Gjest Rognebær Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Det er så mye rart man skal ha til disse ungene at man kan bli helt tommelomsk. Vel, jeg har nå begynt å tenke på dyne! Hvilken størrelse dyne er lurt? Vi regner med at den nyfødte skal ligge i vogge (arvet) i begynnelsen, og i en relativt stor sprinkelseng etterhvert. Er det like greit å kjøpe stor dyne (80*100) med det samme, eller blir den for svær i ei lita vogge? Må vi ha to? (Den andre størrelsen jeg fant, var 65*80, tror jeg?) Håper på svar fra dere erfarne mødre!
monja Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 80*100 kan bli for stort for vogge. Kommer jo an på størrelsen på vogga da. Og det er alt for stort for vognbag. Jeg brukte 65*80 i vogna og vogga 80*100 brukte jeg en periode i sprinkelsenga Men fra han var 11 mnd har han brukt 100*140 i sprinkelsenga.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Jeg brukte 65*80 de tre første månedene da han sov i vugge. Brukte også denne dynen i vognen. Da han begynte å sove i sprinkelseng, begynte han med 80*100 dyne. Kjøpte dynene på Kid, og kostet ikke særlig mye. Tror du vil oppleve at en 80*100 dyne blir alt for stor for en vugge!
Lavendula Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 Jeg vil anbefale deg å kjøpe begge størrelsene. Går sikkert helt greit å bruke den største helt fra starten av også, men personlig synes jeg den lille dyna er veldig kjekk og grei å farte rundt med i vogn og i huset ellers, grei som ammepute under babyen og til å legge "rundt" han når han sover. Mine unger sov mye bedre under flytting etter å ha sovnet i fanget når de lå inni ei dyne (men obs temperaturen!) Den større dyna er litt stor til sånn bruk og blir helst liggende iro i senga. Den lille dyna varer ikke særlig lenge, og du vil nok fort gå over til større dyne for at det ikke skal bli en glipp når babyen beveger seg i sengen. Hvorfor ikke kjøpe den største og la ligge iro i sengen og den lille til bruk på stua, vogga og i vogna? Et annet lite tips; Jeg kjøpte alt for mange sengesett! Det finnes jo så mange søte og blir jo så fort revet med.. Men du trenger faktisk ikke så mange, bare du har å bytte med. Iallefall ikke av den minste størelsen, kjøp heller flere av den litt større, den har du lengre.
Elle Melle Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Vi brukte den lille dynen veldig lite i sengen, den var så liten at den på en måte ble liggende og "vippe" oppå babyen. Det har sikkert med merke og slikt å gjøre også da, denne var litt kompakt og ble dermed litt stiv. Dynene på barsel var mye greiere i størrelsen, og de var i alle fall større enn den minste sorten. Vi brukte ullteppe med helseteppe oppå helt til det ble kaldt i været. Sammen med ullpysj er dette mykt og varmt. Den lille dynen ble mest brukt som liggeunderlag på sofaen, og etter hvert kjøpte jeg bare den største størrelsen (litt stor, men veldig grei når beina på småtrollet står rett opp i luften i tide og utide). Ulempen der er at det nesten ikke er mulig å få tak i normalt og nøytralt sengetøy. Alt er fullt av prinsesser og dinosaurer i de villeste farger... Vi har brukt grindseng fra dag 1, i en vugge hadde det sikkert vært mulig å dytte dynen godt rundt babyen. Bare kjøp en som er fleksibel nok og ikke for stiv/tykk.
Musemor Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Jeg brukte 65*80 de tre første månedene da han sov i vugge. Brukte også denne dynen i vognen. Da han begynte å sove i sprinkelseng, begynte han med 80*100 dyne. Kjøpte dynene på Kid, og kostet ikke særlig mye. Tror du vil oppleve at en 80*100 dyne blir alt for stor for en vugge! ← Signerer denne jeg!!
BayliZ Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Jeg fikk høre at det var utrolig viktig at størrelsen på dynen fulgte barnets vekst og størrelse der. Husk at de ikke klarer å dytte vekk en stor og tung dyne selv. jenta mi er 4 mnd snart og jeg bruker fremdeles den 65x80 og er fornøyd med den
Lisemor Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 (endret) Den minste dyna(65*80) heter vogndyne og neste størrelse (80*!00)er sprinkelseng dyne. Jeg brukte vogndyna først i senga, vogga og vogna (har 2) men nå har vi sprinkelsengdyne i senga. Hun er 3 1/2 måned Jeg synes det er greit å ha begge størrelsene. Endret 1. mars 2006 av Lisemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå