AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #181 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg har PCOS, og da jeg fikk det gikk jeg opp 30 kg på tre mnd. Dette er mange år siden, og klarte gå ned noe i vekt uten medikamenter. Nå, mange år etter, har PCOS'en funnet ut at den skal kødde til med kroppen min igjen, så da jeg gikk opp 15 kg på to måneder, søkte jeg hjelp fra lege før det gikk alt for langt. Joda, løsninga ble Wegovy. Ikke bare fordi jeg er blitt overvektig, men fordi det hjelper mot insulinresistens. Så hvorfor er dette juks? https://www.nrk.no/trondelag/carla-maria-haringstad-og-ann-helen-brendehaug-mener-ozempic-bor-gis-mot-pcos-1.16958172 Anonymkode: bb800...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #182 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 11.07): Jeg forstår godt at folk tyr til medisiner, men det skulle ikke forundre meg Det er det mange som har fått allerede. Det er vanvittig skummelt faktisk. Anonymkode: 64d81...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #183 Del Skrevet 3. november 2024 Etk skrev (På 21.10.2024 den 19.21): Ikke alle som er slanke spiser «riktig og rett mengde» Jeg har en kollega gjennom mange år…. Alltid vært slank. Og jeg har aldri noensinne sett et menneske som spiser så mye sjokolade som hun gjør! Og pizza, burger, baguetter og annen usunn mat fra varmdisken. Hun burde etter noens teorier her være smellfeit! Hun kan gå på do og kaste opp alt sammen for alt du vet ... Anonymkode: ec402...842 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 4. november 2024 #184 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.40): Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) fy F, det har vært utrolig slitsomt !! nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet. Anonymkode: b2179...97a Er det juks også at jeg med BMI på 15 (anoreksi) får næringsdrikker på resept, eller bare motsatt når folk er overvektige og får medisinsk hjelp til å gå ned? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #185 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.45): Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin! Anonymkode: aa907...e2c Diabetes type 2 er en livsstilssykdom, og jeg ser ikke helt forskjellen på å trenge en medisin fordi man har diabetes, eller fordi man har andre alvorlige bivirkninger av livsstilen sin. Hjerteproblemer feks er ikke noe mindre alvorlig enn diabetes. I tillegg så er det ganske mange som får wegovy som kun brukes til slanking, altså tar man ikke medisinen fra noen. De betaler hele kostnaden selv også. Anonymkode: 6e7ec...68c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #186 Del Skrevet 6. november 2024 Den sprøyten viser jo bare det alle vet, men som mange overvektige lever i fornektelse av ; Spise mindre mat, bevege seg mer. Medisinen stagger sultfølelsen, de spiser mindre, går ned i vekt. Anonymkode: 7dd99...da5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 6. november 2024 #187 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den sprøyten viser jo bare det alle vet, men som mange overvektige lever i fornektelse av ; Spise mindre mat, bevege seg mer. Medisinen stagger sultfølelsen, de spiser mindre, går ned i vekt. Anonymkode: 7dd99...da5 Det er vel ingen som fornekter det faktum at å spise mindre og bevege seg mer er nøkkelen til å gå ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MaggaBente Skrevet 6. november 2024 #188 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Den sprøyten viser jo bare det alle vet, men som mange overvektige lever i fornektelse av ; Spise mindre mat, bevege seg mer. Medisinen stagger sultfølelsen, de spiser mindre, går ned i vekt. Anonymkode: 7dd99...da5 Det mange ‘normalvektige’ fornekter er at for mange er det en sykdom med matstøy som gjør det vanskelig å kontrollere inntaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2024 #189 Del Skrevet 6. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den sprøyten viser jo bare det alle vet, men som mange overvektige lever i fornektelse av ; Spise mindre mat, bevege seg mer. Medisinen stagger sultfølelsen, de spiser mindre, går ned i vekt. Anonymkode: 7dd99...da5 Du har helt rett. Og det er utrolig lett å spise mindre når man bare ikke har lyst på mat. Det er akkurat dette slankemedisinene hjelper for. Anonymkode: 25ada...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #190 Del Skrevet 8. november 2024 Forstår godt at folk tar det. ❤️ Å gå ned i vekt kan føles håpløst ut og helt jævelig. Det jeg er sint på er systemet, informasjonen og kunnskapen, eller mangelen på det, rundt helse, kropp, vekt etc fra fagfolk og staten. Kyniske legemiddelindustrien (mye bra altså, men her misbrukes det), matpriser, statens kostholdsråd etc etc. Overvekt og fedme kan løses på en langt bedre og sunnere måte uten masse potensielle negative bivirkninger. Å gå ned i vekt er egentlig ikke vanskelig med riktig kunnskap og informasjon. Men denne informasjonen må man tilegne seg selv samt prøve og feiling. I stede blir vi fortalt "spis minde, beveg deg mer" "Du må bruke viljestyrken og motivere deg selv". "Mindre kalorier inn en ut". For de aller fleste er det klin umulig å jobbe mot det biologiske med kun viljestyrke og motivasjon, da kunne de fleste tenkt seg frisk fra de fleste sykdommer. Og klarer man det er ikke veien langt unna vektoppgang, gjerne høyere tall på vekta enn før start. Å starte i denne enden er helt feil. F.eks Man trenger ikke å frastå sukker i en viss tid for å bli kvitt sukkersug, eller bytte det ut med sukkerfritt eller tvinge seg i ting man ikke liker. Sukkersuget er egentlig en veldig viktig informasjon om mangler/behov. Eks salt (ikke bordsalt, men naturlig salt), for lite karbohydrater i naturlig form da særlig for kvinner rett før menstrasjon, for lite mat gjennom dagen (kroppen skriker etter rask energi, og sukker gir rask energi), for lite fiber, for høyt stressnivå, hormonbalanser, for lite søvn etc. Når det er på plass og kroppen stabiliserer seg vil sukkersug avta eller forsvinne helt. Helt uten masse selvdisiplin, svette og tårer. Starter man i den andre enden - frastå alt av sukker, vil man f.eks stresse kroppen som igjen kan føre til økt sukkersug, høyere fettlagring etc etc (forhøyet kortisolnivå blant annet). Det er kun ett eksempel. Men kroppen er egentlig helt genial. Vi må bare lære å kjenne den, forstå den og ta tak i riktig ende. Gi kroppen og hodet det den behøver for å fungere best mulig. Og det er faen ikke lett når det er så himla mye ulik informasjon. Skulle ønske kvinnehelse ble tatt mer seriøst, særlig med tanke på hormoner, vekt, tarm og magehelse, psykiske osv😔 Jeg aner ikke hvor mye den slankingen og jobbe mot kroppen har ødelagt for meg både fysisk og psykisk, ikke minst all tid. Jeg skulle så inderlig ønske at alle forstod at det ikke nødvendigvis handler om kalorier inn og ut, mindre mat og mer trening, selvdisiplin etc. At den tankegangen faktisk i mange tilfeller er skadelig både fysisk og psykisk. Så nei, faen ikke rart man ønsker piller eller sprøyter for å gå ned ❤️ Anonymkode: 0c2b8...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #191 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 10.03): Den sprøyten viser jo bare det alle vet, men som mange overvektige lever i fornektelse av ; Spise mindre mat, bevege seg mer. Medisinen stagger sultfølelsen, de spiser mindre, går ned i vekt. Anonymkode: 7dd99...da5 Hvem lever i fornektelse? Er jo innmari lett for oss normalvektige å si at "det er jo bare å spise mindre". Nei, ikke for de som har et problem med mat, med sult- og metthetsregulering og med matstøy. Dette er ikke å leve i fornektelse, nemlig. Det er å ha et problem som blir så overveldende at man trenger hjelp. Anonymkode: 9f5d4...530 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #192 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.40): Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) fy F, det har vært utrolig slitsomt !! nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet. Anonymkode: b2179...97a Hvorfor må du dele hva du føler om du nå vet at du ser ut som en selvgod Karen? (du innleder med å unnskylde deg) For din egen del vinner du mye på å bare føle deg litt bedre enn venninnen din innabords også lar du resten av verden ta sine egen valg og strider- du står fremdeles fritt til å behandle de/hvordan du ser på de på bakgrunn av valgene de tar men slipper energien det tar å irritere seg over ting du ikke kan påvirke🤷♀️ (har ingen mening om temaet som bidrar i diskusjonen, bare mener noe om å mene noe om ting man ikke har noe med✌️) Anonymkode: 448cf...98c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #193 Del Skrevet 8. november 2024 Kan lett forstå at folk som ikke har videre innsikt i all problematikk rundt overvekt opplever det som "juks". Men det er da vitterlig mange årsaker til at folk sliter med vekta. Selv har jeg (mann femtiåtte) klart å gå ned godt over 10 prosent i kroppsvekt. Jeg hadde ikke klart det på annen måte - jeg har prøvd flere ganger. Som enslig uten barn, uten særlig ønske eller utsiker til å finne partner, har jeg liten motivasjon til å legge om livet/kostholdet så mye for å kvitte med meg 14-18 kg vekt. En faktor her er at jeg har hatt en kreftform tidligere, ikke knyttet til vekt eller livsstil, som har satt litt mentale spor. Jeg tenker derfor at det er usikkert hvor lenge jeg er frisk og kan leve. Og da ønsker jeg ikke å bruke resten av livet med å forsake noe av det som gir mest glede i livet: God mat og drikke! Sprøyten har tatt bort en god del av apetitten, men ikke ødelag matgleden. Samtidig spiser jeg klart mindre porsjoner. Blodtrykk og blodsukker har gått ned til fine verdier, selv om jeg fortsatt bruker medisiner i tillegg til sprøyten. Anonymkode: 80355...3ff 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå