Gå til innhold

Hokkaido suppe hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som kan: jeg pleier å skjære i terninger litt Hokkaido og har det i ei kjele og lar det koke 5 min, men den blir overkokt rett og slett. Og når jeg da har den i blenderen etterpå så blir det tykk masse når det har vært i blenderen.

Hvor lenge skal jeg la den kokt før jeg har den i blenderen?

Anonymkode: 957fa...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Massen blir nok ikke mindre tykk om du koker kortere. Sper du suppa med vann, buljong, kokosmelk eller fløte? Det er vanlig å gjøre det, og det er slik du justerer konsistensen på suppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker små terninger i rundt 30 min i buljong. Med kanskje 500 g gresskar og samla 500 g søtpotet/potet/gulrot. Og løk og hvitløk og chili og ingefær. Stavmikser og tilsetter matfløte eller creme fraiche o.l. Og vann til ok konsistens. Ikke tenkt den er overkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bake gresskaret i ovn i stedet for å koke det? 

Anonymkode: 86f95...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes butternut squash er bedre i suppe. Men fremgangsmåten er den samme. 

Så kommer det jo litt an på hva du vil spe med? Jeg pleier steke opp løk og hvitløk, raskt frese greskaret, helle over grønnsaksfond eller kyllingfond. Koke til det er såpass mørt at en smørkniv går greit gjennom. Kjøre med stavmikser, spe med kokosmelk. 

At den blir for tykk handler jo bare om at du lager puré, ikke suppe (for lite væske). 

Bakt i ovn er også veldig godt - som allerde foreslått. Kan bakes sammen med hvitløk og gulrøtter, eller tomater. Jeg foretrekker bare selv (latskap) å hive alt i en gryte, og bruke stavmikser i samme gryta. I stedet for å skitne til blender. 

Anonymkode: 11b33...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatteLatte skrev (2 timer siden):

Massen blir nok ikke mindre tykk om du koker kortere. Sper du suppa med vann, buljong, kokosmelk eller fløte? Det er vanlig å gjøre det, og det er slik du justerer konsistensen på suppa. 

Har i vann selvfølgelig men allikevel blir den tykk i blenderen, selv om jeg tar vann opp til toppen.

Anonymkode: 957fa...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (2 timer siden):

Jeg koker små terninger i rundt 30 min i buljong. Med kanskje 500 g gresskar og samla 500 g søtpotet/potet/gulrot. Og løk og hvitløk og chili og ingefær. Stavmikser og tilsetter matfløte eller creme fraiche o.l. Og vann til ok konsistens. Ikke tenkt den er overkokt.

Har ikke stavmikser, kun blender.

Anonymkode: 957fa...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har ikke stavmikser, kun blender.

Anonymkode: 957fa...a35

Det blir det samme, bare å tømme oppi blender☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har i vann selvfølgelig men allikevel blir den tykk i blenderen, selv om jeg tar vann opp til toppen.

Anonymkode: 957fa...a35

Mulig du lager mye om gangen? Jeg lager ikke hele om gangen. Du kan blende i to runder og spe mer etterpå i gryte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har i vann selvfølgelig men allikevel blir den tykk i blenderen, selv om jeg tar vann opp til toppen.

Anonymkode: 957fa...a35

Da har du for mye gresskar, og for lite vann. 

Anonymkode: 11b33...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (3 timer siden):

Mulig du lager mye om gangen? Jeg lager ikke hele om gangen. Du kan blende i to runder og spe mer etterpå i gryte. 

Kanskje det🤔 Lager ikke hele, en hel Hokkaido deler jeg i flere poser, men kanskje tar jeg allikevel mye av gangen.🤔 Tusen takk, du :) 

Anonymkode: 957fa...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har i vann selvfølgelig men allikevel blir den tykk i blenderen, selv om jeg tar vann opp til toppen.

Anonymkode: 957fa...a35

Det blir jo tykt fordi du bruker for lite væske i forhold til mengden med gresskar. Så det at du fyller blender med vann helt til toppen er irrelevant så lenge væskemengden er for liten.

Anonymkode: 6edbd...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører den i blender først, så tilbake i kjele, deretter sper du med væske og koker opp. Anbefaler kokosmelk til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KatteLatte skrev (14 timer siden):

Du kjører den i blender først, så tilbake i kjele, deretter sper du med væske og koker opp. Anbefaler kokosmelk til!

Så skal ikke koke den først, altså blansjere eller hva det heter?

Anonymkode: 957fa...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så skal ikke koke den først, altså blansjere eller hva det heter?

Anonymkode: 957fa...a35

Etter koking, siden du manglet stavmikser. Eller etter baking i ovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 7.44):

Så skal ikke koke den først, altså blansjere eller hva det heter?

Anonymkode: 957fa...a35

Du må koke dem først ja, før du bruker blender. 

Anonymkode: e292d...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...