Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg denne medisinen, men dessverre går jeg under vektgrensen. Jeg har mye tankekjør angående mat. Jeg tenker på mat hele tiden. Men fastlegen mener  jeg er tynn. Men om jeg legger på meg ni kilo så vil han skrive det ut til meg. Så jeg må bli dårligere før jeg kan hende blir bedre?

Anonymkode: c8987...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ønsker meg denne medisinen, men dessverre går jeg under vektgrensen. Jeg har mye tankekjør angående mat. Jeg tenker på mat hele tiden. Men fastlegen mener  jeg er tynn. Men om jeg legger på meg ni kilo så vil han skrive det ut til meg. Så jeg må bli dårligere før jeg kan hende blir bedre?

Anonymkode: c8987...2d4

Har du prøvd terapi?

Anonymkode: 53b80...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (7 timer siden):

Overvekt er en diagnose. Så hvorfor ikke ta medisiner som hjelper? Hvorfor skal noen slite seg gjennom noe som har stor risiko for å mislykkes når det finnes hjelpemiddel?

Er det mentale som det må jobbes med.

Medisinene er jo ikke noen løsning, hva skal du gjøre når målvekten er nådd? Er jo der problemet ligger, folk slutter med medisinen. Blåser opp igjen i vekt, mange eksempler på dette.

Vektnedgang må gjøres med kun kostholdet og beinhard mental trening der man endrer sitt psykologiske forhold mat. Det er den beste med varige måten å gjøre det på. Men folk gidder ikke dette, skal ha en quick-fix.

Anonymkode: bbf9c...345

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ønsker meg denne medisinen, men dessverre går jeg under vektgrensen. Jeg har mye tankekjør angående mat. Jeg tenker på mat hele tiden. Men fastlegen mener  jeg er tynn. Men om jeg legger på meg ni kilo så vil han skrive det ut til meg. Så jeg må bli dårligere før jeg kan hende blir bedre?

Anonymkode: c8987...2d4

Søk riktig hjelp. Av noen som kan kosthold og mental trening.

Anonymkode: bbf9c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det mentale som det må jobbes med.

Medisinene er jo ikke noen løsning, hva skal du gjøre når målvekten er nådd? Er jo der problemet ligger, folk slutter med medisinen. Blåser opp igjen i vekt, mange eksempler på dette.

Vektnedgang må gjøres med kun kostholdet og beinhard mental trening der man endrer sitt psykologiske forhold mat. Det er den beste med varige måten å gjøre det på. Men folk gidder ikke dette, skal ha en quick-fix.

Anonymkode: bbf9c...345

Problemet er at folk trenger hjelp. Medisin er en ting. Selvsagt burde man jobbe med det mentale. Men den delen får man ikke hjelp til, 2 års venteliste på å komme til psykolog. 

Og sprøytene er langt fra en quick fix. Man må fortsatt gjøre jobben. Sprøytene er et hjelpemiddel, akkurat som en slankeoperasjon. Forskjellen er at man ikke må opereres for å få hjelp, litt enklere og ingen ventetid. Men absolutt ikke en quick fix. 

Anonymkode: 00d3c...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye bedre å være overvektig. Det har ingen bivirkninger. 

Anonymkode: f72ea...a33

🤣

Anonymkode: 91556...dd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du er «påvist sykdom»? For spiseforstyrrelse kan være en påvist sykdom, men er det kanskje ikke «riktig» sykdom synes du?

Noen som har røyket på seg Kols kan få medisin på blå resept, så hvorfor skal ikke noen som sliter med overspising gjøre det?

Anonymkode: 00d3c...144

Hvorfor hisser du deg opp!?! Spiseforstyrrelse er en sykdom, ja, men de fleste har jo ikke det.

Anonymkode: 0c778...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 
 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

 

Anonymkode: b2179...97a

Hvis du mener det, kan du ikke bare la være å bruke den da?
Personlig mener jeg det er juks å bruke bil, båt, sykkel osv til jobb. Jeg bruker bena 

Anonymkode: 21a03...076

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at det er "juks" på samme måte som å få medisiner som gjør at man ikke lenger tåler alkohol, eller metadon. Noen ganger må man gjøre det som er mest praktisk for at folk skal overleve og ha det greit.

Jeg antar at folk som bruker slankemedisiner har slitt lenge og prøvd flere metoder. Jeg har flere kolleger som bruker det. Alle har laget, tatt med, og forsynt seg av boller og andre søtsaker på jobb. Sjokolade og småspising hele veien. Da er det lett å tenke at de først burde prøve å kutte ut dette. Men egentlig viser det bare hvor utrolig avhengig man kan bli av sukker og drittmat.

Selv har jeg heldigvis funnet et kosthold og livsstil som gjør at sukker (og alkohol) ganske enkelt ikke frister, så jeg slipper å stå i de kampene. Jeg forstår godt at folk tyr til medisiner, men det skulle ikke forundre meg om folk om noen år får store senskader av dem. Håper de kan bruke dem som hjelp til å legge om livsstilen og ikke som en løsning i seg selv.

Anonymkode: 55173...104

Jeg bruker Wegovy. Har gått ned 18 kilo på et år, og jeg er fornøyd med det, nå skal jeg stabilisere. Jeg har brukt såpass lang tid på de 18 kiloene, for jeg ville at kropp og hud skulle tilpasse seg etterhvert, og ikke fort. I min alder, 57, så blir man fort gammel om man går fort ned i vekt. Jeg ville ta det sakte og pent sånn sett. Men jeg ville også kunne nyte litt god mat av og til, være litt på diett og litt uten. Men det har gått av seg selv, ettersom jeg har fått mindre appetitt, og også blir fort mett. Jeg klarer kun små mengder mat. 

Jeg tar også forsynt meg av boller og søtsaker på jobb. Jeg har ikke lyst på det, men forsyner meg med litt bare for å ikke få spørsmål om hvorfor jeg IKKE tar. Men jeg har ikke sagt til noen at jeg bruker Wegovy, så jeg prøver å opptre som vanlig. Jeg vet ikke hva alle dine kolleger har sagt om det? Har alle disse fortalt til alle dere andre at de bruker slankesprøyter? Jeg tror ikke det, for det er ganske privat. Men hva vet vel jeg om hva folk deler?

Hjemme spiser jeg sunt, spiser ikke godteri. En sjokolade eller en pose potetgull ligger i skuffa til besøkende. Jeg har ikke lyst på det. Jeg har egentlig ikke lyst på så mye mat, spiser litt når jeg er sulten, men blir veldig fort mett. En barneporsjon eller en forrett er nok mat til at jeg blir mett. 

Jeg spiste ikke så mye usunn mat før heller, like sjelden sjokolade og potetgull som nå. Men jeg spiste større mengder av både brødskiver og middag. Og selv om alt dette var sunn mat, så ble det mange kilo ekstra i løpet av årene. 

Jeg baker mye selv, kanelsnurrer, kaker osv. Tar en liten bit selv, men mesteparten gir jeg til foreldre, barn og barnebarn. Eller tar med på jobben. Jeg liker å bake og lage mat, jeg har glede av det, selv om jeg ikke spiser mengder av det selv. Det er også en glede å glede andre med god bakst og mat. 

Jeg har hatt problemer med vekt siden 20-årene. Nå er jeg 50. Jeg gadd ikke flere slankekurer med sult og strenge dietter. Hele tiden være sulten, hele tiden passe på. Jeg har slanket meg til og fra i hele mitt voksne liv. 20 kilo opp, 10 kilo ned, 15 kilo opp, 10 kilo ned osv.

Endelig kom det noe som virket! Altså Wegovy! Og ja, den har virket godt! Nå er jeg normalvektig istedet for overvektig!

Nå har jeg tenkt å fortsette med en mindre dose av den for å stabilisere vekta mi, som nå er på trivselsvekt. Og jeg betaler for det selv. 

Du har heldigvis for deg funnet et kosthold der sukker og alkohol heldigvis ikke er en kamp. Og du tror dermed at du er reddet fra overvekt?

Sukker og alkohol har aldri vært en kamp eller fristelse for mange av oss som er eller har vært overvektige. Det har heller vært god mat, god bakst, gode middager, snacks til tv. 

Og mange spiser opp rester fra barn istedet for å kaste mat. Småbarnsmødre.

Vi baker, vi smaker litt, vi spiser litt når det er nybakt. Vi lager gode middager, vi serverer til mange, og koser oss med god mat. Jeg kjenner meg selv igjen i det, lager mye mat til andre, middager, bakst og sånt. 

Jeg kommer til å fortsette å bake og å lage god mat som jeg byr andre og meg selv på. Det er en del av trivselen med livet, det å nyte et godt måltid sammen. Eller by på god bakst, eller gi bort til barn og barnebarn. Jeg gjør det nå også, selv om jeg går på Wegovy, og ikke spiser mye selv.

Sukker og alkohol har aldri vært en kamp for meg heller, jeg er ikke særlig glad i noen av de, men likevel ble jeg så overvektig flere ganger, at sist gang valgte jeg Wegovy framfor sultekur. Jeg gadd ikke flere dietter, med telling av kalorier, og stadig holde seg innafor et visst antall kalorier. Det ble stress, både i forhold til hverdagen, jobb og familie. 

 

Anonymkode: ef8a6...ffb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det "juks", og de fleste som prøver, går opp igjen med én gang de slutter.

Slanking er så klart ikke lett, men det er mulig om man har selvdisiplin. Som vi som er slanke også har! For det er ikke sånn at vi bare trykker i oss masse usunn mat - da hadde vi også vært tjukke. Slanke er slanke fordi de spiser passe mengde mat.

Jeg har for øvrig ei venninne som har klart å gå ned over 50 kg, helt uten hjelpemidler. Hun har gjort en kjempeinnsats.

Anonymkode: b47e2...a5c

Det er ikke nødvendigvis slik at de som er naturlig slanke har så mye selvdisiplin, nei. Noen kan spise det de har lyst på og være slanke, enten fordi de har høy forbrenning eller fordi de rett og slett ikke har så mye sultfølelse eller de er ikke sukkeravhengige. Å la være å spise for mye når man ikke har lyst på så mye/usunn mat, er ganske lett. Og det har ingenting med selvdisiplin å gjøre. Å la være å spise for mye når man er konstant sulten er mye vanskeligere.

Det rare er at også enkelte (slanke) mennesker som selv ikke klarer å la være å røyke, drikke kaffe, drikke for mye alkohol, shoppe ting de ikke trenger etc, ser med på overvektige pga deres "manglende viljestyrke"...

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har heldigvis for deg funnet et kosthold der sukker og alkohol heldigvis ikke er en kamp. Og du tror dermed at du er reddet fra overvekt?

Anonymkode: ef8a6...ffb

Ja. Men jeg kan også legge til chips, is, brød og ikke minst kanelsnurrer til lista over ting som gjør at jeg legger på meg, får hull i tennene og andre helseplager. Ting folk flest spiser ofte, og som de, som du sier, gjerne vil fortsette å spise fordi man må jo kose seg også.

Jeg er sikker på at det aller, aller meste av overvekt hadde vært unngått om folk hadde droppet disse tingene fiskemiddag og bare spist ordentlig mat i stedet. Men de fleste klarer det rett og slett ikke. Da er kanskje medisin, med tilhørende bivirkninger, det beste alternativet. Men det sier noe om hvor ekstremt stor makt junkfood kan få over oss.

Anonymkode: 55173...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bruker Wegovy. Har gått ned 18 kilo på et år

Jeg har hatt problemer med vekt siden 20-årene. Nå er jeg 50. Jeg gadd ikke flere slankekurer med sult og strenge dietter. Hele tiden være sulten, hele tiden passe på. Jeg har slanket meg til og fra i hele mitt voksne liv. 20 kilo opp, 10 kilo ned, 15 kilo opp, 10 kilo ned osv.

Endelig kom det noe som virket! Altså Wegovy! Og ja, den har virket godt! Nå er jeg normalvektig istedet for overvektig!

Anonymkode: ef8a6...ffb

Jeg synes det ser ut som du har klart det før også. Uten sprøyter. Og hva er det som gjør at du tror du ikke skal gå opp igjen når du har trappet helt ned på Wegovy? 
 

Jeg heier på slankesprøyter, men ser ikke helt forskjellen på å gå ned med eller uten.  Med mindre du har tenkt å gå på sprøytene livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin!

Anonymkode: aa907...e2c

Men det gjør du jo, det har ikke sammenheng.

Anonymkode: ab97a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår hvordan de slanke har det? Er ikke slik at man uproblematisk står over fristelser som slank…Er ikke slik at slanke ikke har lyst på fristelsene eller at det ikke er en hard jobb å holde seg slank akkurat

Anonymkode: f752d...cf6

Dette er vel veldig varierende. For noen er det en hard jobb å holde seg slank, for andre er det veldig lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 droppet disse tingene fiskemiddag

Anonymkode: 55173...104

Droppet disse tingene *fullstendig* skulle det stå :)

Anonymkode: 55173...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

Anonymkode: b2179...97a

Bortsett fra at virkeligheten ikke er slik du beskriver det da. Verken Mysimba, Wegovy eller andre tilgjengelige medikamenter er noen mirakelkur mot overvekt. Det er faktisk ikke bare å ta disse medisinene og fortsette som før. Det de derimot gjør er å gjøre det bittelitt lettere å lykkes.

Har brukt Mysimba selv og får meg var det den siste 2% jeg manglet for at pluss skulle bli minus. Det var fortsatt jævlig slitsomt. Jeg har for øvrig sluttet med Mysimba og likevel gått ned 10 kg det siste året, men Mysimba var definitivt en av suksessfaktorene i den tidlige fasen.

Selv om trening er superviktig har det lite å si i forhold til vekttap. Jeg gikk faktisk mer ned i vekt da jeg en periode gikk fra 5 til 3 treningsøkter per uke.

Anonymkode: cea41...aab

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke slik at slanke ikke har lyst på fristelsene eller at det ikke er en hard jobb å holde seg slank akkurat

Anonymkode: f752d...cf6

Når man har blitt veldig overvektig har man ikke bare fått i seg for mye energi over lang tid. Sannsynligvis er man også mer eller mindre under- eller feilernært. Man mangler kanskje B12, vitamin D, kolin, kreatin eller andre næringsstoffer som ikke engang er oppdaget ennå, men som finnes i naturlig mat men ikke i McFlurry. Mangler og ubalanser kan gi alvorlige mentale plager, og når man er plaget kan junkfood være godt å ha. 

Den gode nyheten er at ved å erstatte dritten med ordentlig mat kan du få det så mye bedre at suget etter sukker osv rett og slett avtar eller forsvinner helt.

Å fortsette å spise drittmat mens man bruker slankemedisin vil sannsynligvis være ris til egen bak.

Anonymkode: 55173...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Medisiner med samme virkestoff som Wegovy har vært på markedet en god stund nå, om det var alvorlige langtids bivirkninger hadde vi nok visst om det nå. Foreløpig ser det ut som langtidsbivirkningene er av det positive slaget, som f.eks redusert fare for hjerte- og karsykdommer. 

Det har ikke vært lenge nok på markedet til at de vet noe om langtids bivirkninger. De sier jo tilogmed de som produserer det. 

Anonymkode: 603c1...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man har blitt veldig overvektig har man ikke bare fått i seg for mye energi over lang tid. Sannsynligvis er man også mer eller mindre under- eller feilernært. Man mangler kanskje B12, vitamin D, kolin, kreatin eller andre næringsstoffer som ikke engang er oppdaget ennå, men som finnes i naturlig mat men ikke i McFlurry. Mangler og ubalanser kan gi alvorlige mentale plager, og når man er plaget kan junkfood være godt å ha. 

Den gode nyheten er at ved å erstatte dritten med ordentlig mat kan du få det så mye bedre at suget etter sukker osv rett og slett avtar eller forsvinner helt.

Å fortsette å spise drittmat mens man bruker slankemedisin vil sannsynligvis være ris til egen bak.

Anonymkode: 55173...104

Jeg er mer enn litt overvektig. Tok nylig blodprøver. Og jeg har for høyt nivå av B12 og D-vitamin. Men ingen tvil om at jeg spiser for mye sukker og annet usunt. Synes jo at de som går på slankesprøyter bør kutte ut såkalt drittmat. Da dette verken er sunt for tjukke eller tynne

Anonymkode: 603c1...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor hisser du deg opp!?! Spiseforstyrrelse er en sykdom, ja, men de fleste har jo ikke det.

Anonymkode: 0c778...579

Tror det er mange overvektige som sliter med en spiseforstyrrelse, uten at de kanskje vet om det. For de aller fleste spiseforstyrrelse = anoreksi eller bulimi.

Overspising blir automatisk klassifisert som «dårlig selvkontroll», og at man må «skjerpe seg».

Hvorfor hisse meg opp, kanskje fordi man opplever så sinnsykt mange fordommer når man er overvektig og man reagerer på den minste uttalelse. Er dritt lei av at man automatisk behandles som late og med lite selvkontroll når man er overvektig.

Anonymkode: 00d3c...144

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...