Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 17.23):

Kommer jo ann på behovet. Har selv telefon i den prisklassen og det er ene og alene på grunn av kameraet. Så har du en ungdom som er svært opptatt av å lage egne videoer og ta bilder så må mann godt opp i pris for å få god kvalitet. Min telefon har såpass høy video kvalitet i raw format at den kan brukes profesjonellt til produksjon for nett. Skjerm kvaliteten er også uslåelig.

Så en ungdom kan helt fint ha behov for en dyrere telefon. Ungdommer bruker gjerne mobilen mer en mange voksene som kun leser nettavisen, svarer på jobbmarkedet og ringer sender sms. Men selvsagt behov er først og fremst et individ spørsmål og ikke gruppe spørsmål. Noen ungdommer kan helt klart ha et behov mens andre ikke. Ungdommer konsumerer og produserer mer media innhold i form av video/bilde enn det de fleste voksene gjør. Merker det på øynene når jeg blir tvunget til å titte på en video på noens mobil med betydelig dårligere skjerm enn min. Det er slitsomt for øynene.

Jeg har råd til min mobil og prioriterer en dyrere mobil fremfor andre ting. Bruket ikke penger på interiør skrott som fyller huset, koselige lys, Pepsi max, snus og enda et plagg og presse inn i fult klesskap. Ungdommen får ny telefon til jul og det blir da en i øvre prisklasse men sannsynligvis litt rimeligere enn min da ungdommen har behov for en som er litt mindre i størrelse.

Jeg kjøper dyrt teknisk utstyr som blir brukt daglig og kvalitetsforskjellen på billig og dyrt er enorm.

Men ja tilbake til vimsete ungdom. Viss telefonen er glemt og ikke stjålet så er det lett å spore de. Både android og iphone kommer med teknologien for å finne tapt telefon, fjern ringe telefon fra bruker konto viss lyden er slått av osv. Er telefonen i det hele tatt forsøkt å finne på denne måten? Ganske uansvarlig av foreldre å ikke aktivisere dette viss det er tilfelle. Foreldre bør sette seg inn i hva de kjøper og gir en ungdom.

Er den stjålet kan jo ikke ungdommen klandres og bør ikke straffes for dette.

Anonymkode: 0cae8...456

Dyr iPhone er hvertfall ikke argumentet for god foto kvalitet. Mange mye rimeligere telefoner har faktisk bedre kvalitet på kameraene. Hører mange bruke argumentet, og de sliter med argumentene sine når min mye billigere telefon var bedre kamera spesifikasjoner...og andre ting er bedre spesifikasjoner på i tillegg.

Anonymkode: 6af10...70b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min datter knuste sin telefon fikk hun 1000,- av meg (hun må ha smarttelefon til busskort - er ikke fysiske busskort her i byen) og resten måtte hun betale selv for telefon. Hun endte opp med å kjøpe en rimelig Samsung til ca.2500,- (husker ikke nøyaktig pris). Det svei mest å måtte bruke av egne penger og at hun måtte velge en rimelig telefon. Men sånn er det. Livet kommer med noen kjipe konsekvenser. 

Anonymkode: 8180d...d46

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyr iPhone er hvertfall ikke argumentet for god foto kvalitet. Mange mye rimeligere telefoner har faktisk bedre kvalitet på kameraene. Hører mange bruke argumentet, og de sliter med argumentene sine når min mye billigere telefon var bedre kamera spesifikasjoner...og andre ting er bedre spesifikasjoner på i tillegg.

Anonymkode: 6af10...70b

Jeg har ikke iPhone men den telefon som hadde best spesifikasjoner når jeg kjøpte den og høy nok raw video kvalitet til å kunne tilfredsstillen mitt behov for etterbehandling og manipulasjon av video opptakene. Det finner mann dessverre ikke i en billig telefon fordi da hadde jeg garantert kjøpt det.

Skal innrømme at jeg snuste litt på iPhone 15 da iPhone tar video i proRes, min tar i et tilsvarende losless videoformat men er Android. Prisen var skyhøy og for de som ikke har dette behovet er det ikke viktig å ha en top telefon og man kan fint klare seg med en rimeligere telefon. Men å tro at billig telefoner har bedre kamera enn topp telefoner blir litt naivt da kamera er et av de viktigste trekkplasterene for top telefonene. De mulighetene min kamerabtelefon gir meg på produksjon er på et såpass høyt nivå at jeg kan bruke det i profesjonell sammenheng og produsere video folk ikke tror er laget med mobil. Selvsakt ikke kino kvalitet men 4k og 8k i raw er bra nok for min jobb.

Huawei var på vei til å bli en stor konkurrent på markede. De leverte svært gode spec i forhold til pris, men så kom Trump og saboterte. Hadde de fortsatt vært støttet av Google kunne det vært et noe rimeligere alternativ med tilsvarende kvalitet på markede.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 15.12):

Hører om flere som sier at ungene arver telefoner, det har jeg aldri helt forstått 🤨. Hos oss bruker vi voksne våre telefoner til de er «oppbrukt», det vil si at det ikke finnes telefoner å arve. Vi kjøper jo ikke nye mobiler dersom de gamle fremdeles fungerer. 

Arbeidsgiver betaler både min og min manns telefoner. Vi har litt ulike ordninger, men etter et gitt antall år kan vi få dekket ny telefon via arbeidsgiver. De gamle telefonene er de ikke interessert i å få tilbake, så da går de "gamle" i arv til barna. Mange jeg kjenner gjør det på denne måten.

Anonymkode: 0bde3...063

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 15.12):

Hører om flere som sier at ungene arver telefoner, det har jeg aldri helt forstått 🤨. Hos oss bruker vi voksne våre telefoner til de er «oppbrukt», det vil si at det ikke finnes telefoner å arve. Vi kjøper jo ikke nye mobiler dersom de gamle fremdeles fungerer. 

Anonymkode: 61d63...ca1

Vi har også pleid å bruke telefoner til de er "oppbrukt". 
Men når du da står i den situasjonen at familien trenger et telefonapparat til, og du skal kjøpe en helt ny, så må man jo tenke over hvem som skal få den nye. 
Altså, hos oss er det mer fornuftig at far, som tar vare på tingene sine, og som forstår verdien av en ny mobiltelefon, får den nye telefonen, og så får barnet den gamle til far, og får bruke den til den er "oppbrukt". 
Om man ikke får kjøpt en billig "ny" telefon til barnet da. 

Vi startet med å gi barnet en utrangert telefon som 10-åring. En som ikke lenger var god nok for oss voksne, på grunn av batterikapasitet. Men den skulle jo brukes begrenset av 10-åringen, så den var god nok til det et år eller to. 
Til tenåringen på 12, byttet far ut sin telefon med en ny, selv om den ikke var "oppbrukt". Da fikk denne en fullt fungerende telefon, selv om det på ingen måte var siste modell, eller noe det var veldig interessant å stjele.
Da 15-åringens arvetelefon begynte å gå mot slutten, ble det tatt et valg om å kjøpe helt ny telefon i julegave. (For vi hadde ingen god nok å arve bort da.) Da kjøpte vi en 2 år gammel modell, men altså helt ny. 
Og sånn har vi altså holdt på. 
Noen ganger har vi en telefon som er "god nok" til barnebruk, selv om den ikke holder til voksenbruk. 
Noen ganger kjøper vi ny telefon til en av oss voksne "før tiden" slik at vi har en ledig telefon som kan brukes av en tenåring. 
Og enkelte ganger kjøper vi ny telefon til ungdommen. 

Felles for alle disse, er at ingen hos oss får helt ny og dyreste modell før de faktisk kan betale for det selv. Og er villig til å bruke de pengene på dette. 
Vi har tenkt det er bedre å ha en "brukbar og bra nok" telefon. Som ikke er helt utdatert og kjip, men som heller ikke er et attraktivt tyveriobjekt. 
Det har skjedd et par ganger at telefonene er mistet eller gjenglemt noe sted. Men de har alltid kommet til rette igjen. Og hadde de ikke det, hadde vi hatt mulighet til å erstatte dem. 

Anonymkode: 7974e...ad6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS er du sikker på at hun faktisk har mistet den og ikke har blitt frastjålet den? En så bra mobil er ettertraktet blant de med lange fingre og en er ikke immun mot tyveri selv om en er en rotekopp ellers. Det holder at en legger den ved siden av seg og at noen tar den der for at det skal anses som tyveri. Eller at noen har snappet den ut av lomma/veska. 

Anonymkode: 38512...031

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men TS er du sikker på at hun faktisk har mistet den og ikke har blitt frastjålet den? En så bra mobil er ettertraktet blant de med lange fingre og en er ikke immun mot tyveri selv om en er en rotekopp ellers. Det holder at en legger den ved siden av seg og at noen tar den der for at det skal anses som tyveri. Eller at noen har snappet den ut av lomma/veska. 

Det er uansett en lærepenge om at man må passe på tingene sine. Har man en gjenstand til 15000 kr så legger man den faktisk ikke ved siden av seg helt ukritisk, og man har den på en plass den ikke blir stjålet. Lærepengen er uansett den samme, hvis det er noe dyrt så  man passe på. 

Anonymkode: fcfae...b61

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er uansett en lærepenge om at man må passe på tingene sine. Har man en gjenstand til 15000 kr så legger man den faktisk ikke ved siden av seg helt ukritisk, og man har den på en plass den ikke blir stjålet. Lærepengen er uansett den samme, hvis det er noe dyrt så  man passe på. 

Anonymkode: fcfae...b61

Selvfølgelig, men det gjør det ikke greit å ta den fordet og ved tyveri dekker forsikringen det. Når man betaler for forsikring er det greit å bruke den hvis hun faktisk ikke har mistet den, men at den er tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 17.23):

Kommer jo ann på behovet. Har selv telefon i den prisklassen og det er ene og alene på grunn av kameraet. Så har du en ungdom som er svært opptatt av å lage egne videoer og ta bilder så må mann godt opp i pris for å få god kvalitet. Min telefon har såpass høy video kvalitet i raw format at den kan brukes profesjonellt til produksjon for nett. Skjerm kvaliteten er også uslåelig.

Så en ungdom kan helt fint ha behov for en dyrere telefon. Ungdommer bruker gjerne mobilen mer en mange voksene som kun leser nettavisen, svarer på jobbmarkedet og ringer sender sms. Men selvsagt behov er først og fremst et individ spørsmål og ikke gruppe spørsmål. Noen ungdommer kan helt klart ha et behov mens andre ikke. Ungdommer konsumerer og produserer mer media innhold i form av video/bilde enn det de fleste voksene gjør. Merker det på øynene når jeg blir tvunget til å titte på en video på noens mobil med betydelig dårligere skjerm enn min. Det er slitsomt for øynene.

Jeg har råd til min mobil og prioriterer en dyrere mobil fremfor andre ting. Bruket ikke penger på interiør skrott som fyller huset, koselige lys, Pepsi max, snus og enda et plagg og presse inn i fult klesskap. Ungdommen får ny telefon til jul og det blir da en i øvre prisklasse men sannsynligvis litt rimeligere enn min da ungdommen har behov for en som er litt mindre i størrelse.

Jeg kjøper dyrt teknisk utstyr som blir brukt daglig og kvalitetsforskjellen på billig og dyrt er enorm.

Men ja tilbake til vimsete ungdom. Viss telefonen er glemt og ikke stjålet så er det lett å spore de. Både android og iphone kommer med teknologien for å finne tapt telefon, fjern ringe telefon fra bruker konto viss lyden er slått av osv. Er telefonen i det hele tatt forsøkt å finne på denne måten? Ganske uansvarlig av foreldre å ikke aktivisere dette viss det er tilfelle. Foreldre bør sette seg inn i hva de kjøper og gir en ungdom.

Er den stjålet kan jo ikke ungdommen klandres og bør ikke straffes for dette.

😅😅😅😅😅, bare 😂😂😂😂.... Har du barn? En ungdom har absolutt ikke behov for en 15000 telefon for pappa betaler. Da får de kjøpe selv. Jobbe for det. Se hva som skjer med ungdommen i dag. Foreldre er blitt helt woke. 

Anonymkode: 7c183...505

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

😅😅😅😅😅, bare 😂😂😂😂.... Har du barn? En ungdom har absolutt ikke behov for en 15000 telefon for pappa betaler. Da får de kjøpe selv. Jobbe for det. Se hva som skjer med ungdommen i dag. Foreldre er blitt helt woke. 

Anonymkode: 7c183...505

Ja jeg har selv en ungdom som får ny telefon denne julen. Har jo skrevet det allerede viss du leste. Ungdom som en gruppe har ikke samme behov, de er først og fremst individer. De aller fleste voksene med en top telefon har ikke egentlig behovet men noen har selvsagt det. Mobil er mer enn et redskap å ringe med og vi bruker alle telefonen forskjellig. Når jeg kjøper mobil til min ungdom tar jeg utgangspunkt i min ungdom sitt personlige behov og at telefonen skal ha en viss levetid ved at behovet telefonen dekker ikke blir utdatert i løpet av en 4 års periode.

Jeg personlig har behov for en dyrere telefon en jeg egentlig har lyst til å betale for men til mitt bruk så finnes det ikke rimeligere alternativ for da hadde jeg kjøpt det. Jeg er fullstendig klar over at ikke alle bruker telefonen slik som jeg gjør eller slik min ungdom gjør. Vi har først og fremst individuelle behov. Min ungdoms behov blir ikke ordentlig dekket av en billig telefon så da må jeg opp i pris. Samtidig så har min ungdom behov for en telefon med mindre skjermstørrelse enn min så min ungdom får en telefon tilpasset sitt individuelle behov. Jeg skrivet dette fordi folk er så raske med å si ingen ungdom har behov, men ungdommer er forskjellige med forskjellige behov. Det er ikke en fasit på hvilken telefon ungdom har behov for.

Har mann ikke råd til å imøtekomme ungdommens behov eller ønske så ja da må ungdommen være med å betale. Jeg har råd til å kjøpe det min ungdom har behov for å foretrekker at min ungdom bruker sin fritid på skole arbeid, fritidsaktiviteter og venner i denne perioden av livet fremfor en deltidsjobb.

Penger ungdommen får i gave sparer for det meste ungdommen eller kjøper seg små ting. Min ungdom er ikke kravstor og bortskjemt og maser ikke om ny telefon, klær osv men har det hen trenger i prisklasse som matcher individuelt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Mobilen er nå funnet, den ble levert inn av noen på skolen. Men den er helt ødelagt og ubrukelig. Det går ikke an å skru den på både skjerm og kameralinser på baksiden er knust. Barnefar har tatt den med til en reparatør, men fikk beskjed om at den ikke kan reddes. Barnefar har innboforsikring som dekker den typen skader. Men vi står ved at hun må ha den billige «kina mobilen», selvom deler av beløpet blir dekket av forsikringen nå. Barnefar sa at hun aldri kommer til å lære ved at vi gir en ny iPhone nå, og hun kommer aldri til å lære å ta vare på tingene sine på den måten. Dette har gjort datteren vår enda mer forbanna, hun mener nå at barnefar «stjeler» penger som er hennes. Fordi hun visstnok eide mobilen. Føler dette blir verre og verre, hun har ikke vett lenger. 

Anonymkode: c4c0e...726

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdatering: 

Mobilen er nå funnet, den ble levert inn av noen på skolen. Men den er helt ødelagt og ubrukelig. Det går ikke an å skru den på både skjerm og kameralinser på baksiden er knust. Barnefar har tatt den med til en reparatør, men fikk beskjed om at den ikke kan reddes. Barnefar har innboforsikring som dekker den typen skader. Men vi står ved at hun må ha den billige «kina mobilen», selvom deler av beløpet blir dekket av forsikringen nå. Barnefar sa at hun aldri kommer til å lære ved at vi gir en ny iPhone nå, og hun kommer aldri til å lære å ta vare på tingene sine på den måten. Dette har gjort datteren vår enda mer forbanna, hun mener nå at barnefar «stjeler» penger som er hennes. Fordi hun visstnok eide mobilen. Føler dette blir verre og verre, hun har ikke vett lenger. 

Hun har jo rett i at hun eide mobilen. Den var jo en gave ikke et lån. Viss forsikringen dekker beløpet bør hun jo få være med på å bestemme hvilken telefon hun får for den summen som blir dekket. Jeg må si jeg forstår datteren deres her. Det er viktigere og lære henne gode rutiner enn å straffe henne. Hun bør heller lære hva forsikring dekker og evt egenandel enn å miste en forsikringsutbetaling. Min ungdom er en surrekopp med ADHD og jeg har brukt år på og trene opp tenåringen i å ta vare på tingene sine. Urimelig "straff" er nok det deres tenåring opplever i dette tilfellet og det er ikke godt læring i det.

Det som er utfordrende med å lære en med ADHD å ta vare på tingene sine er jo ikke bare den enorme utfordringen dette er for ADHD hjernen men også den tilpasningsdyktigheten som ligger der så det virker som de er totalt likegyldige for konsekvensene og bare trekker på skuldrene. Jeg kunne sikker valgt sinne og ulik straff men jeg har heller tatt hen med på betydningen av handlinger og gjort konsekvensene forståelige i øyeblikket krevd at hen har vært med på å søke etter eiendeler. Se hvor mye ting koster og hva det betyr for økonomien. Vist hvordan man rydder opp når man gjør feil og hva vi kan fikse og hva som ikke kan fikses. Samtidig har jeg gjort ulike tiltak i form av strategier jeg har gitt hen for å kunne klare og huske på ting og ta vare på ting. Innimellom feiler det selvsagt men da er fokus på hva man gjør videre. Hvordan fikser vi dette viss det kan fikses. Mye mer læring i dette hvor tenåringen ansvarliggjøre på en god måte fremfor å føle på "straff".

Jeg hadde gitt tenåringen summen forsikringen utbetaler og bedt tenåringen velge hvordan dette løses. Antar det er en egenandel. Enten må tenåringen kjøpe en billigere telefon, dekke egenandelen selv med egne penger. Ønske seg penger til jul osv. Mange måter å løse dette på fremfor å overkjøre.

Er det hun som har ødelagt telefonen eller har dette skjedd etter at hun mistet den? Skal hun klandres for andres hærverk viss det er tilfellet? Jeg har funnet flere mobiler folk har mistet og det er jo ikke normalt at disse er totalt rasert. Høres jo ut som noe skjedde med denne telefonen og som ikke nødvendigvis datter kan klandres for.

Vil nå legge til at jeg har selv valgt en innboforsikring som dekker slike mobilskader og valgt ekstra betaling som gjør at jeg slipper egenandelen på skjerm bytte. Dette har jeg bevist valgt da jeg vet at barn og ungdom oftere knuser mobilskjermen enn voksene. Min tenåring knuser med gjevne mellomrom skjermen og fremfor å lage dette momentet til den store,  her må du lære av dine feil, ved å straffes har jeg vært ansvarlig nok til å tegne forsikring som dekker denne type skadet jeg vet kommer med gjevne mellomrom. Tenker det er mye læring i å vise forståelse og tilrettelegging for det mann vet kommer. Jeg vet mobilskjermen til adhd ungdommen blir knust iblandt. Det er nok "straff" å måtte vente på telefonen noen uker etter den blir levert til samarbeids verkstedet som er fryktelig treg på noe som går kjapt viss du betaler for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oppdatering: 

Her er jeg enig med datteren deres, dere tar jo tilbake en ting som var en julegave. La forsikringen dekke det den gjør og enten:

- Gi henne det beløpet og la henne skaffe en ny mobil som hun ønsker. Om hun kjøper brukt eller legger til egne penger blir opp til henne.

- Si at det er jul om 2 mnd og mellomlegget for ny mobil i forhold til forsikringsutbetalingen blir hennes julegave.

Uansett understreker dere at dette gjør dere ikke igjen, uansett hva hun ender med er det den hun får og må tas vare på.

Dere vet jo heller ikke hva som skjedde. Hvordan havnet mobilen hos skolen og hvordan ble den knust. Har hun vært uheldig, knust den og latet som hun mistet den? Stjal noen dem og knuste den på pur f? Glemte hun den igjen et sted og noen drepte den før de leverte den inn? 

Uansett er det ikke rett ta fra henne en gave, skal uansett ikke se bort ifra at hun har lært litt denne gangen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil  bare poengtere at mange foreldre har jobber som betaler for tlf så far eller mor får alltid ny tlf. Vår sønn på 10år fikk også en av de nyeste iPhonene for han arvet far sin. Vi brukte altså null penger på tlf. 

Han ødela den, såklart. og far dro å kjøpte en billig tlf til han, Motorola tror jeg det er. 

Ingen av oss hadde brukt 14tusen på tlf til barna... 

Anonymkode: 13f3a...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.08):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Vi hadde samme problem her i ferien, om den ble glemt eller stjelt vites ikke, men borte er den. Da vi kom hjem fra ferien fikk hun en eldre type og savner sin gamle. Ikke sint, men lei seg og skuffa over at den gamle er borte. Vi har sagt at hun kan spare og hun kan ønske seg til jul, vi har sett på «nesten ny» modeller og sett at det er et rimeligere alternativ til å få en ønsket modell. Det blir ikke iphone 14, men ift en «kinamobil» så blir hun sikkert også fornøyd om hun får en nesten ny 12 :)

Anonymkode: 6244a...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er jeg enig med datteren deres, dere tar jo tilbake en ting som var en julegave. La forsikringen dekke det den gjør og enten:

- Gi henne det beløpet og la henne skaffe en ny mobil som hun ønsker. Om hun kjøper brukt eller legger til egne penger blir opp til henne.

- Si at det er jul om 2 mnd og mellomlegget for ny mobil i forhold til forsikringsutbetalingen blir hennes julegave.

Uansett understreker dere at dette gjør dere ikke igjen, uansett hva hun ender med er det den hun får og må tas vare på.

Dere vet jo heller ikke hva som skjedde. Hvordan havnet mobilen hos skolen og hvordan ble den knust. Har hun vært uheldig, knust den og latet som hun mistet den? Stjal noen dem og knuste den på pur f? Glemte hun den igjen et sted og noen drepte den før de leverte den inn? 

Uansett er det ikke rett ta fra henne en gave, skal uansett ikke se bort ifra at hun har lært litt denne gangen.

Enig. Om du hadde fått en gave fra mannen, mistet den, fått tilbake penger fra forsikringen. Skulle han da tatt pengene og sagt at du ikke fortjente gaven? Eller skulle du fått forsikringspengene for å kjøpe en ny? Jeg synes datteren skal få pengene og kjøpe den tlf hun ønsker innenfor den prisklassen som blir dekket, evt legge til penger hun har tjent selv for å oppgradere summen. 

Anonymkode: 6244a...650

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Ingen" mister telefonen sin på denne måten. Hun har kanskje solgt den eller blitt tvunget til å gi den fra seg nullstilt. Da er det de følelsene som gir reaksjonene som fremstår ganske overdrevet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (11 minutter siden):

"Ingen" mister telefonen sin på denne måten. Hun har kanskje solgt den eller blitt tvunget til å gi den fra seg nullstilt. Da er det de følelsene som gir reaksjonene som fremstår ganske overdrevet. 

Nettopp, det er det jeg også tenker, en mobil blir ikke så knust uten videre, det skal litt mere til enn bare et fall i bakken. De som leverte inn mobilen kan jo også hjelpe litt utfra hvor de fant den.

TS, jeg tenker dere heller bør ta en prat med henne og støtte henne, framfor å dytte henne fra dere slik dere gjør nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere er helt på bærtur. Det absolutt viktigste i hele verden for en ungdom er mobilen. Det er mye mer enn et «leketøy». Kan aldri tenke meg hun gjorde dette med vilje, og bare det å bli frastjålet mobil (sannsynligvis det som har skjedd, hvis ikke hadde dere funnet den) er straff nok. Jeg hadde kanskje forstått det hvis det var en dyr jakke eller noe annet «ubetydelig». Men mobil er noe annet.

Mener ikke man må kjøpe toppmodellen, men en iPhone av nogenlunde ok årsmodell kunne dere kjøpt til henne. Man kan kjøpe brukt, til en relativt billig penge. 

Det eneste dere vinner med dette er å få en ungdom som ikke deler vanskelige ting med dere. Fordi dere ikke forstår henne. Jeg vil heller ha en ungdom som ringer meg hvis hun havner i en vanskelig situasjon eller har gjort noe dumt, enn en som klarer å passe på mobilen sin.  Hvis dette er første gangen mobilen er blitt borte så overdriver dere. 

Anonymkode: 03178...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen big deal at en trettenåring er sur, lei seg og sint. I dette tilfellet er det ikke vanskelig å forstå hvorfor en gang, noe det ofte er ellers. Dere gjør rett, hun er en vanlig trettenåring og ville syntes dere var urkjipe uansett. Rart det blir 6 sider diskusjon over noe sånt, hvis du ikke er vant til surmuling og sinne, blir du det tidsnok og nå har det starta. 

Anonymkode: ceb53...858

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...