Jane How Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Enig i at en kopp kaffe blir fortere kald enn en kopp te?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 tja... jeg må la min kopp kaffe vente lenge før jeg kan drikke av den... Men slik som isted når jeg lagde meg hot shots, så syns jeg kaffen ble altfor fort kald.. ellers syns jeg teen min blir raskere drikkbar enn kaffen!!!
~MALIN~ Skrevet 26. februar 2006 #3 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Ja, jeg er jeg enig i at kaffe blir fortere kald enn te. Og det irriterer meg. Mens kaffe smaker død og småspiker, må jeg sitte å vente leeenge på at teen min skal bli drikkeklar. Kan ikke leve uten en kanne te om dagen :-D . Endret 26. februar 2006 av ~MALIN~
Gjest Catwoman Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Jepp. Kaffen kan jeg drikke med en gang den helles i koppen. Teen må jeg vente litt med, men når teen først begynner å kjølne da går det veldig fort....
Gjest gjesta Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Hvis man lager kaffetrakter-kaffe er den sjelden like varm i utgangspunktet som te dersom man bruker vannkoker til å koke tevann. Jeg lager ofte pulverkaffe og koker vann i vannkoker - da er kaffen glovarm og jeg må vente litt før den kan drikkes. En annen ting er at kaffe smaker for jævlig hvis den er blitt for kald *urk*, men te er drikkendes selv om den har stått litt for lenge.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 Husk at at matrialet koppen er laget av stjeler varme. Eksempelvis vil en tjukk, kald keramikkkopp stjele mye av varmen på teen. Mens en tynn, delikat porselenskopp eller krus ikke vil stjele så mye av varmen. Det er med andre ord lurt å forvarme (med varmt vann) før en heller drikken oppi.
skrue Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Enig i at en kopp kaffe blir fortere kald enn en kopp te? Nei, det har andre årsaker. Ulik starttemperatur eller ulik mengde væske eller utforming på krus eller kopp. Endret 26. februar 2006 av skrue
Replica Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Nå drikker ikke jeg kaffe, men jeg syns at teen blir litt for fort kald for min smak. Jeg liker å kose meg med en kopp te, det går ikke, for da bli den kald før jeg er halvferdig.
hilli Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Husk at at matrialet koppen er laget av stjeler varme. Eksempelvis vil en tjukk, kald keramikkkopp stjele mye av varmen på teen. Mens en tynn, delikat porselenskopp eller krus ikke vil stjele så mye av varmen. Det er med andre ord lurt å forvarme (med varmt vann) før en heller drikken oppi. ← Vil ikke en kraftig keramikkopp isolere innholdet bedre enn en tynn porselenskopp? Riktignok vil en kopp av keramikk stjele litt mer varme akkruat i det drikken helles opp i koppen, men etter at koppen er varmet opp isolerer keramikken bedre enn porselenet som vil transportere varmen raskere fra innholdet. Jeg syns også at teen holder seg bedre varm enn kaffe, men siden begge drikkene har omtrent den samme varmekapasiteten som vann så avhenger nok dette av starttemperaturen på drikken. Te tilbereder jeg oftest rett i koppen med kokende vann, kaffe lages i presskanne. I presskanna blir kaffen fortere kald enn det teen gjør i koppen. Dersom jeg lager te i kanne(keramikk) holder den seg varm leenge. Som gjesten sier er det alltid lurt å forvarme kopp eller kanne før man bruker den. Endret 27. februar 2006 av hilli
jordbær Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 Te skal trekkes ved 100 grader.. Kaffe serveres ved 80 grader.. kan det ha noe å si?
The Kitten Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Enig i at en kopp kaffe blir fortere kald enn en kopp te? Jeg tror egentlig det tar like lang tid. Kaffen er vel kaldere i utgangspunktet, eller tar jeg feil? Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Wildcat Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Formel for varmetap: Q = m x Cp x DeltaT Der Q = varmetap m = massen av kaffen/teen Cp = varmkapasiteten til kaffe/te Delta T = Temperaturdifferansen mellom starttemperatur (T1) og sluttemperatur (T2), altså T1-T2 Antar følgende: - To helt like kopper, en med kaffe i og en med te i (lik mengde, altså masse, av begge to) - Varmekapasiteten (Cp) for kaffe og te er lik (den vil være omtrent den samme som for vann) Dermed vil det kun være temperaturdifferansen (Delta T) som avgjør hvor fort en kopp med kaffe/te avkjøles. Siden hverken kaffen eller teen kan få lavere temperatur enn omgivelsene (altså romtemperatur om du er inne), vil starttemperaturen være det som avgjør hvor fort væsken nedkjøles. Hvor mye varme som må fjernes fra væsken (Q) er dermed proporsjonal med DeltaT. Te har stort sett en T1 som er nær 100 grader, kaffe ligger rundt 85 grader (tror jeg). Når T2 er lik, får vi en større Delta T for te enn for kaffe, og da ser vi at det må fjernes mer varme fra teen enn fra kaffen for at den skal nedkjøes til romtemperatur; kaffen blir ergo fortere kald enn teen. :kaffe:
flusa Skrevet 27. oktober 2022 #13 Skrevet 27. oktober 2022 Te blir fortere drikkbar,dvs kaldere enn kaffe etter min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå