Gå til innhold

kjæreste som ikke vil ha utdanning eller jobbe fullt

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kygos skrev (4 timer siden):

Ja, soleklar grunn til å dumpe vedkommende. Makan. Ønsker bare å jobbe deltid, slik 1 av 3 kvinner i Norge gjør. Uhørt. 

Kvinner jobber nesten alltid deltid pga barn. Mannen aksepterer at kvinnen, mor til hans barn, jobber mindre fordi det da "kjøper han ut" av den såkalte tidsklemma. Han slipper å stresse om morgenen og ettermiddagene for å hente/levere i barnehagen, for eksempel. Det er et fåtall som jobber deltid fordi de ikke gidder noe annet. Det er som regel pga barn.

Jeg kan også tenke meg at enkelte eldre kvinner, som f.eks er i 60 årene og har nedbetalt hus og mann som tjener bra, kanskje trapper ned noe i sitt sliteyrke (hjemmehjelp osv) fordi de da har råd til det.

Anonymkode: 3a54f...c5c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym11223344 skrev (3 timer siden):

Det er ikke akseptabelt at unge, friske mennesker ikke jobber 37,5 timer i uka. Vi er avhengige av det. 

Det bestemmer de helt selv.

Men de må ha en inntekt og forsørge seg selv. Og på sikt må de ta ansvar for pensjon. 

Anonymkode: ce8ac...dd5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg og kjæresten har vært sammen i en del år nå, og vi ble sammen da vi begge gikk på videregående. Etter vi var ferdig med videregående begynte jeg å studere. Kjæresten min brukte først 1 år i militæret, hvor han ikke jobbet noe det halvåret før han dro inn, og etter han var ferdig i militæret tok det over et halvt år før han fikk seg sin første jobb. Han valgte å ikke å begynne å studere, noe jeg syntes er helt greit. jeg er fullt klar over at høyere utdanning ikke er for alle. Nå jobber han, men kun deltid, og i et veldig lavtlønnet yrke som ikke krever utdanning. Han tjener akkurat nok til å klare seg med det nødvendige, men han har i perioder måttet solgt ting for å kunne betale regninger. Ja, vi bor sammen, men har ikke felles økonomi annet enn at vi deler på husleie og mat. Jeg bare føler at kjæresten min har mye mer å "gi" til samfunnet. Han er egentlig ganske smart, og han er frisk og sterk, så kunne i det minste ønske han ville jobbet fulltid. Hadde han hatt helseutfordringer, kunne jeg skjønne at han ikke ville jobbe fullt, men jeg har inntrykket at han bare er lat. Han blir sur hver gang jeg tar opp dette temaet med fremtiden, utdanning, jobb osv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil etterhvert ha barn, inn på boligmarkedet osv, men kan ikke se for meg at det kan gå når han kun jobber deltid i et så lavtlønnet yrke. Jeg syntes det hele er veldig kjipt, og har liksom hele tiden ventet på at han snart skal "vokse opp", få seg en utdanning eller en fulltidsjobb, men det skjer liksom aldri. 

Anonymkode: c19f4...3bb

Det forholdet deres har ingen fremtid hvis han ikke vil jobbe heltid eller ta skolegang. Det er såpass dyrt å ha barn, huslån, bil osv at hvis dere ikke har god inntekt så vil det føre til mye konflikter og krangler på sikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo nesten bare ta en prat om framtida og hvordan dere ser for dere å leve. Har du spurt hva som er årsaken til at han ikke vil jobbe mer/få en bedre betalt jobb?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er komfortable med det livet du skisserer ts. Med å leve på eksistensminimum, aldri bygge seg opp økonomisk sikkerhet og jobbe så lite som mulig. Om det er latskap? Neppe. Både du og jeg er i stand til å springe en maraton, feks, om vi la ned den nødvendige innsatsen. Vi (i alle fall jeg) har bare ikke lyst til å bruke den tiden og de kreftene. Som samfunn synes vi det er ålreit. Som person synes jeg det er ålreit at folk er lite interessert i å jobbe og forbruke. Som samfunn tror jeg vi ville blitt et bedre sted om (eller når) tid blir mer verdt enn penger,

Så dere har ulike prioriteringer. Det er ok. Det er også helt ok å ønske seg en partner med like prioriteringer. Da avvikler dere bare forholdet. Det er også helt ok. 

Anonymkode: e14f9...152

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig og 100% med på den. Det er bare det at om en mann åpent forteller at han ønsker ei kone som kan lage mat og passe ungene, så blir han ikke møtt med forståelse med henvisning til biologi i likestillingens Norge. 

En mann som jobber en 150-200 % stilling, forteller indirekte at han vil ha ei kone som lager mat og passer ungene. Han går jo ikke ned til 100 % når ungene kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kvinner jobber nesten alltid deltid pga barn. Mannen aksepterer at kvinnen, mor til hans barn, jobber mindre fordi det da "kjøper han ut" av den såkalte tidsklemma. Han slipper å stresse om morgenen og ettermiddagene for å hente/levere i barnehagen, for eksempel. Det er et fåtall som jobber deltid fordi de ikke gidder noe annet. Det er som regel pga barn.

Jeg kan også tenke meg at enkelte eldre kvinner, som f.eks er i 60 årene og har nedbetalt hus og mann som tjener bra, kanskje trapper ned noe i sitt sliteyrke (hjemmehjelp osv) fordi de da har råd til det.

Jada, det er nyansert, men så å si all deltid er frivillig. Kvinner er fornøyde med en slik ordning. Det kunne jo tenke seg at noen menn også hadde satt pris på å gjøre dette, uten å bli stemplet som ubrukelig forsørger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (14 minutter siden):

Jada, det er nyansert, men så å si all deltid er frivillig. 

Nei. Mange har flere jobber eller har deltid + vikartimer fordi de ikke får full stilling på samme sted eller fordi arbeidsgiver ikke tilrettelegger til barn ol. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mest dustete jeg har hørt på lenge ! den generasjonen her tenker faen meg mye kokko og rart ! vi lever i et fellesskap og alle må bidra, staten har ikke råd til at alle bare er hjemme ! 

Anonymkode: 4ca03...5f3

Dessverre så er sosialdemokratiet og velferdsstaten dødt. Det er resultatet når samfunnet aksepterer at mange lyver seg til å leve på statens penger som de ikke har rett til, eller at man aksepterer at folk som aldri har gitt en krone til landet får barnetrygd for 10 unger og forventer at samfunnet skal betale for de resten av livet. Måten velferdssystemet var bygget opp på og meningen med det, at alle skulle bidra har forsvunnet de siste 20 årene. 

Anonymkode: e4080...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (34 minutter siden):

Jada, det er nyansert, men så å si all deltid er frivillig. Kvinner er fornøyde med en slik ordning. Det kunne jo tenke seg at noen menn også hadde satt pris på å gjøre dette, uten å bli stemplet som ubrukelig forsørger. 

Noen menn gjør jo det da, men de passer jo på at familien kan forsørge seg ikke at man må selge ting for å kunne betale regninger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (36 minutter siden):

I så fall ytrer ikke disse mennene dette ønsket særlig høyt. Personlig kjenner jeg ingen som har hatt mann som jobber deltid pga ta seg av barna og unngå tidsklemma. Det er som regel kvinnene som påtar seg den byrden. 

Menn pleier å være flinke til å banke gjennom hva de vil i yrkeslivet og ellers, så om en mann VIRKELIG ville jobbe deltid på grunn av barna, så hadde han nok gjort det. Men de hører vi aldri noe om, for det er så få. Om noen...

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel først ha et samfunn man ønsker å gi til og delta i tenker jeg. I dagens Nye Norge finnes det liten grunn til å hverken delta eller bidra. Som veldig mange unge menn i vesten gjør i dag så er det bare å styre unna ansvar og forpliktelser, det er ikke verdt innsatsen uansett. 

Hvis man ikke har familie, gjeld og eiendeler så kan man egentlig bare drite i hele samfunnet, uavhengig av om dette er villet eller ikke. 

Anonymkode: 369d7...000

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man får vel først ha et samfunn man ønsker å gi til og delta i tenker jeg. I dagens Nye Norge finnes det liten grunn til å hverken delta eller bidra. Som veldig mange unge menn i vesten gjør i dag så er det bare å styre unna ansvar og forpliktelser, det er ikke verdt innsatsen uansett. 

Hvis man ikke har familie, gjeld og eiendeler så kan man egentlig bare drite i hele samfunnet, uavhengig av om dette er villet eller ikke. 

Anonymkode: 369d7...000

Man bør i så fall tidlig avklare med nye partnere at man ikke ønsker barn og bolig og at man vil leve livet på minimum. Partneren til TS har ført henne bak lyset og hun har kastet mange år bort på forholdet. 

Anonymkode: 2fda1...597

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall ytrer ikke disse mennene dette ønsket særlig høyt. Personlig kjenner jeg ingen som har hatt mann som jobber deltid pga ta seg av barna og unngå tidsklemma. Det er som regel kvinnene som påtar seg den byrden. 

Menn pleier å være flinke til å banke gjennom hva de vil i yrkeslivet og ellers, så om en mann VIRKELIG ville jobbe deltid på grunn av barna, så hadde han nok gjort det. Men de hører vi aldri noe om, for det er så få. Om noen...

Jammen det er jo ikke så rart vi ikke hører fra de mennene når flere i denne tråden ber TS om å dumpe kjæresten sin fordi han ikke er ambisiøs og ikke ikke vil klare å forsørge henne. Utrolig biologiske vi kan tillate oss å bli i en slik diskusjon. 

Der ekvivalente her, bare for å snu på det, var om en gjeng med menn ba en mann om å dumpe dama hvis hun nektet å jobbe deltid og passe ungene, og kalle henne en lite ambisiøs mor, feks. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (1 minutt siden):

Jammen det er jo ikke så rart vi ikke hører fra de mennene når flere i denne tråden ber TS om å dumpe kjæresten sin fordi han ikke er ambisiøs og ikke ikke vil klare å forsørge henne. Utrolig biologiske vi kan tillate oss å bli i en slik diskusjon. 

Der ekvivalente her, bare for å snu på det, var om en gjeng med menn ba en mann om å dumpe dama hvis hun nektet å jobbe deltid og passe ungene, og kalle henne en lite ambisiøs mor, feks. 

Trenger ikke være ambisiøs, men pr i dag forsørger han ikke seg selv, når han selger unna eiendeler for å dekke regninger. Det er ingen annen vei ut av dette enn at han øker inntekt (evt drastisk kutter utgifter), og det kan skje med eller uten ts.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han er egentlig ganske smart, og han er frisk og sterk, så kunne i det minste ønske han ville jobbet fulltid. Hadde han hatt helseutfordringer, kunne jeg skjønne at han ikke ville jobbe fullt, men jeg har inntrykket at han bare er lat.

Anonymkode: c19f4...3bb

Tenk hva som skjer den dagen helsen svikter. Han straffes voldsomt økonomisk hvis eventuelle stønader skal beregnes av en liten deltidsstilling. Helt unødvendig av en nå frisk voksen mann.

Anonymkode: eea9d...4ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kygos skrev (14 minutter siden):

Dersom denne mannen startet med å jobbe fullt, fikk barn med kona og ønsket å jobbe deltid for å få få mer tid med hus, hjem og barn, etter en samtale med kona om blant annet økonomien tålte det, hadde det jo vært noe helt annet. Komplett annen situasjon som ikke kan sammenlignes overhodet. 

Anonymkode: 2f95b...adf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo ikke legge seg opp sin del av den egenkapitalen som trengs for å få lån til en bolig som er stor nok til en familie. Jeg vil tro bankene blir skeptisk ved en søknad for de har blitt utrolig strenge om man har lav inntekt og dårlig med egenkapital og man får ikke nok i lån til å kjøpe boligen. TS trenger kanskje å bygge seg fra en startleilighet. 

Anonymkode: 2fda1...597

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre så er sosialdemokratiet og velferdsstaten dødt. Det er resultatet når samfunnet aksepterer at mange lyver seg til å leve på statens penger som de ikke har rett til, eller at man aksepterer at folk som aldri har gitt en krone til landet får barnetrygd for 10 unger og forventer at samfunnet skal betale for de resten av livet. Måten velferdssystemet var bygget opp på og meningen med det, at alle skulle bidra har forsvunnet de siste 20 årene. 

Det vil aldri være og har heller aldri vært sånn at alle bidrar. Mener du helt seriøst at fra 1967-2004 bidro alle, men de siste 20 årene har folk begynt å lyve? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Denne tråden kunne like gjerne handlet om en sønn eller datter som nekter å få seg jobb eller å starte på studier. 
Det er samme mekanismen . 
Du opptrer som om du er hans mor.  
Totalt avtennende og preventivt med tanke på fremtid, boligkjøp, seksuelt forhold og barn 

Anonymkode: 5f74a...b5b

Regner med du er mann som lever på lignende vis?

Hun opptrer ikke som en mor, men som en partner med helt normale planer for framtida, som de fleste andre voksne har.

En greier seg fint på å jobbe deltid mens man er ung. Men om en vil ha barn eller bolig, da holder det ikke. Det handler kun om å kunne planlegge ei felles framtid eller ikke.

Når/om mannen blir sykemeldt, og muligens kommer på aap og/eller på uføretrygd, får han kun 66% av det han tjener nå. Hvis han ikke vil jobbe mer enn deltid, så klarer han seg ikke på det om han er alene. Så han bør selv også planlegge for sitt videre liv, ikke bare leve her og nå. Og pensjon, den han vil få etter kun ha jobbet deltid i lavtlønnede jobber, tror du han kan leve på det? Han sitter mest sannsynlig i en dårlig leiebolig, etter mange år med dårlig råd, og med misunnelse til dem som har bedre økonomi enn han selv. 

Til ts, finn deg en mann som vil bidra til en felles god framtid, og som vil ha det samme som du vil. Så jobber dere sammen for det. Det blir vondt å gjøre det slutt, men du vil få flere gleder og lykkelige tider med en mann som vil det samme som deg. Og der har du mange å velge i, for mesteparten av normale menn vil også ha familie, og eie egen bolig. 

Anonymkode: 154b2...4db

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...