GÃ¥ til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå må det bli slutt på dette ekskluderende inkluderingstullet! Det er kun for å kunne heve hodet som voksen og si " se så flink jeg er!" 

Anonymkode: ac8f8...6bd

Absolutt ikke. Dette er jo fordi så mange i dag driter i alle andre, så lenge dem selv og egne barn har det bra. Mange har blitt så egoistiske at man ikke lenger evner å tenke at man kan gjøre kos for andre, selv om man kanskje ikke vinner noe på det selv. 
 

Har absolutt ikke noe med at andre skal se at en er flink. Men tro det eller ei, vi finnes vi som genuint er opptatt av at folk rundt oss (både barn og voksne) skal ha det bra, helt uten at man skal få en medalje av den grunn.

Anonymkode: 3cb39...432

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker så godt fra skolen selv at enkelte i klassen aldri kom i bursdager og hvisket til meg at det var fordi mamma ikke hadde råd til å kjøpe så mange bursdagsgaver. Ei venninne av meg ga meg sine egne bamser i gave bare for å gi noe. Jeg gjemte de hos henne igjen senere, for hun hadde så lite. 

Som barn selv så syns jeg det var fælt at de ikke skulle få komme bare pga det. Sa ifra til mamma så disse hvert fall kunne komme til meg uten å ha med gave. Da gjorde vi det slik at pakkene ble pakket opp etter gjestene hadde reist. Da syns det ikke at enkelte ikke hadde med noe

Til akkurat disse barna, tror det var 3 av 17 stk i klassen så bel det handlet inn akkurat det de ønsket seg tilbake. Det populære pennalet som alle uten den jenta hadde, eller tegnesaker som en annen gutt ønsket seg. Ting de ikke tok seg råd til ellers. 

Tenk så mye lettere om det hadde vært gavefritt 

Anonymkode: 8477e...0b4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Foreldre har ikke råd eller gidder ikke kjøpe inn en gave til et barn de skal til bursdag til, det er så grådig av foreldre, jeg har ikke ord, selvfølgelig liker barn å få presanger, merkelig generasjon som er nå.

Anonymkode: 8c246...f2c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husker så godt fra skolen selv at enkelte i klassen aldri kom i bursdager og hvisket til meg at det var fordi mamma ikke hadde råd til å kjøpe så mange bursdagsgaver. Ei venninne av meg ga meg sine egne bamser i gave bare for å gi noe. Jeg gjemte de hos henne igjen senere, for hun hadde så lite. 

Som barn selv så syns jeg det var fælt at de ikke skulle få komme bare pga det. Sa ifra til mamma så disse hvert fall kunne komme til meg uten å ha med gave. Da gjorde vi det slik at pakkene ble pakket opp etter gjestene hadde reist. Da syns det ikke at enkelte ikke hadde med noe

Til akkurat disse barna, tror det var 3 av 17 stk i klassen så bel det handlet inn akkurat det de ønsket seg tilbake. Det populære pennalet som alle uten den jenta hadde, eller tegnesaker som en annen gutt ønsket seg. Ting de ikke tok seg råd til ellers. 

Tenk så mye lettere om det hadde vært gavefritt 

Anonymkode: 8477e...0b4

men barn liker gaver og det har alltid vært sånn !

Anonymkode: 8c246...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldre har ikke råd eller gidder ikke kjøpe inn en gave til et barn de skal til bursdag til, det er så grådig av foreldre, jeg har ikke ord, selvfølgelig liker barn å få presanger, merkelig generasjon som er nå.

Anonymkode: 8c246...f2c

Folk som ikke har råd er grådige? Ok

Anonymkode: 3cb39...432

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut å lese om alle de voksne, som tror at barn plutselig en dag finner ut at lykken i livet et 25 små gaver på bursdagen sin. Forventningene vil jo bare øke med alderen.

Dette gavehysteriet er foreldreskapt. Hvorfor legge slike helt unødvendige forventinger til et barn? Er det ikke gøy med klassen på besøk? Kake? Pølser? Ballonger? Gave fra mamma, pappa, søsken, besteforeldre?

Hvorfor skal de ha så sinnsykt mye? 

La ungene pakke ned leker og klær de ikke bruker, en gang i året. La dem gi det til noen som trenger det. Da lærer dere dem giverglede. De får ikke noe giverglede av å gå på Normal, å kjøpe glitterneglelakk til en i klassen 25 ganger i året.

 

Anonymkode: 25878...546

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Neste år ber vi ikke barna fra klassen, kun noen venninner derifra og våre venners jevngamle barn og våre naboer. 

Anonymkode: 84b44...77e

Så din løsning er å ikke invitere klassen, og dermed sørge for at din datter ikke blir invitert av dem heller, så hun må gå et helt år og bli ekskludert fra sosiale hendelser. Nydelig. Bare husk å minn henne på hver gang at dette ofret dere for alle de fine gavene hun fikk i sin egen bursdag, som hun ikke lenger husker hva var. Lenge leve materialismen!

Vit det at hver gang du klikker på verden og skal endre samfunnet rundt ungen din for at ungen skal slippe å kjenne på følelser, så kommer du litt nærmere å skape en voksen som ikke klarer å håndtere livet og dermed faller utenfor. Hvorfor tror du at ingen ønsker å ansette gen z, og svært mange av dem står utenfor arbeidslivet? Det er pga. foreldre som deg.

Anonymkode: bb097...09d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (9 timer siden):

En gave på mellom 30-50 kr er søppel uansett hvem den kommer fra, med mindre det er noe nyttig eller forbruksvare som sokker ol, og det er jo ikke ofte barn ønsker seg det. Den fattige gutten har mest sannsynlig ikke råd til å feire bursdag en gang, iallefall ikke slik som de fleste bursdager legges opp idag. Og det med å bruke fantasien og gi en tegning eller kjærlighet på pinne, seriøst? Snakk om å sette barn i en situasjon hvor de føler seg utenfor. Der kom Jens, Per og Anne med lego til bursdagsbarnet, mens Mia kom med en kjærlighet på pinne! Ingen kommer til å snakke om og le av det, og bursdagsbarnet kommer til å sette såååå pris på tegningen.

Så ingen ler  av Leo som verken klarte å tegne mer enn en krusedull og hans mor måtte skrive. Vi kan finne masse å mobbe andre for, spørs jo hvordan foreldrene er til den som mottar gave tenker jeg. Betegner foreldre alle gaver som ikke er dyre for søppel så skjønner jeg godt mobbingen i dag. 
Vet ikke hvordan bursdager dere har, men her er vi feks på en tur å tenner bål å leker sammen. Så får man billig legobokser for under 50 lappen. 

Anonymkode: 0df58...560

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialismen har gått for langt når voksne mennesker overfører sitt behov for overforbruk og forsøpling til barna sine og legger det frem som et menneskekrav. 

Vi har gavefritt på trinnet og det er helt fantastisk. Lillebror har gavefritt også. Ingen sure miner her iallefall. 

Anonymkode: bbf85...7d0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Materialismen har gått for langt når voksne mennesker overfører sitt behov for overforbruk og forsøpling til barna sine og legger det frem som et menneskekrav. 

Vi har gavefritt på trinnet og det er helt fantastisk. Lillebror har gavefritt også. Ingen sure miner her iallefall. 

Anonymkode: bbf85...7d0

Materialismen kom for veldig mange år siden da, med tanke på at dette har foregått noen år. 
Alle som roper om gave fritt bursdag pga miljø håper jeg dropper alle andre muligheter for å gi gave til barna også. Eller er det kun gaver fra barn som er søppel? 
Må alt koste masse penger for å ikke være søppel? Da vet ikke jeg hvem som er mest materialistisk.   

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger både foreldre og barn å lære seg og bli robuste.

livet er urettferdig. Jeg er i den samme situasjonen.  Den som går i første får ikke gaver og den som går i femte får. Lærte barna mine å være robuste og førsteklassingen min tok det fint. 

Anonymkode: dbbe5...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Herregud så priviligerte vi er i dette landet. Flaut.

Anonymkode: 5821e...5fd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Materialismen har gått for langt når voksne mennesker overfører sitt behov for overforbruk og forsøpling til barna sine og legger det frem som et menneskekrav. 

Vi har gavefritt på trinnet og det er helt fantastisk. Lillebror har gavefritt også. Ingen sure miner her iallefall. 

Anonymkode: bbf85...7d0

Stakkars barn 😩

Anonymkode: 8c246...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så din løsning er å ikke invitere klassen, og dermed sørge for at din datter ikke blir invitert av dem heller, så hun må gå et helt år og bli ekskludert fra sosiale hendelser. Nydelig. Bare husk å minn henne på hver gang at dette ofret dere for alle de fine gavene hun fikk i sin egen bursdag, som hun ikke lenger husker hva var. Lenge leve materialismen!

Vit det at hver gang du klikker på verden og skal endre samfunnet rundt ungen din for at ungen skal slippe å kjenne på følelser, så kommer du litt nærmere å skape en voksen som ikke klarer å håndtere livet og dermed faller utenfor. Hvorfor tror du at ingen ønsker å ansette gen z, og svært mange av dem står utenfor arbeidslivet? Det er pga. foreldre som deg.

Anonymkode: bb097...09d

Det er det fader meg ikke nei! alle barn har til alle tider fått gaver i bursdager, foreldrene derimot er blitt unormalt snåle når de mener at gaver til barn, nei det gidder vi ikke gi, det bort prioriterer vi.

Anonymkode: 8c246...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud så priviligerte vi er i dette landet. Flaut.

Anonymkode: 5821e...5fd

Ja så flaut at du bør slutte å sitte på KF foran dem dyre laptopen din ! vi lever i et normalt samfunn, barn bør få gaver til bursdager, det er kun en gang i året ! 

Anonymkode: 8c246...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja så flaut at du bør slutte å sitte på KF foran dem dyre laptopen din ! vi lever i et normalt samfunn, barn bør få gaver til bursdager, det er kun en gang i året ! 

Anonymkode: 8c246...f2c

Og det får de fleste barn også. Av foreldrene sine og kanskje utvidet familie om de har. 
Barneselskap bør ha fokus på at det er gøy med gjester, ikke hvem som gir hva.

Anonymkode: 3cb39...432

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår deg ts. Det kan også være læring i å gi og motta gaver. Se at andre blir glad, setter pris på. Kanskje bruke litt tid på tenke ut hva mottaker liker og kan syns er artig å få. Når man mottar gaver kan man lære om høflighet, takknemmelighet. Også kommer spørsmålene om deling og bytte på siden mange gjerne vil låne. 

Jeg syns heller man kan fokusere på at gaver kan være så mye. Nytt, brukt, lite, stort. At noen får flere gaver, mens andre få hvis det spleises på noe dyrere. At det ikke trenger å være dyrt. Man kan sette en makspris, kanskje 50kr. Men det er lov å gi noe brukt uten å bruke penger også. 

Anonymkode: 843fe...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forstår deg ts. Det kan også være læring i å gi og motta gaver. Se at andre blir glad, setter pris på. Kanskje bruke litt tid på tenke ut hva mottaker liker og kan syns er artig å få. Når man mottar gaver kan man lære om høflighet, takknemmelighet. Også kommer spørsmålene om deling og bytte på siden mange gjerne vil låne. 

 

Anonymkode: 843fe...921

Men denne læringsprosessen kan man fint få til når man lager/kjøper en gave til mormor f.eks. 

Man må ikke gi/få gave i en barnebursdag for p lære dette.

Anonymkode: 3cb39...432

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo bare tull. Du får Lego polybags til 29 kr (tilbudskassa på lekebutikker, briclink, obs osv). Jeg kjøper 10 stk i slengen på nett for ulike serier, ninjago, city, disney princess etc. Så kjøper jeg en pakke med 10 ark tatoveringer eller noen ark klistremerker og deler opp. Kort får du med fine motiv til 2 kr ved kjøp av 10 på ulike blomsterbutikker. Da har du en helt fin gave til under 40 kr.

De som er i mot gaver gidder ikke. 

Hilsen dårlig råd. 

Anonymkode: dadb8...0bd

Jeg mener oppriktig talt at en legofigur og et ark med tatoveringer er bare tull! Hvis alle gir det, så blir det 15 ark med tatoveringer som er søppel i mine øyne, barn med sensitiv hud bør ikke bruke de heller. Lego figurene kan gå hvis det er fra en serie som barnet ønsker seg. Men, jeg personlig vil heller at barnet ikke får noe enn å få 15 legofigurer. 

Å få tegninger og hjemmelagede kort er da mye finere å få syntes jeg men, da må lista legges der også. Slik at ikke noen dukker opp med store dyre ting mens andre kommer med tegning.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå må det bli slutt på dette ekskluderende inkluderingstullet! Det er kun for å kunne heve hodet som voksen og si " se så flink jeg er!" 

Anonymkode: ac8f8...6bd

Mer ekskluderende å invitere alle enn å ikke gjøre det? Hva har du røyka? 

Bursdager er en viktig del av det å sikre et godt klassemiljø, samme er vennegrupper og årstidsgrupper og andre treffpunkter. 

Man gjør dette for barnas skyld, både ens egne og skolekameratene. Eget barn har også godt av at klassen fungerer bra.

Ego er å drite i denne «village» som vi alle er en del av. Dvs å ikke inkludere alle og kjøre egoløp.

Anonymkode: 49f86...47b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...