Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Er det ikke lurere å snakke med tenåringen. Tenk om noen har tatt mobilen hennes og knust den. Eller noe annet vondt som hun ikke forteller. Hvorfor er så mange av dere mer opptatt av at barnet må lide for å lære - enn å prøve å finne ut hva som faktisk har skjedd. 

Anonymkode: 03178...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det ikke lurere å snakke med tenåringen. Tenk om noen har tatt mobilen hennes og knust den. Eller noe annet vondt som hun ikke forteller. Hvorfor er så mange av dere mer opptatt av at barnet må lide for å lære - enn å prøve å finne ut hva som faktisk har skjedd. 

Anonymkode: 03178...459

TS skriver: "(...) og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, headphones, smykker, busskort..."

Høres ikke dette ut som en situasjon der det faktisk ER viktig for en tenåring å lide for å lære? "Lidelsen" er heller ikke verre enn å klare seg med en litt mindre fancy telefon, så jeg tenker TS gjør fullstendig rett. Det er fullt mulig å både være trøstende og uttrykke sympati, men likevel holde fast på at hvis man til stadighet mister dyre ting dukker ikke erstatninger opp som troll av eske. Alt har konsekvenser.

Anonymkode: ef9ac...2e7

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS skriver: "(...) og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, headphones, smykker, busskort..."

Høres ikke dette ut som en situasjon der det faktisk ER viktig for en tenåring å lide for å lære? "Lidelsen" er heller ikke verre enn å klare seg med en litt mindre fancy telefon, så jeg tenker TS gjør fullstendig rett. Det er fullt mulig å både være trøstende og uttrykke sympati, men likevel holde fast på at hvis man til stadighet mister dyre ting dukker ikke erstatninger opp som troll av eske. Alt har konsekvenser.

Anonymkode: ef9ac...2e7

Hvis hun mister tingene sine hele tiden og sliter med å passe på ting høres dette ut som adhd. Jenter går ofte under radaren. En med ADHD kommer ikke til å lære noe av å lide men lærer gjennom forståelse og gode rutiner.

Slik mobilen er beskrevet knust høres det ut som at det har skjedd noe betydelig mer med telefonen enn at hun glemte den. Noe skurrer her, det å sette seg på bakbena og overkjøre tenåringen vil det ikke komme noe godt ut av på sikt. Har også blitt utbetalt forsikringspenger som da far putter i egen lomme. Dette gir ingen god lærdom. Straff skal være hensiktsmessig. Dialog kommer mann oftere lengre med. Hva er grunnen til at hun sliter med å passe på ting. Jeg hadde startet med å finne ut av dette også prøvd å løst det sammen med tenåringen.

Anonymkode: 0cae8...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 3.47):

Hun har jo rett i at hun eide mobilen. Den var jo en gave ikke et lån. Viss forsikringen dekker beløpet bør hun jo få være med på å bestemme hvilken telefon hun får for den summen som blir dekket. Jeg må si jeg forstår datteren deres her. Det er viktigere og lære henne gode rutiner enn å straffe henne. Hun bør heller lære hva forsikring dekker og evt egenandel enn å miste en forsikringsutbetaling. Min ungdom er en surrekopp med ADHD og jeg har brukt år på og trene opp tenåringen i å ta vare på tingene sine. Urimelig "straff" er nok det deres tenåring opplever i dette tilfellet og det er ikke godt læring i det.

Det som er utfordrende med å lære en med ADHD å ta vare på tingene sine er jo ikke bare den enorme utfordringen dette er for ADHD hjernen men også den tilpasningsdyktigheten som ligger der så det virker som de er totalt likegyldige for konsekvensene og bare trekker på skuldrene. Jeg kunne sikker valgt sinne og ulik straff men jeg har heller tatt hen med på betydningen av handlinger og gjort konsekvensene forståelige i øyeblikket krevd at hen har vært med på å søke etter eiendeler. Se hvor mye ting koster og hva det betyr for økonomien. Vist hvordan man rydder opp når man gjør feil og hva vi kan fikse og hva som ikke kan fikses. Samtidig har jeg gjort ulike tiltak i form av strategier jeg har gitt hen for å kunne klare og huske på ting og ta vare på ting. Innimellom feiler det selvsagt men da er fokus på hva man gjør videre. Hvordan fikser vi dette viss det kan fikses. Mye mer læring i dette hvor tenåringen ansvarliggjøre på en god måte fremfor å føle på "straff".

Jeg hadde gitt tenåringen summen forsikringen utbetaler og bedt tenåringen velge hvordan dette løses. Antar det er en egenandel. Enten må tenåringen kjøpe en billigere telefon, dekke egenandelen selv med egne penger. Ønske seg penger til jul osv. Mange måter å løse dette på fremfor å overkjøre.

Er det hun som har ødelagt telefonen eller har dette skjedd etter at hun mistet den? Skal hun klandres for andres hærverk viss det er tilfellet? Jeg har funnet flere mobiler folk har mistet og det er jo ikke normalt at disse er totalt rasert. Høres jo ut som noe skjedde med denne telefonen og som ikke nødvendigvis datter kan klandres for.

Vil nå legge til at jeg har selv valgt en innboforsikring som dekker slike mobilskader og valgt ekstra betaling som gjør at jeg slipper egenandelen på skjerm bytte. Dette har jeg bevist valgt da jeg vet at barn og ungdom oftere knuser mobilskjermen enn voksene. Min tenåring knuser med gjevne mellomrom skjermen og fremfor å lage dette momentet til den store,  her må du lære av dine feil, ved å straffes har jeg vært ansvarlig nok til å tegne forsikring som dekker denne type skadet jeg vet kommer med gjevne mellomrom. Tenker det er mye læring i å vise forståelse og tilrettelegging for det mann vet kommer. Jeg vet mobilskjermen til adhd ungdommen blir knust iblandt. Det er nok "straff" å måtte vente på telefonen noen uker etter den blir levert til samarbeids verkstedet som er fryktelig treg på noe som går kjapt viss du betaler for det selv.

Hvor mye betaler du egentlig i innboforsikring med jevnlige knusninger av telefoner? Høres ut som om dette skjern hyppig hos dere?

Kanskje du skulle nekte ungdommene dine å ha så dyre telefoner om de stadig vekk blir ødelagt, du vet det er også en mulighet. Det å stedig vekk ødelegge dine og dyre ting er jo noe som miljøet ikke er glad for og har du barn som ikke er i stand til å ta vare på kostbare gjenstander så er det også en mulighet å droppe å ha så dyre ting. Er litt det samme med dyre vesker og jakker, har du barn og ungdom som ikke kan ta vare på dette så dropp å ha så dyre ting.

Anonymkode: 7ca90...8b9

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye betaler du egentlig i innboforsikring med jevnlige knusninger av telefoner? Høres ut som om dette skjern hyppig hos dere?

Kanskje du skulle nekte ungdommene dine å ha så dyre telefoner om de stadig vekk blir ødelagt, du vet det er også en mulighet. Det å stedig vekk ødelegge dine og dyre ting er jo noe som miljøet ikke er glad for og har du barn som ikke er i stand til å ta vare på kostbare gjenstander så er det også en mulighet å droppe å ha så dyre ting. Er litt det samme med dyre vesker og jakker, har du barn og ungdom som ikke kan ta vare på dette så dropp å ha så dyre ting.

Anonymkode: 7ca90...8b9

Den er ikke dyr fikk gode avtale gjennom jobben. Er ca en 1000 ekstra i året for å slippe egenandel for slike skader.

Jeg gir barnet mitt dyr dunjakke om vinteren og dyrt utstyr til vintersport da alternativet er å fryse/ bli våt osv. Jeg jobber med gode rutiner for å minimere at ting blir borte også jobber jeg med å lære ungdommen hva det gjør viss uhellet er først ute. Dette er læring for livet fremfor straff som ofte ikke fører til noen spesielle forandring. Naturlige konsekvenser er noe annet, det er en del av livet.

Jeg tar konsekvensen av å ha en ungdom med ADHD ved at jeg betaler en 1000 lapp ekstra i innboforsikring. Det er ikke et problem for meg. Det er ungdommen som må leve et par uker uten telefon når den leveres inn og tar konsekvensene av det på den måten.

Gjennom gode rutiner har vi drastisk minimert eiendeler som blir borte eller ødelagt.  Å forvente at det aldri skjer er utopi men er en betydelig forbedring siden det var på sitt verste. Denne mistingen er på et levbart nivå for vår del. Jeg oppdrar en tenåring som skal klare livet på egenhånd ettervært og det vil ikke jeg få til ved å være i krig med tenåringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort noe annerledes. Her har ungene måtte spare til iphone selv da det er langt over hva jeg synes er innafor å bruke på mobiltelefon. Og om ungen er et surrehue som mister ting hele tiden bør dette være en god lærepenge. 

Anonymkode: 39590...494

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...