Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For de som har "prøvd alt" så kan man føle man sitter igjen med valget operasjon eller slankessprøyte.  Føler selv at sprøyten er mindre farlig da operasjon faktisk kutter en del av tarmene dine.   Man må allikevel gjøre jobben med trening og mat selv om man får hjelp til å få "ro i hodet".  Går på minste dose selv, har gått ned 13 kg i år og tenker at min helse har bedre av å gå ned til en BMI som er sunn enn å være sterkt overvektig.   

Når jeg fikk sprøyten så føler jeg heller at "nå forstår jeg hvordan de slanke har det".  Ikke noe problem å stå over fristelser som kommer forann deg, selv på minste dosen.      

Anonymkode: 5f67c...aea

Forstår hvordan de slanke har det? Er ikke slik at man uproblematisk står over fristelser som slank…Er ikke slik at slanke ikke har lyst på fristelsene eller at det ikke er en hard jobb å holde seg slank akkurat

Anonymkode: f752d...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig er det "juks", og de fleste som prøver, går opp igjen med én gang de slutter.

Slanking er så klart ikke lett, men det er mulig om man har selvdisiplin. Som vi som er slanke også har! For det er ikke sånn at vi bare trykker i oss masse usunn mat - da hadde vi også vært tjukke. Slanke er slanke fordi de spiser passe mengde mat.

Jeg har for øvrig ei venninne som har klart å gå ned over 50 kg, helt uten hjelpemidler. Hun har gjort en kjempeinnsats.

Anonymkode: b47e2...a5c

Så du mener at bare de som ikke bruker medisiner eller operasjoner gjør en innsats? Når så mange sliter med fedme og dør av fedmerelaterte sykdommer vitner det om kunnskapsløshet å kalle det for juks. Når jeg hører ordet juks tenker jeg på Kjerkol eller andre som jukser på eksamen i høyere utdanning. Medisiner er ikke juks

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Det er jo faktisk forsket på hvordan naturlig slanke folk oppfatter sulthetsfølelsen, kontra hvordan tjukke folk oppfatter den. Den kan ikke sammenlignes, sies det. Jeg er naturlig slank, men har som nevnt over, to i familien som har måttet "jukse". Nå, når de ikke har samme sulthetsfølelse lengre, skjønner de hvordan folk klarer å ikke overspise. Sånn hadde de det ikke før de fikk hjelp. Det er en helt annen liga.

Anonymkode: 9f5d4...530

Takk, du var litt mer diplomatisk i din redegjøring enn meg😁

Anonymkode: 91556...dd4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår hvordan de slanke har det? Er ikke slik at man uproblematisk står over fristelser som slank…Er ikke slik at slanke ikke har lyst på fristelsene eller at det ikke er en hard jobb å holde seg slank akkurat

Anonymkode: f752d...cf6

Du snakker om å ikke ha lyst på fristelsene. Dette viser at du virkelig ikke forstår hvordan det er å mangle et metthetsregulerende hormon. Vi snakker om for noen av oss kan kalles ulvehunger. En gjennomgripende sultfølelse som overhodet ikke gir noen slags indikasjon på metthet. Det er ikke snakk om at man har lyst på litt sjokolade. Det handler om at man føler seg så sulten at man bare MÅ ha mer mat. Jeg kunne spist 10 porsjoner om jeg ville uten å føle meg mett. Jeg har absolutt aldri følt meg mett før jeg begynte med Wegovy. Det var en helt unik følelse.

Allikevel klarte jeg å gå ned 90 kg før dette på egenhånd, men vet du hvor slitsomt det er å gå KONSTANT sulten? Sånn seriøst? Det krever en enorm viljestyrke. Og selv om jeg gikk ned 90 kg var jeg fremdeles ikke normalvektig. Går man i konstant kaloriunderskudd som jeg gjorde i årevis, går også forbrenningen ned. 

Det Wegovyen gjorde for meg var for det første å vise meg hvordan metthet føles ut. Noe som er merkverdig og rart å føle på. For det andre fikk det kroppen min til å slappe mer av. Og det handler om at den ikke konstant går rundt og er sulten. Den er ikke alltid på alert hvis man begynner å tenke eller se mat. Den går ikke i sparebluss hele tiden. Dette igjen gjør at jeg kan konsertere meg om andre ting enn å hele tiden overvåke eget matinntak (for det var i praksis det jeg har gjort). Jeg teller fremdeles kalorier, men nå er det for å få i meg nok mat.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan kalle "juks", men det påvirker ikke meg, så hvorfor skal jeg bry meg? Strengt tatt er det jo bare positivt at disse "jukser" seg til en lavere vekt, og med det reduserer forekomsten av livsstilssykdommer som koster samfunnet.

Det er jo "juks" å forlenge livet med medisinsk hjelp også. Før denne hjelpen eksisterte så hadde de svakeste bare dødd ut, men nå kan de leve som resten av oss med medisiner. Legger du deg borti det også, eller er det bare juks når det hjelper de feite folka uten selvdisiplin? 

Anonymkode: 4704a...0f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (33 minutter siden):

Du snakker om å ikke ha lyst på fristelsene. Dette viser at du virkelig ikke forstår hvordan det er å mangle et metthetsregulerende hormon. Vi snakker om for noen av oss kan kalles ulvehunger. En gjennomgripende sultfølelse som overhodet ikke gir noen slags indikasjon på metthet. Det er ikke snakk om at man har lyst på litt sjokolade. Det handler om at man føler seg så sulten at man bare MÅ ha mer mat. Jeg kunne spist 10 porsjoner om jeg ville uten å føle meg mett. Jeg har absolutt aldri følt meg mett før jeg begynte med Wegovy. Det var en helt unik følelse.

Allikevel klarte jeg å gå ned 90 kg før dette på egenhånd, men vet du hvor slitsomt det er å gå KONSTANT sulten? Sånn seriøst? Det krever en enorm viljestyrke. Og selv om jeg gikk ned 90 kg var jeg fremdeles ikke normalvektig. Går man i konstant kaloriunderskudd som jeg gjorde i årevis, går også forbrenningen ned. 

Det Wegovyen gjorde for meg var for det første å vise meg hvordan metthet føles ut. Noe som er merkverdig og rart å føle på. For det andre fikk det kroppen min til å slappe mer av. Og det handler om at den ikke konstant går rundt og er sulten. Den er ikke alltid på alert hvis man begynner å tenke eller se mat. Den går ikke i sparebluss hele tiden. Dette igjen gjør at jeg kan konsertere meg om andre ting enn å hele tiden overvåke eget matinntak (for det var i praksis det jeg har gjort). Jeg teller fremdeles kalorier, men nå er det for å få i meg nok mat.

Det er ikke slik at alle overvektige mangler metthetshormoner, selv om det kanskje er slik for deg

Anonymkode: f752d...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig stått på medisiner over lang tid som ga ulvehunger, men uten å gå opp et gram 

Anonymkode: f752d...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forøvrig stått på medisiner over lang tid som ga ulvehunger, men uten å gå opp et gram 

Anonymkode: f752d...cf6

Det er ikke sånn at alle som går på medisiner som gir ulvehunger, ikke går opp et gram, selv om det kanskje er slik for deg.

Anonymkode: 9f5d4...530

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er med følelser, er at de ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Her er et fint eksempel på akkurat det.

Anonymkode: 8ce15...b3b

Du glemte å linke til eksempelet.

Anonymkode: 1c0ba...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å unne, ikke misunne….. Det er mange som har fått hjelp av desse sprøytene, hjelp til å takle konstant sultfølelse og overspising. Det er ikke en quick-fix på noen måte, og hvorfor skal ikke desse pasientene få tilgang til medisiner som hjelper mot deres problem? 
Brekker du beinet eller armen så får du hjelp, innleggelse og operasjon om behovet er der - men bruddet hadde jo grodd sammen uten hjelp også? Mulig ikke helt ideelt, men det var jo din egen feil at du falt? 
Det er bare tåpelig å begynne med syk-sykere-sykest, og JEG skal bestemme hvem det er🫣

Anonymkode: 1f49f...c9e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke sånn at alle som går på medisiner som gir ulvehunger, ikke går opp et gram, selv om det kanskje er slik for deg.

Anonymkode: 9f5d4...530

Nei, men poenget er at jeg som normalvektig i den situasjonen måtte kjempe mot ulvehungeren over lang tid for å holde meg på samme vekt. Er ikke slik at det nødvendigvis er en enkel jobb for normalvektige å holde vekten, og at det er annerledes for oss enn alle overvektige 

Anonymkode: f752d...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (54 minutter siden):

Så du mener at bare de som ikke bruker medisiner eller operasjoner gjør en innsats? Når så mange sliter med fedme og dør av fedmerelaterte sykdommer vitner det om kunnskapsløshet å kalle det for juks. Når jeg hører ordet juks tenker jeg på Kjerkol eller andre som jukser på eksamen i høyere utdanning. Medisiner er ikke juks

Like mye juks som de som tar steroider 

Anonymkode: c4559...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Like mye juks som de som tar steroider 

Anonymkode: c4559...4e9

Det er jo i så fall juks som går utover den som jukser

Anonymkode: fe921...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke slik at alle overvektige mangler metthetshormoner, selv om det kanskje er slik for deg

Anonymkode: f752d...cf6

Det er riktig, derfor har jeg heller ikke skrevet at dette gjelder alle, men jeg vil tro det gjelder en god del overvektige. For de av oss som er medlem av diverse grupper f.eks på Facebook, ser at Wegovy ikke fungerer like bra for dem. Antagelig har de ikke mangelen på metthetshormonet som jeg har. Allikevel, det er nok en god del som har dette. Og jeg forstår ikke hvorfor man skal nekte folk eller ser ned på folk som bruker medisiner for dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan irritere deg. Men sprøyta er hjelpen mange trenger for å klare dette.

Sultfølelsen er noe som kan få mange til å sprekke. Cravings får folk til å sprekke.

Det handler ikke alltid om at folk ikke vet at det å klemme i seg ei hel plate med melkesjokolade ikke er sunt, og at det har mange kalorier. Det handler mer om at de trenger hjelp til å ikke gjøre det.

Det handler ikke alltid bare om selvbeherskelse. For de har kanskje allerede hele dagen brukt mye av det, og så ble det for mye når kvelden er der. De har bruk opp all selvbeherskelse hele dagen, og så sprakk de.

Sprøyta gir folk den lille ekstra hjelpen som de trenger. Det er fult mulig å kunne lære seg om mat og kalorier selv om man bruker sprøytene. For man kan ikke fortsette å klemme i seg alt av alt, da går man ikke ned i vekt. Sprøyta er ikke noe magisk som smelter bort fett. Det hjelper rett og slett bare til med dette rundt mat, metthetsfølelse og cravings. Som er akkurat den hjelpen mange trenger.

Jeg synes at Norge burde kunne gjøre mer, gi støtte for medisinen og ikke minst kursing for de som får den på resept. Obligatorisk oppmøte for å få dekket kostnaden, nettopp fordi man også må lære om hvordan man bør endre på kostholdet, samtidig som man også får hjelp til å ta bort «foodnoise» som man fint kaller det på engelsk. 

Anonymkode: 00d3c...144

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er juks!

Jeg synes forøvrig at mannen min også jukser når han tar blodtrykksmedisiner og blodfortynnende etter hjerteinfarkt. Seriøst altså, kan han ikke bare spise normalt, sunt kosthold?! Jogge mer enn de 5 milene han jogger i uka? Fatter ikke hvorfor han bare ikke gjør en innsats!

Anonymkode: bb800...28c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Det er riktig, derfor har jeg heller ikke skrevet at dette gjelder alle, men jeg vil tro det gjelder en god del overvektige. For de av oss som er medlem av diverse grupper f.eks på Facebook, ser at Wegovy ikke fungerer like bra for dem. Antagelig har de ikke mangelen på metthetshormonet som jeg har. Allikevel, det er nok en god del som har dette. Og jeg forstår ikke hvorfor man skal nekte folk eller ser ned på folk som bruker medisiner for dette.

Det har jeg heller aldri gjort, verken nektet eller sett ned på. Jeg svarte kun på en kommentar om som omhandlet som en skrev om å forstå hvordan normalvektige har det og at det gikk greit å stå over fristelser. Poenget var at mange normalvektige også kjemper en hard kamp av ulike grunner for å holde vekten. Er ikke slik at det er enkelt for alle normalvektige heller. Ref eksempelet med medisiner som ga ulvehunger, og daglig kamp for å holde vekten normal

Anonymkode: f752d...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin!

Anonymkode: aa907...e2c

Fins flere typer den. Som er for diabetes får de ikke lov å bruke lenger. Så blir for dumt å si det.

 

Anonymkode: 7373a...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gikk på det, gikk mye ned i vekt, men måtteslutge pga det var så mye bivirkninger. Hun er ikke gått opp igjen, men holder et steinhardt kostholds regime. 

Anonymkode: 66365...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Det er jo faktisk forsket på hvordan naturlig slanke folk oppfatter sulthetsfølelsen, kontra hvordan tjukke folk oppfatter den. Den kan ikke sammenlignes, sies det. Jeg er naturlig slank, men har som nevnt over, to i familien som har måttet "jukse". Nå, når de ikke har samme sulthetsfølelse lengre, skjønner de hvordan folk klarer å ikke overspise. Sånn hadde de det ikke før de fikk hjelp. Det er en helt annen liga.

Anonymkode: 9f5d4...530

Hvis sultfølelsen er ute og kjøre, må man jo først prøve å finne ut hvorfor det har blitt sånn. Og så kan man gjøre noe med årsaken og ikke bare behandle symptomene.

Anonymkode: 55173...104

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...