AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #1 Del Skrevet 21. oktober 2024 Innser at for å gå ned må jeg i en overgangsperiode registrere det jeg spiser. Problemet et at jeg spiser ikke ferdigmat. Lager alt fra bunnen og bruker ikke oppskrift. Når jeg da lager 2-3 porsjoner hver gang, blir det vanskelig å vite hvor mye spiser av hva. Fordelen er jo at spiser rent og vet hva jeg får i meg. Problemet er bare hvor mye av hva. Jeg gidder ikke stå å veie opp hver ingrediens for hver gang jeg lager mat, for så å dele på antall porsjoner osv. Det blir for tungvint. Alt er mye enklere med ferdigretter da. Bare å scanne strekkode og veie. Hvordan gjør dere andre det? For jeg er da umulig den eneste som lager mat fra bunnen uten oppskrift. Anonymkode: 16109...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #2 Del Skrevet 21. oktober 2024 Veier alt. Er ikke så vanskelig. Anonymkode: f7fa6...178 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veier alt. Er ikke så vanskelig. Anonymkode: f7fa6...178 Blir jo mye knøl å stå å veie hver bidige ting når man feks lager en wok eller gryterett. Anonymkode: 16109...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir jo mye knøl å stå å veie hver bidige ting når man feks lager en wok eller gryterett. Anonymkode: 16109...0d1 Ja. Men det er eneste løsning om du vil telle kalorier. Anonymkode: 16dbd...0e0 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Del Skrevet 21. oktober 2024 Veide, syntes det var en rask sak. Kuttet opp en ingrediens, veide, noterte på en blokk hva og vekt. Så la jeg det heller inn litt senere. Om det var planlagt til to måltid la jeg bare inn halvparten. Og så plukker du samme dagen etter. Har ikke så mye å si, for går ut på det samme over noen dager. Holdt ikke på med veiing så veldig lenge. Lærte meg jo raskt hvor kaloriene kom fra, og reduserte det helt naturlig når det satt i ryggmargen. Anonymkode: 82500...c70 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Blir jo mye knøl å stå å veie hver bidige ting når man feks lager en wok eller gryterett. Anonymkode: 16109...0d1 Jeg hadde ikke giddet legge inn grønnsaker, kun ting jeg vet det er litt kalorier i - kjøtt, fett (olje), karbohydrater. Anonymkode: fae11...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #7 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ikke giddet legge inn grønnsaker, kun ting jeg vet det er litt kalorier i - kjøtt, fett (olje), karbohydrater. Anonymkode: fae11...d18 Jeg heller litt mot å gjøre det sånn. Anonymkode: 16109...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Del Skrevet 21. oktober 2024 Jeg har laget meg et Excel-ark der jeg legger inn oppskriftene mine for å finne næringsinnhold og kalorier per porsjon. Der har jeg alt fra brødoppskrifter til middagsoppskrifter, desserter, kaker osv. På den måten er det vedlig enkelt å logge hva jeg spiser av hjemmelaget mat Anonymkode: e0212...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har laget meg et Excel-ark der jeg legger inn oppskriftene mine for å finne næringsinnhold og kalorier per porsjon. Der har jeg alt fra brødoppskrifter til middagsoppskrifter, desserter, kaker osv. På den måten er det vedlig enkelt å logge hva jeg spiser av hjemmelaget mat Anonymkode: e0212...f63 Jeg bruker aldri oppskrift. Det blir aldri likt to ganger🙈 Anonymkode: 16109...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker aldri oppskrift. Det blir aldri likt to ganger🙈 Anonymkode: 16109...0d1 Det gjør stort sett ikke jeg heller, men jeg bruker da en "gjennomsnittsmengde". For eksempel i fiskegrateng - jeg bruker en blokk torskefilét, den vet jeg veier 400 g. Jeg bruker en slump/håndfull makaroni, som oftest blir det rundt 40 g. Jeg lager hvit saus av en god klikk smør (ca 40 g), noen ss mel (ca 40 g), ca 3-4 dl lettmelk, og to egg. Litt strøbrød på toppen. Dette vet jeg blir ca 3 måltider. Da kan jeg regne gjennomsnittsmengden. Helt nøyaktig blir det ikke, men det gir en god pekepinn på ca-innhold. Anonymkode: e0212...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir jo mye knøl å stå å veie hver bidige ting når man feks lager en wok eller gryterett. Anonymkode: 16109...0d1 Kun første gangen. Etter det vet du totalen. Anonymkode: de4d4...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg bruker aldri oppskrift. Det blir aldri likt to ganger🙈 Anonymkode: 16109...0d1 Så start med det, da. Eller er du bare vrang? Anonymkode: de4d4...ca8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #13 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innser at for å gå ned må jeg i en overgangsperiode registrere det jeg spiser. Problemet et at jeg spiser ikke ferdigmat. Lager alt fra bunnen og bruker ikke oppskrift. Når jeg da lager 2-3 porsjoner hver gang, blir det vanskelig å vite hvor mye spiser av hva. Fordelen er jo at spiser rent og vet hva jeg får i meg. Problemet er bare hvor mye av hva. Jeg gidder ikke stå å veie opp hver ingrediens for hver gang jeg lager mat, for så å dele på antall porsjoner osv. Det blir for tungvint. Alt er mye enklere med ferdigretter da. Bare å scanne strekkode og veie. Hvordan gjør dere andre det? For jeg er da umulig den eneste som lager mat fra bunnen uten oppskrift. Anonymkode: 16109...0d1 Du veier tingene, feks 600 g potet, 300 g kjøttdeig og 150 g gulrot, og så deler du det bare på så mange porsjoner dere fikk ut av det hele. Om du spiser 1,1 porsjon eller 0,9 porsjoner? Faktisk relativt uvesentlig - normalt sunn hjemmelaget mat inneholder også mange kalorifattige ingredienser (som kål, potte, gulrot etc) du fint bare kan anta vekten på. 250 vs 300 gram kål? Ikke så nøye. Gjør deg opp en formening. Og uansett bør du (som oss alle som lager mat til oss selv eller barn) ha en formening ikke bare om hvilken mat er naturlig vs prosessert, prosessert vs ultraprosessert, i sesong vs utenfor sesong, kaloritett vs kalorifattig men også en ha en formening om hvilke matvarer du bør prioritere opp dersom du trenger mer jern, folat, vitamin c eller d i kosten. Alt dette er nemlig grunnleggende kunnskap om ernæring som alle voksne bør ha som mål å vite. Altså særlig om de lager mat til barn, men også den voksne selv fortjener mat laget med den kunnskapen i bunn. Og når du vet på øyemål hvilke ingredienser som er kaloririke vs -fattige vet du også hvilke du kan si «nah, trolig 500 g» og hvilke du bør sette på vekta. Anonymkode: 413bc...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #14 Del Skrevet 21. oktober 2024 Hvis du ikke gidder veie opp ingrediensene, så gidder du jo ikke telle kalorier. Da får du ikke registrert hvor mye du spiser, da blir det bare ett grovt anslag. Jeg lager også mat fra bunnen av, og gidder heller ikke veie opp alt. Så jeg får aldri registrert kaloriene. Det er som med ett regnskap/budsjett. Du kan alltids gjette deg til hvor mye du bruker i måneden på interiør, mat, og slikt, eller bruke ett grovt anslag . Men det nøyaktige beløpet får du kun ved å se over kvitteringer/kontoutskrift og regne sammen de konkrete beløpene. Anonymkode: fa206...9cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #15 Del Skrevet 21. oktober 2024 Du gidder ikke forholde deg til en oppskrift, og du gidder ikke å veie matvarene. Si meg, gidder du i det hele tatt å telle kalorier? Det er egentlig veldig enkelt. Du lager den ene retten én gang hvor du veier opp ca mengdene dine. Siden du slumper litt fra gang til gang så kan du runde opp litt. Deretter deler du totalen på antall porsjoner. Neste gang du spiser den så har du den lagret. Det blir altså ikke helt korrekt, men det gir deg ca oversikt. Anonymkode: ceab3...bd5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #16 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg bruker aldri oppskrift. Det blir aldri likt to ganger🙈 Anonymkode: 16109...0d1 Om det er vektnedgang som er målet, er det her du må begynne. Det er så lett å hive i for mye kalorier når man tar det på slump. Det at jeg slumpet førte til at jeg innimellom spiste dobbelt så mye kalorier som når jeg tenkte meg om. En typisk lunsj der jeg bare tok litt av det vi hadde i kjøleskapet; Jeg så at egg var veldig kalorifattig men mettende for meg (økte fra 2 til 3), at jeg stekte i for mye olje - så begynte å koke. Jeg tok raskt litt for mye avokado til, og litt for lite paprika. Og den t-skjeen med pesto droppet jeg, og erstattet med persillekrydder. Anonymkode: 82500...c70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #17 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Innser at for å gå ned må jeg i en overgangsperiode registrere det jeg spiser. Problemet et at jeg spiser ikke ferdigmat. Lager alt fra bunnen og bruker ikke oppskrift. Når jeg da lager 2-3 porsjoner hver gang, blir det vanskelig å vite hvor mye spiser av hva. Fordelen er jo at spiser rent og vet hva jeg får i meg. Problemet er bare hvor mye av hva. Jeg gidder ikke stå å veie opp hver ingrediens for hver gang jeg lager mat, for så å dele på antall porsjoner osv. Det blir for tungvint. Alt er mye enklere med ferdigretter da. Bare å scanne strekkode og veie. Hvordan gjør dere andre det? For jeg er da umulig den eneste som lager mat fra bunnen uten oppskrift. Anonymkode: 16109...0d1 Kaloritelling fungerer for mange, selv er jeg svært skeptisk til den metoden siden det er unøyaktig, kan utløse/forsterke tvangsmessig tenkning rundt mat og gjøre det vanskeligere å lytte til kroppen. Med det sagt, støtter jeg å registrere hva du spiser. Ikke gram og kalorier, men hva slags mat. Det er fort gjort å glemme hvor mye junk man spiser her og der uten å være sulten. Du skriver at du lager maten selv, og det er jo bra, men hva lager du? Er det mye pasta og brødmat og planteoljer? Da kan det hende du vil føle deg bedre og mettere ved å erstatte det med protein og smør. Spiser du mens du ser på mobil eller TV? Da kan det hende du har dårlig kontakt med både sult- og metthetsfølelse? Samme hvis du spiser lite og ofte, om du er fysisk aktiv eller ikke. Poenget er at det er veldig mye du kan registrere, og endre, uten å henge deg opp i kalorier. Anonymkode: c7e66...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #18 Del Skrevet 21. oktober 2024 Du liker å lage mat uten oppskrift og synes kaloritelling er tidkrevende. Kjenner meg igjen! Min løsning var å kutte middagsporsjoner til halvparten av vanlig mengde og erstatte det halve med kalorifattige grønnsaker (typ brokkoli, gulrot osv) og fettfattig proteinkilde (hvit fisk, kyllingbryst, cottage cheese). Da kutter du mest sannsynlig bort en del karbohydrater og fett, men får i det grønnsaker som øker volum, og mager protein som øker metthetsfølelse og hjelper med å bevare muskler. Du må være innstilt på å gjøre dette i flere uker/måneder for å se langvarige resultater :-). En annen måte å gjøre det på er å kutte et av måltidene dine i løpet av dagen. Gjerne den som smerter minst å miste. Men pass på å ikke spise mer på andre måltidene da. Anonymkode: 3cd17...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #19 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke giddet legge inn grønnsaker, kun ting jeg vet det er litt kalorier i - kjøtt, fett (olje), karbohydrater. Anonymkode: fae11...d18 Enig i dette, bortsett fra kjøtt. Rent kjøtt er så mettende at det i praksis er umulig å spise for mye av det. Når det gjelder sukker og andre raske karbohydrater trenger man egentlig ikke å telle det heller. Bare unngå det så godt man kan. Anonymkode: c7e66...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #20 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kaloritelling fungerer for mange, selv er jeg svært skeptisk til den metoden siden det er unøyaktig, kan utløse/forsterke tvangsmessig tenkning rundt mat og gjøre det vanskeligere å lytte til kroppen. Med det sagt, støtter jeg å registrere hva du spiser. Ikke gram og kalorier, men hva slags mat. Det er fort gjort å glemme hvor mye junk man spiser her og der uten å være sulten. Du skriver at du lager maten selv, og det er jo bra, men hva lager du? Er det mye pasta og brødmat og planteoljer? Da kan det hende du vil føle deg bedre og mettere ved å erstatte det med protein og smør. Spiser du mens du ser på mobil eller TV? Da kan det hende du har dårlig kontakt med både sult- og metthetsfølelse? Samme hvis du spiser lite og ofte, om du er fysisk aktiv eller ikke. Poenget er at det er veldig mye du kan registrere, og endre, uten å henge deg opp i kalorier. Anonymkode: c7e66...9ee Det er ikke slik det fungerer. Etter at du har talt opp kaloriene i 20-30 måltider, vet du hvordan det ligger an. En tar det bare på feelingen deretter. Altså man vet at 2 knekkis med makrell er ditt og datt kcal. Man vet at potetstappe med 2 karbonader er ditt og datt kcal. Osv. Om en må fortsette å telle disse hver gang, er det noe galt. Anonymkode: de4d4...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå