AnonymBruker Skrevet 20. oktober #1 Del Skrevet 20. oktober Mens lokalavis i Oslo, Avisa Oslo, belager sitt virke på å stille østkanten og vestkanten opp mot hverandre, tenker jeg på min oppvekst på vestkanten. Jeg forstår hvor fordommene kommer fra. Som alle fordommer er de hentet fra en gruppe mennesker som skiller seg ut. Mange der jeg vokste opp var (ikke styrt-)rike, og mange av dem hadde verken vilje eller evne til å forstå seg på andre i andre situasjoner. Området var såkalt blendahvitt, med noen få med mørk hud og ingen religiøse minoriteter (de fleste jeg kjenner derfra var og er ateister eller kulturelle kristne). Jeg var litt atypisk for området, uten å gå i detaljer i frykt for at noen skal kjenne meg igjen (mamma og min situasjon var veldig spesiell). Jeg er absolutt ingen vestkantpatriot, men jeg reagerer veldig på retorikken. For noen år siden, i en opphetet asylmottakdebatt, leste jeg en kommentar som sa at alle på vestkanten var rasister; en jeg møtte på universitetet sluttet å snakke med meg da han fant ut hvor i Oslo jeg var fra; en venstreradikal bekjent kalte alle på vestkanten fascister og hevdet en annen gang at alle fascister burde drepes; folk på vestkanten som klager på noe kan møtes med kommentarer om at de burde ta sine egne liv og; forleden var det en kollega av meg som mente at ingen hadde noen ting å gjøre på vestkanten, litt hånlig og stolt. Hadde de kommentarene og oppførselen blitt brukt mot østkanten kaller vi jo det fiendtlig. For vi er veldig opptatt av at mangfoldet på østkanten og den generelle, gjennomsnittlige fattigdommen der ikke skal sjikaneres, og det er jo fint, men kunne vi ikke holdt oss for gode til fiendtlighet mot vestkanten også? Hvorfor skal politikere på venstresiden, lokalaviser og kommentatorer, aktivister og andre nøre opp under fordommene som gjør vestkantbeboere til problemer? Kunne de ikke bedt folk om å være redelige? Jeg savner en redelig debatt, og at den ikke skal munne i hets. For man må kunne ha utfordringer på vestkanten som ikke er knyttet til å vokse opp i "blendahvite" miljø eller med for mye penger uten å risikere å bli hetset? Mange på vestkanten er alt annet enn søkkrike, privilegerte rasister! Anonymkode: e828d...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå