Gå til innhold

Kan man vise fastlegen at man setter pris på vedkommende på noe vis, eller blir det bare dumt og kleint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fantastisk fastlege som jeg setter enormt pris på. I perioder er jeg der en god del, før det kan gå flere måneder til neste gang. Føler meg aldri til bry, og i følge fastlegen kommer jeg aldri uten grunn (jeg har nemlig følt på det i de periodene det er litt oftere). Hun mener at jeg alltid har god grunn, og det er aldri "ingenting" når jeg er der.... Må legge til at det kan gå et år mellom besøkene også altså....

Innimellom føler jeg at "tusen takk" osv ikke uttrykker det jeg faktisk mener. Er enormt takknemlig for at hun er den hun er. Er selvfølgelig klar over at det er jobben hennes, og at jeg bare er en av 1000 pasienter hun forholder seg til på lik måte gjennom sine arbeidsdager. Men det er vel ingen annen måte å vise det på enn å takke for hjelpen når man er der? Man begynner ikke å sende blomster osv til egen fastlege?

Anonymkode: e5176...041

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev melding på helsenorge da min fastlege skulle slutte og jeg ikke hadde time før han skulle slutte. Skrev et par avsnitt om hvor mye hjelpen hans hadde betydd for meg. Fikk et veldig hyggelig svar tilbake.

Anonymkode: 2e005...a83

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man gir IKKE blomster til fastlegen sin. Det holder å si "jeg er glad for at jeg har deg til lege, du er til stor hjelp", og la det være med det. 

Anonymkode: 6f6c0...976

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en fantastisk fastlege som jeg setter enormt pris på. Er enormt takknemlig for at hun er den hun er.

Man begynner ikke å sende blomster osv til egen fastlege?

Anonymkode: e5176...041

Nei, ikke send blomster. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Du skrev det jo veldig fint her. Si det. Det skiller seg ut og hun vil forstå det og vil sette pris på det.
Nå skal det sies at jeg har en sånn enkel mannehjerne hvor det enkle er ofte det beste, men jeg tror jeg allikevel jeg er inne på noe. 

Endret av Passifista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå påstår jeg ikke at det er noe liknende du har planlagt, men jeg har sittet på venterommet og sett en (mannlig) pasient komme med en enorm bukett røde roser til sin kvinnelige fastlege.  Det ble en litt svett seanse - og man skal ikke se bort fra at han hadde mer amorøse hensikter også.  Men uansett; ikke blomster.  Jeg sier "takk for hjelpen" etter stort sett hver konsultasjon, og jeg har en fastlege som har gjort behandling mer smidig for meg enn noen andre leger, men til syvende og sist er det jo "bare" jobben hennes.

Anonymkode: 9594d...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en fantastisk fastlege som jeg setter enormt pris på. I perioder er jeg der en god del, før det kan gå flere måneder til neste gang. Føler meg aldri til bry, og i følge fastlegen kommer jeg aldri uten grunn (jeg har nemlig følt på det i de periodene det er litt oftere). Hun mener at jeg alltid har god grunn, og det er aldri "ingenting" når jeg er der.... Må legge til at det kan gå et år mellom besøkene også altså....

Innimellom føler jeg at "tusen takk" osv ikke uttrykker det jeg faktisk mener. Er enormt takknemlig for at hun er den hun er. Er selvfølgelig klar over at det er jobben hennes, og at jeg bare er en av 1000 pasienter hun forholder seg til på lik måte gjennom sine arbeidsdager. Men det er vel ingen annen måte å vise det på enn å takke for hjelpen når man er der? Man begynner ikke å sende blomster osv til egen fastlege?

Anonymkode: e5176...041

I så fall ville eg sendt blomar anonymt. Så det ikkje blir merkeleg etterpå :) 

Anonymkode: 17549...c47

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man gir IKKE blomster til fastlegen sin. Det holder å si "jeg er glad for at jeg har deg til lege, du er til stor hjelp", og la det være med det. 

Anonymkode: 6f6c0...976

Jeg tror leger som alle andre setter pris på en oppmuntring, men tror det er en øvre økonomisk grense på 500kr hvis man vil gi en gave. I hvert fall vare det det i den kommunen jeg jobbet i helsevesenet. Jeg fikk ikke penger, men konfekt og blomst av en pasients familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke blomster. Et kort er ok

Anonymkode: 407a7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en fantastisk fastlege som jeg setter enormt pris på. I perioder er jeg der en god del, før det kan gå flere måneder til neste gang. Føler meg aldri til bry, og i følge fastlegen kommer jeg aldri uten grunn (jeg har nemlig følt på det i de periodene det er litt oftere). Hun mener at jeg alltid har god grunn, og det er aldri "ingenting" når jeg er der.... Må legge til at det kan gå et år mellom besøkene også altså....

Innimellom føler jeg at "tusen takk" osv ikke uttrykker det jeg faktisk mener. Er enormt takknemlig for at hun er den hun er. Er selvfølgelig klar over at det er jobben hennes, og at jeg bare er en av 1000 pasienter hun forholder seg til på lik måte gjennom sine arbeidsdager. Men det er vel ingen annen måte å vise det på enn å takke for hjelpen når man er der? Man begynner ikke å sende blomster osv til egen fastlege?

Anonymkode: e5176...041

Jeg sendte en anonym blomsterbukett og liten else konfekt til min leges hjemmeadresse. Skrev bare en kort setning inform av "oppfølging og hjelp fra deg i år har betydd enormt mye og vært til stor hjelp. Tusen takk og god jul" 

(Sendte den rundt juletider så det ikke skulle føles helt random eller upassende). Vet jo ikke hvordan det ble mottatt i og med at jeg gjorde det anonymt :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (31 minutter siden):

Jeg sendte en anonym blomsterbukett og liten else konfekt til min leges hjemmeadresse. Skrev bare en kort setning inform av "oppfølging og hjelp fra deg i år har betydd enormt mye og vært til stor hjelp. Tusen takk og god jul" 

(Sendte den rundt juletider så det ikke skulle føles helt random eller upassende). Vet jo ikke hvordan det ble mottatt i og med at jeg gjorde det anonymt :)

Nei nei nei, ikke send sånt hjem!, Må du sende noe så send det til kontoret! Dette er grunnen til at mange fastleger har hemmelig tlf og adresse, crazy pasienter som kontakter dem hjemme. Det spiller ingen rolle hva årsaken er, det faktum at du har søkt opp legens boligadresse for å ta kontakt, selv om det er godt ment! er bare så feil som det kan bli. At du ikke en gang forstår det selv sier noe om manglende antenner. 
 

Ts, fortell at du er takknemlig, det betyr mer enn anonyme blomster. 

Anonymkode: 00131...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hobby der jeg lager litt fine ting som folk både kjøper og liker. Lagde en liten ting til fastlegen da jeg var enormt takknemlig for den støtten hun har vært. Hun ble veldig glad og det var ingenting kleint med det :) 

Anonymkode: 7e49e...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er fastlege, hun får noenganger slike ting som tomater, urter, agurk ol. fra hagen til noen faste pasienter som er veldig takknemlig for henne. Og det setter hun veldig pris på! 

Anonymkode: 9f485...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som gir både blomster, vin, cognaq, hjemmebakst, kake, konfekt, twist o.l til fastlegen sin. Særlig rundt juletider. Gleder meg 🙂

Anonymkode: 6acff...afd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at en julekurv til legekontoret er innenfor, så kan du nevne din lege i kortet. Definitivt ikke send hjem, og anonymt blir litt creepy synes jeg. 

Anonymkode: f59b6...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (3 timer siden):

Jeg sendte en anonym blomsterbukett og liten else konfekt til min leges hjemmeadresse. Skrev bare en kort setning inform av "oppfølging og hjelp fra deg i år har betydd enormt mye og vært til stor hjelp. Tusen takk og god jul" 

(Sendte den rundt juletider så det ikke skulle føles helt random eller upassende). Vet jo ikke hvordan det ble mottatt i og med at jeg gjorde det anonymt :)

Synes det å sende rundt juletider var godt tenkt! Men enig med ABen under. Trådstarter bør ikke sende slikt til hjemadressen til legen. Det bør sendes til arbeidsplassen fordi det kan være ubehagelig å få slike ting sendt der en bor. Jeg skjønner selvsagt at det var godt ment fra deg.  Og trolig ble blomsterbuketten godt mottatt. Men man man risikerer også at legen er redd for stalkere og derfor ikke liker slike ting.  

Synes brukeren under er unødvendig streng i kommentaren. Jeg vurderte faktisk å gjøre det samme som deg. Jeg hadde planer om å sende takke-kort til fastlegen min som skulle gå av med pensjon. Men fordi jeg er svært surrete så fikk jeg ikke levert kortet før han gikk av med pensjon og tenkte derfor at jeg skulle sende kortet hjem til han i stedet. Jeg spurte  den nye fastlegen min om det var greit å sende et slikt kort hjem til min pensjonerte fastlege og han sa at det burde jeg ikke gjøre fordi  den pensjonerte fastlegen kan være redd for stalkere.

Så jeg skjønner tankegangen din svært godt. Men trådstarter burde sende gaven til arbeidsplassen til legen og ikke hjemadressen. For trådstarter har ikke sendt gaven enda og kan fortsatt velge hvor vedkommende vil sende den.  

Tror man må huske at folk i helsesektoren kan jobbe med pasienter som kan drive med stalking og hva som verre er. Så de kan ha grunn til å frykte stalkere. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei nei nei, ikke send sånt hjem!, Må du sende noe så send det til kontoret! Dette er grunnen til at mange fastleger har hemmelig tlf og adresse, crazy pasienter som kontakter dem hjemme. Det spiller ingen rolle hva årsaken er, det faktum at du har søkt opp legens boligadresse for å ta kontakt, selv om det er godt ment! er bare så feil som det kan bli. At du ikke en gang forstår det selv sier noe om manglende antenner. 
 

Ts, fortell at du er takknemlig, det betyr mer enn anonyme blomster. 

Anonymkode: 00131...6c7

 

Anonymkode: ec247...b1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (3 timer siden):

Jeg sendte en anonym blomsterbukett og liten else konfekt til min leges hjemmeadresse. Skrev bare en kort setning inform av "oppfølging og hjelp fra deg i år har betydd enormt mye og vært til stor hjelp. Tusen takk og god jul" 

(Sendte den rundt juletider så det ikke skulle føles helt random eller upassende). Vet jo ikke hvordan det ble mottatt i og med at jeg gjorde det anonymt :)

:overrasket: Du sendte det anonymt til privatadressen? Det er seriøst creepy og manglende sosiale antenner, helt uavhengig av når på året det var.

Kan man ikke gjøre noe åpent og i de relevante omstendigheter får man la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (28 minutter siden):

:overrasket: Du sendte det anonymt til privatadressen? Det er seriøst creepy og manglende sosiale antenner, helt uavhengig av når på året det var.

Kan man ikke gjøre noe åpent og i de relevante omstendigheter får man la det være.

Synes idet er strengt å snakke om creepy og manglede sosiale antenner når det var godt ment og det ikke alltid er lett å å tenke over hvordan helsepersonell har det. Det burde holde å si at dette bør ikke andre gjøre. 

Man bør for øvrig ikke sende noe til hjemadressen selv om man sender under navn. Jeg har selv spurt leger om det var greit å sende kort til min pensjonerte fastlege og jeg fikk beskjed om at det skulle jeg ikke gjøre selv om jeg mente det godt og at jeg signerte under kortet.  

Anonymkode: ec247...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga kontoret en konfekteske en gang og et kort til legen. En annen gang ga jeg psykologen min gjennom mange år et humoristisk krus da jeg sluttet. Usikker på om det ble rart men jeg oppfattet det ikke sånn 😊 

Ikke gi for mye og ikke utenfor jobben. 

Anonymkode: 2fab5...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min var til enorm støtte for meg en periode der jeg var gravid men mistet, og når jeg likevel skulle til legen for en sjekk, gikk jeg innom en blomsterbutikk og kjøpte en stor orkide i en fin potte, som jeg tok med når jeg skulle til timen.

Hun ble veldig glad, og hun er den typen som gjør alt hun kan for å hjelpe.

Jeg ville ikke ha sendt blomster hjem til henne, synes det var greit bare å ta det med når jeg likevel hadde time hos henne.

Både hun og jeg var gift, og vi kjente også litt til hverandre på fritiden (unger på samme skole), jeg ville nok vært forsiktig om fastlegen var en mann, bare for at det ikke skulle misforstås. 

Anonymkode: 4fb99...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt flau over at tanken aldri har streifet meg at det er normalt å gjøre sånnt til leger. Tror jeg raskt sier takk for hjelpen på vei ut, men ikke noen julekort. Har aldri hørt noen andre gjøre eller snakke med legen sin på noen andre måter enn om de har legetime og vi prater om hvordan behandlingen har gått(når det går dårlig)

Anonymkode: 3dcd9...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...