Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MissSkog skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det ser ut som du har klart det før også. Uten sprøyter. Og hva er det som gjør at du tror du ikke skal gå opp igjen når du har trappet helt ned på Wegovy? 
 

Jeg heier på slankesprøyter, men ser ikke helt forskjellen på å gå ned med eller uten.  Med mindre du har tenkt å gå på sprøytene livet ut.

Jeg har tenkt å fortsette på sprøyter, men i en lavere dose. 

Jeg klarer å slanke meg uten sprøyter, men det er en lidelse. Det har det ikke vært denne gangen, ettersom jeg ikke har følt at jeg har vært sulten hele tiden. 

Jeg tror jo at jeg kommer til å gå opp i vekt etter vektnedgang. Det er derfor jeg kommer til å fortsette med Wegovy i en lav dose. Jeg kjenner meg selv, og etter gjentatte vektoppganger etter vellykkede slankekurer, så tror jeg at det blir sånn denne gangen også. Selv om jeg har et forholdsvis sunt kosthold. Så derfor Wegovy videre også. 

 

Anonymkode: ef8a6...ffb

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mentale som det må jobbes med.

Medisinene er jo ikke noen løsning, hva skal du gjøre når målvekten er nådd? Er jo der problemet ligger, folk slutter med medisinen. Blåser opp igjen i vekt, mange eksempler på dette.

Vektnedgang må gjøres med kun kostholdet og beinhard mental trening der man endrer sitt psykologiske forhold mat. Det er den beste med varige måten å gjøre det på. Men folk gidder ikke dette, skal ha en quick-fix.

Anonymkode: bbf9c...345

Hvem klarer beinhard mental trening i mange år, og i mange tilfeller, livet ut?

Gjør du?

Anonymkode: ef8a6...ffb

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 
 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

 

Anonymkode: b2179...97a

Om 6 mnd har du lagt på deg igjen. Vektnedgang er kun midlertidig. Gled deg!

Anonymkode: ef8a6...ffb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at folk trenger hjelp. Medisin er en ting. Selvsagt burde man jobbe med det mentale. Men den delen får man ikke hjelp til, 2 års venteliste på å komme til psykolog. 

Og sprøytene er langt fra en quick fix. Man må fortsatt gjøre jobben. Sprøytene er et hjelpemiddel, akkurat som en slankeoperasjon. Forskjellen er at man ikke må opereres for å få hjelp, litt enklere og ingen ventetid. Men absolutt ikke en quick fix. 

Anonymkode: 00d3c...144

Klart det er en quick fix når medisinene regulerer matlysten, som gjør at man spiser mindre (evt normalt), som gjør at man går ned i vekt. Det krever ikke veldig mye egeninnsats så lenge man bruker sprøytene og nyter effekten av dem.

Hvilken jobb et det du mener at man gjør? At man lar være å stappe i seg store mengder mat som man pga sprøytene ikke har lyst på?

Anonymkode: 3edd8...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk riktig hjelp. Av noen som kan kosthold og mental trening.

Anonymkode: bbf9c...345

Dette tipset gjelder de fleste som har henfalt til slankemedisin også, ikke bare brukeren du siterer som er for tynn for det?

Anonymkode: 3edd8...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være glad for at flere får slik hjelp mot fedme. For fedme koster stat og samfunn mye penger. Og liv. Så at folk får hjelp til å gå ned i vekt er vinn-vinn for alle.

Anonymkode: 013f0...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var skikkelig misunnelig på de som fikk medisiner mot overvekt. Så fikk jeg det selv. Og jeg elsker det. Trenger ikke lette ræva. Spiser litt mat og raser ned i vekt. Har ikke lyst på hverken godis eller fet mat.  Alternativer var å være sykelig overvektig. Kunne såvidt gå ut i bilen. Nå kan jeg gå til butikken uten å daue. 
 

er der ikke skikkelig urettferdig at noen må jobbe for det? 
 

vel. Jeg syntes det var skikkelig urettferdig at venninna mi kunne spise AKKURAT det samme som jeg, om ikke mer, uten å gå opp ett gram. Vi bodde sammen. Vi delte alt. Men neida. Jeg ble feir. Urettferdig. 

Anonymkode: 7d808...42c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som lider alvorlig fedme, ikke bare er "litt for glad i mat", men har en form for spiseforstyrrelse. Og hvis denne medisinen hjelper, skjønner jeg ikke problemet? I tillegg til at de får det bedre, kan det jo også spare samfunnet for store kostnader. 

Selv har jeg anoreksi. Hvis det fantes en medisin som kunne lette angsten min for mat, ville jeg nok tatt den. Ville det vært juks?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke juks, det er idioti. Jeg hadde aldri tatt en så stor risiko for alvorlige komplikasjoner for å gå ned i vekt. Det er en del folk som har fått permanent delvis lammelse av magesekken, tarmslyng etc. 

Anonymkode: 245fc...9e1

Alle medisiner kommer med bivirkninger🫣. Det finnes ikke et legemiddel som ingen har blitt syk eller dødd av.

Anonymkode: 2f663...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned mye uten medisiner og trives med det fordi jeg føler meg mye bedre enn det jeg gjorde før vektnedgangen. Kroppen min har det bedre, psyken min har det bedre og livet er i det hele tatt litt lettere på mer enn en måte.

Om andre får en tilsvarende økt livskvalitet, med eller uten medisiner, er det da virkelig utelukkende positivt for dem. Jeg skjønner oppriktig ingenting av hvorfor jeg skulle funnet på å irritere meg over det. 

Så må du for all del bare kalle det juks om du vil, selv om jeg tenker det er en formulering man kun velger i den hensikt å få andre til å føle seg dårlige. For meg er juks noe som påvirker andre negativt, slik som tyveri også er det. Jeg kan ikke se hvordan jeg, eller noen andre, blir negativt påvirket av at andre får medikamentell hjelp med vektnedgangen sin. Så lenge fordelene er større enn ulempene, noe medisinskfaglig kyndige mennesker åpenbart vurderer bedre enn oss anonyme Kvinneguiden-brukere, er det helt supert at de det er aktuelt for har muligheten. Selv om jeg ikke er blant dem.

Nei, min motivasjon for vektnedgang var å få det bedre selv. Det har jeg fått, og jeg får det selvfølgelig ikke dårligere av at andre overvektige får oppleve en tilsvarende vektreduksjon. Først og fremst fordi jeg ikke er et rasshøl.

Anonymkode: 44bbe...291

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem klarer beinhard mental trening i mange år, og i mange tilfeller, livet ut?

Gjør du?

Anonymkode: ef8a6...ffb

Etter en stund med riktig kosthold vil hjernen din blir programmert om, så da blir det ikke en kamp for deg lenger :) 

Anonymkode: bbf9c...345

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 timer siden):

Er så enig med deg! 

Har selv gått ned 18 kg, uten bruk av hjelpemidler. Jeg har fått tilbudet om slankesprøyter, men har takket nei. Jeg vil bevise for meg selv at jeg kan klarer dette på egenhånd. Og det har jeg gjort, med bare små endringer i hverdagen. 

Blodtrykket har gått ned, leververdiene mine er fine og jeg merker at klærne sitter løsere. Jeg har klart å holde motivasjonen oppe hele veien og er faktisk litt stolt av meg selv. 

 

Jeg var i samme situasjon som deg, ville bevise for meg selv at dette får jeg til, holdt på i 2 år, og gikk på tryne gang på gang, ble deprimert, mistet all livsgnist og så mørkt på livet. Sprøyten ble redningen for meg, har fått tilbake livsglede, livsmestring og ser lyst på fremtiden. Om jeg må gå på en vedlikeholdsdose resten av livet er det verdt pengene for meg. 

Anonymkode: 0e5a6...1e8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg var i samme situasjon som deg, ville bevise for meg selv at dette får jeg til, holdt på i 2 år, og gikk på tryne gang på gang, ble deprimert, mistet all livsgnist og så mørkt på livet. Sprøyten ble redningen for meg, har fått tilbake livsglede, livsmestring og ser lyst på fremtiden. Om jeg må gå på en vedlikeholdsdose resten av livet er det verdt pengene for meg. 

Anonymkode: 0e5a6...1e8

Trist å lese, at du ikke tar tak i de virkelige problemene.

Anonymkode: bbf9c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

J For meg er juks noe som påvirker andre negativt,

Anonymkode: 44bbe...291

Det er min definisjon på juks også, og jeg kan ikke forstå hvordan en slankesprøyte kan påvirke andre negativt.

Det eneste jeg reagerer på med denne behandlingen er at de fleste av de jeg har snakket med som går på Wegowy ikke får særlig god oppfølging. 
Jeg mener at de burde vært fulgt opp med kostholdsveileder, treningsveileder, lege osv.

Først og fremst fordi når de "mister matlysten" (begynner å spise mindre) er det viktig at de får i seg essensielle næringsstoffer i det lille de spiser, slik at de ikke får dårligere helse.
Det er ikke uvanlig at mennesker som går raskt ned i vekt opplever å få mangelsykdommer, og brukere av Wegowy er absolutt innenfor kategorien "raskt ned i vekt".

Helsemessige uregelmessigheter kan raskere fanges opp hvis de er under hyppig oppfølging av lege, og får kyndig veiledning av kostholdsveiledere.

 

Å komme i gang med mosjon er også viktig når man går ned i vekt.
Det er heller ikke så lett når man ikke helt vet hvordan, og veldig mange starter med for mye for raskt når de gjør det på egen hånd, noe som igjen kan resultere i skader.

Anonymkode: fd866...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Trist å lese, at du ikke tar tak i de virkelige problemene.

Anonymkode: bbf9c...345

Hvem sier jeg ikke gjør det? Å ta tak i problemene blir enklere når jeg nå også har en støtte til å legge om livsstilen. Hos meg henger dette tett sammen, da det er fedme som gjør at livet blir mørkt, og nå har jeg også fastlegen med på laget.

Anonymkode: 0e5a6...1e8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvem sier jeg ikke gjør det? Å ta tak i problemene blir enklere når jeg nå også har en støtte til å legge om livsstilen. Hos meg henger dette tett sammen, da det er fedme som gjør at livet blir mørkt, og nå har jeg også fastlegen med på laget.

Anonymkode: 0e5a6...1e8

Dette klarer du uten medikamenter.

Anonymkode: bbf9c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er mye man kan kalle "juks", men det påvirker ikke meg, så hvorfor skal jeg bry meg? Strengt tatt er det jo bare positivt at disse "jukser" seg til en lavere vekt, og med det reduserer forekomsten av livsstilssykdommer som koster samfunnet.

Det er jo "juks" å forlenge livet med medisinsk hjelp også. Før denne hjelpen eksisterte så hadde de svakeste bare dødd ut, men nå kan de leve som resten av oss med medisiner. Legger du deg borti det også, eller er det bare juks når det hjelper de feite folka uten selvdisiplin? 

Anonymkode: 4704a...0f7

Ikke bare hjelper slankemedisin mot fedme. Men det hjelper helsepersonell å slippe å løfte på fedme folk. Vinn vinn.

Anonymkode: f3477...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du kilder på det? 

Anonymkode: 01a51...f30

https://www.healthline.com/health-news/ozempic-wegovy-stomach-paralysis-risk

"About one-third of this group, or 241 people, still had food in their stomachs four hours after eating, meeting the diagnosis criteria for gastroparesis. Within that group, 127 had preexisting GI symptoms, and 38 had prior documentation of delayed gastric emptying."

https://www.healthline.com/health-news/fda-updates-ozempic-label-to-include-blocked-intestines-as-potential-side-effect

Anonymkode: 245fc...9e1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er provoserende og frustrerende å lese hvordan mange her har den frekkhetens nådegave å fortelle hvordan andre bør takle sine utfordringer ifht kosthold, trening og overvekt! Det er så man blir fristet til å tro at det hele er iscenesatt av en russisk trollefabrikk! Ingen kan vite hvordan det er å stå i andres sko, og det kan føles veldig påtrengende og vanskelig å få argumentet haglende i mot seg om at man ikke tar seg sammen nok, ikke har viljestyrke nok, ikke gjør ting på riktig måte etc etc! Livet er så mangfoldig, og mange opplever store utfordringer på flere ulike plan. Totalen av dette kan, ikke bare føre til at man legger på seg, men også til at overskuddet og oversikten til å hanskes med alle utfordringene ikke er tilstede. 
 

Selv har jeg slanket meg på vanlig vis og greid å gå ned i vekt også, men dessverre har jeg gått opp i vekt igjen. Når livet banker på i sin fulle tyngde, med utfordringer på flere fronter ble det vanskelig for meg å holde fokus. Jeg har aldri vært en godteri og snacks-spiser, men litt for mye av helt vanlig mat fører også til overvekt over tid. 
 

Nå har jeg endelig fått såpass mye ro i livet mitt at jeg kan fokusere på vektnedgang igjen, og takk og lov at jeg kan få hjelp av denne medisinen. Om den har bivirkninger som er til å leve med/ikke er til å leve med må være opp til hver enkelt i samarbeid med fastlegen å avgjøre. Så lenge dette er et lovlig preparat synes jeg bedreviterne kan snøre sammen munnen og akseptere at noen velger denne løsningen. Det er tross alt vårt valg, og ingen andre trenger å mene så mye om det!
 

 

Anonymkode: 482dd...2ac

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

Hvilken jobb et det du mener at man gjør? At man lar være å stappe i seg store mengder mat som man pga sprøytene ikke har lyst på?

Anonymkode: 3edd8...92c

Jeg kan bare snakke for min egen del, men jobben var å starte gode treningsrutiner og matvaner. Dette er på plass nå og treninga er kommet for å bli, og da følger kostholdet med på kjøpet. Nå er ikke jeg følelsesspiser eller har uoverkommelig matstøy/ulvehunger (altså ikke spisestyrret av noe grad), men blitt feit etter barnefødsler og inaktivitet og for mye mat. Da var wegovy sykt fin for å "komme på rett kjøl". Jeg hadde opparbeida meg en bmi på over 40 og alt var tungt , vondt og trasig. Nå er jeg på bmi rett under 32 og vil gjerne under 30. Energinivået er tipptopp, blodverdier og BT supergode og vondter som jeg før brukte smertestillende for er borte.

For min del må gjerne folk kalle det juks (-og jeg kjenner litt på det selv tidvis), men for meg har det ikke vært quickfix men en uvurderlig hjelp som gjør at jeg i dag har et aktivt og godt liv, med mye bedre humør og godt med energi.

(står enda på wegovy, holdt meg på lav dose og vil nok ta en nedtrapping og forsøke å være uten. Må jeg på igjen så ser ikke jeg på det som et nederlag, men mer et grep for fortsatt god helse. Jeg har for øvrig ikke hatt noen bivirkninger what so ever.)

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...