utenom avdrag. Den nominelle renten er kun selve rentekostnaden. Anonymkode: a7f2d...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du betaler kun renter for den perioden du faktisk har lånet. Anonymkode: a7f2d...e7d AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den effektive renten, er det du betaler samlet med gebyrer og renter utenom avdrag. Den nominelle renten er kun selve rentekostnaden. Anonymkode: a7f2d...e7d Ok, men begge deler forsvinner når jeg innfrir lån selv før tiden ? Anonymkode: 9d5d9...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 21. oktober 2024 #5 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, men begge deler forsvinner når jeg innfrir lån selv før tiden ? Anonymkode: 9d5d9...1c8 Ja. Du kan innfri lånet når som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Del Skrevet 21. oktober 2024 Hvordan skal du klare å innfri lånet på 1-2 år når du er så i beita for penger at du må ta forbrukslån? Kan du ikke spare opp pengene først? Anonymkode: d4382...1b5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2024 #7 Del Skrevet 21. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Jeg trenger et lån. Har fått tilbud fra bank Norwegian med nedbetalings tid på 9 år. Tingen er at jeg skal innfri lånet innen 1-2år betyr det da at jeg skylder bank Norwegian renter for de resterende årene om jeg betaler alt innen kortere tid? står at lånet har Nominell rente: 14,99 % Og Effektiv rente. (Hva betyr det med 2 renter?) jeg skylder kun renter for resterende år om lånet har fast rente? Stemmer det? takk for hjelp Anonymkode: 9d5d9...1c8 Hei! nominell rente er bare renten, mens den effektive renten inkluderer rente med tillegg av eventuelle gebyrer/tillegg. Normalt sett er det bare hvis man har fastrente man vil måtte betale renter for hele perioden dersom man innløser det før tiden. Jeg ville likevel sjekket vilkårene i låneavtalen hvorvidt det foreligger noe avvik her. Det jeg spesifikt tenker på er om det er noen gebyrfor å løse ut lånet eller lignende. Endret 21. oktober 2024 av Grandidosa83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Del Skrevet 21. oktober 2024 Dummere å ikke spørre når man lurer på noe 😊 Anonymkode: b8852...6f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan skal du klare å innfri lånet på 1-2 år når du er så i beita for penger at du må ta forbrukslån? Kan du ikke spare opp pengene først? Anonymkode: d4382...1b5 Enig i dette. Forbrukslån er en slippery slope. burde finne alle andre mulige utveier. Anonymkode: b8852...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 21. oktober 2024 #10 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i dette. Forbrukslån er en slippery slope. burde finne alle andre mulige utveier. Anonymkode: b8852...6f8 Kanskje man venter arv. Boligsalg. Det kan være mangt. Forbrukslån kan være en måte å rydde i økonomi på. Verre å vente til man insolvent og ikke kan gå lån pga betalingsanmerkninger el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Del Skrevet 21. oktober 2024 takinova skrev (7 minutter siden): Kanskje man venter arv. Boligsalg. Det kan være mangt. Forbrukslån kan være en måte å rydde i økonomi på. Verre å vente til man insolvent og ikke kan gå lån pga betalingsanmerkninger el. Eller en måte å utsette (og samtidig forsterke) problemet. men vi vet ingenting om omstendighetene her, enig i det. Mer lån burde uansett aldri være løsningen. Anonymkode: b8852...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eller en måte å utsette (og samtidig forsterke) problemet. men vi vet ingenting om omstendighetene her, enig i det. Mer lån burde uansett aldri være løsningen. Anonymkode: b8852...6f8 Enig i det, men om det for eksempel er snakk om refinansiering med lavere rente trenger det ikke være så dumt. Anonymkode: fcc33...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig i det, men om det for eksempel er snakk om refinansiering med lavere rente trenger det ikke være så dumt. Anonymkode: fcc33...e65 Ja, tja. Kommer som sagt an på omstendighetene, og psykologien er like viktig som matematikken. Om man refinansierer til lavere rente, og likevel går all in for å betale ned så fort som mulig, så ja. Dersom det blir en hvilepute for at man føler man har kjøpt seg litt tid, så nei. Anonymkode: b8852...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #14 Del Skrevet 21. oktober 2024 Bra du spør. Dumt å ikke spørre. Som andre skriver: Du betaler kun for perioden du har lånet. Siden det er snakk om nedbetaling over ni år så kan det tyde på at det er noen kroner det er snakk om. Er disse pengene kritisk viktig for deg? Er det virkelig INGEN annen måte du kan finansiere det du skal, annet enn et usikret forbrukslån? Det skal brenne noe j...g på dass før jeg ryker på noe slik. Da skal det omtrent stå om livet for meg eller mine. Gå en runde eller fem med deg selv før du virkelig begir deg ut på dette. En av veiene til helvete er brolagt med lett tilgjengelige forbrukslån... Anonymkode: 948e7...dea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan skal du klare å innfri lånet på 1-2 år når du er så i beita for penger at du må ta forbrukslån? Kan du ikke spare opp pengene først? Anonymkode: d4382...1b5 Jeg tok opp et forbrukslån på 150 000 i august og har allerede betalt ned halvparten. Anonymkode: 59cd2...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok opp et forbrukslån på 150 000 i august og har allerede betalt ned halvparten. Anonymkode: 59cd2...9d7 Men du kunne også gjort det motsatt, når det gikk så fort uansett? Anonymkode: b8852...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Del Skrevet 21. oktober 2024 Det heter forbrukslån. Ikke forbruks lån Anonymkode: caea2...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #18 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det heter forbrukslån. Ikke forbruks lån Anonymkode: caea2...3f2 Ikke når du er for mann i sær skrivernes lands forbund🥰 Anonymkode: b8852...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #19 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men du kunne også gjort det motsatt, når det gikk så fort uansett? Anonymkode: b8852...6f8 Nei Anonymkode: 59cd2...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå