AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Skrevet 20. oktober 2024 Jeg (K22) har slitet mye med spiseforstyrrelser siden jeg var i tidlig tenårene, som nåtte toppen for rundt 2 år siden. Var utrolig tynn, orket ingenting og holdt på å droppe ut av studiene. Etter det ble såpass seriøst, fikk jeg hjelp og går nå jevnlig på oppfølging hos kostholdsveileder. Har naturligvis derfor hatt en god del vektøkning siste året. Har vært utrolig tungt, og vanskelig å gå opp i vekt men regnes nå som normalvektig. I sommer begynte endelig ting å bli enkelere, og har i de siste måndene følt meg bedre, og orket å være feks på fest osv igjen. sist helg var jeg i familieselskap. Vi satt rundt bordet, og jeg sier til min bestemor at jeg skal gå å hente meg et kakestykke, og lurte på om hun også ville ha. Da fortalte hun meg at jeg burde ikke spise kake, og heller ta litt frukt. Jeg ble ganske satt ut av denne kommentaren og lurte derfor hva hun mente med den. Hun nølte, og så meg opp og ned og sa "Det kan du sikkert se selv". Jeg ble sittende, og prøvde å ikke gråte. Dro hjem ganske kjapt etter det. Nå i uken etter har jeg begynt å slite veldig igjen. Er ikke blitt overvektig og bruker en 36 i klær, så den kommentaren ble et lite sjokk for å være ærlig. Nå klarer jeg ikke å stoppe å tenke at jeg må gå ned i vekt igjen, og fått tilbake de tvangstankene jeg har jobbet så inderlig hardt for å bli kvitt. Er rett og slett utrolig lei meg. Anonymkode: 19886...ade 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Skrevet 20. oktober 2024 Svært ufin kommentar av bestemoren din. Spesielt med din historie. Enkelte eldre kan komme med ufølsomme kommentarer uten å skjønne konsekvensen av det de sier. Begynner hun bli dement? Prøv uansett å ikke ta deg nær av det. Du er utrolig dyktig som har jobbet deg gjennom en tøff periode. Dessuten er du jo slank og fin! Null stress å ta seg et ekstra kakestykke. Neste gang får du si ifra til bestemoren din at det hun sa var sårende og at hun bør holde seg for god for slike kommentarer. Anonymkode: c816c...529 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #3 Skrevet 21. oktober 2024 Utrolig stygt sagt av henne. Kan det hende hun har slitt litt selv med kropp, selvbilde og spiseforstyrrelser? Det er nok mange i den eldre garde som har hatt sine problemer uten behandling, og så overfører de dette direkte til sine... Min mormor var også sånn. Anonymkode: c0f54...af0 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #4 Skrevet 21. oktober 2024 Den generasjonen er pling i bollen når det kommer til mat, vekt og kropp. I hvert fall veldig mange av dem! Ikke gidd å høre på noen som åpenbart ikke har peiling. Gjelder på alle livets områder. Jeg heier på deg!! Anonymkode: c034b...0b4 2
Perelandra Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for deg eller andre i en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis. Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjennner og stoler på. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg alt godt videre. Med omtanke og hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg