Gå til innhold

Avloggede aktiviteter


thinkywinky

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt inspirert av Avlogget-prosjektet på NRK og ønsker å ta tak i egen skjermtid. 

For å slutte med en vane bør man jo erstatte tiden med noe annet. 

Jeg har tenkt puslespill, sudoku, lese bøker, lære noe nytt etc, men trenger flere tips. Gjerne helt konkrete som den og den boka og gjerne noe som utfordrer hodet litt mer enn skjermen gjør. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tegn, på papir eller digitalt (paint.net er fin å starte med), animasjon (Gimp), akvarell eller oljemaling, fargeleggingsbøker, baking, lær et språk(Duolingo eller lån lærebøker på biblioteket), meld deg som frivillig... :)

Anonymkode: 309f1...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trening, tur, matlaging, rydde, skrive dagbok, meditere, tegne, fargelegge, legge kabal, studere, strikke, hekle, sy, 

Anonymkode: 64f43...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boka til Maja Lunde - Skjerm barna. Veldig god bok 🤩

Anonymkode: ad657...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite omriss av vår vestlige litterære kanon: Illiaden (Homer), Odyseen (Homer), Staten (Platon), Drikkegildet i Athen (Platon), Æneiden (Vergil), Metamorfoser (Ovid), Til meg selv (Aurelius), Bibelen (div.), Bekjennelser (Augustin), Pantagruel (Rabelais), Hamlet (Shakespeare), Don Quixote (Cervantes), Den eventyrlige Simplicissimus (Grimmelshausen), Faust (Goethe), Frankenstein (Shelley), Madame Bovary (Flaubert), Brand (Ibsen), Peer Gynt (Ibsen), Inferno (Strindberg), Sult (Hamsun), Ulysses (Joyce), Fru Dalloway (Woolf), Prosessen (Kafka), Mor Courage og barna hennes (Brecht), Doktor Faustus (Thomas Mann).

 

Dette er de jeg kommer på i farten, men jeg har glemt fler enn jeg har skrevet ned.

Anonymkode: a6813...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt: 

- Et strikkeprosjekt? Enten lære seg å strikke eller å lære seg en ny teknikk, strukturstrikk osv. 

- Les Harlan Coben eller Karin Slaugther krimbøker (mine favoritter 😅). 

- kjøp deg en liten pocket bok med planter og gå tur i nabolaget og se hvilke du finner. 

- Gå turer og se på trærne vaie i vinden, legg ordentlig merke til det, hør lyden, lukten osv.. «ground» deg selv

- pusse opp noe hjemme? 

- gjøre hagen klar for vinteren 

 

Anonymkode: ad657...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tegn, på papir eller digitalt (paint.net er fin å starte med), animasjon (Gimp), akvarell eller oljemaling, fargeleggingsbøker, baking, lær et språk(Duolingo eller lån lærebøker på biblioteket), meld deg som frivillig... :)

Anonymkode: 309f1...2f0

Du foreslår mest ting som foregår på skjerm til en som spør om hobbyer uten å bruke skjerm……? Eller er det Duolingo boka du mener? 

Anonymkode: ad657...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever nok til vanlig slik du ønsker å få til. 

Spisebordet mitt er langt, sosialt og innbydende. Stolene rundt er gode, og det inviterer til å sette seg ned. Jeg har også utsikt til vær og vind. Det ligger alltid et puslespill på ene enden av bordet, og ellers er det bøker, hobbyting og strikkeprosjekt lett tilgjengelig rundt omkring. Tv'en er en frame som forsvinner inn ibde andre bildene på veggen, og har den knapt på. 

Mitt tips er å ikke legg opp til så mye. Lær deg å ikke måtte gjøre noe. Lær deg selv å bare være. Kjenn etter på å bare være deg. Hva bil du fylle minuttene dine med. 

Om det er vanskelig for deg å leve i nuet så kan det være en idé å sette på skjermtid på mobilen din. Kanskje to timer per dag?

Lær en yogasekvens.. lær deg om pusten... la tankene dine vandre... lag skikkelig kaffe eller te... meld deg som frivillig et sted 🥰 vær ute 🥰

Anonymkode: 3cbb1...967

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wingfoil! Bra for kognitive evner og motorikken din, i tilegg frisk luft og fysisk trening.

Anonymkode: 100f3...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Wingfoil! Bra for kognitive evner og motorikken din, i tilegg frisk luft og fysisk trening.

Anonymkode: 100f3...657

Litt upraktisk om man bor i Innlandet eller langt fra kysten. Vil også si at det er en sesongavhengig aktivitet. Og en kostbar en. 
 
Ts: hvis du ikke er vant med å lese, så er ikke Strindberg og Homer som en nevner over her noe du burde begi deg utpå. Hvis du liker krim, så er bøkene til Jørn Lier Horst ganske lettleste. Du kan også kjøpe tegneseriebøker og lese dem. Spør i en bokhandel eller på et bibliotek om de kan anbefalle deg noen. Selv kjøper jeg kryssordblad, løser sudoku, pusler puslespill, fargelegger bøker, går tur, gjør husarbeid, hører på podcast (via høytaler og ikke mobilen) eller bare stirrer ut i lufta (har adhd uppmerksom type, så kan dagdrømme i en evighet uten å behøve stimuli)

 

 

 

Anonymkode: bf4e2...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvis du ikke er vant med å lese, så er ikke Strindberg og Homer som en nevner over her noe du burde begi deg utpå. Hvis du liker krim, så er bøkene til Jørn Lier Horst ganske lettleste.

Trådstarter etterspør bøker som utfordrer i innlegget sitt. Det går helt fint å begynne på Strindberg hvis man møter bøkene med et åpent sinn.

Anonymkode: a6813...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les boka til Maja Lunde - Skjerm barna. Veldig god bok 🤩

Anonymkode: ad657...258

Har lest den, faktisk! Veldig bra, og jeg håper at det kommer noen sentrale politiske føringer med tiden! Og bare for å si det, jeg jobber i IT-bransjen så jeg er ingen antiskjermpersom. Jeg ønsker bare å ta litt tak i egne vaner og gå foran som et godt eksempel for barna. 

Mange veldig gode tips her og jeg skal sjekke ut flere av dem! Kom gjerne med flere om dere kommer på noen. Antar at flere av oss har godt av å bli litt mer avlogget 😊

Endret av thinkywinky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkywinky skrev (9 timer siden):

Jeg har blitt inspirert av Avlogget-prosjektet på NRK og ønsker å ta tak i egen skjermtid. 

For å slutte med en vane bør man jo erstatte tiden med noe annet. 

Jeg har tenkt puslespill, sudoku, lese bøker, lære noe nytt etc, men trenger flere tips. Gjerne helt konkrete som den og den boka og gjerne noe som utfordrer hodet litt mer enn skjermen gjør. 

 

Uten skjerm eller uten internett? Uten internett kan du spille! Det kan virkelig være avslappende og nesten meditativt om du finner et spill som passer deg.

Ellers puslespill, kryssord, skriving, lydbok, bok, involvere deg i lesesirkel, hagearbeid, matlagingsprosjekter, håndarbeid, tur og friluftsliv, yoga, delta på et kurs. Av egen erfaring er det mye glede i "å skape" noe 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget nylig at man kan lage kule masker bare av å klippe, brette og lime sammen papir. Man må kjøpe et mønster på etsy og skrive ut en lang pdf på litt tykkere papir, men så er det bare å skru av skjermen og sitte i timesvis og brette og lime 😀 Holder på å lage et pteranodon-hode til sønnen min nå, han skal ha det til halloween.

Her er etsy-link til nettbutikken, om det hørtes spennende ut:

https://www.etsy.com/no-en/shop/TetraVariations

Og et eksempelbilde på det jeg sitter og lager nå:

 

il_794xN.1853885263_axhj.jpg

Anonymkode: 011f0...763

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var en av disse som kutta ut fjaseboka og IG i våres da Meta holdt på som verst, og sjøl om jeg dessverre bruker mer tid her inne på KG enn jeg egentlig har lyst til, kjenner jeg på kjedsomhet - og det er veldig bra for meg 😊 Det jeg bruker mer tid på nå er å strikke med lydbok på øret (Libby og BookBites er gode og gratis steder for lydbøker), jeg tar meg en umotivert sykkeltur når jeg kjenner suget fra skjermen, jeg tar meg tid til å lage mat "fra bunnen" og bruker kokebøker i stedet for skjermen. I tillegg har jeg meldt meg inn i den lokale kajakklubben (men kanskje ikke brukt det så mye som jeg hadde tenkt ...). Og så jobber jeg faktisk mer, men det er et valg jeg gjør fordi jeg har overskudd, og ikke kanskje en hobby som du spør om, TS. 

Kanskje du bare skal bruke mer tid på det du liker i utgangspunktet? 

Og Avlogga, litt haltende, men likevel utrolig god serie 👍🏼 

Anonymkode: 8939f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkywinky skrev (På 21.10.2024 den 11.47):

Jeg har blitt inspirert av Avlogget-prosjektet på NRK og ønsker å ta tak i egen skjermtid. 

For å slutte med en vane bør man jo erstatte tiden med noe annet. 

Jeg har tenkt puslespill, sudoku, lese bøker, lære noe nytt etc, men trenger flere tips. Gjerne helt konkrete som den og den boka og gjerne noe som utfordrer hodet litt mer enn skjermen gjør. 

 

Lær deg å spille et musikkinstrument - det finnes knapt noe mer analogt enn å bevege hendene, og jeg kommenterte dette i tangenttråden; friheten av å fjerne seg fra skjermen og hengi seg til en aktivitet som er like jordnær som orgelet Bach spilte på for tre hundre år siden bør ikke undervurderes i et samfunn omgitt av digitalt stress:

Derfor er det befriende å fjerne seg fra det digitale kaoset, og legge fingrene på analoge tangenter der alt virker så enkelt og forståelig når musikken møter mennesket, enten det er snakk om de mange akkordkombinasjonene kvintsirkelen har å by på som raser gjennom hodet når jeg repeterer dette, eller håndbevegelsene; så enkelt, så virkelig.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 2ef8a...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut Spotify og podcast med lydbok og setter lydbok på høyttaleren mens jeg vasker og rydder kjøkkenet eller gjør annet husarbeid. Sitter gjerne med lydbok, en kopp te og strikking på kvelden. Veldig koselig. 

Anonymkode: 523c9...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ting jeg gjør:

Painting by numbers her også. Fins mange fine bilder å velge. 

Kreative prosjekter med barna (vi lager mye årstidaorientert små ting).

Strikke litt forskjellig.

Puzzle 1000 bit puzzle.

Går hverdags tur (med podcast, med musikk, uten noe). Trene på treningsstudio.

 

Husarbeid 😉 matlaging... 

 

Men mest av alt: finn leseglede. Jeg har lest over 26 tykke bøker i år. Jeg har slettet apper og må innom webleseren for å går inni sosiale medier. Det med leseglede kan læres. Det er bare å starte. Jeg har med en bok overalt at jeg har et alternativ til mobilen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...