Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Bruk alle pengene du spare på å kjøpe gaver til andre i løpet av året og kjøp en større gave til barnet istedenfor 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

malifika skrev (46 minutter siden):

Er jeg invitert i et selskap til barn i familien, så tar jeg med gave. Er jeg invitert i et selskap til en voksen så tar jeg med et bidrag til selve selskapet, for det er sånn vi gjør det i vår krets. 

Men du TAR noe. Du bidrar. Du dukker bare ikke opp tomhendt for å spise og drikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Neste år ber vi ikke barna fra klassen, kun noen venninner derifra og våre venners jevngamle barn og våre naboer. 

Anonymkode: 84b44...77e

Så ufint. Du hjelper ditt barn med å skaffe seg uvenner i klassen bare. Alle skal med er et godt prinsipp i klassen som jeg veldig stygt å overse. Blir bare til at ditt barn blir utstøtt på skolen. Virkelig noe å hive etter

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg svarte på vedkommende som skrev stor skuffelse og "sett frem til å få gaver", da mener jeg fortsatt at man ikke har gjort en god nok jobb med å forberede barnet. 

Anonymkode: af4e7...e25

Men altså. Hvorfor shame ønske om gaver hos et lite barn EN gang i året? Det er EN dag i året det er barnets dag. Så skal man sitte der og ikke ønske seg noen ting? Og nei, ikke kom med at "det viktigste er lek og moro". Da trenger de jo ikke kake og middag heller. Hvis lek og moro er viktig, så er det å kutte serveringen, og ha en lekebursdag i skogen. Problemet løst. Ingen har utgifter til noe som helst, og fokuset er på lek og moro.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Men du TAR noe. Du bidrar. Du dukker bare ikke opp tomhendt for å spise og drikke. 

Ingen som møter opp uten noe. Man møter opp hos andre barn og gjengjelder med å invitere selv til sin bursdag. Om man som TS her nekter å invitere barn til sin bursdag så vil man jo kanskje ikke bli invitert i andre sine heller. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (2 minutter siden):

Så ufint. Du hjelper ditt barn med å skaffe seg uvenner i klassen bare. Alle skal med er et godt prinsipp i klassen som jeg veldig stygt å overse. Blir bare til at ditt barn blir utstøtt på skolen. Virkelig noe å hive etter

Hvis et barn ønsker å være uvenn med et annet barn BARE fordi det ikke har vært invitert i bursdagen til dette barnet, så var det ingen vennskap der i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Men altså. Hvorfor shame ønske om gaver hos et lite barn EN gang i året? Det er EN dag i året det er barnets dag. Så skal man sitte der og ikke ønske seg noen ting? Og nei, ikke kom med at "det viktigste er lek og moro". Da trenger de jo ikke kake og middag heller. Hvis lek og moro er viktig, så er det å kutte serveringen, og ha en lekebursdag i skogen. Problemet løst. Ingen har utgifter til noe som helst, og fokuset er på lek og moro.

Hos oss har vi ikke gaver fra klassen, men foreldrene ordner opp med en gave til barnet. Barna synes bursdag er superstas likevel og gleder seg hver gang noen skal ha selskap. Går nå i 3 klasse og ingen har klaget på bursdag de har vært i

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 minutt siden):

Ingen som møter opp uten noe. Man møter opp hos andre barn og gjengjelder med å invitere selv til sin bursdag. Om man som TS her nekter å invitere barn til sin bursdag så vil man jo kanskje ikke bli invitert i andre sine heller. 

Og det er kanskje like greit. Når den narsissistiske mammamafia i klassen har tvunget gjennom et forslag og fikk til å bestemme hjemme hos andre foreldre, så er det kanskje like greit at disse mammaene ikke kommer til TS sitt hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Hvis et barn ønsker å være uvenn med et annet barn BARE fordi det ikke har vært invitert i bursdagen til dette barnet, så var det ingen vennskap der i utgangspunktet. 

Du har kanskje ikke barn du? Det er jo noe av det største man kan forhandle med, inviterer eller ikke i bursdag.

Og jo, man kan fint bli utstøtt om man utstøtter andre for ingen barn liker å bli holdt utenfor 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Og det er kanskje like greit. Når den narsissistiske mammamafia i klassen har tvunget gjennom et forslag og fikk til å bestemme hjemme hos andre foreldre, så er det kanskje like greit at disse mammaene ikke kommer til TS sitt hus. 

Nå er det vel ikke mammaer som kommer i barnebursdag da 😁😆

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (Akkurat nå):

Hos oss har vi ikke gaver fra klassen, men foreldrene ordner opp med en gave til barnet. Barna synes bursdag er superstas likevel og gleder seg hver gang noen skal ha selskap. Går nå i 3 klasse og ingen har klaget på bursdag de har vært i

Vel. Jeg hadde ikke hatt råd til å lage mat og kake til 37 unger, OG kjøpe en stor gave fra hele klassen OG kjøpe gave fra meg og mannen. Mens alle andre slipper unna med å komme hit, spise, drikke, leke og slappe av. Nei, takk.

For øvrig vil ikke mitt yngste barn feire bursdagen sin lenger, og jeg kommer ikke til å tvinge barnet til å gjøre det. Grunn? Fordi disse skrikeforeldre har oppdratt noen ufyselige barn, som holdt på å ødelegge lekelandet da de var invitert i bursdagen til barnet mitt sist. Barnet mitt gråt og ønsket ikke å feire flere bursdager, da disse barna ødela hele opplevelsen. Greia er at mange av dagens foreldre er utrolig navlebeskuende. Ikke vil de jobbe dugnad, ikke vil de kjøpe gave i bursdagen til barnas venner, ikke vil de følge opp sine problematiske barn i bursdagen, for da skal de heller dra og trene. Foreldre må ta ansvar.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 minutt siden):

Du har kanskje ikke barn du? Det er jo noe av det største man kan forhandle med, inviterer eller ikke i bursdag.

Og jo, man kan fint bli utstøtt om man utstøtter andre for ingen barn liker å bli holdt utenfor 

 

Jeg har flere barn, og nei, har aldri opplevd at barna er utstøtt fordi de ikke inviterer i bursdag. Har derimot opplevd at den ene datteren ble utstøtt bare fordi. Hun inviterte i bursdag, var snill mot de andre, men det hjalp ikke en dritt. Jeg tviler på at hvis TS inviterer 5 av 20 jenter i klassen, vil de andre 15 føle seg så krenket at de vil legge barnet til TS for hat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 minutt siden):

Nå er det vel ikke mammaer som kommer i barnebursdag da 😁😆

Så barna kommer gående og så går hjem selv etterpå? Ingen som følger dem og henter dem? Det er ikke slik det foregår her jeg bor. Her blir barna levert og hentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Noen ganger så tror jeg folk her inne sitter å misforstår med vilje eller så kan man ikke lese. En genser fra en av de kjedene er ikke nødvendigvis bedre fordi den er dyrere, det kommer ann på hva den er laget av. Bedre å kjøpe en brukt ullgenser til 50 kr enn en ny polyester genser til 199 fra hm ja, bærekraft!!

Og det er ikke sånn at barn bare må ha treleker og ikke får leker i plast men, det er forskjell på plastmaterialer også. Kjøper du f.eks lego, fisher price, dyr fra schleicsh, originale barbie dukker så vil disse lekene ha en mye bedre levetid enn billige kopier og etterligninger.

Dette handler ikke om at billig ER søppel, alltid. Men om at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Jeg trodde det var en kjent sak nå blandt folk at man stort sett får det man betaler for. 

Min søster er 47 år og har to barnebarn på 3 og 5 år. Disse barna leker nå med barbie dukker etter moren vår, altså oldemor sine gamle leker. Disse har alle vi søsknene og våre barn lekt med føre dem. Det sier litt om hva de tåler, kontra det man finner i billigkurven som går i tusen knas hvis man mister det i gulvet. 

Anonymkode: f975c...4bb

Det er jo dette dere skriver at alt som er billig er søppel, og det blir også barna lært opp til. 
Min minste leker med legoen eldste fikk i barnebursdagen, farge boken ble fylt opp av barn som fargela. Og godt noen kjøper slikt for det er jeg dårlig på. Yatzyen min mellomste fikk er nå på hytta å det koser vi oss med. 
Fine strikker og hårbøylen pynter min minste seg med, og boken med pels skrives i hver dag, nøkkelringen med bamse på henges på sekken. Boken hun fikk når hun var 7 lese i.  Ingenting av dette kaster vi. 
Dyrt blir også kastet, man kan ikke sammenligne kvalitet for 40 år siden med kvalitet nå. Enig at pris kan speile kvalitet, men likevel mener jeg ikke dette er søppel for det har verdi og man må ikke handle ting på temu. 
Synes ikke barnebursdager er et sted man skal kjempe for sine prinsipper om miljø. Alt av forbruk er skadelig for miljø. Så de som tar denne kampen i bursdagselskap som mest sannsynlig varer i 5-6 år, bør for all del ikke gi gaver til andre  som eget barn. Forbruk er ikke bra for miljø om det er kvalitet eller ei. 
Hvor kjøper man kvalitets leker i dag forresten? Til og med lego og brio togbane har dårligere kvalitet enn før. 

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Vel. Jeg hadde ikke hatt råd til å lage mat og kake til 37 unger, OG kjøpe en stor gave fra hele klassen OG kjøpe gave fra meg og mannen. Mens alle andre slipper unna med å komme hit, spise, drikke, leke og slappe av. Nei, takk.

For øvrig vil ikke mitt yngste barn feire bursdagen sin lenger, og jeg kommer ikke til å tvinge barnet til å gjøre det. Grunn? Fordi disse skrikeforeldre har oppdratt noen ufyselige barn, som holdt på å ødelegge lekelandet da de var invitert i bursdagen til barnet mitt sist. Barnet mitt gråt og ønsket ikke å feire flere bursdager, da disse barna ødela hele opplevelsen. Greia er at mange av dagens foreldre er utrolig navlebeskuende. Ikke vil de jobbe dugnad, ikke vil de kjøpe gave i bursdagen til barnas venner, ikke vil de følge opp sine problematiske barn i bursdagen, for da skal de heller dra og trene. Foreldre må ta ansvar.

Du kjøper ikke gave fra andre, du kjøper gave for de samme pengene som du ellers ville brukt på å kjøpe gave til andre sine barn. Har du ikke råd til å kjøpe gave så bør du vel bare være glad for at du slipper å bruke penger på gave til andre. 

Og ingen klasser har 37 barn...

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Så barna kommer gående og så går hjem selv etterpå? Ingen som følger dem og henter dem? Det er ikke slik det foregår her jeg bor. Her blir barna levert og hentet. 

Barn blir levert og hentet, ikke fulgt opp av foreldrene mens de er der.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Vel. Jeg hadde ikke hatt råd til å lage mat og kake til 37 unger, OG kjøpe en stor gave fra hele klassen OG kjøpe gave fra meg og mannen. Mens alle andre slipper unna med å komme hit, spise, drikke, leke og slappe av. Nei, takk.

For øvrig vil ikke mitt yngste barn feire bursdagen sin lenger, og jeg kommer ikke til å tvinge barnet til å gjøre det. Grunn? Fordi disse skrikeforeldre har oppdratt noen ufyselige barn, som holdt på å ødelegge lekelandet da de var invitert i bursdagen til barnet mitt sist. Barnet mitt gråt og ønsket ikke å feire flere bursdager, da disse barna ødela hele opplevelsen. Greia er at mange av dagens foreldre er utrolig navlebeskuende. Ikke vil de jobbe dugnad, ikke vil de kjøpe gave i bursdagen til barnas venner, ikke vil de følge opp sine problematiske barn i bursdagen, for da skal de heller dra og trene. Foreldre må ta ansvar.

Men du har ville hatt råd til den gaven hvis du ikke kjøpte 25 smågaver i året..

Det er poenget.

Det handler ikke om at noen møter opp uten å bidra, da dette gjelder når den personen inviterer også. Virker som du har misforstått noen viktige poeng underveis og er hissig på at andre har andre meninger. Jeg mener,- mammamafiaen, er en dårlig og utbrukt hersketeknikk...

Anonymkode: afe8d...c4a

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Jeg har flere barn, og nei, har aldri opplevd at barna er utstøtt fordi de ikke inviterer i bursdag. Har derimot opplevd at den ene datteren ble utstøtt bare fordi. Hun inviterte i bursdag, var snill mot de andre, men det hjalp ikke en dritt. Jeg tviler på at hvis TS inviterer 5 av 20 jenter i klassen, vil de andre 15 føle seg så krenket at de vil legge barnet til TS for hat.

"Du inviterte ikke meg, så du får ikke komme i mim bursdagen" er absolutt er vanlig argument blant  6åringer 😁

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (15 minutter siden):

Men altså. Hvorfor shame ønske om gaver hos et lite barn EN gang i året? Det er EN dag i året det er barnets dag. Så skal man sitte der og ikke ønske seg noen ting? Og nei, ikke kom med at "det viktigste er lek og moro". Da trenger de jo ikke kake og middag heller. Hvis lek og moro er viktig, så er det å kutte serveringen, og ha en lekebursdag i skogen. Problemet løst. Ingen har utgifter til noe som helst, og fokuset er på lek og moro.

Det er én dag for mange elever potensielt. Hvis det kreves en gave er det kanskje barn som ikke kan gå i bursdag fordi foreldrene ikke har råd. Vi har råd til å kjøpe gaver men skjønner veldig godt hvorfor det ikke er tillatt. Lite miljøvennlig er det og.

Anonymkode: 3f111...c62

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (15 minutter siden):

Men altså. Hvorfor shame ønske om gaver hos et lite barn EN gang i året? Det er EN dag i året det er barnets dag. Så skal man sitte der og ikke ønske seg noen ting? Og nei, ikke kom med at "det viktigste er lek og moro". Da trenger de jo ikke kake og middag heller. Hvis lek og moro er viktig, så er det å kutte serveringen, og ha en lekebursdag i skogen. Problemet løst. Ingen har utgifter til noe som helst, og fokuset er på lek og moro.

Vet du, med x antall slike gavefrie bursdager i alle former i minne så tar jeg dette med barnas opplevelse helt med ro, jeg. For jeg har sett gang på gang at ungene har det like fint og moro som i bursdagene til mitt andre barn der det er gaver. Jeg snakket om å forberede et barn som skal ha gavefri bursdag på at gjestene ikke har med gave, ikke om å shame en unge. 

 

Anonymkode: af4e7...e25

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...