Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (3 timer siden):

Ikke om man forsetter den livsstilen med spise mindre og sundt 

Det er bevist at for de aller fleste er dette en livslang behandling. 

Anonymkode: 603c1...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 
 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

 

Anonymkode: b2179...97a

Man må jo fortsatt endre kosthold om man skal ned i vekt. Sprøyta er så vidt jeg har forstått ikke magisk, den senker bare matlysten. Altså fungerer den ikke om man fortsetter som før. 

Anonymkode: 523ab...8d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinen skrev (4 minutter siden):

Tror iallefall ikke det er en sunn måte å gå ned i vekt på. Mye bivirkninger, livslang behandling. De som slutter raser opp i vekt igjen(de aller fleste). Og de vet ingenting om langtids bivirkninger. Er tjukk, men denne medisinen tør jeg ikke bruke. 

Det er mye bedre å være overvektig. Det har ingen bivirkninger. 

Anonymkode: f72ea...a33

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er dette egentlig bevist?

Anonymkode: 1c0ba...3e0

Ja, dette er jo grunnen til at godt over 90% går opp igjen etter å ha gått ned i vekt

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bevist at for de aller fleste er dette en livslang behandling. 

Anonymkode: 603c1...030

Er du klar over at 90% av de som klarer å gå ned i vekt, uten slike sprøyter, legger på seg igjen. Sjansen for å holde vekta av er ganske lav til å begynne med. 

Sprøytene gir mange et helt nytt liv. Hvorfor skal folk være så ekstremt i mot det. Om noen mener at bivirkningene er verdt det, hvorfor skal alle andre legge seg oppi det. Det er ganske mange som påfører seg selv sykdommer og skader; kols, narkotika avhengighet, toppidrettsskader. Er et hav av selvforsynte plager som belaster systemet vårt. Hvorfor er det slik at de overvektige det er alltid dem som taper. Er alltid de som «bare må skjerpe seg». 

Anonymkode: 00d3c...144

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med så lite kunnskap om mekanismene bak vektutfordringer, er det kanskje like greit å bare fokusere på deg og ditt. 

Anonymkode: b6d0d...bc8

Vet du, jeg tror faktisk det er akkurat det disse slanke, kritiske røstene som TS gjør når de kaller det juks. De fokuserer på seg og sitt og blir rett og slett truet av at et medikament som hjelper overvektige å gå ned i vekt. Det er bedre at tjukke forblir tjukke fordi da kan de fortsatt føle seg overlegne. 

Anonymkode: 6d63b...5f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at det er "juks" på samme måte som å få medisiner som gjør at man ikke lenger tåler alkohol, eller metadon. Noen ganger må man gjøre det som er mest praktisk for at folk skal overleve og ha det greit.

Jeg antar at folk som bruker slankemedisiner har slitt lenge og prøvd flere metoder. Jeg har flere kolleger som bruker det. Alle har laget, tatt med, og forsynt seg av boller og andre søtsaker på jobb. Sjokolade og småspising hele veien. Da er det lett å tenke at de først burde prøve å kutte ut dette. Men egentlig viser det bare hvor utrolig avhengig man kan bli av sukker og drittmat.

Selv har jeg heldigvis funnet et kosthold og livsstil som gjør at sukker (og alkohol) ganske enkelt ikke frister, så jeg slipper å stå i de kampene. Jeg forstår godt at folk tyr til medisiner, men det skulle ikke forundre meg om folk om noen år får store senskader av dem. Håper de kan bruke dem som hjelp til å legge om livsstilen og ikke som en løsning i seg selv.

Anonymkode: 55173...104

Man er ikke «avhengig av sukker og drittmat». Man har en spiseforstyrrelse, en psykisk sykdom som gjør at man i denne versjonen spiser for mye i forhold til behovet og dermed blir tjukk. Man klarer ikke å styre seg. Å ta tak i spiseforstyrrelsen krever mye egeninnsats, og overspising er heller ikke en tilstand helsevesenet har hatt særlig fokus på. Slankesprøyte kan være et hjelpemiddel, men den bør brukes parallellt med annen behandling. Eller skal man gå på slankesprøyte resten av livet? Hva stopper personen fra å falle tilbake til gamle uvaner når sprøytene kuttes ut og man ikke har skaffet seg et eneste verktøy for å kunne re velfungerende uten de? 

Anonymkode: 3edd8...92c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke noe om dette, men her må man vel mer eller mindre gå på dette resten av livet for at det skal fungere. Ellers vil man vel bare gå opp igjen.

Det stemmer, for noen vil dette bety at man må gå på dette livet ut. Min far må nok det, og muligens jeg også. Det handler ikke bare om sultfølelsen, men andre ting med kroppen. Jeg opplever at forbrenningen øker betraktelig, og både min far og jeg opplever bedring i pust (jeg har astma). Det har gjort at vi begge har blitt i raskere bedre form, og derfor kunne trene mer (jeg danser f.eks swing uten å bli mer sliten enn andre på kurset).

Så ja. Akkurat som de som trenger andre medisiner, så kan dette bety at det er noe man må gå på livet ut.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin!

Anonymkode: aa907...e2c

Slutt nå med det maset!! De får medisinen sin, Ozempic er ikke lenger for de som bruker den på vekten, den er kun for de med diabetes. OPPDATER DEG SELV!

Anonymkode: f8451...4df

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo juks jo. For de med dårligst disiplin ( jeg tenker ikke de som har medisinske grunner til å legge på seg lett) 

Anonymkode: 9cf2d...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinen skrev (22 minutter siden):

Tror iallefall ikke det er en sunn måte å gå ned i vekt på. Mye bivirkninger, livslang behandling. De som slutter raser opp i vekt igjen(de aller fleste). Og de vet ingenting om langtids bivirkninger. Er tjukk, men denne medisinen tør jeg ikke bruke. 

Medisiner med samme virkestoff som Wegovy har vært på markedet en god stund nå, om det var alvorlige langtids bivirkninger hadde vi nok visst om det nå. Foreløpig ser det ut som langtidsbivirkningene er av det positive slaget, som f.eks redusert fare for hjerte- og karsykdommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke juks, det er idioti. Jeg hadde aldri tatt en så stor risiko for alvorlige komplikasjoner for å gå ned i vekt. Det er en del folk som har fått permanent delvis lammelse av magesekken, tarmslyng etc. 

Anonymkode: 245fc...9e1

Har du kilder på det? 

Anonymkode: 01a51...f30

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er slanke spiser «riktig og rett mengde»

Jeg har en kollega gjennom mange år…. Alltid vært slank. Og jeg har aldri noensinne sett et menneske som spiser så mye sjokolade som hun gjør! Og pizza, burger, baguetter og annen usunn mat fra varmdisken. 
Hun burde etter noens teorier her være smellfeit!

Endret av Etk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis sultfølelsen er ute og kjøre, må man jo først prøve å finne ut hvorfor det har blitt sånn. Og så kan man gjøre noe med årsaken og ikke bare behandle symptomene.

Anonymkode: 55173...104

Blitt og blitt, mange har hatt dårlig regulert sultfølelse fra de ble født. Man ser mange tykke barn på skolen for eksempel. 

Hormonubalanse reguleres normalt med medisiner. Det er sjelden man kan kurere årsaken.

Anonymkode: 5fd20...889

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo juks jo. For de med dårligst disiplin ( jeg tenker ikke de som har medisinske grunner til å legge på seg lett) 

Anonymkode: 9cf2d...a4c

Hvorfor er det juks? Er det juks at noen med astma bruker medisiner som hjelper dem å puste. Er det juks at noen med høyt blodtrykk tar medisiner for å få det ned? Er det juks at noen med diabetes bruker insulin til å regulere blodsukkeret?

Hvorfor er det juks at noen finner hjelp i medisiner? 🤪

Anonymkode: 00d3c...144

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er bevist at for de aller fleste er dette en livslang behandling. 

Anonymkode: 603c1...030

Skjønner ikke helt hvordan det kan være livslang behandling. Når kroppen har vent seg til Wegovy så slutter den å virke. Det har skjedd med meg nå, jeg har begynt å gå opp i vekt mens jeg går full dose nå. 

Så livslang behandling kan den umulig være beregnet for, den vil slutte å virke på alle etterhvert, akkurat som alle medisiner virkere dårligere etterhvert som kroppen venner seg til det.

Anonymkode: f8451...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du glemte å linke til eksempelet.

Anonymkode: 1c0ba...3e0

Eksempelet er jo denne tråden. Ts føler det er juks, men det har jo ikke noe å si hva andre føler om andres medisiner. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man er ikke «avhengig av sukker og drittmat». Man har en spiseforstyrrelse, en psykisk sykdom som gjør at man i denne versjonen spiser for mye i forhold til behovet og dermed blir tjukk. Man klarer ikke å styre seg.

Det høres ganske ut som en avhengighet spør du meg.

Sitat

Å ta tak i spiseforstyrrelsen krever mye egeninnsats, og overspising er heller ikke en tilstand helsevesenet har hatt særlig fokus på. Slankesprøyte kan være et hjelpemiddel, men den bør brukes parallellt med annen behandling. Eller skal man gå på slankesprøyte resten av livet? Hva stopper personen fra å falle tilbake til gamle uvaner når sprøytene kuttes ut og man ikke har skaffet seg et eneste verktøy for å kunne re velfungerende uten de? 

Anonymkode: 3edd8...92c

Jepp, akkurat som ved avhengighet av f.eks rusmidler. Det holder ikke nødvendigvis å bare slutte å bruke det hvis man skal bli ordentlig frisk. Sukker og junkfood kan i likhet med rusmidler føre deg inn i en selvforsterkende spiral. I tillegg kan det være andre plager i bunn som gjør at man har ekstra behov for lindringen sukker kan gi.

Anonymkode: 55173...104

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke juks. Det er et hjelpemiddel for mennesker uten nok disiplin til å få det til uten.

Samtidig må man ikke ta alt man leser her alvorlig. I følge KG er det nesten vanlig å gå opp i vekt når man ligger i kaloriunderskudd over tid. At det strider mot naturlover er mindre viktig.

Anonymkode: e68e2...42d

Man går vel ikke opp i vekt når man er i kaloriunderskudd. Men for enkelte skal det veldig mye til å komme i kaloriunderskudd. De spiser så få kalorier at kroppen burde vært i kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Men det er vel det man ikke klarer når man må ta sprøyte?

Det vil hjelpe deg å komme en bedre rytme. Og jo mer du slutter med sukker..jo lettere blir det etterpå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...