AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Del Skrevet 21. oktober 2024 6 åringen min begynte på skole i august. Før det var han et bhg barn. Og der blir jo de passet på at barna har på seg tynn ull under klærne, fleece, utedress når de går ut, lue, hansker, ullsokker osv Men siden han ble en skolegutt føler han seg så tøff. Later som han ikke fryser...på morningen tar jeg på han genser og under har han en tskjorte. Slik at han kan ta av genseren hvis han blir varm inne. Men hver gang jeg dro for å hente han fant jeg han alltid med t skjorte ute. Greit at det var høst og det ikke var så kaldt for han..men nå i det siste har temperaturen senket og det har blitt minus grader. Vi begynte med ull trøye og ull longs under klærne. Hver gang jeg går for hente han på skolen nå ser jeg han har slengt ulla i hylla og går bare med vanlige klær. Tatt av sokkene også(bomullssokker) noen ganger går han bare barbeint inne. Ikke bruker han lue ikke bruker han hansker. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke være den strenge mammaen som tvinger barna til å bruke varme klær. Eller er jeg feil? Jeg vet han kan bli syk. Greit at han ikke vil bruke ull, men det er ikke et årstid der man går ut uten jakke og lue. Jakke er noe alle må ha i minusgrader. Jeg tror han blir kald men han vil være den "kuleste og tøffeste" i klassen som ikke fryser. Slik som i dag morges, det blåste skikkeliggggg. Men han gikk med tynn joggebukse og tynn genser. Ingen lue. Jeg sa heller ingen ting om bruk av ull. Jeg syns det feil å tvinge. Jeg har alltid vært sånn...er det en ting barna mine ikke liker så er det opptil dem. Liker de ikke en matvare så vil jeg ikke tvinge dem til å spise. Men jeg forklarer dem hva fordeler av den matvaren er og hvorfor det er viktig å spise... utover det er det opptil barnet om hen vil spise eller ikke. På samme måte som bruk av varmeklær, jeg har forklart sønnen min om hvorfor vi må holde oss varme...hvorfor vi må bruke lue, genser, jakke når det er veldig kaldt. Han forstår alt men han vil bare ikke. Så hva mener dere jeg burde gjøre? Være stille og la han gå med det han vil? Eller tvinge han til å bruke varme klær? (Har også prøvd superundertøy, så det er ikke det at han ikke tåler ull). På bhg blir barna passet på når det gjelder påkledning, men på skolen er det vel ingen som sier noe Anonymkode: fbf78...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Del Skrevet 21. oktober 2024 Det er da ikke farlig om han fryser i de ti minuttene det er friminutt? Hadde ikke lagd noen sak ut av det i det hele tatt. Blir det for ille - tar han på seg klær til slutt. Må være grusomt varmt å sitte inne i klasserommet med ull og vanlige klær nå. Anonymkode: 4d85a...bb0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da ikke farlig om han fryser i de ti minuttene det er friminutt? Hadde ikke lagd noen sak ut av det i det hele tatt. Blir det for ille - tar han på seg klær til slutt. Må være grusomt varmt å sitte inne i klasserommet med ull og vanlige klær nå. Anonymkode: 4d85a...bb0 De har 30 minutters friminutt også da. Ellers er de mye ute på SFO😒 Ts Anonymkode: fbf78...b82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Del Skrevet 21. oktober 2024 Her har første klasse egen garderobe og de ansatte på sfo passer på at ungene kler på seg før de går ut. Anonymkode: ad527...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har 30 minutters friminutt også da. Ellers er de mye ute på SFO😒 Ts Anonymkode: fbf78...b82 Ja, jeg hadde fortsatt ikke brydd meg. Kanskje passet på at de hadde klær tilgjengelig på plassen sin, men ut over det så hadde jeg ikke lagt meg borti det. Anonymkode: 4d85a...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her har første klasse egen garderobe og de ansatte på sfo passer på at ungene kler på seg før de går ut. Anonymkode: ad527...9a6 Her ser det ikke ut som SFO ansatte passer på Ts Anonymkode: fbf78...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #7 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg hadde fortsatt ikke brydd meg. Kanskje passet på at de hadde klær tilgjengelig på plassen sin, men ut over det så hadde jeg ikke lagt meg borti det. Anonymkode: 4d85a...bb0 Klær i garderoben har han også Ts Anonymkode: fbf78...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Klær i garderoben har han også Ts Anonymkode: fbf78...b82 Ja, da har han det tilgjengelig. Plutselig finner han ut at det er gøyere å leke ute når man har på klær etter vær. Dette må bare læres selv. Anonymkode: 4d85a...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Del Skrevet 21. oktober 2024 Den ene av mine var også slik. Jeg ga opp å mase om klær, sa bare at hun fikk kjenne på det og lære av det selv. Er nå tenåring og går fremdeles tynt kledd, hun er bare rett og slett veldig varm og fryser sjeldent. Anonymkode: f49b7...868 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg var og er slik. Fra jeg var i skolealder så har jeg aldri brukt votter/hansker om det så er nesten -20 jeg er utrolig varm av meg på overkroppen. Så kan fint gå i en tskjorte under en tynn jakke på vinteren uten å fryse, sier ikke at det er bra, men enkelte fryser ikke like lett som andre. Anonymkode: 65b58...950 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Del Skrevet 21. oktober 2024 Tror det handler om å være umoden også.. ikke lært seg de skillsa. Ikke så lett da. Fra å være passet på i bhg til å skulle klare seg helt selv.. og det er ikke det å skulle bli mer selvstendig som er noe galt i seg selv.. men når sfo ansatte aldri gir bemerkning på å kle på seg etc så gir det et signal om at det ikke er så farlig.. og det blir igjen mer grensetesting hjemme. Min er helt lik din. Han er gutt født utpå høsten. Moden på mange områder men merker helt klart forskjell på han og flere i klassen født i januar / februar.. Kan ikke si at jeg bare tenker at det «kan stå til».. han kommer jo til å bli syk og vi har ikke 100 sykt barn dager å av heller. Anonymkode: 7b300...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her ser det ikke ut som SFO ansatte passer på Ts Anonymkode: fbf78...b82 Så du som mor "tvinger" ikke barnet ditt til å kle seg nok, men du forventer at skole og SFO personell skal gjøre det? Jeg tenker at dette er et oppdrageransvar. Gi gutten beskjed om at det ikke er lov til å gå uten jakke/ull, og gjennomfør konsekvenser hvis han ikke hører etter. Han er bare 6 og for liten til å bære ansvaret selv (å bli syk osv). Du er mor og du bestemmer det du mener er best for barnet ditt. De ansatte har nok med å holde oppsyn, kan ikke bruke lang tid på å overtale skolebarn som tror de kan bestemme selv fordi foreldrene ikke tør å legge føringer for egne barn. Anonymkode: 87c2d...6d4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du som mor "tvinger" ikke barnet ditt til å kle seg nok, men du forventer at skole og SFO personell skal gjøre det? Jeg tenker at dette er et oppdrageransvar. Gi gutten beskjed om at det ikke er lov til å gå uten jakke/ull, og gjennomfør konsekvenser hvis han ikke hører etter. Han er bare 6 og for liten til å bære ansvaret selv (å bli syk osv). Du er mor og du bestemmer det du mener er best for barnet ditt. De ansatte har nok med å holde oppsyn, kan ikke bruke lang tid på å overtale skolebarn som tror de kan bestemme selv fordi foreldrene ikke tør å legge føringer for egne barn. Anonymkode: 87c2d...6d4 Nei da forventer ikke skolen skal be sønnen min kle på seg. Kan forstå at dette er en del av oppdragelse. Men det kan fort bli press på barnet. Sønnen min mener hvertfall det. at jeg maser for mye om påkledning. Så nå har jeg slutta med det. Det er hans liv, så han får ta avgjøresler selv. Blir han syk så vet han ihvertfall hvorfor han ble det! Ts Anonymkode: fbf78...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 21. oktober 2024 #14 Del Skrevet 21. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei da forventer ikke skolen skal be sønnen min kle på seg. Kan forstå at dette er en del av oppdragelse. Men det kan fort bli press på barnet. Sønnen min mener hvertfall det. at jeg maser for mye om påkledning. Så nå har jeg slutta med det. Det er hans liv, så han får ta avgjøresler selv. Blir han syk så vet han ihvertfall hvorfor han ble det! Ts Anonymkode: fbf78...b82 om du maser om ull etc. forstår jeg han godt. Men du kan enkelt si at han SKAL ha jakke på seg når han er ute. Ferdig snakka. Og er det et problem så snakker du med SFO. Edit: Jeg har sluttet å mase om overtrekksbukse, regnbukse, vanter, skjerf osv. Men han SKAL ha jakke på seg. Han får dog bestemme om hvilken jakke han tar på seg. Og selv om jeg ser han velger det tynneste alternativet, så sier jeg ingenting. (Men sender han med tjukk jakke på skolen på morgenen) Endret 21. oktober 2024 av Mnjah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei da forventer ikke skolen skal be sønnen min kle på seg. Kan forstå at dette er en del av oppdragelse. Men det kan fort bli press på barnet. Sønnen min mener hvertfall det. at jeg maser for mye om påkledning. Så nå har jeg slutta med det. Det er hans liv, så han får ta avgjøresler selv. Blir han syk så vet han ihvertfall hvorfor han ble det! Ts Anonymkode: fbf78...b82 «Hans liv, så han får ta avgjørelser selv» og han er 6 år??? Lykke til i ungdomstiden.. Anonymkode: b235b...f4a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Del Skrevet 21. oktober 2024 Er i samme båt! Samme alder. Gutt. Jenta var ikke sånn. Blir sprø! Barnet nekta å ha bukse og genser over treningsklær. Målet var å hindre at han ikke skulle bli kald før og etter trening. Jeg skrudde ikke på varmeanlegget i bilen for å si det slik😅 Samme leksa når vi drar på skolen. Er svært klar på hvilke klær han overhode ikke skal ha på. Jakke?’ Lue? Niks! Samme med skotøy. Henter han ofte iført t-skjorte ute i fotballbingen på SFO. Gikk i friluftsbarnehage. Skal ha lært å kle seg etter været😜og var visstnok flink… Hva skjedde? Haha! Tips tas imot med takk😀 Anonymkode: afa0f...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Del Skrevet 21. oktober 2024 Hvordan går de andre barna kledd? Man vil ofte gjøre som andre. Flokkmentalitet. Går de andre barna godt kledd, vil jeg tro han bare er varm. Anonymkode: 05a7a...8d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 21. oktober 2024 #18 Del Skrevet 21. oktober 2024 De fleste seksåringer vet at de kan kle på seg for å unngå å fryse, det har de lært både hjemmefra og barnehage. Lar de være så fryser de ikke nok, og det er ikke farlig i kontrollerte omgivelser. Her nevnte ofte SFO at de kan kle på seg mer. Kun "tvang" når de var på tur. Eldste i huset har alltid kjørt midtvinters i friminutter uten jakke, og har ikke vært mer syk enn minste som gjerne vil ha boblejakke midtsommers. Fordelte sykedager på barna har ingen korrelasjon på behov for påkledning. Dette får de til selv med erfaring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå