Gå til innhold

Føler slankesprøyten er juks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det har ikke vært lenge nok på markedet til at de vet noe om langtids bivirkninger. De sier jo tilogmed de som produserer det. 

Anonymkode: 603c1...030

6 år siden Ozempic kom ut nå, og det ble jo testet i mange år før det. Men om du med langtids mener etter 30-40 år, så nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er mer enn litt overvektig. Tok nylig blodprøver. Og jeg har for høyt nivå av B12 og D-vitamin. Men ingen tvil om at jeg spiser for mye sukker og annet usunt. Synes jo at de som går på slankesprøyter bør kutte ut såkalt drittmat. Da dette verken er sunt for tjukke eller tynne

Anonymkode: 603c1...030

Det har vi nok i stor grad gjort da sprøytene gjør det enkelt å kutte den type mat. Jeg spiser helt minimalt med sukker og fett nå. Gått ned 15-16kg siden januar, kun 5-6kg igjen til målet. 

Anonymkode: 5fd20...889

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 minutter siden):

6 år siden Ozempic kom ut nå, og det ble jo testet i mange år før det. Men om du med langtids mener etter 30-40 år, så nei. 

Tror nok langtidsvirkningene av sterk overvekt er mer alvorlige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSkog skrev (13 timer siden):

Jeg synes det ser ut som du har klart det før også. Uten sprøyter. Og hva er det som gjør at du tror du ikke skal gå opp igjen når du har trappet helt ned på Wegovy? 
 

Jeg heier på slankesprøyter, men ser ikke helt forskjellen på å gå ned med eller uten.  Med mindre du har tenkt å gå på sprøytene livet ut.

Jeg regner helt klart med å gå på de livet ut, dog i en redusert dose. På sikt kommer de i tablettform og prisen vil gå ned. Ser ikke på det som annerledes enn å gå på f.eks Levaxin (stoffskiftetabletter) livet ut. 

Anonymkode: 5fd20...889

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle medisiner kommer med bivirkninger🫣. Det finnes ikke et legemiddel som ingen har blitt syk eller dødd av.

Anonymkode: 2f663...63b

Insulin? Gitt riktig dosering selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Insulin? Gitt riktig dosering selvsagt.

"Riktig" dosering avhenger av hva man spiser. Insulin gir høyere risiko for blindhet, amputasjon etc...

Anonymkode: 245fc...9e1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (19 minutter siden):

6 år siden Ozempic kom ut nå, og det ble jo testet i mange år før det. Men om du med langtids mener etter 30-40 år, så nei. 

Med en enkel google søk finner man ut at den første GLP-1 agonisten ble godkjent til bruk av FDA i april 2005, mot diabetes type 2 :-). Samme familie av medisiner som Ozempic og Wegovy. Så noe data har vi på langtidsvirkninger, og det er nettopp sånn data som pekte på de vektregulerende bieffektene av GLP-1 agonister.

Disse medisiner er faktisk mirakelkur mot fedme, for dem som tåler de. Det er noe den moderne verden med en fedmeepidemi har ventet på i åresvis, og nå er den her! Ikke et sekund for tidlig.

Det fascinerende å lese hvor mye moral man blander i det å gå ned i vekt. Hvorfor er man moralsk overlegen for å ha klart å gå ned i vekt uten medisiner? Tygg litt på den tanken. Kommer det fra kristendom? Andre religioner?

Jeg har aldri hatt behov for slankemedisiner og blir mest sannsynlig ikke å behøve det heller, men er så glad på andre sine vegner at de kan få behandling som kan snu om på hele livet demmes.

Anonymkode: 89465...ea6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk óg ned ein 15-20% av kroppsvekta ved kaloriteljing og dertil følgande aha-oppleving om maten eg et og kva som faktisk var passande proposjonar av det. Eg lærte meg å kjenne på svolt og godta det, eg kjente på at trening gjorde både kropp og sinn godt. 

Og så blei eg gravid. Og den svolten eg kjente utover første trimester var hinsides noko eg hadde opplevd før i livet, og den utmattinga likeså. 

Og så gjekk det over etter ein månads tid, og eg hadde fått kjenne på kroppen korleis hormonar kan herje med fysiologien og kor lite det handlar om "viljestyrke". Ja, det er garantert ein heil drøss med overvektige som, som eg, berre ikkje har peiling på mat, og som vil kunne gå ned i vekt ved å lære seg å ete meir gulrøtter og mindre makaroni. Men det er like garantert ein betydeleg del overvektige kor det bokstaveleg talt handlar om kjemien i kroppen. 

Eg hadde høyrd kva folka i "Helsekost Furuseth" fortalte, men det var ikkje før den opplevinga at eg verkeleg kunne fatte korleis dei hadde det. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette klarer du uten medikamenter.

Anonymkode: bbf9c...345

Jeg har fått det til flere ganger før etter fødsler. Men denne gangen har jeg prøvd i 2 år og sliter like mye. For meg går grensen et sted, der jeg må se meg rundt og vurdere om jeg skal ha med fastlegen og bruke tilgjengelige hjelpemidler. Det satt langt inne i starten, men så begynte jeg å vurdere nytteverdien av å ta sprøyter, og tenkte at hvorfor skal jeg ikke bruke et hjelpemiddel som er tilgjengelig når det kan hjelpe meg? Jeg vurderte risikoen ved å forbli i kategori fedme vs det å bruke sprøyter, og fant ut at jeg vil bruke sprøytene, noe som også  fastlegen støtter. Tenker det er et individuelt valg.

Anonymkode: 0e5a6...1e8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er juks. Det er samfunnsøkonomisk veldig lurt faktisk. Men samtidig kjenner jeg meg litt misunnelig. Aldri vært overvektig, men kjemper daglig for å begrense meg. Skulle gjerne hatt sprøyten for å slippe matstøy, sult og craving. Så jeg føler litt på at det er litt urettferdig at andre skal klare dette så mye lettere, når jeg faktisk jobber så hardt. Bare fordi de er større enn meg liksom. 

Anonymkode: ce443...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var i samme situasjon som deg, ville bevise for meg selv at dette får jeg til, holdt på i 2 år, og gikk på tryne gang på gang, ble deprimert, mistet all livsgnist og så mørkt på livet. Sprøyten ble redningen for meg, har fått tilbake livsglede, livsmestring og ser lyst på fremtiden. Om jeg må gå på en vedlikeholdsdose resten av livet er det verdt pengene for meg. 

Anonymkode: 0e5a6...1e8

Så trist at du gikk på en smell ❤️ Håper at du får fortsatt får god virkning av slanke- medisin 😊

Selv tror jeg nok at jeg kommer til å holde motivasjonen oppe, også etter 2 års kontrollen som jeg skal ha i februar neste år. Jeg har funnet den formelen som fungerer for meg og motivasjonen min er fortsatt på topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.40):

Jeg skriver ikke dette for å trolle eller selvhevde meg selv, men jeg er irritert på denne sprøyten mtp vektreduksjon. Min venninne bruker den, og jeg unner henne virkelig alt godt, men Hva godt gjør den sprøyta i det lange løp? Hva lærer den folk om selvbeherskelse, kosthold og livsstilsendring? 

nå har jeg dette året trent, endret kosthold, holdt meg unna godis , lært meg å kjenne til kaloriinnhold, og kjent på sult ( i etableringsfasen) 

fy F, det har vært utrolig slitsomt !! 
 

nå har jeg endelig kommet til trivselsvekt, og er fornøyd med det, men det har kostet.

 

Anonymkode: b2179...97a

Jeg er så takknemlig for at jeg har klart å gå ned på egenhånd. 

Og tenker overhodet ikke på slankesprøyte som juks, men som siste utvei og kanskje ikke det beste valget. Verken for kroppen, helsa eller varig vektnedgang. Men kan det hjelpe de som ikke klarer å gå ned på andre måter, er det vel unt. 

Dessverre tror jeg det er flere bivirkninger enn fordeler til slutt. 

Anonymkode: 1a736...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er så takknemlig for at jeg har klart å gå ned på egenhånd. 

Og tenker overhodet ikke på slankesprøyte som juks, men som siste utvei og kanskje ikke det beste valget. Verken for kroppen, helsa eller varig vektnedgang. Men kan det hjelpe de som ikke klarer å gå ned på andre måter, er det vel unt. 

Dessverre tror jeg det er flere bivirkninger enn fordeler til slutt. 

Anonymkode: 1a736...507

Det er bra å gå ned i vekt uansett.

Du vet heller ikke om du klarer å holde på din vektnedgang. Det er veldig mange som går på diverse dietter og går ned vekt. Det er ikke det å gå ned i vekt som er det største problemet - det er å holde vekten etterpå.

Når man går på Wegovy så gjør man det sammen med oppfølging av legen. Man slutter ikke plutselig - man går på nedtrapping og finner en vedlikeholdsdose.

Tenk på hvorfor Grete Roede tjente seg søkkrik. Det var fordi folk måtte gå på kurs etter kurs. Jojo-slanking er ihvertfall ikke bra for kroppen. 

Anonymkode: f72ea...a33

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener at de burde vært fulgt opp med kostholdsveileder, treningsveileder, lege osv.

Tror du overvektige trenger det mer enn andre? De fleste har god kunnskap om dette.

Anonymkode: 01a51...f30

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Riktig" dosering avhenger av hva man spiser. Insulin gir høyere risiko for blindhet, amputasjon etc...

Anonymkode: 245fc...9e1

Det er diabetes som gir denne risikoen. Insulin minsker den. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking/dietter funker alltid dårlig, heller spise næringsrik mat i riktig mengde.

Utrolig hva folk utsetter seg for å gå ned i vekt "enkelt". Etterpå sprekker de fleste...lager ikke noe varig endring.

Anonymkode: bbf9c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-jk- skrev (1 time siden):

Det er diabetes som gir denne risikoen. Insulin minsker den. 

Hvis du spiser slik at du trenger mindre insulin, så har du også mindre risiko. Insulin er ingen mirakelmedisin uten bivirkninger som gjør at de med diabetes kan spise hva som helst.

Anonymkode: 245fc...9e1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du spiser slik at du trenger mindre insulin, så har du også mindre risiko. Insulin er ingen mirakelmedisin uten bivirkninger som gjør at de med diabetes kan spise hva som helst.

Anonymkode: 245fc...9e1

Wow. Du vet det er flere typer diabetes og at du bare pratet piss?

Anonymkode: d03e2...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.45):

Verste er at de som har diabetes på ordentlig ikke får tilgang på livsviktig medisin!

Anonymkode: aa907...e2c

Her tenker jeg du snakker mot bedre vitende. Ja, det er slik at det ble mangel på Ozempic. Når det skjedde, gikk det ut nye retningslinjer til legene om at de ikke lenger skulle skrive ut dette legemiddelet. For min del skjedde det med en gang dette kom i nyhetene, og fikk deretter foreskrevet Wegovy. Dersom noen får Ozempic nå uten diabetes,  tilsier at legen bryter retningslinjene

Anonymkode: 7033e...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mest på om det er bivirkninger. Det har gått litt fort at folk hiver seg på, uten at de har sett langtidseffekten. Mange er ikke engang overvektige. 

Anonymkode: 239d0...8d0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...