Blue Sky Skrevet 20. mai #221 Skrevet 20. mai Gregarious skrev (20 minutter siden): Det forbauser meg enda at en del virkelig tror at disiplin eller viljestyrke er en type magisk kraft som du manifesterer, en kraft hevet over biologi og fysiske begrensninger. De troende fremstår som medlemmer av en sær religiøs kult. Faktum er jo selvsagt at denne sinnstilstanden er like bundet i din biologi som nærsynthet, om du har nok "viljestyrke" til å gjøre en handling er resultatet av en midlertidig seier i den pågående kampen mellom hjernens prefrontale cortex og amygdala. Noe som påvirkes av nesten uendelig mange biologiske faktorer. Men slike innlegg handler egentlig ikke om det, det handler om "cravings" om en nye dose fra belønningssenteret i hjernen som en gjerne kan få når en kan ytre litt søppel. Halleluja og amen! 3 1
Perine Skrevet 20. mai #222 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke akkurat misunnelig på feite folk som må ta sprøyter i magen, mer irritert. Det koster samfunnet masse penger at folk ikke klarer å motstå litt sult, at folk ikke klarer å ikke kjøpe dritt i butikken. Men så lenge de betaler medisiner selv og ikke renner ned fastlegen så er det greit for meg at folk tar ozempic Anonymkode: 50d1b...01b Ozempic er diabetesmedisin. Slankemedisinen med det samme virkestoffet heter Wegovy, og den kan hjelpe for vektreduksjon. Det jeg siktet til med misunnelse, er at enkelte mennesker ikke liker at andre lykkes med å gå ned i vekt. Det med vekt er et veldig stort og sammensatt problem, og jeg synes at det er en seier for både den enkelte og for samfunnet når man klarer å gjøre noe med det. For de aller fleste har jo mange forsøk bak seg før de lykkes. Vær glad for at du ikke har et vektproblem. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai #223 Skrevet 20. mai Kjør på, så lenge wegovy-folka betaler "sprøyta" selv. Anonymkode: 0c778...579
AnonymBruker Skrevet 20. mai #224 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjør på, så lenge wegovy-folka betaler "sprøyta" selv. Anonymkode: 0c778...579 Jeg betaler med glede. Har gått ned 21kg på en drøyt år, fra BMI rett over 30 til 24 nå. Går på maksdose, har minimalt med bivirkninger. Har ingen planer om å slutte, men kommer til å trappe ned dosen om jeg nærmer meg 80kg (er mann, 187cm høy). Bare de positive bivirkningene er jo et stort incentiv til å fortsette, bl.a 70% lavere risiko for Alzheimers, som er min store skrekk å få. Ja, ALS og slikt er verre, men Alzheimers er svært mye vanligere. Vesentlig redusert risiko for hjerte- og karsykdommer er også en fin fordel å ta med seg. Ang. de som får Ozempic på blå resept så er det et rent overskuddsforetagende for staten. De pasientene vil koste mye mer i fremtiden i overvektrelaterte sykdommer enn den summen som brukes på Ozempic i dag. Forhåpentligvis kommer det bra med kopimedisiner på markedet fremover, slik at prisene raser og alle som vil får råd. Anonymkode: 5fd20...889 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai #225 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man MÅ ikke spise hver gang man er sulten, det er 100% et valg. Anonymkode: 3ac86...be2 Som heldigvis de fleste opplyste nå vet er mye mer enn bare et valg om å være standhaftig (aka et flinkere menneske) Anonymkode: 01a51...f30 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #226 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.45): Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin! Anonymkode: aa907...e2c De med diabetes to har spist den på seg. Vis meg EN person i verden med BMI på 20, passe fettprosent, som trener noen ganger i uka og spiser forholdsvis sunt med hovedsakelig grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, bær og nøtter, som har diabetes 2. Hvorfor er det kun de feite som spiser på seg diabetes som bør få hjelp, og ikke de feite som så langt ikke har fått det og kanskje kan unngå å få det? AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.50): Vel, å spise mindre og bevege seg funker ikke på alle gitt. jeg har trolig slitt med insulinresistens.. etter slanke sprøyte har jeg gått ned ca 20kg. Men jeg spiser veldig likt som før, ikke nok kcal mindre at det skal utgjør 20kg Anonymkode: 715e7...6fe Du spiser neppe like mye som før, for grunnen til at slankesprøyte virker er jo at den demper apetitten, den fungerer ikke sånn at man blir magisk slank om man fortsetter som før. Anonymkode: b002e...deb 5
Rotemor Skrevet 20. mai #227 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): De er jo helt gale de som går på dette, som er mær sagt alle. En i familien har allerede utviklet alvorlig sykdom og dødd etter en sånn kur, og folk ser null sammenhenger. Dama til Ozborne avmagret og syk etter ozempic og skal saksøke. Folk blir slitne og syke av dette og legene får høy premie for å pushe. Folk er gærne. Anonymkode: b43a1...b33 Folk blir syke når de MISBRUKER medisiner. Så enkelt er det. At du blir for tynn skyldes at du ikke spiser nok mat og ikke av slankemedisinen. Men verden er full av idioter! 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #228 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke akkurat misunnelig på feite folk som må ta sprøyter i magen, mer irritert. Det koster samfunnet masse penger at folk ikke klarer å motstå litt sult, at folk ikke klarer å ikke kjøpe dritt i butikken. Men så lenge de betaler medisiner selv og ikke renner ned fastlegen så er det greit for meg at folk tar ozempic Anonymkode: 50d1b...01b Det koster samfunnet at folk har livsstilsproblemer som fedme ja, så er det ikke fint at de gjør noe med det, selv om det gjøres via medisin? Medisinen betaler de selvsagt selv, og den er ganske dyr. De med diabetes type 2 får den på blå resept, så der betaler jo samfunnet litt for en sykdom som oftest utløses av overvekt og dårlige levevaner, men det gjør vi jo når vi behandler alle andre typer livsstilssykdommer også. Anonymkode: 4704a...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #229 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): De med diabetes to har spist den på seg. Vis meg EN person i verden med BMI på 20, passe fettprosent, som trener noen ganger i uka og spiser forholdsvis sunt med hovedsakelig grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, bær og nøtter, som har diabetes 2. Hvorfor er det kun de feite som spiser på seg diabetes som bør få hjelp, og ikke de feite som så langt ikke har fått det og kanskje kan unngå å få det? Du spiser neppe like mye som før, for grunnen til at slankesprøyte virker er jo at den demper apetitten, den fungerer ikke sånn at man blir magisk slank om man fortsetter som før. Anonymkode: b002e...deb Både og. Medisinen er utviklet for diabetikere ved at hormonet sprøyten etterligner reduserer insulinutskillelse, så vel som at den reduserer appetitten. Den er utviklet for å hjelpe diabetikere til å stabilisere blodsukkeret, også er vektnedgangen en tilleggseffekt som da gjorde den populær som slankemedisin. Selv om oppskriften "mindre kalorier enn man forbrenner" er enkel, så er det individuelt hvor mye en forbrenner. Det kan påvirkes av mye, som f.eks insulin, hormoner, søvn og stress. For en som har slitt med dette, og nå stabilisert det, så kan man i teorien ha økt forbrenningen såpass at man går ned med kosten man hadde før, sett at kosten var på vedlikeholdsnivå. Likevel demper som sagt medisinen sultfølelsen, så personen har trolig spist mindre enn før også, selv om det ikke føles så drastisk ut. Det kan være en kombinasjon, men uansett et flott resultat. Anonymkode: 4704a...0f7
Gregarious Skrevet 21. mai #230 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): De med diabetes to har spist den på seg. Vis meg EN person i verden med BMI på 20, passe fettprosent, som trener noen ganger i uka og spiser forholdsvis sunt med hovedsakelig grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, bær og nøtter, som har diabetes 2. Anonymkode: b002e...deb Overvekt er en risikofaktor for type 2 diabetes på samme måte som røyking er en risikofaktor for lungekreft viktig, men ikke den eneste. Det anslås at omtrent 10 % av alle med type 2 diabetes er normalvektige, noe som viser at det finnes mange flere risikofaktorer. Det betyr at det trolig finnes 20 000–25 000 personer i Norge med type 2-diabetes som samtidig har en normal kroppsvekt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #231 Skrevet 24. mai Jeg synes de som har behov burde få denne medisinen på blå resept. INGEN har lyst til å være så store at det sakte tar livet av dem, og de i mellomtiden knapt kan bevege seg. Når det er sagt, jeg blir provosert av de som tror at "de naturlig tynne" har det som de som går på slankesprøyte. Det har de ikke. Da hadde ikke halve Hollywood gått på slankesprøyte. Både overvektige og normalvektige får nedsatt sultfølelse av å gå på slankesprøyte. Vi som ikke går på slankesprøyte må begrense hva vi spiser og passe på å bevege oss nok. Nekte oss ting vi har lyst på. Jeg kan også føle at jeg er like sulten som en ulv...Så bruker jeg all min selvbeherskelse på å velge litt havregryn eller noe, og motstår den (store) sjokoladen. Anonymkode: 64a7c...f6e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå