AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Skrevet 20. oktober 2024 Ser etter all tips og triks før graviditet. Jeg planlegger å bli gravid men har sett svigersøstere og søsteren min gå gjennom tøff svangerskap med mye kvalme, smertefullt og lange fødsel, rift og åpninger, hovenhet og svangerskap diabetes. Jeg planlegger selv å starte prøving snart men ønsker å trene kroppen min best mulig for å få en bra opplevelse. Dermed så tar jeg imot all tips for å få en grei graviditet og enkel fødsel💞 Anonymkode: aaf71...02b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Skrevet 20. oktober 2024 For og si det rett ut. Det er ingen garanti for hvordan din kropp dine gener og ditt DNA vil takle en graviditet i det hele tatt. Heller ikke fødsel. Jeg erfarte dette etter min første fødsel. Var mye kvalm men spiste sunt gikk lange turer og alilevel ble ikke fødselen hva jeg hadde sett for meg i det HELE tatt! Du må bare stole på at hele prosessen ikke varer for det gjør den ikke uansett etter 9 måneder og etter fødsel. Vi er skapt for og klare og regulerer oss selv tilbake til den vi var og glemme slik at vi prøver på nytt. Alle klarer ikke det og andre klarer det. Kvinner er skapt for og bære barn og klare fødsel. Noen er heldige som får det andre ikke. Anonymkode: 6ce1e...783 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 Du sammenligner historiene du hører med din kropp og hva du ser for deg etter de 9 mndene. Ikke gjør det. Heller fokuser på at dette er naturen som ordner opp uansett hvor grusomt noen har det. For mange har det også helt fint både før og under og etter fødsel. Men du kan ikke stille spørsmål om ting du ikke får.svar på.med lindre du går gjennom.det selv. Det er logisk forklaring for vi er alle mennekser helt ufattelig forskjellige. Spesielt kvinne kroppen. Stol på deg selv sier bare jeg. Men ikke ha forhåpninger om at du vil få det som du vil. Ha alltid i bakhodet at det er kroppen din og naturen i deg som vil avgjøre hva du opplever når du blir gravid og når babyen. Er her. I de aller fleste tilfeller tror jeg som kvinne at 90 prosent av graviditeter og fødsler går helt fint uansett utfall. Altså med andre ord ,,, uansett hvor drit og kvalm og syke vi blir og hvor vondt det gjør..så vil du alikevel leke med tanken om en til. Men om du da ønsker det igjen er helt opp til deg ! Så ikke.sammenlign. ikke se for deg hva som skjer. Sånt er uvitenhet for vi reagerer alle forskjellig på og skape liv ! Så lykke til. Håper du har fått ett bedre perspektiv på det heretter. Anonymkode: 6ce1e...783 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 Det er umulig å vite på forhånd om man får komplikasjoner eller ikke. Det er derfor jeg er i mot hjemmefødsel. Fød på sykehus med dyktige fødselsleger og jordmødre rundt! ❤️ Anonymkode: 92ec1...343 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 Det beste du gjør er selvfølgelig og gjøre det du sikkert gjør ellers. Spis sunt. Gå turer. Fød på sykehus er absolutt noe jeg også anbefaler at du gjør ! Bli med på fødselsforberedende kurs og alt av kursing gjennom helsestasjon og jordmor som følger deg opp i de 9 mndene før fødsel under og etter. Takk ja til alt du får gratis via norsk helsevesen. ikke Hlr på sånne som sier ta hjemmefødsel og unngå helsepersonell. Da risikerer du xtremt mye mot din hensikt for all det uvitende man skal gjennom. Du risikerer eget liv og ikke bare babyen av og gjøre det. Følg heller helsepersonell som.er et av de beste i hele verden !!! Hør på podcast og ha fokus på ro og tro på at du vil komme deg gjennom dette og klare det uansett utfall. Du bærer på gener som har klart det i århundrer før deg. Og det gjør en ganske unik hvis man tenker på det. Anonymkode: 6ce1e...783
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 Skjønner tanken og tenkte det samme selv, ts. Ble styggdårlig og avhengig av krykker fra uke 7 til uke 35, etter det kunne jeg faktisk gå litt igjen. Men i den perioden ble det kun fokus på å overleve, spise så sunt som jeg gadd/fikk servert og litt enkel tøying på overkropp sittende og bein liggende. Etter uke 35 fikk jeg gjort litt mobilitetsøvelser og noe enkel styrketrening på stuegulvet hver dag, med fokus på å lage plass i bekken og forberede rygg/skuldre på bæring. Så mitt beste råd - tren styrke før svangerskapet, plutselig går du 7mnd uten trening og lag en god plan med partner på eventualiteter før du blir gravid slik at han er forberedt på å evt ta over hjemme en periode. Invester i robotstøvsuger. Oppsøk fysio raskt for hjelp hvis du har det minste vondt noen steder, tøy hvis du kan, tren hvis du kan og forsøk å slappe av mentalt om formen er dritt, for man har virkelig ingen garanti og et svangerskap kan være helt jævlig om du er uheldig. Det kan og være helt fantastisk, men man vet aldri. Anonymkode: b6405...979
mommyaka Skrevet 21. oktober 2024 #7 Skrevet 21. oktober 2024 Ta det som det komme. Din kropp er ikke andres kropp. Noen går 9 mnd uten noe problem.. andre blir sengeliggende fra uke 8 Så bli gravid...og ta det som det kommer... dette er ikke noe du kan styre Jeg har 2 graviditer bak meg og begge var ulike. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Skrevet 21. oktober 2024 Vær godt trent, men vær forberedt på vondter, trøtthet og kvalme av ulik styrke, det er ingen garanti for noen ting og ulike faser av graviditeten gir ulike utslag. Jeg hadde ikke så mye kvalme at jeg spydde, men likevel veldig dårlig matlyst i store deler av graviteten. Jeg ble sånn passe stiv, men sliter med bekken/halebeinproblematikk 15 år senere. Trøtthet var forferdelig i første trimester, klokka 19 var jeg helt ferdig. Jeg hadde litt frykt for å sprekke for jeg kunne få like rask fødsel som mamma, men fikk ikke keisersnitt. Det VAR frustrerende å ikke bli trodd, de nektet meg å komme inn tidlig når vannet gikk og riene kom. Etter et par timer måtte vi bare dra og ungen ble født under 2 timer etter vi kom inn og hadde 8 cm åpning når de sjekket meg første gang. Glad jeg ikke gikk for noen hjemmefødsel. Var greit å ha vært innom litt fødselsgorberedende kurs. Lytt til egen kropp, bli kjent med den og hva den tåler og oppsøk hjelp om noe føles rart. Ikke sikkert du blir forstått eller du kan få hjelp til alt, noe bare blir som det blir for få er A4 og helsepersonell kan ikke lese deg av så lett alltid og alles smerteterskel er ulik. Alt i alt synes jeg ikke graviditetene var så ille, jeg leste meg opp på det meste og prøvde å ha realistisk syn på det meste. Har man som meg litt frykt for fødselen så får man noen å prate med. Anonymkode: 47eac...8d6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #9 Skrevet 21. oktober 2024 Spis sunt, sov nok og tren! Det er det eneste du kan gjøre egentlig. Hvordan kroppen din takler graviditet er ganske tilfeldig (men en sunn, trent kropp har selvfølgelig MYE bedre forutsetninger). Jeg hadde en helt problemfri graviditet, null kvalme og smerter og var i jobb til siste slutt. Fødsel kunne vært helt problemfri og, men siden ungen kom med hånda på ansiktet sitt ble det tilfeldigvis tøffere. Anonymkode: 0dddb...6d8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For og si det rett ut. Det er ingen garanti for hvordan din kropp dine gener og ditt DNA vil takle en graviditet i det hele tatt. Heller ikke fødsel. Jeg erfarte dette etter min første fødsel. Var mye kvalm men spiste sunt gikk lange turer og alilevel ble ikke fødselen hva jeg hadde sett for meg i det HELE tatt! Du må bare stole på at hele prosessen ikke varer for det gjør den ikke uansett etter 9 måneder og etter fødsel. Vi er skapt for og klare og regulerer oss selv tilbake til den vi var og glemme slik at vi prøver på nytt. Alle klarer ikke det og andre klarer det. Kvinner er skapt for og bære barn og klare fødsel. Noen er heldige som får det andre ikke. Anonymkode: 6ce1e...783 Det er ikke mulig. To fødsler kan for samme dame utarte seg totalt forskjellig.. Du må mentalt forberede deg på smerter du tror du vil dø av og vite at du bor i Norge, så oddsen er liten og du kan bruke ditt fokus på pust og å slappe av mellom takene. Kroppen finner ut av den om man lar den.. Anonymkode: 30fde...95f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Skrevet 21. oktober 2024 mommyaka skrev (11 minutter siden): Ta det som det komme. Din kropp er ikke andres kropp. Noen går 9 mnd uten noe problem.. andre blir sengeliggende fra uke 8 Så bli gravid...og ta det som det kommer... dette er ikke noe du kan styre Jeg har 2 graviditer bak meg og begge var ulike. Endelig noen som ikke prøver å shame noen til råtrening, eller gi dårlig samvittighet/angst om man må slutte å trene pga det.. Mine var ikke styrt av min fysiske form. Den første var jeg ung, sprek og KLAR. Den siste var jeg i øvre sjiktet aldersmessig og hadde noen kilo for mye. Første ble et mareritt og siste gikk så det suste. Anonymkode: 30fde...95f 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Skrevet 21. oktober 2024 De fleste ønsker jo en enkel og trygg fødsel, men dette er jo ikke noe du kan styre på noen måte annet enn å leve normalt sunt. Du må nesten bare ta det som det kommer, det er en del av risikoen med å få barn. Anonymkode: 79d84...214 1
Olive_North Skrevet 21. oktober 2024 #13 Skrevet 21. oktober 2024 Mitt tips er å ikke tenke og planlegge så mye. Jeg undersøkte, spurte, gikk på kurs, leste og så på dokumentarer. Forberedte alt jeg kunne, men alt som ikke skulle skje under fødselen skjedde 🫠 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå