AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg har en gang som ikke ser ut i måneskinn, og jeg er dsv ikke handy. Så jeg må leie inn folk. Er dsv litt mer omfattende enn å bare male og bytte gulv, det er en stygg strietapet som katten har klort på (se bilde) + at det er ledninger som stikker ut flere steder. Jeg har også et gammelt integrert skap som jeg vil fjerne, også vil jeg ha varme i gulvet + fliser. Vurderte å helsparkle veggene, men vet av erfaring at det er utrolig dyrt, og tidkrevende. Så vurderer å få noen til å sette opp smartpanel istedet. Hvis jeg skulle helsparklet så måtte jeg vel betalt rundt 100.000 kr for alt (inkl. å fjerne skap, male tak, legge nytt gulv). Skal så klart få pristilbud av noen firmaer, men hva tror dere er en smart løsning her, som ikke koster så mye? Hvis jeg skulle spart 100.000 kr så hadde det tatt meg 5 år eller noe, så håper jeg kan få det billigere. Gulvet er en stygg brun og upraktisk linoleum, så det vil jeg bytte ut. Fliser koster ikke så mye. Så hvis noen har tips til å få en fin gang på budsjett så er det supert Anonymkode: bafa8...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Del Skrevet 20. oktober 2024 Anonymkode: bafa8...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg ville ha satset enten på laminat (velg god kvalitet) eller gulvbelegg. Begge deler behøver ikke bli dyrt. Veggplater er lett og kjapt å sette opp, i alle fall på større vegger. Vi har brukt det for å skjule en dør vi ikke bruker. Ville ha vurdert det på de lengste veggene i gangen. Er det spesielle steder som er utsatt for kloring slik som det du viste oss? I så fall ville jeg ha snakket med dem på et byggmarket om det. Kanskje glatte veggpanel der, eller noe mur-eller steinaktig? Anonymkode: 16b1a...c23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha satset enten på laminat (velg god kvalitet) eller gulvbelegg. Begge deler behøver ikke bli dyrt. Veggplater er lett og kjapt å sette opp, i alle fall på større vegger. Vi har brukt det for å skjule en dør vi ikke bruker. Ville ha vurdert det på de lengste veggene i gangen. Er det spesielle steder som er utsatt for kloring slik som det du viste oss? I så fall ville jeg ha snakket med dem på et byggmarket om det. Kanskje glatte veggpanel der, eller noe mur-eller steinaktig? Anonymkode: 16b1a...c23 Jeg har laminat på kjøkkenet, men kunne tenke meg noe i gangen som tåler vann (har allerede hatt vannskade pga katten på laminatgulvet, derfor vil jeg helst ha fliser i gangen. Men trenger overhodet ikke være fancy.) Er kun det hjørnet der som katten klorer på Han klorer ikke på de andre veggene i leiligheten der det er helsparklet. Så jeg vurderer smartpanel i gangen. Lister må også fikses. Gangen er 10 -12 kvm, så er ikke gjort i en fei dette her. Tror dere jeg må ta alt på en gang? Eller kan jeg f.eks ta veggene først og gangen senere? Jeg hadde en snekker innom som påstod at jeg MÅ ta alt på en gang, men vet ikke om de sa det for å tjene mest mulig penger. Anonymkode: bafa8...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 20. oktober 2024 #5 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg ville beholdt gulvet som det er, og så ville jeg kjøpt et avlangt teppe over. Hengt opp noen fine bilder på veggene, pusset selv av med feks sandpapir på hjørnet hvor det er klort, og malt der hele partiet, eller hele veggen evt over strien. D3t går fint. Har selv malt over lignende tapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg la klikkvinyl i gang og på kjøkken. Mykt å gå på, lett å rengjøre, tåler mye vann. La walls2paint på vegger, og vanlig takess i taket. Rev ut hele det innebygde skapet, og satte opp skyvedører. Men gjorde alt selv utenom elektrisk, og kjøpte inn alt samtidig som jeg pusset opp andre rom, så har ikke noe pris. Men alt ble gjort så billig som mulig, men med grei kvalitet. Anonymkode: a8254...a7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg la klikkvinyl i gang og på kjøkken. Mykt å gå på, lett å rengjøre, tåler mye vann. La walls2paint på vegger, og vanlig takess i taket. Rev ut hele det innebygde skapet, og satte opp skyvedører. Men gjorde alt selv utenom elektrisk, og kjøpte inn alt samtidig som jeg pusset opp andre rom, så har ikke noe pris. Men alt ble gjort så billig som mulig, men med grei kvalitet. Anonymkode: a8254...a7a Klikkvinyl ja, det har jeg ikke tenkt på Det gulvet som er nå er virkelig utrolig stygt og irriterer meg. Blir fort støvete så syns jeg bruker mye tid på å vaske. Og likevel ser det skittent ut. Jeg vil og ha skyvedørsgarderobe i gangen, men dette kan kjøpes rimelig på Ikea håper jeg. Er kanskje ikke så mye å spare på å kjøpe det på Jysk, i forhold til kvalitet? Vil jo at det skal være grei kvalitet og. Anonymkode: bafa8...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det du kan spare litt penger på er å rive alt som skal rives og få det en avfallstasjon. Da sparer du inn timer for håndtverkeren. Bare spør hva det er som må vekk, få det spesifisert i ett tilbud og gjør det selv i stedet for (og vær åpen om det). Det er i allefall en dags arbeid+bortkjøring. I tillegg, klikkvinyl er veldig bra. Walls to paint er ikke helt perfekte, og di er dyre (men gir raskt resultater). Gips er billigere materiale men mer arbeid. Må nesten spør om pris på begge to og vurderehva du vil ha. Og enig med håndtverkeren, gjør alt på en gang. Det er billigere for deg i lengden. Anonymkode: bbdce...6b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 21. oktober 2024 #9 Del Skrevet 21. oktober 2024 Walls2paint blir bare bra på rette vegger, disse veggene ser gamle ut og det kan fort være store ujevnheter som vil gi stygge skjøter. Dumt å bruke mange tusen på plater som ikke blir pent, da ville jeg heller brukt tapetfornyer i første omgang. Vet du hvor mange lag med greier det er bak stria? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 21. oktober 2024 #10 Del Skrevet 21. oktober 2024 Om det ikke går an å rive av strietapeten ville jeg sparklet og pusset over slik at det blir rimelig jevnt, så ville jeg lagt veggfornyertapet oppå det. Da blir det rimelig jevnt og fint og klart for et malingstrøk. Legge veggfornyertapet er ikke spesielt vanskelig på rimelig rett og jevnt underlag. Å sparkle der det ikke er nødvendig at resultatet er perfekt er en ganske ok jobb. Skap fjernes med brekkjern. Henger får man leid. Som privatperson koster det ikke så voldsomt mye å levere sortert avfall på gjenvinningsstasjonen, mens næringsdrivende må stort sett betale mye for samme lasset. Klikkvinyl på gulv er sikkert ikke så dumt. Kanskje det går med varmefolie under? Da blir det rimelig raskt å legge, og man kan gjøre en del av jobben selv også 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Del Skrevet 21. oktober 2024 newman01 skrev (11 timer siden): Om det ikke går an å rive av strietapeten ville jeg sparklet og pusset over slik at det blir rimelig jevnt, så ville jeg lagt veggfornyertapet oppå det. Da blir det rimelig jevnt og fint og klart for et malingstrøk. Legge veggfornyertapet er ikke spesielt vanskelig på rimelig rett og jevnt underlag. Å sparkle der det ikke er nødvendig at resultatet er perfekt er en ganske ok jobb. Skap fjernes med brekkjern. Henger får man leid. Som privatperson koster det ikke så voldsomt mye å levere sortert avfall på gjenvinningsstasjonen, mens næringsdrivende må stort sett betale mye for samme lasset. Klikkvinyl på gulv er sikkert ikke så dumt. Kanskje det går med varmefolie under? Da blir det rimelig raskt å legge, og man kan gjøre en del av jobben selv også Jeg er helt ubrukelig når det gjelder oppussing, så må leie inn folk til å gjøre alt. Og jeg har ikke lappen så alt avfall må jeg betale noen for å kjøre vekk. Har nå bedt om å få et prisoverslag fra et firma, så takk for alle tips Anonymkode: bafa8...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Del Skrevet 21. oktober 2024 Du har vinyl på gulvet ikke linoleum. Just sayin😀 Anonymkode: fbccd...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #13 Del Skrevet 22. oktober 2024 Kanskje det kan funke å bruke Jotun minerals revive på veggene? Det er en del jobb, men kan fint gjøres selv. Anonymkode: ab620...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 22. oktober 2024 #14 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er helt ubrukelig når det gjelder oppussing, så må leie inn folk til å gjøre alt. Og jeg har ikke lappen så alt avfall må jeg betale noen for å kjøre vekk. Har nå bedt om å få et prisoverslag fra et firma, så takk for alle tips Anonymkode: bafa8...727 Firma blir nok fort 150-200k. Det beste er å innhente individuelle tilbud, f.eks et på tømrerarbeidet, et på evt. el.arbeid, et på gulv, etc. Totalentreprenør er praktisk, men ofte kostbart. Kjenner du noen lærlinger innen yrkesfag? Eller har andre kontakter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #15 Del Skrevet 22. oktober 2024 Marimma skrev (58 minutter siden): Firma blir nok fort 150-200k. Det beste er å innhente individuelle tilbud, f.eks et på tømrerarbeidet, et på evt. el.arbeid, et på gulv, etc. Totalentreprenør er praktisk, men ofte kostbart. Kjenner du noen lærlinger innen yrkesfag? Eller har andre kontakter? Flere hundretusen for å pusse opp en gang?! Mener du det? Jeg betalte 256.000 kr for å helsparkle/male og legge gulv i resten av leiligheten, 3 soverom + stue (bortsett fra kjøkkenet). Så skjønner ikke hvorfor gangen skulle bli så dyr.. Regner med rundt 100K om jeg skulle helsparklet men litt mindre om jeg velger smartpanel. Får svar i dag fra det ene firmaet. Jeg kjenner ingen oppussings-folk dsv. Anonymkode: bafa8...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #16 Del Skrevet 22. oktober 2024 Tips til katten som klorer. Gi ham mulighet for å få ut kloretrangen på en måte så det ikke ødelegger veggen/listene. Ellers vil han sikkert fortsette å ødelegge hjørnet etter oppussingen og det er kjipt. Alle katter klorer, det er viktig for fysisk og mental helse for dem, og eneste vi kan gjøre er å legge tilrette så ikke det plager oss så mye. Noen ganger går det an å "flytte" der katten klorer, men andre ganger ikke. Typisk at katter klorer nær inngangsdøren for å markere at her bor jeg, så hjørnet i gangen hos dere kan være vanskelig. Jeg bruker sånne kokos- eller sisalmåtter ved alle dører ut så de fortrinnsvis klorer i dem. De kan lett byttes når de er slitne. Hvis ikke dere får katten til å slutte å klore der, ville jeg kjøpt en sisalmåtte/teppe til å feste rundt hjørnet. Da går det ikke så hardt ut over veggen. Anonymkode: ddae7...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå