Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overvekt er en diagnose. Så hvorfor ikke ta medisiner som hjelper? Hvorfor skal noen slite seg gjennom noe som har stor risiko for å mislykkes når det finnes hjelpemiddel?

  • Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvsagt er det juks. På samme måten som om noen jukser seg til færre rynker, fyldigere lepper osv, så er disse sprøytene en måte å jukse seg noen kilo ned når man ikke har viljestyrke nok til å trene mer og spise mindre på normal måte.

Anonymkode: 0c778...579

Litt snodig å sammenligne skjønnhetsbehandlinger med noe som for mange er helt grunnleggende og nødvendig helsehjelp. En god venninne av meg har slitt med overvekt hele sitt voksne liv. Hun har prøvd utallige dietter, holdt seg så aktiv som mulig med overvekten og virkelig prøvd alt hun har vært i stand til. Med disse medisinene klarer hun nå å gå ned i vekt og reduserer faren for hjertesykdom, diabetes og slitasjeskader på skjelettet. Det er ikke «juks», det er behandling. Man kaller ikke behandling for kols for «juks», eller behandling av skader mennesker påfører seg på grunn av sport for «juks». 

Anonymkode: a8395...806

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne mene at det er juks, men det er altså ikke det nødvendigvis. Jeg har selv gått ned over 90 kg på egenhånd. I tillegg har jeg gått ned over 30 kg med Wegovy. Jeg har altså gått ned over 120 kg. 

Mener du virkelig at det er juks når noen tar melatonin mot søvnforstyrrelser? jeg tar Wegovy fordi jeg mangler metthetshormonet GLP-1, som styrer metthetsfølelsen. Slankesprøytene Wegovy består av semaglutid, såkalte GLP-1-analoger, Som det heter seg på SNL;

Sitat

GLP-1 og GLP-1-analoger stimulerer også flere områder av hjernen som er involvert i appetittregulering. Stoffene øker metthetsfølelsen og reduserer sultfølelsen, slik at det blir lettere å spise mindre.

Noen av oss må antagelig gå på disse sprøytene hele livet. Det er faktisk en livslang behandling. 

Jeg har fått et nytt liv, og det er nydelig. I tillegg har det økt forbrenningen min betraktelig, fordi kroppen min har vært nedkjørt (å gå ned 90 er ikke bare-bare). Jeg siterer meg selv fra en annen tråd på forumet:

Jeg har alltid hatt ulvehunger. Helt siden jeg var liten. KJEMPESULTEN. Jeg ble ikke foret på pizza og taco og junkfood. Jeg var også normalvektig som barn, men mine foreldre regulerte meg strengt. På slutten av barneskolen, etter lange perioder med mobbing, begynte jeg å smugspise for å spise følelsene, hvis jeg kan si det slik, i tillegg til at jeg var veldig sulten hele tiden. Det gjorde at jeg la en del på meg. Men, foreldrene mine tok grep, og jeg begynte å trene mye. Jeg fikk vekk alt valpefettet. Men, det krevde sitt. Jeg trente 20 timer i uka + konkurranser for å holde normalvekt.

Jeg ble overvektig igjen i voksen alder. Det er det mange grunner til. JA, jeg har definitivt spist for mye, men jeg har ALDRI følt på metthet. Absolutt aldri. Jeg har derimot levd på kaloriunderskudd i årevis. I fjor gikk jeg til legen min og sa at jeg trenger en pause. Jeg trenger å føle meg mett. Så da fikk jeg prøve Wegovy (siden jeg fremdeles var såpass overvektig at jeg oppfylte kravene). Det var en helt ny opplevelse. Fra en dag til en annen opplevde jeg det å føle meg mett for første gang i mitt liv. Det var vidunderlig. Og forbrenningen min gikk fra 0 til 100 nesten fra en dag til en annen. Og det var altså så fantastisk. Plutselig kjente jeg meg mett, slik "vanlige" mennesker gjør. 

 

Ang. dette med at vi som bruker Wegovy "stjeler" fra de med diabetes: da har legen skrevet ut feil. Det er IKKE brukers feil at legen ikke har kunnskap nok, og skriver ut noe de åpenbart ikke burde skrive ut. De skal skrive ut Wegovy. Det er ikke brukere av Wegovys feil at Ozempic ikke er mer tilgjengelig. 

Og denne motstanden mot Wegovy forstår jeg virkelig ikke. Det vil spare samfunnet millioner av kroner på å forhindre blant annet hjerteinfarkt, høyt blodtrykk, diabetes osv. Min far tar også Wegovy, kun i vedlikeholdsdose, og han har ikke lenger høyt blodtrykk, han må passe seg for å ikke bli undervektig, han har ikke lenger noen overvektrelaterte plager, og står ikke lenger i fare for å få diabetes 2. Han har gått ned 60 kg. Fra å være en ganske syk mann, er han nå en mann i full vigør. Jeg vil tippe at dette igjen kan redusere sykemeldinger, det medfører bedre helse for flere, og flere lever bedre liv på sikt. I motsetning til meg, hadde han mange overvektsrelaterte plager. Han har et nytt liv, og ny helse.

Endret av SPOCA
  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 
 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

 

Anonymkode: b2179...97a

Jeg er litt usikker på hvorfor akkurat dette er juks? Så godt som "alt" som gjør livet lettere for folk med ulike utfordringer ser vi på som positivt. 

Personlig har jeg slitt med vekten hele livet. Akkurat hvorfor jeg ikke har klart å få kontroll på den vet jeg faktisk ikke. Røyk/snus sluttet jeg med på dagen og jeg har stålkontroll på områder andre gjerne sliter med (økonomi osv), men matinntak har jeg aldri klart å få langvarige løsninger på.

Nå bruker jeg Wegovy og ser at vekten "raser" nedover uten å måtte masse mental styrke på å følge et (midlertidig - for meg) program i håp om at det denne gangen skal lykkes. Det tar jo ikke noe vekk fra det faktum at DU har oppnådd noe ikke jeg har klart. Tvert imot. Jeg har veldig stor respekt for de som lykkes med ting jeg selv sliter med.

Og ja, hva lærer vi som går på Wegovy? Svært lite utover det vi allerede kan fra før i grunn. Poenget er jo at man som regel vet akkurat det samme som du gjør, men at man ikke har evnen til å gjennomføre over tid. 

Bonusen din er jo også at du slipper å betale 36000 i året.

  • Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det "juks", og de fleste som prøver, går opp igjen med én gang de slutter.

Slanking er så klart ikke lett, men det er mulig om man har selvdisiplin. Som vi som er slanke også har! For det er ikke sånn at vi bare trykker i oss masse usunn mat - da hadde vi også vært tjukke. Slanke er slanke fordi de spiser passe mengde mat.

Jeg har for øvrig ei venninne som har klart å gå ned over 50 kg, helt uten hjelpemidler. Hun har gjort en kjempeinnsats.

Anonymkode: b47e2...a5c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hjelpemiddel... Er briller og høreapparater også juks? Er insulin juks? Og uansett er det vel bedre med juks enn at folk dør av livstilssykdommer? Sånn sett kan man jo si at slankeoperasjon også er juks. Men det funker, så hva er problemet? Jeg har to familiemedlemmer som har måttet "jukse". Gevinsten er bedre helse og livskvalitet. Good for them. 

Anonymkode: 9f5d4...530

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å få Wegovy på blå resept! 

Anonymkode: 68c37...b87

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin!

Anonymkode: aa907...e2c

Wegovy er for vektreduksjon og har ingenting med diabetes å gjøre. Sånn til info.

  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det "juks", og de fleste som prøver, går opp igjen med én gang de slutter.

Slanking er så klart ikke lett, men det er mulig om man har selvdisiplin. Som vi som er slanke også har! For det er ikke sånn at vi bare trykker i oss masse usunn mat - da hadde vi også vært tjukke. Slanke er slanke fordi de spiser passe mengde mat.

Jeg har for øvrig ei venninne som har klart å gå ned over 50 kg, helt uten hjelpemidler. Hun har gjort en kjempeinnsats.

Anonymkode: b47e2...a5c

Dra dit peppern gror! 😏

Anonymkode: 482dd...2ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler det samme for diabetikere som må ha insulin, hvorfor bare ikke lære seg å lage det selv med å trene litt, jeg kjenner mange som har klart det.

Blir forresten også kvalm av de som bruker briller, hvorfor bare ikke ta seg sammen og bare se klart. Jeg har aldri hatt noe problem med å se klart. jeg tror forresten ikke på at noe heter skeive hornhinner

Anonymkode: a95c8...b3b

For ikke å snakke om astmatikere da. Lufta er fri for alle! Ærlig talt. Folk må ta ansvar og puste skikkelig.

 

Anonymkode: b0d81...54c

  • Liker 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på samme måte at anorektikere bare må ta seg sammen og spise mer. Spiseforstyrrelser slår ut begge veier. 

  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Selv har jeg heldigvis funnet et kosthold og livsstil som gjør at sukker (og alkohol) ganske enkelt ikke frister, så jeg slipper å stå i de kampene. Jeg forstår godt at folk tyr til medisiner, men det skulle ikke forundre meg om folk om noen år får store senskader av dem. Håper de kan bruke dem som hjelp til å legge om livsstilen og ikke som en løsning i seg selv.

Anonymkode: 55173...104

Ikke for å spore av tråden, men kan du si noe om hva slags kosthold og livsstil som gjør at du klarer å holde deg unna sukker? 

Jeg gikk på wegovy, og da klarte jeg å holde meg unna sukker og for store porsjoner. Men nå som jeg har slutta er cravingsene tilbake, særlig på sukker.

Anonymkode: fd684...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei som har klart å slanke seg 60 kg uten hjelp så var jeg ulykkelig. Min sult følelse forsvinner ikke. Selv når jeg har spist så er sultfølelsen der. Den gnager som et sår i magen døgnet rundt. Jeg bruker nå Mysimba og sultfølelsen er borte. Jeg er mett etter frokost, middag og kveldsmat. Jeg føler meg bedre, er lykkelig og kan faktisk tenke på annet enn mat døgnet rundt.

Juks er det ikke fordi mange trenger den ekstra hjelpen. Blir som å si at de som lever i konstante smerter jukser siden de bruker smertestillende. Man kan faktisk fjerne smerten med tankene, trening og annet fokus. Men det gjelder heller ikke alle.

At du fikk det til er fantastisk. Det betyr ikke at andre er mindre fantastiske enn deg TS 👍

Anonymkode: 1a4bd...254

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 35 kilo uten medikamenter. Har fortsatt 10 igjen.

Men jeg må ta astmamedisiner. Jeg kan ikke bare "skjerpe meg" fri fra astmaen. Akkurat som mange synes det er vanskelig å stå imot en avhengighet når det kommer til mat.

Det er ikke juks. Det er hjelpemiddel. Og det sier jeg selv om jeg altså har klart å gå ned ganske mye uten å bruke noe sånt.

Anonymkode: 6b743...079

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (13 minutter siden):

Wegovy er for vektreduksjon og har ingenting med diabetes å gjøre. Sånn til info.

Det er riktig egentlig, men jeg tipper brukeren her blander slik VG og Dagbladet gjør. Det er jo egentlig i bunn en diabetesmedisin som man fant ut også hadde vektreduserende effekt. Men Ozempic har mindre mengde av det metthetsregulerende stoffet i seg, slik at effekten er ikke nødvendigvis den samme. Uansett, avisene har skrevet i store krigstyper om nettopp dette. Greia er at en del leger har skrevet ut Ozempic når de skulle ha skrevet ut Wegovy. Men, dette er jo en legefeil, og ikke noe brukere av Wegovy kan noe for.

-----

For øvrig, bare en kommentar, men jeg bruker også Metformin, som også egentlig brukes mot diabetes (jeg har ikke diabetes, som er forutsetning for behandlingen), men jeg bruker den mot hudsykdommen HS (hidradenitis suppurativa), også kalt svettekjertelbetennelse (ja, jeg bruker både Metformin og Wegovy samtidig, men dette er overvåket nøye av Rikshospitalet). En del som har diabetes sliter også med HS, og man ser at en del med HS får forbedring med Metformin. Jeg er med i et forskningsprosjekt rundt dette. For meg har jo dette vært nesten mer livsforandrende enn Wegovy. For HS kan medføre så store sår og byller at man sliter med å komme seg på jobb. Man kan jo tenke seg byller store som golfballer som gnisser og er ekstremt smertefulle. Allikevel, jeg har dratt meg selv på jobb. Jeg har slitt siden 25-årsalder. Uansett, det hjalp meg aldri å gå ned i vekt, og det ble bare verre og verre. Men jeg fikk nytt liv med Metformin. 

Men man mener altså, at fordi man har funnet en medisin som kan gjøre litt bedre, litt mindre smertefullt, litt mindre vanskelig, så er det juks? Man skal ikke ta i bruk de hjelpemidlene som finnes? Jeg skjønner meg bare ikke. 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dra dit peppern gror! 😏

Anonymkode: 482dd...2ac

Hæ? Hvorfor tenner du på det?

Anonymkode: c4559...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Hvorfor tenner du på det?

Anonymkode: c4559...4e9

Jeg gremmes over din bedrevitenhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

Slanking er så klart ikke lett, men det er mulig om man har selvdisiplin. Som vi som er slanke også har! For det er ikke sånn at vi bare trykker i oss masse usunn mat - da hadde vi også vært tjukke. Slanke er slanke fordi de spiser passe mengde mat.

 

Haha, idiot. Synd at uvitende skal breie ut sin mening som om det er sånn det er. 

Anonymkode: 91556...dd4

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å spore av tråden, men kan du si noe om hva slags kosthold og livsstil som gjør at du klarer å holde deg unna sukker? 

Jeg gikk på wegovy, og da klarte jeg å holde meg unna sukker og for store porsjoner. Men nå som jeg har slutta er cravingsene tilbake, særlig på sukker.

Anonymkode: fd684...4cf

Jeg tror det viktigste jeg har gjort er å kutte drastisk ned på karbohydrater. Før spiste jeg en eller annen form for sukker hver dag. Jeg var ikke ordentlig tykk, mentynnfeit og på vei, så jeg kan ikke påstå å snakke for folk som er virkelig overvektige. Samtidig ser jeg at det er veldig mange virkelig overvektige som har opplevd det samme.

Jeg tror det er vel så viktig hva man erstatter karbohydratene med. For min del har det vært mest mulig "ren" mat, type steinalderkost. Det gjør at jeg føler meg bedre på alle måter. Tror også at styrketrening og turer (de typene trening jeg personlig liker) også har bidratt mye. Og å jobbe med den mentale helsa gjennom meditasjon osv. Det er ikke lett å spise sunt hvis man sliter med angst og søvnløshet.

Anonymkode: 55173...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha, idiot. Synd at uvitende skal breie ut sin mening som om det er sånn det er. 

Anonymkode: 91556...dd4

Enig. Det er jo faktisk forsket på hvordan naturlig slanke folk oppfatter sulthetsfølelsen, kontra hvordan tjukke folk oppfatter den. Den kan ikke sammenlignes, sies det. Jeg er naturlig slank, men har som nevnt over, to i familien som har måttet "jukse". Nå, når de ikke har samme sulthetsfølelse lengre, skjønner de hvordan folk klarer å ikke overspise. Sånn hadde de det ikke før de fikk hjelp. Det er en helt annen liga.

Anonymkode: 9f5d4...530

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...