Gå til innhold

Sliter med å kaste/gi bort ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så altfor mange ting. Alt fra gamle minnebøker til ting etter foreldrene mine som ikke er her lenger. Det flyter over i hele huset føler jeg, og jeg sliter så med å kvitte meg med ting. Er det noen som har tips?

Anonymkode: 25dba...b9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du står i en ikke uvanlig situasjon.

Har du vurdert å legge vekk ting, og det du ikke har brukt på 12 mnd går ut av huset?

Det er en forsiktig måte å gjøre det på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boken til Marie Kondo. Hun har et eget kapittel om sentimental verdi på ting. Jeg synes den var veldig bra 

Anonymkode: a3a19...3a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en liste med daglige oppgaver, som du må stryke over;

- sorter bort fem bukser 22.oktober

- sorter bort 10 ting fra bestikkskuffen 23 oktober

- velg et servise du skal gi bort 24 oktober

- kast tre par sko 25 oktober

... 

For meg er det i alle fall enkelt når det er et gjøremål jeg skal gjøre, og har forpliktet meg til på papiret. Enn å åpne en skuff og begynne å sortere. 

I tillegg lar jeg mannen ta turen til innsamlingsbokser og slikt, for det synes jeg er tøft. 

Anonymkode: 32dce...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste velfungerende ting skal man ikke gjøre! Det er alltid noen som trenger det. Finn noen som jobber med fattige som ikke har noe, gi det bort. For da er følelsen god ved at noens liv blir forandret pga din overflod. 

Anonymkode: c9f40...3d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kaste velfungerende ting skal man ikke gjøre! Det er alltid noen som trenger det. Finn noen som jobber med fattige som ikke har noe, gi det bort. For da er følelsen god ved at noens liv blir forandret pga din overflod. 

Anonymkode: c9f40...3d3

Tok ringerunde til aktuelle steder sist jeg var gjennom en god del rydding. De ville ikke ha noe da de hadde alt for mye. 

Ønsket å gi fine ting til julegaver (krisesenter og noe mer), men de nekter å ta i mot ting som er helt fine og ubrukt, med mindre de er i originalembalasje. 

Gi bort på Finn orker jeg ikke. Det er tydelig at de som er raskest til å svare er de som tar i mot, for så å selge igjen, og tjene penger på det. 

Vi gir til Fretex, da. Men hører rykter om at de også destruer det meste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en slik i nærheten? Her jeg bor kommer de og henter, og de tar imot og selger alt mellom himmel og jord så lenge det er rent og ikke ødelagt. https://gjenbruken.no 

Har gitt bort møbler, skisko, barneleker, senger og pyntegjenstander, og alt blir satt pris på.

Anonymkode: 72062...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du en slik i nærheten? Her jeg bor kommer de og henter, og de tar imot og selger alt mellom himmel og jord så lenge det er rent og ikke ødelagt. https://gjenbruken.no 

Har gitt bort møbler, skisko, barneleker, senger og pyntegjenstander, og alt blir satt pris på.

Vet faktisk ikke hvor mannen kjører tingene, ser jeg skrev Fretex, men eneste jeg vet er at det er bokser. 

Men ser denne har kristent fundament. Er litt skeptisk til de som kombinerer hjelp med religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok ringerunde til aktuelle steder sist jeg var gjennom en god del rydding. De ville ikke ha noe da de hadde alt for mye. 

Ønsket å gi fine ting til julegaver (krisesenter og noe mer), men de nekter å ta i mot ting som er helt fine og ubrukt, med mindre de er i originalembalasje. 

Gi bort på Finn orker jeg ikke. Det er tydelig at de som er raskest til å svare er de som tar i mot, for så å selge igjen, og tjene penger på det. 

Vi gir til Fretex, da. Men hører rykter om at de også destruer det meste. 

Julegaver krever de skal være i originalemballasje, ja. Men vil de ikke ha tingene utenom det, da? Folk som i hui og hast må finne seg ny bolig og har behov for diverse innbo blir vel glad for de tingene du nevner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også litt med å kvitte meg med ting. Jeg prøver å ta et rom og rydde skikkelig, og sortere ut det jeg tenker jeg kan kvitte meg med. Det jeg er i tvil om,  rydder jeg likevel ut av rommet så det rommet er helt ryddig. Da får jeg rot et annet sted, så taktikken min er jo ikke feilfri😂 Men når da tingene blir stående i veien, er det lettere over tid å kvitte meg med det. Målet er at jeg til slutt skal få huset helt ryddig, og at alt har en fast plass. 

Jeg har slik klart å kvitte meg med mye, så det blir bedre og bedre. Sentimentale ting har jeg heldigvis ikke alt for mye av. Men noe har jeg tatt bilder av og har i perm/ på dataen og så kvitter jeg meg med tingen. Kan det være en idé? 

Anonymkode: aa1a7...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaver krever de skal være i originalemballasje, ja. Men vil de ikke ha tingene utenom det, da? Folk som i hui og hast må finne seg ny bolig og har behov for diverse innbo blir vel glad for de tingene du nevner?

Nei. De vil ikke at krisesenter skal bli brukt som "dumpestasjon" for brukte ting. Og har egentlig ikke kapsitet heller, til å formidle slik hjelp i tillegg til alt annet ansvar de har. 

Jeg hørte også om de ville ha ubrukt sminke og hudpleie (har en liten uvane der...), men nei. Så det går i søpla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hvor du bor,  men dette tipset fra https://www.oslomamma.net/besoslashk-eldre-eller-gi-bort-leker-gjoslashr-noen-glad.html tenker jeg kan fungere over hele landet. Flere tips der, men kan ikke sitere alt.

Sitat

Andre steder du kan spørre er på din lokale helsestasjon, legekontoret til fastlegen din, barnehagen eller sykehusenes barneavdelinger. Alle disse blir ofte glade for å få leker, men foretrekker som oftest leker som er lette å vaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vet jo ikke hvor du bor,  men dette tipset fra https://www.oslomamma.net/besoslashk-eldre-eller-gi-bort-leker-gjoslashr-noen-glad.html tenker jeg kan fungere over hele landet. Flere tips der, men kan ikke sitere alt.

Jeg er ikke TS, og er fornøyd med hvordan vi gjør det, så ser ikke hvorfor dere fortsetter å gi råd og avsporer?

Nei, de blir ikke glad. Mange, særlig mødre med barneklær og leker, tror de driver "veldedighet". Sannheten er at mange steder drukner i brukte ting. Er bare å ta en runde her inne på hvor mange som opplever å bli prakket på barneklær, fordi det er noe venninner/søster/nabo ikke klarer å kaste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, og er fornøyd med hvordan vi gjør det, så ser ikke hvorfor dere fortsetter å gi råd og avsporer?

Nei, de blir ikke glad. Mange, særlig mødre med barneklær og leker, tror de driver "veldedighet". Sannheten er at mange steder drukner i brukte ting. Er bare å ta en runde her inne på hvor mange som opplever å bli prakket på barneklær, fordi det er noe venninner/søster/nabo ikke klarer å kaste. 

Jeg trodde du var TS, så beklager det.
Men nå var ikke det aktuelle innlegget du siterte rettet mot deg heller, så jeg tenker det er opp til TS å bestemme om hun synes rådene er nyttige eller ikke. TS ber om råd, og får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyktningetjenesten eller røde kors o.l tar gjerne i mot fine, men brukte gjenstander. Som kofferter, sekker, klær, sko osv. 

Anonymkode: d2934...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for mange gode råd. Må sette meg ned å lese litt nærmere senere ☺️

Anonymkode: 25dba...b9d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å kvitte seg med ting som har sentimental verdi. Men tanken på at det finnes noen der ute som  kommer til å bli glad for akkurat den tingen, gjør det veldig mye lettere. Så jeg legger litt arbeid i å finne rett plass for rett ting; da blir det for meg enklere å sende bort tingene. 

Hva slags gjenstander er det snakk om?
Jeg har to steder jeg donerer til. En organisasjon som sender til Ukraina; de har holdt på i flere år, er stødige og med gode kontakter. De legger jevnlig ut oppdateringer på Facebook, så man ser tingene er ønsket og blir satt pris på.
Bruktbutikken her er stor, tar imot og selger mye rart.  Og alt blir satt pris på.

Ta én ting om gangen. Alle monner drar 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...