Blåttvann Skrevet 21. oktober 2024 #21 Del Skrevet 21. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir jo mye knøl å stå å veie hver bidige ting når man feks lager en wok eller gryterett. Anonymkode: 16109...0d1 Når du lager wok trenger du egentlig bare å veie risen/nudlene og eventuelt sausene du bruker. Man kan spise ubegrenset med grønnsaker. Kjøttet tviler jeg på at er problemet. Det som kan være lurt er å lære seg ca-mål. Fett er jo svært næringstett, karbohydrater like så, mens proteiner sjeldent er noe man klarer å overspise på. Så det spørs hva du lager wok av. Mange bruker mengder med ris eller nudler og svært mye ferdigsaus, det blir det fort kalorier av. Men du sier du lager fra bunnen og da skal det nesten godt gjøres å lage en wok med sinnsyke mengder kalorier. Det høres ut som du trenger trening og erfaring. I en periode kan du veie alt du pleier å bruke slik at du får en idé om hvor mange kalorier det du lager inneholder. Du lærer deg fort. Endret 21. oktober 2024 av Blåttvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #22 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke slik det fungerer. Etter at du har talt opp kaloriene i 20-30 måltider, vet du hvordan det ligger an. En tar det bare på feelingen deretter. Altså man vet at 2 knekkis med makrell er ditt og datt kcal. Man vet at potetstappe med 2 karbonader er ditt og datt kcal. Osv. Om en må fortsette å telle disse hver gang, er det noe galt. Anonymkode: de4d4...ca8 Dette har også vært det jeg har oppnådd de to gangene jeg har telt kalorier. Veldig mye innsikt i hva valgene jeg tar egentlig betyr i kalorier. Man tenker jo at makrell i tomat og avokado er sunt, for ekempel. Og det er lett å klunke i litt for mye olje. Og så lærer man seg samtidig at det er mye grønnsaker og krydder nærmest uten kalorier, som gir mye smak. I dag har jeg lagt frem tre løk og en halv purreløk til lunsj, og en neve cherrytomater. Har oljespray, og skal ovnsbake. Før kunne jeg raskt funnet på å steke i panne med olje, og strødd litt rester av ost på toppen, samt mulig spist en halv avokado til. Anonymkode: 82500...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #23 Del Skrevet 21. oktober 2024 Har du lyst til å gå ned i vekt,eller VIL du gå ned i vekt? Høres ut som unnskyldninger å ikke gidde å veie maten. Anonymkode: 89236...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #24 Del Skrevet 21. oktober 2024 Blåttvann skrev (5 minutter siden): Når du lager wok trenger du egentlig bare å veie risen/nudlene og eventuelt sausene du bruker. Man kan spise ubegrenset med grønnsaker. Kjøttet tviler jeg på at er problemet. Det som kan være lurt er å lære seg ca-mål. Fett er jo svært næringstett, karbohydrater like så, mens proteiner sjeldent er noe man klarer å overspise på. Så det spørs hva du lager wok av. Mange bruker mengder med ris eller nudler og svært mye ferdigsaus, det blir det fort kalorier av. Men du sier du lager fra bunnen og da skal det nesten godt gjøres å lage en wok med sinnsyke mengder kalorier. Det høres ut som du trenger trening og erfaring. I en periode kan du veie alt du pleier å bruke slik at du får en idé om hvor mange kalorier det du lager inneholder. Du lærer deg fort. Jeg endte faktisk med å kutte ris og nudler etter å ha veid og telt. Innså at jeg uansett liker grønnsaker og proteiner mye bedre. Og at redusert karbohydratmengde reduserte sultfølelsen videre. Lærte meg også å lage egne sauser med soya, riseddik, shirasha med mer. I stedet for ferdigsauser med mengder kalorier. Anonymkode: 82500...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. oktober 2024 #25 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg endte faktisk med å kutte ris og nudler etter å ha veid og telt. Innså at jeg uansett liker grønnsaker og proteiner mye bedre. Og at redusert karbohydratmengde reduserte sultfølelsen videre. Lærte meg også å lage egne sauser med soya, riseddik, shirasha med mer. I stedet for ferdigsauser med mengder kalorier. Anonymkode: 82500...c70 Hvis du lager wok med bare grønnsaker og kjøtt så er det nok ikke det du blir overvektig av. Hva spiser du til frokost? Mange spiser mengder av havregryn til frokost, men de færreste trenger en slik energiboost på morningen når de bare skal sitte på kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #26 Del Skrevet 21. oktober 2024 Blåttvann skrev (2 minutter siden): Hvis du lager wok med bare grønnsaker og kjøtt så er det nok ikke det du blir overvektig av. Hva spiser du til frokost? Mange spiser mengder av havregryn til frokost, men de færreste trenger en slik energiboost på morningen når de bare skal sitte på kontoret. Jeg er ikke TS Og har aldri vært overvektig. Men ville ta litt grep et-par ganger da jeg merket at det ikke gikk "av seg selv" lenger etterhvert som man ble eldre. Så bidrar med noen råd i tråden. Anonymkode: 82500...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #27 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke slik det fungerer. Etter at du har talt opp kaloriene i 20-30 måltider, vet du hvordan det ligger an. En tar det bare på feelingen deretter. Altså man vet at 2 knekkis med makrell er ditt og datt kcal. Man vet at potetstappe med 2 karbonader er ditt og datt kcal. Osv. Om en må fortsette å telle disse hver gang, er det noe galt. Anonymkode: de4d4...ca8 Det jeg mener er at fokuset på kalorier ikke nødvendigvis er så lurt, av de grunnene jeg nevner. Selv om du blir virkelig flink til det og ikke trenger å veie hver gang. Det er meningen at man skal spise til man er mett. Hvis du må slutte å spise før du er mett, eller spiser uten å være sulten, så spiser du jo egentlig per definisjon feil mat. Inntaket er ment å styres av appetitt og metthetsfølelse, ikke en kalkulator. Anonymkode: c7e66...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #28 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det jeg mener er at fokuset på kalorier ikke nødvendigvis er så lurt, av de grunnene jeg nevner. Selv om du blir virkelig flink til det og ikke trenger å veie hver gang. Det er meningen at man skal spise til man er mett. Hvis du må slutte å spise før du er mett, eller spiser uten å være sulten, så spiser du jo egentlig per definisjon feil mat. Inntaket er ment å styres av appetitt og metthetsfølelse, ikke en kalkulator. Anonymkode: c7e66...9ee Da jeg la på meg, og holdt meg der, så var det nettopp fordi jeg spiste selv om jeg egentlig ikke var sulten. Jeg stoppet heller ikke fordi jeg hadde spist akkurat passe, men fordi jeg kanskje var stappmett, som er i overkant. Kanskje merket jeg ikke at jeg var stappmett med det første heller. Metoden din er kanskje grei for normalvektige, men man har ikke blitt overvektig fordi man har så god kontroll på når nok er nok, og da er det greit å få en oversikt over hvor mye man kan tillate seg. Jeg telte kalorier som yngre, da jeg absolutt ikke hadde behov for det, og da jeg gikk inn for å gå ned for et par år siden (som jeg trengte da jeg gikk under fedme) så hadde jeg ca oversikten i hodet fra tidligere. Vi spiser jo ganske greit og variert, så for meg gikk det mer ut på å se hvor grenseløst store porsjoner jeg egentlig spiste, og da kutte ned på mengdene. Befolkningen er overvektig, så selv om det høres fint og flott ut å spise etter kroppens signaler så fungerer det jo åpenbart ikke for de fleste. Da må man gå grundigere til verks. Anonymkode: ceab3...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #29 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det jeg mener er at fokuset på kalorier ikke nødvendigvis er så lurt, av de grunnene jeg nevner. Selv om du blir virkelig flink til det og ikke trenger å veie hver gang. Det er meningen at man skal spise til man er mett. Hvis du må slutte å spise før du er mett, eller spiser uten å være sulten, så spiser du jo egentlig per definisjon feil mat. Inntaket er ment å styres av appetitt og metthetsfølelse, ikke en kalkulator. Anonymkode: c7e66...9ee Og jeg trodde jeg spiste veldig sunt, og derfor kunne gjøre det slik. Men kaloritelling fikk meg veldig bevisst på at enkelte av matvarene var veldig kaloritette og måtte begrenses likevel. Spiste til jeg var mett før, spiser til jeg er mett nå. Omtrent med de samme ingrediensene. Men en litt annen miks, da jeg vet hva jeg måtte øke, og hva jeg måtte redusere. Anonymkode: 82500...c70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #30 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Da jeg la på meg, og holdt meg der, så var det nettopp fordi jeg spiste selv om jeg egentlig ikke var sulten. Jeg stoppet heller ikke fordi jeg hadde spist akkurat passe, men fordi jeg kanskje var stappmett, som er i overkant. Kanskje merket jeg ikke at jeg var stappmett med det første heller. Metoden din er kanskje grei for normalvektige, men man har ikke blitt overvektig fordi man har så god kontroll på når nok er nok, og da er det greit å få en oversikt over hvor mye man kan tillate seg. Jeg telte kalorier som yngre, da jeg absolutt ikke hadde behov for det, og da jeg gikk inn for å gå ned for et par år siden (som jeg trengte da jeg gikk under fedme) så hadde jeg ca oversikten i hodet fra tidligere. Vi spiser jo ganske greit og variert, så for meg gikk det mer ut på å se hvor grenseløst store porsjoner jeg egentlig spiste, og da kutte ned på mengdene. Befolkningen er overvektig, så selv om det høres fint og flott ut å spise etter kroppens signaler så fungerer det jo åpenbart ikke for de fleste. Da må man gå grundigere til verks. Anonymkode: ceab3...bd5 Ja, som sagt fungerer kaloritelling for mange. Men hva er det folk overspiser på? Det er ikke laks, poteter og salat. Eller biff og egg. Vi spiser variert, og det er litt av problemet. Vi har uendelig mye å velge mellom, og mye av det, som pasta, brød, snacks og mye av det ultraprosesserte, er både næringsfattig og energirikt. Som de sier i reklamen, det skal godt gjøres å ta bare én. Da kan kaloritelling hjelpe, for å motivere til å stå imot trangen. Men en bedre løsning er å ikke spise den typen mat i det hele tatt. Anonymkode: c7e66...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #31 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, som sagt fungerer kaloritelling for mange. Men hva er det folk overspiser på? Det er ikke laks, poteter og salat. Eller biff og egg. Vi spiser variert, og det er litt av problemet. Vi har uendelig mye å velge mellom, og mye av det, som pasta, brød, snacks og mye av det ultraprosesserte, er både næringsfattig og energirikt. Som de sier i reklamen, det skal godt gjøres å ta bare én. Da kan kaloritelling hjelpe, for å motivere til å stå imot trangen. Men en bedre løsning er å ikke spise den typen mat i det hele tatt. Anonymkode: c7e66...9ee Klart man kan overspise på det meste...? Det skal godt gjøres å overspise på agurk og brokkoli, det skal jeg være enig i. Anonymkode: ceab3...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #32 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, som sagt fungerer kaloritelling for mange. Men hva er det folk overspiser på? Det er ikke laks, poteter og salat. Eller biff og egg. Vi spiser variert, og det er litt av problemet. Vi har uendelig mye å velge mellom, og mye av det, som pasta, brød, snacks og mye av det ultraprosesserte, er både næringsfattig og energirikt. Som de sier i reklamen, det skal godt gjøres å ta bare én. Da kan kaloritelling hjelpe, for å motivere til å stå imot trangen. Men en bedre løsning er å ikke spise den typen mat i det hele tatt. Anonymkode: c7e66...9ee Du blander fortsatt inn dette med overspising... og tror utfodringen er lik for alle. Som at du har et magisk svar på dette. Jeg har alltid spist råvarebasert, i stor grad. Og mat som er oppfattet som sunn. Til og med sunnere enn de norske kostholdsrådene. Ikke spiser jeg godteri en gang, og jeg drikker sjeldent kalorier. Men kombinasjonen av å komme opp i årene, samt en passiv hverdag, gjorde at jeg måtte ta grep i et kosthold som var sunt. Og da ga kaloritelling en periode meg alle verktøyene jeg trengte. Ikke for å stoppe å spise. Men for å justere miksen av hvert måltid. Jeg spiser akkurat som før. Men har lært meg at jeg må ta ett ekstra egg i stedet for 1/3 avokado. At jeg bruker fersk basilikum i stedet for en skje pesto. At jeg ovnsbaker eller koker eggene mine, i stedet for å dra frem stekepanna. Anonymkode: 82500...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #33 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde ikke giddet legge inn grønnsaker, kun ting jeg vet det er litt kalorier i - kjøtt, fett (olje), karbohydrater. Anonymkode: fae11...d18 I seg selv har ikke grønnsaker så mye kalorier, men om man inntar flere kalorier enn man forbrenner så vil man ikke gå ned selv om de ekstra kalorier kommer fra grønnsaker. Så om man virkelig vil ha en klar kalorioversikt i løpet av en dag så må grønnsakene også tas med i regnestykket. Anonymkode: c6400...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå