Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Jepp. Unødvendig med sukker hver dag, eventuelt leker hver dag, nesten hele desember. 

Det er absolutt unødvendig, og har aldri blitt innført i vårt hjem.

Anonymkode: 25878...546

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er absolutt unødvendig, og har aldri blitt innført i vårt hjem.

Ikke i deres, men ut fra salgstallene er det svært mange foreldre som kjøper en eller flere julekalendere til sine barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.virke.no/analyse/julehandel/

I 2023 skulle vi bruke 133 milliarder kroner på julegaver, julemat og juledrikke. 12500 kroner per nordmann i snitt. Mens i denne tråden er det ingen som kjøler julegaver til hverandre, ikke julekalendere, og ingenting. Hvem som kjøper alt dette statistiske, hvis det dere sier stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 time siden):

At du klarer å finne noe som passer til interessen til det enkelte barnet og så i tillegg er kvalitet og koster rundt 50 lappen er imponerende. Hva kjøpte du sist gang og hvordan fant du ut at dette var noe barnet likte?

Vi har gaver i barnehagen og etter hver bursdag så er det nesten halvparten av gavene som står uåpnet fordi barnet rett og slett ikke hadde noe interesse for det. De samme lego boksene som sikkert er på sin tredje og fjerde runde med "videregivning"

Du kommuniserer ikke med foreldre? Det er i spfall merkelig 

Anonymkode: c1a0b...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 time siden):

Det slår meg at folk som er så opptatt av gaver må ha hatt en veldig annerledes barndom enn de som setter pris på selskap og gode stunder. Vet at mange er vokst opp i hjem hvor foreldrene kjøpte ut sin dårlige samvittighet for skilsmisse og neglisjering av barn med gaver. Om man er vokst opp i slike hjem kan jeg forstå de ekstreme holdningene noen har med tanken på gaver.

Gudbedre så nedlatende du klarert å være , helt åpenbart t vi har hatt forskjellig barndom ja 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor disse gavefrie foreldrene absolutt skal tvinge sitt standpunkt over på alle andre. Kan ikke dere skrive i egne invitasjoner at dere ikke ønsker gaver, så kan vi som synes gaver er en viktig del av sosialt samspill, kultur etc få fortsette med det?? 
Min lille blir 5 neste uke, endelig er det hans tur, og de snakker om gaveønsker, interesser etc på gruppen hans. De er engasjerte i gaveåpningen og skryter av hverandres gaver, uavhengig av om det er en leppepomade fra Normal eller større ting. Unger aner ikke hva ting koster.

Neste år blir vel han førstemann med bursdag etter foreldremøte hvor noen mammaer har bestemt at han ikke skal få 6-årsgaver, slik alle andre har fått før ham. Ikke alt som er lett å forstå for en liten en selv om man får det forklart 💙

Anonymkode: ee7c2...fbf

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å bare kutte ut hele bursdagsfeiringen...? Å få til en helt gjennomsnittlig og normal feiring virker jo komplett umulig😵‍💫

-Lille Ida har ikke råd til fin kjole, så dette må alle ta hensyn til og kle seg i vanlige klær.

-Lille Per spiser ikke sukker, Jan er veganer og Tobias liker ikke gluten. Silje kan ha saft, men kun hjemmelaget.

-Eva er lydsensitiv, så musikk og danseleken utgår

-Piñata må kuttes ut, da det ikke er bra at barn å bli lært opp til å slå med en pinne

-Gaver utgår selvsagt. Klistermerker, slim, fargeblyanter og slikt ræl er foreldrene sin oppgave å dra i hus på ukentlig basis.

-Bursdagskaken må ikke være for fin, det blir urettferdig for de som kun lager Toro-kake

Osv...

Anonymkode: 9ce72...aa2

Kjole: Jeg ser ikke så mange problemer her akkurat... Noen feirer i helga, og noen har jo kjole. Men noen kommer også rett fra tur eller besøk hos andre og har vanlige klær. Noen feirer rett etter skolen. Vi inviterte jentene hjem etter skolen og tror ikke noen hadde kjole den dagen? Det var i høst. Er jo flere som bruker kjole om sommeren men tror ikke det med manglende finklær skal være et problem for det er mange som går med vanlige klær. Ser heller ikke hva barna har under  når vi feirer ute (Jeg som mor pynter meg heller ikke)

Dietthensyn: Ikke noe her, men man tilpasser jo ved behov. 

Piñata : Har sendt barnet i ganske så mange nå og har aldri sett/hørt om pinata. Hvis de har det, så får vel foreldre passe på at de ikke slår hverandre ned? (Vi har ikke godtepose heller, siden jeg føler at vi ikke trenger det midt i uka, i tillegg til kaka, men de som vil ha godtepose har jo det, ofte smågodt i løsvekt, så trenger ikke koste så mye)

Lydsensitiv: Man tilpasser selvfølgelig ved behov! 

Gaver: Gavefritt funker fint siden de er vant med det fra første kl.

Kake: Folk serverer stort sett helt vanlig langpannekake, og/eller muffins. Det er i hvert fall det jeg er blitt tilbydt Konditorpyntete kaker er ikke en greie her, tror jeg.

Anonymkode: a4f55...ad9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Ikke i deres, men ut fra salgstallene er det svært mange foreldre som kjøper en eller flere julekalendere til sine barn.

Det er sikkert de som er så opphengt i at små plastting er meningen med livet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kommuniserer ikke med foreldre? Det er i spfall merkelig 

Nei, faktisk har jeg ikke kapasitet til å snakke med alle foreldrene i klassen og finne ut hva barna har interesse for. Snakker du med alle foreldrene og har kontroll på alle barna?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (Akkurat nå):

Nei, faktisk har jeg ikke kapasitet til å snakke med alle foreldrene i klassen og finne ut hva barna har interesse for. Snakker du med alle foreldrene og har kontroll på alle barna?

Jeg snakker med alle foreldre ja , og får vi invitasjon sender vi sms å spør om bursdagsønsker evt spør barna når vi er i bhg/skole, problem løst 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

I 2023 skulle vi bruke 133 milliarder kroner på julegaver, julemat og juledrikke. 12500 kroner per nordmann i snitt. Mens i denne tråden er det ingen som kjøler julegaver til hverandre, ikke julekalendere, og ingenting. Hvem som kjøper alt dette statistiske, hvis det dere sier stemmer?

Tenker det er de foreldrene som er helt gira på å kjøpe 30 smågaver til 50 kroner til diverse barneselskap, som er ivrige med flere pakkekalendere og billig smågodt.

For noen er shopping på Temu og Normal meningen med livet. Dette lærer de sine barn, som også blir avhengige av småting. Små meningsløse ting som gir maks 2 minutter med dopamin.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker det er de foreldrene som er helt gira på å kjøpe 30 smågaver til 50 kroner til diverse barneselskap, som er ivrige med flere pakkekalendere og billig smågodt.

For noen er shopping på Temu og Normal meningen med livet. Dette lærer de sine barn, som også blir avhengige av småting. Små meningsløse ting som gir maks 2 minutter med dopamin.

Billig smågodt kommer ikke opp i 133 milliarder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker med alle foreldre ja , og får vi invitasjon sender vi sms å spør om bursdagsønsker evt spør barna når vi er i bhg/skole, problem løst 

Ikke sant? Null stress. Men vil man mobbe og utestenge, så passer det seg ikke å snakke med foreldrene 🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (55 minutter siden):

Jeg håper at dere neste gang har avstemning mot kaker og godteposer. Bra for økonomien, og for helsa. 

Det er et godt eksempel på ting du gjerne kan ta opp i en ny tråd ja. Her diskuterer vi gaver. Men siden du nevner det, så kan jeg si at jeg ikke gir godteposer. Ga ut tidligere, men av erfaring blir de kun halvspist fordi barna blir mette av pølse og kake og "liker ikke". Ikkeno galt med å være kresen på godteri altså. Men føler det blir litt bortkastet. Også fordi vi pleier invitere etter skolen, dvs på en hverdag og som du sier, barn flest får jo godteri nok. 

Sikkert noen som synes jeg er kjip, men jeg føler at barna har vært i såpass mange bursdager nå at litt av magien med godtepose er borte, og de klager ikke over at de ikke får. 

Så der er jeg litt enig med deg, se det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et menneskesyn du har.
Og du tar helt feil. Er vel heller barna våre som sjelden får billig smågodt og Temu-greier som virkelig setter pris på gavene de får i bursdagen sin. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og du klarer alltid finne alle sine ønsker til 50 kroner?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Malvinka skrev (26 minutter siden):

Og du klarer alltid finne alle sine ønsker til 50 kroner?

Hvorfor blir du provosert over at noen har mye bedre sosiale skills enn deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Du blir vel unøyaktig her. Først sier du at tallene viser at svært mange kjøper en eller flere julegavekalendre til sine barn. Så slår du i bordet med tall som bare viser totalforbruk i desember? Hvordan kan du da konkludere slik som du gjør? Si det heller som det er:

Sitat

Uten å ha sett noen faktiske tall på det så føler jeg at svært mange foreldre kjøper en eller flere julegavekalendre til sine barn

Hvor mye er svært mange forøvrig? Halvparten ? Mer? Mindre?

Anonymkode: 3f111...c62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neste år blir vel han førstemann med bursdag etter foreldremøte hvor noen mammaer har bestemt at han ikke skal få 6-årsgaver, slik alle andre har fått før ham. Ikke alt som er lett å forstå for en liten en selv om man får det forklart 💙

Og pappaer 🙋‍♂️

Anonymkode: 3f111...c62

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Hvorfor blir du provosert over at noen har mye bedre sosiale skills enn deg?

Smalt fra rett person 😂

Anonymkode: 8477e...0b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...