Gå til innhold

Hva betyr det at angsten har tatt kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det egentlig si at angsten har tatt kontrollen? Jeg selv har angst (diagnotisert). Men jeg føler meg ikke redd mentalt. Men jeg har heller en sterk uro i kroppen. Det skje noe hele tiden. Jeg har faen til høy energi som ikke har noen ende. Det kribler mye i kroppen. Og føler jeg jobbe hardt med å holde beina planta til bakken. Nesten bokstavelig talt. Men jeg vet ikke om angsten har tatt kontroll. Folk sier ofteangsten tok helt kontroll over meg” Men hva betyr det i praksis??  

Anonymkode: 6ebb2...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At man ikke får til å gjøre de tingene man vil fordi man har så sterke symptomer.

Anonymkode: 3c4a9...aa2

• Liker 2
Skrevet

At angsten tar kontroll over en betyr at man sitter fast i en offerrolle av ulike årsaker. Hvor man lar angsten ta kontroll over livet og tenker, mener og/eller føler at man ikke har noen makt selv. Føler seg maktesløs. Alt som er vanskelig, går galt, er negativt etc blir ofte forklart med angsten, eller at angsten gjør en helt maktesløs. 

Men enn så inngripende angst eller andre sykdommer er, har man alltid makten over sitt eget liv. Men én del av den makten er å akseptere og lære å leve med det man ikke kan endre eller får gjort noe med. Ikke minst øke kunnskapen om sykdommen man har, seg selv, prøve ut ulike ting, være nysgjerrig og åpen osv. 

Anonymkode: ca184...c3d

• Nyttig 1
Skrevet

For eks:

Man ønsker å søke på en jobb hvor man må holde presentasjoner, men tørr ikke fordi man har prestasjonsangst/taleangst.

Man drar ikke på date fordi man blir så nervøs.

Man unngår situasjoner hvor man tidligere har opplevd angst. Som å sitte innerst i bussen uten mulighet til å "rømme", store sosiale samlinger hvor man kommer i fokus osv.

Altså; Angsten tar kontroll over livet ditt og bestemmer hva du skal og ikke skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...