Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp vunnet en auksjon på eBay, og selger vil jeg skal betale med money order / cashier's check.. Hva er dette? Og hvordan betaler jeg med det? :forvirra: :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge utstedes av bank også må du sende den til selgeren.

Skrevet

Hva heter det på norsk da? Hvordan ordner jeg det? Er det trygt?

Hehe mye spørsmål....

Gjest Verdande
Skrevet

Hm. Jeg skulle til å si at dette kan du ordne enkelt via BidPay, men de har visst sluttet med slikt.

Det er mulig du kan bruke Western Union; jeg har ingen direkte erfaring med disse, og er for trøtt til å sjekke nærmere nå, men du kan jo lese linken selv. :)

Tar ikke selgeren PayPal? Dette er den enkleste, raskeste og sikreste måten å betale eBay-auksjoner på, så om det er mulig anbefaler jeg deg å bruke PayPal for å betale, både nå og i framtidige auksjoner.

Skrevet

Har samme problem, selgeren tar ikke over Paypal. Noen som kan hjelpe? Jeg må sende en sjekk til en bestemt adresse, noen som vet hvordan man gjør dette? Summen er på 39 dollar. Går jeg bare til posten, som er min bank, og si at jeg vil ha en sjekk på 39 dollar og vil sende den til den og den adressen, eller må jeg ta ut en sjekk på 39 dollar og sende den med brev? Eller hvordan blir dette?

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest -eline-
Skrevet
Det er mulig du kan bruke Western Union; jeg har ingen direkte erfaring med disse, og er for trøtt til å sjekke nærmere nå, men du kan jo lese linken selv.  :)

Ebay anbefaler ikke bruk av Western Union, i tillegg vil ikke Western Union overføre penger til folk du ikke kjenner, så du må i såfall si det er til familie/venner etc... Bare det er nok til at jeg ikke ville brukt det.

Får man forresten sjekker i Norge? ...kan ikke huske å ha sett en hjemme i Norge...her i UK derimot... I såfall så er det bare å få utskrevet en sjekk til vedkommende og sende via posten, det dekkes av Ebay dersom noe går galt. (i motsetning til instant money transfer)

Jeg gidder aldri å by på ting hvor selger ikke aksepterer paypal, det er så mye stress.

Skrevet

Jo, det er sant, brukeren jeg handlet fra hadde oppført paypal, men plutselig så gikk ikke det. Så da må jeg bruke sjekk..

Skrevet

Jeg ville ikke sendt penger slik. Tror ikke det er trygt, iallefall ikke når eBay ikke anbefaler det.

Gjest Verdande
Skrevet
i tillegg vil ikke Western Union overføre penger til folk du ikke kjenner,

Dette var nytt for meg. Jeg kan ikke se at de har slike restriksjoner i FAQ-en?

Ellers er jeg forsåvidt enig i at Western Union ikke er noen god idé å bruke til å betale for eBay-auksjoner.

Får man forresten sjekker i Norge?

Jeg tror det er mulig å få utstedt sjekker ennå (sist jeg var borti en sjekk er rundt fem år siden nå, og da var det første gang på lenge, men jeg tipper det er et passe heftig gebyr for å få gjort det.

For to år siden var det mulig å få kjøpt både utenlandssjekk og International Money Order hos Posten og i banken, så jeg ville anta at det er trådstarters og Yvonnes enkleste (dog antakelig ikke billigste) måte å få gjort opp for seg.

(Da jeg sjekket dette for to år siden, sa også Posten at det ikke er mulig å sende verdibrev til USA, på grunn av amerikanske postreguleringer. De sa videre at det ikke finnes noen som helst måte å (lovlig) sende noen som helst form for pakke eller brev inneholdende penger fra Norge til USA. Om regelverket er annerledes i dag, vet jeg ikke.)

Jeg gidder aldri å by på ting hvor selger ikke aksepterer paypal, det er så mye stress.

Mm, ikke jeg heller.

Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke lyst heller, men får ikke kontakt med selger. :forvirret:

Endret av yvonne
Gjest Verdande
Skrevet
Jo, det er sant, brukeren jeg handlet fra hadde oppført paypal, men plutselig så gikk ikke det.

Hvada plutselig gikk ikke? Hvis det står i auksjonen at selgeren tar PayPal, så er h*n forpliktet til å ta PayPal. Verken selger eller kjøper kan omgjøre dette etter at auksjonen er avsluttet.

Stå på krava! ;)

Skrevet

Selvsagt gjør jeg det, men selger svarer meg ikke.

Gjest Verdande
Skrevet
Selvsagt gjør jeg det,

Flink jente! (ok, det hørtes kanskje nedlatende ut, men ikke ment sånn, altså)

men selger svarer meg ikke.

Det er en del selgere som ikke er tilgjengelige i helgene, så forhåpentlig får du svar i morgen. Håper det ordner seg for deg. :)

Gjest -eline-
Skrevet
Dette var nytt for meg. Jeg kan ikke se at de har slike restriksjoner i FAQ-en?

Fikk opplyst det på det lokale Western Union-kontoret her jeg bor for etpar år siden... men ser at det ikke står noe om det i FAQ'en annet enn "Vi advarer våre kunder mot å sende penger til mennesker de ikke kjenner."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...