Gå til innhold

Halsbrann - tegn på perimenopause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfart dette? Har nylig begynt å få halsbrann og foreløpig vet jeg ikke årsaken. Jeg skal til spesialist om ikke lenge, men i mellomtiden har jeg kommet over halsbrann som et av symptomene på (peri)menopause på nettet. Jeg er 45 år og kjenner at hormoner er blitt litt i ubalanse allerede. Er det noen her som faktisk kan bekrefte at de opplevde halsbrann /sure oppstøt / manglende matlyst som tegn på (kommende) overgangsalder? 

Anonymkode: 78404...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan..men det kan komme av mange andre ting også. Ta gastroskopi skjekk og på spiserør ditt. Du kan også få halsbrann av hva du spiser 

Skrevet

Halsbrann er så ekkelt, føler med deg. Fikk påvist mellomgulvsbrokk i tenårene, så du må ikke være i overgangsalder for å ha det nei. 

Det er ikke et sikkert nok tegn, kanskje du bør ta deg en time hos legen å finne ut om du er i overgangsalder eller ikke? Å for å få hjelp med plagene om det er noe som er slitsomt, du har fått brokk eller lignende.

Anonymkode: c2044...ea1

Skrevet

Min erfaring er at det handler om kosthold. Spis nok kjøtt. Når jeg spiser for lite kjøtt og for mye mel og sukker får jeg for lite magesyre. For lite magesyre gir gassutvikling i magesekken, noe som presser mageneinnholdet opp mot spiserøret og så får jeg halsbrann. 

Et par teskjeer eplecidereddik i et glass vann pleier å løse problemet. 

Skrevet

Nei, det er ikke blandt de vanlige symptomene.

Anonymkode: 37462...840

Skrevet

Årsaken kan være så mangt. Så lenge det ikke er snakk om skader i kroppen som gjør det, kan du gjøre noe med det selv. Spesialisten undersøker nok bare om de kan finne årsaken. Forså å mest sannsynlig sette deg på medisiner som fjerner symptomene, men ikke årsaken. 

Selvsagt, er det skade eller noe alvorlig som er årsaken må man ha hjelp av legen, medisiner og riktig behandling. 

Omså det er hormonelt/overgangsalderen kan man fint gjøre noe med det. Og bare bra å øke kunnskapen om hormoner, endringer, kosthold, livsstil etc og hva du kan gjøre for å påvirke det. 

Anonymkode: ce7dc...af4

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det noen her som har erfart dette? Har nylig begynt å få halsbrann og foreløpig vet jeg ikke årsaken. Jeg skal til spesialist om ikke lenge, men i mellomtiden har jeg kommet over halsbrann som et av symptomene på (peri)menopause på nettet. Jeg er 45 år og kjenner at hormoner er blitt litt i ubalanse allerede. Er det noen her som faktisk kan bekrefte at de opplevde halsbrann /sure oppstøt / manglende matlyst som tegn på (kommende) overgangsalder? 

Anonymkode: 78404...492

Halsbrann kommer av feil i lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret slik at maheinnhold/magesyre kommer opp i spsierøret. Nå skal viss alt som dukker opp av fysisk ubehag etter 40 års alderen relateres til overgangsalder eller forløpet ti den. 
Kroppen blir sliten etter å ha blitt brukt, det er forklaringen, sammen med alt som har passert ned i magen. Eventuelt i kombo med dårlige gener på området. 
Ikke tro på alt du leser på nettet om overgangsalderen da blir du som legestudenter de får symptomer på alle sykdommer de har undervisning om. 

Anonymkode: ec19a...bfa

Skrevet

Jeg ble kvitt halsbrann etter å ha gått ned i vekt.

Anonymkode: b7240...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble kvitt halsbrann etter å ha gått ned i vekt.

Anonymkode: b7240...3db

TS her, jeg har 64 kg og 173 cm, neppe vekta som er problemet hos meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...