GÃ¥ til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

malifika skrev (2 minutter siden):

Men alle forandringer må starte et sted. Nå som de har sluttet med mobil i skolen så er det urettferdig, fordi at andre eldre barn fikk ha det i skoletiden. Her får ikke ungdomskole elevene lengre forlate skolen i friminuttene, urettferdig fordi årskullene før dem fikk lov. Skal man avskaffe russetiden så blir det urettferdig for de som har gledet seg i flere år til å bli russ... and so on.. 

Uansett hva man gjør så blir det feil for noen. Og dette med gaver i barnebursdag har blitt et problem på flere måter. For det første så bidrar det til søppel og overforbruk, for det andre så skaper det forventning hos bursdagsbarnet om å få mest mulig, for det tredje så ødelegger det for de som ikke har råd til å kjøpe gaver. 

Jeg syntes at de overnevnte argumentene triumfer barns glede over å skulle velge ut noe altså. De kan velge ut noe til familiemedlemmer istedet for. 

Og som andre har skrevet allerede så vil denne "sorgen" over å ikke kunne få/velge ut gaver bli borte etterhvert som det slutter å være vanlig.

Dessverre givergleden blir bare mindre og mindre i samfunnet vårt, bestemme at barna ikke skal få gave i egen bursdag er et eksempel på det,

Mobil og ikke gå utenfor et området er vel ikke helt det samme som at man fyller år, år er noe som vi bør feire. Året etter er det kanskje ikke mulig å feire Frida lenger.
Hvorfor strekke det bare til gaver? Kanskje bare slutte å feire bursdager? Er jo unødvendig å spise kake, drikke saft/brus. Og Mye er unødvendig, vi gjør det likevel. 

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Ja. Du har et knust barn fordi du valgte å ikke forberede ditt barn på dette. Det var ditt valg. Og det gikk utover ditt barn. Man forbereder egen barn på hverdag. Slik man i 1-3 år før skolestart øver på å gå skolevei, å sitte stille, å tørke seg selv bak og hundre andre ting man vet barnet vil få rett i trynet om man velger å la være. Så derfor tar man seg, som voksen, sammen og forbereder ungene. Ja, det er kjempemasse arbeid. Hvem har fortalt deg at å oppdra et barn til en fungerende voksen er noe annet enn kjempemasse arbeid, og at alt du ikke gidder, makter eller forstår deg på ikke går utover deg, men utover ungene?

Ta et bedre valg neste gang, ts. Og ta deg sammen. Voksne mennesket velger å få et trassanfall over gaver.

Anonymkode: 35e8e...301

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre givergleden blir bare mindre og mindre i samfunnet vårt, bestemme at barna ikke skal få gave i egen bursdag er et eksempel på det,

Mobil og ikke gå utenfor et området er vel ikke helt det samme som at man fyller år, år er noe som vi bør feire. Året etter er det kanskje ikke mulig å feire Frida lenger.
Hvorfor strekke det bare til gaver? Kanskje bare slutte å feire bursdager? Er jo unødvendig å spise kake, drikke saft/brus. Og Mye er unødvendig, vi gjør det likevel. 

Anonymkode: 0df58...560

Men det hjelper ikke med giverglede når man ikke har råd til å gi eller barna ikke blir fornøyd med det de får. Og man kan feire uten gaver, det er samværet som bør bety noe.

Hvis man absolutt skal gi noe så bør man spleise med alle foreldrene slik at det blir èn ordentlig ting istedet for 15 små. Og man MÅ tenke på de som ikke har råd. Det er faktisk sånn at hvis du har 3 barn og alle skal i 15 bursdager i året så blir det mye penger. Selv 50 kr blir da fryktelig mye i lengden, og man får ikke noe særlig for den summen allikevel. Og jeg har også inntrykk av at mange ikke ønsker den løsningen med fellesgave.

Vil man begrense kaker og søtt så kan man også feire flere stk sammen og ha felles bursdag men, dette er jo også en løsning som mange ikke vil ha. Så uansett hva man går for så er det noen som ikke blir fornøyde, og da må man nesten bare gjøre det som passer for seg.

Men, det blir voldsomt trist hvis folk skal slutte å sende barna sine i bursdager fordi de er redd for sukker, eller føler seg forpliktet til å gi gave. Eller om man dropper å la barna sine feire hvis det blir spørsmål om sammenslåing, eller hvis folk utrykker at de ikke har med gave. 

Damned if you do, damned if you don't...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør IKKE mine barn! Ingen av mine har noen gang gjort det. De elsker gavene. De får ikke så mye resten av året, så det setter pris på det som det får. Er det penger spares det, mye læring i det også- er det gaver så koser det seg og leker. 
Er det rettferdig at noen kjøtthuer av foreldre i klassen skal bestemme hvordan vi skal feire? 

Anonymkode: 84b44...77e

Du høres ut som en hyggelig mamma.. Hvis det er slik som her er det ikke foreldre som er kjøtthuer og diktatorer. De har gjerne avgjort det på bakgrunn av sterk oppfordring fra skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (3 minutter siden):

Men det hjelper ikke med giverglede når man ikke har råd til å gi eller barna ikke blir fornøyd med det de får. Og man kan feire uten gaver, det er samværet som bør bety noe.

Hvis man absolutt skal gi noe så bør man spleise med alle foreldrene slik at det blir èn ordentlig ting istedet for 15 små. Og man MÅ tenke på de som ikke har råd. Det er faktisk sånn at hvis du har 3 barn og alle skal i 15 bursdager i året så blir det mye penger. Selv 50 kr blir da fryktelig mye i lengden, og man får ikke noe særlig for den summen allikevel. Og jeg har også inntrykk av at mange ikke ønsker den løsningen med fellesgave.

Vil man begrense kaker og søtt så kan man også feire flere stk sammen og ha felles bursdag men, dette er jo også en løsning som mange ikke vil ha. Så uansett hva man går for så er det noen som ikke blir fornøyde, og da må man nesten bare gjøre det som passer for seg.

Men, det blir voldsomt trist hvis folk skal slutte å sende barna sine i bursdager fordi de er redd for sukker, eller føler seg forpliktet til å gi gave. Eller om man dropper å la barna sine feire hvis det blir spørsmål om sammenslåing, eller hvis folk utrykker at de ikke har med gave. 

Damned if you do, damned if you don't...

Etter tre barn her er min erfaring at det er ikke de fattige som ønsker dette, det er de foreldrene som helst vil slippe å løfte en finger for andre. Og har man tenkt på at den fattige gutten vil virkelig sette pris på alle de små gavene?Og blir det vanskelig så går det fint for de å tegne en tegning, kjøpe en kjærlighet. Bruke fantasien. 

Det kan bli mye bursdager, min erfaring blir mindre av de også. Blir for mye regler å forholde seg til for å få lov å feire Frida som blir 8 år.

Klart man kan spleise, jeg spleiser ofte jeg, da er det som regel mitt barn som da har planlagt hva de skal gi. Ikke at vi sitter på foreldremøte i 1 klasse for å bestemme alle disse reglene for å feire at man fyller år. Vi har kastet svært lite, og jeg ser ikke på gaver fra barn som søppel, 
 

Anonymkode: 0df58...560

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også gavefritt er en uting. Det er vi voksne som lager problemer av ingenting mener jeg. Hvis vi virkelig mener at barn får så mye søppel og at de ikke trenger noenting så får vi heller slutte å gi de så mye smått ræl resten av året. Barnerommene ville jo ikke være fulle av rot dersom vi voksne ventet til jul og bursdag med å kjøpe slikt. Mine barn elsker gavene de får av sine klassevenner. Vi har grense på 50-100 kroner, 50 ved pengegave. Det har folk råd til for de slipper å mate ungen sin den dagen. Gavene er typ slim, små lipgloss, t-skjorter eller topper fra HM, hårstrikk, pynt til å henge på sekken, skrivesaker, notatbøker, små ty-figurer, etc. det er så mye de har lyst på når vi går forbi normal, tgr, hm og slike butikker, og det finnes masse rimelig som barn pnsker seg så lenge de ikke får kjøpe noe hver gang de er med mor eller bestemor på senteret liksom. For guttene har godteri, kule tusjer, pokemonkort, fotballkort, permer, notatbøker, hårfarge, små såper til gym etc vært gøye gaver. Alle mine barn liker og å kjøpe gaver. Og jeg synes ingenting om at vi skal ta fra de givergleden og den magien det er å ha bursdag med gaver. 
 

Her er det gavefritt hos yngste. Og jeg må ærlig innrømme at jeg motarbeider det opplegget og kjøper inn masse små, gøye gaver til han likevel. Aldri i verden om et lite flertall skal få bestemme det. Hadde forøvrig anonym avstemming på trinnet til eldste, og da ble det fire som stemte for gavefritt mot 32 som ønsket gaver. Når det blir tatt opp på foreldremøter er det gjerne folk med mye makt som tar det opp, de snakker høyt og veltlegger at de ønsker det på vegne av de fattige og for miljøet. Da er det vanskelig for folk å ikke stemme for et slikt veldedig formål liksom. Men sannheten er at så lenge gavene holdes på et virkelig rimelig minimum, så har folk råd og det blir mer likt for alle enn dersom foreldrene liksom skal kjøpe til eget barn fra alle de andre.

Anonymkode: eaad9...dee

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Etter tre barn her er min erfaring at det er ikke de fattige som ønsker dette, det er de foreldrene som helst vil slippe å løfte en finger for andre. Og har man tenkt på at den fattige gutten vil virkelig sette pris på alle de små gavene?Og blir det vanskelig så går det fint for de å tegne en tegning, kjøpe en kjærlighet. Bruke fantasien. 

Det kan bli mye bursdager, min erfaring blir mindre av de også. Blir for mye regler å forholde seg til for å få lov å feire Frida som blir 8 år.

Klart man kan spleise, jeg spleiser ofte jeg, da er det som regel mitt barn som da har planlagt hva de skal gi. Ikke at vi sitter på foreldremøte i 1 klasse for å bestemme alle disse reglene for å feire at man fyller år. Vi har kastet svært lite, og jeg ser ikke på gaver fra barn som søppel, 
 

Anonymkode: 0df58...560

En gave på mellom 30-50 kr er søppel uansett hvem den kommer fra, med mindre det er noe nyttig eller forbruksvare som sokker ol, og det er jo ikke ofte barn ønsker seg det. Den fattige gutten har mest sannsynlig ikke råd til å feire bursdag en gang, iallefall ikke slik som de fleste bursdager legges opp idag. Og det med å bruke fantasien og gi en tegning eller kjærlighet på pinne, seriøst? Snakk om å sette barn i en situasjon hvor de føler seg utenfor. Der kom Jens, Per og Anne med lego til bursdagsbarnet, mens Mia kom med en kjærlighet på pinne! Ingen kommer til å snakke om og le av det, og bursdagsbarnet kommer til å sette såååå pris på tegningen.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (Akkurat nå):

En gave på mellom 30-50 kr er søppel uansett hvem den kommer fra, med mindre det er noe nyttig eller forbruksvare som sokker ol, og det er jo ikke ofte barn ønsker seg det. Den fattige gutten har mest sannsynlig ikke råd til å feire bursdag en gang, iallefall ikke slik som de fleste bursdager legges opp idag. Og det med å bruke fantasien og gi en tegning eller kjærlighet på pinne, seriøst? Snakk om å sette barn i en situasjon hvor de føler seg utenfor. Der kom Jens, Per og Anne med lego til bursdagsbarnet, mens Mia kom med en kjærlighet på pinne! Ingen kommer til å snakke om og le av det, og bursdagsbarnet kommer til å sette såååå pris på tegningen.

Det er jo bare tull. Du får Lego polybags til 29 kr (tilbudskassa på lekebutikker, briclink, obs osv). Jeg kjøper 10 stk i slengen på nett for ulike serier, ninjago, city, disney princess etc. Så kjøper jeg en pakke med 10 ark tatoveringer eller noen ark klistremerker og deler opp. Kort får du med fine motiv til 2 kr ved kjøp av 10 på ulike blomsterbutikker. Da har du en helt fin gave til under 40 kr.

De som er i mot gaver gidder ikke. 

Hilsen dårlig råd. 

Anonymkode: dadb8...0bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive ting i affekt er sjeldent veldig lurt. Kanskje du burde sovet på set før du postet dette? 

Anonymkode: ae98e...b1f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer giverglede å dra på butikken å finne en gave til 50kr, enn å tegne en fin tegning/ skrive et hyggelig kort til bursdagsbarnet? Er det det å bruke penger på en gave som lærer barna giverglede?

Skal bursdagsbarnet bli mer takknemlig for en kjøpt gave enn en tegning? 
 

Anonymkode: df030...108

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, du må være en drøm for FAU 😅 Takk og lov for at jeg er ferdig med unger i barneskolealdre og tilhørende curlingforeldre. 

Anonymkode: 8fc77...8c9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan jo løses ved at TS sier til de andre barna at det er gavefri feiring for dem også. 

Anonymkode: ee0b9...cbb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun trist nå som det ble fortalt. Historikken her hos oss viser at det har nada å si for barna etter det har blitt innført. 
 

barna synes det er hyggelig med hjemmelaget kort, og det er dem som barna ser på i etterkant. Bursdagen handler om leken sammen med de andre, ikke gavene. 
 

Fjern de dunputene under armene. Deilig at det er slutt på juggelet. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener enkelte her helt seriøst, at giverglede til barn kommer kun på grunn av barnebursdager? 

Giverglede har med hvordan du oppdrar ditt barn resten av året. 

Anonymkode: 25878...546

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøvde å motivere vårt barn i første klasse til alt dette med at det er viktig at de kommer, at det ikke er viktig med gave og alt det der. 
Men for ei lita jente med tre søsken som alle har fått gave vet det ikke stas å få et jævla kort. Klikker over at det ble bestemt på et møte med så mye politisk korrekte mødre som skal bestemme over alle andre!!! Hun ble super lei seg, og vil ikke feire mer. Hvordan løser vi dette? Søster som er to år eldre skal feire om en mnd, og da blir det vel nok et nederlag når hun får gaver. Barn synes det er stas med gaver!!! 
Dette ble «vedtatt» på foreldremøte, og det var flertall, men jeg aksepterer ikke valgresultat, fordi jeg har et knust barn. Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Anonymkode: 84b44...77e

Nei, la heller din datter skille seg fra resten fordi du har god råd enn å være skuffa et lite øyeblikk. Barn er glad i gaver ja, men titusenvis har festlige bursdager uten..

Hun merker jo ditt syn på saken. Vi ville tatt det som et eventyr og ny opplevelse. OG hun vil få se resten av skoleåret at det faktisk er slik verden er. 

Tenk på alle som blir ekskludert med jækla gave maset. Folk må nedgradere og selge boligen sin, mens enkelte blir indignerte over at folk rundt dem tar grep for å inkludere disse stakkarne og ALLE generelt.

Sånne priviligerte mødre med hodet "MITT BARN VIL HA"holdninger, bør ta seg en bolle. 

Bare slutt. Regner ikke med at du tilbød spons eller kom med alternativer for å inkludere slik de "politisk korrekte" mødrene gjorde?

Drit i å feire med klassen da, om du faktisk synes glede bør assosieres med gaver. 

Her har det blitt praktisert i mange år, noe som skjedde så fort vi merka at noen sleit. 

Meg, meg meg 🤢

 

Anonymkode: afe8d...c4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan legge til at de fleste barn jeg har møtt også virker til å like å GI gaver som jo også er en fint ting å få oppleve å gjøre. (og LÆRE for de som bryr seg om det i alle situasjoner ;) )

Anonymkode: c50c4...965

Derfor bruker man masse tid på kortet. Da lærer man å gjøre en innsats og å gi til andre.. 

Anonymkode: afe8d...c4a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo bare tull. Du får Lego polybags til 29 kr (tilbudskassa på lekebutikker, briclink, obs osv). Jeg kjøper 10 stk i slengen på nett for ulike serier, ninjago, city, disney princess etc. Så kjøper jeg en pakke med 10 ark tatoveringer eller noen ark klistremerker og deler opp. Kort får du med fine motiv til 2 kr ved kjøp av 10 på ulike blomsterbutikker. Da har du en helt fin gave til under 40 kr.

De som er i mot gaver gidder ikke. 

Hilsen dårlig råd. 

Anonymkode: dadb8...0bd

Du er tydeligvis veldig mobil. Hva med dem som ikke er det? Hva med dem som ikke har tid mellom to jobber til å leite etter tilbud og så fysisk dra og handle..?

Du som har dårlig råd, vet lite om andres forutsetninger. Du vet kun noe om hvordan det er for deg å ha dårlig råd..

Ungene bruker masse tid og tankekraft på å lage kort som er tilpasset den enkelte, og de lærer samtidig at verden ikke dreier seg om hva man kan gi eller få..

Anonymkode: afe8d...c4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Neste år orker jeg ikke feire med alle jentene i klassen jeg…

Skal du "ta hevn" og kun invitere noen få på trass?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ar du har oppdratt et uempatisk barn som bare er opptatt av materielle goder er virkelig ditt eget problem.

Gaver er bare viktig dersom det blir skapt en forventning om gaver. Barn lever da fint med at bursdagsgaver er noe som blir gitt innad i en familie.

Anonymkode: 3b6c0...057

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er greit for dere, som da tydeligvis har barn i familien. I min familie er barna voksne nå, og det er fortsatt spenning og kos med pakker på julaften, for alle aldre. 

Anonymkode: 08daf...9b1

Absolutt greit for oss. 
Vi bruker heller de pengene vi hadde brukt på gaver på en veldedig organisasjon i nærområdet, som hjelper familier og enslige som ikke har penger til å lage seg en fin jul. Det gir oss alle mer glede, da vi selv har økonomi til å kjøpe det vi har lyst på.

i fjor handlet f.eks inn til mat og kos (for hele julen) og gaver til fire familier. Tror ungene lærer 1000 ganger mer, og opplever mer glede av den planleggingen og handleturen enn hva de gjør av å se mange gaver under treet.

Anonymkode: 3cb39...432

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...