Gå til innhold

Hjelp, vasket pene ullklær på «Eco 40-60» program i 20 min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et øyeblikk av frakoblet hjerne (tydeligvis), klarte jeg å sette på ulltøyet mitt på vaskeprogrammet «Eco 40-60» i stedet for «Ull 30». Det stod på Eco-programmet i 20-25 min før jeg oppdaget feilen og byttet til ullprogram. Mannen mener det går bra siden vaskemaskinen bruker lang tid på å varme opp vannet med Eco-programmet. Stemmer dette? 

Anonymkode: c57c8...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke varmen på vannet som ødelegger ullklær, men bevegelsen på trommelen. Håper det gikk bra med klærne dine.

Anonymkode: c1ace...16a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke varmen på vannet som ødelegger ullklær, men bevegelsen på trommelen. Håper det gikk bra med klærne dine.

Anonymkode: c1ace...16a

Men er ikke tromlingen på slutten av vaskeprogrammet? Eller mener du underveis? 

Skrevet

Underveis. Ull kan kokes bare man ikke beveger det. 

Gikk vel mest sannsynlig bra, hvis ikke så gikk det ikke bra.

Anonymkode: f497c...578

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er ikke tromlingen på slutten av vaskeprogrammet? Eller mener du underveis? 

Hun mener nok underveis. Driver trommelen og snur og vender på våte ullplagg, vil de toves og krympe. Ull skal knapt beveges på når det er vått. Ullprogram "vugger" bare litt og beveger trommelen veldig lite.

Anonymkode: fdf7f...660

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Underveis. Ull kan kokes bare man ikke beveger det. 

Gikk vel mest sannsynlig bra, hvis ikke så gikk det ikke bra.

Anonymkode: f497c...578

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun mener nok underveis. Driver trommelen og snur og vender på våte ullplagg, vil de toves og krympe. Ull skal knapt beveges på når det er vått. Ullprogram "vugger" bare litt og beveger trommelen veldig lite.

Anonymkode: fdf7f...660

Ah, jeg skjønner!

Noen her som har erfaring med Eco-program? Er det hissig for ullklær? Jeg har tatt ut og lagt klærne til tørk, men ser jo ikke resultatet før de er tørre. 

Kjipt, helt nye, lyse ullplagg. Var også med et hvitt skjørt i vasken som ikke er ull men som skal ha 30 grader finvask. 

Skrevet

Ofte kan ting strekkes og formes når det er vått. Legges flatt til tørk..

Anonymkode: 61f87...684

Skrevet

Det tror jeg går veldig bra. Eco er program som bruker minimalt med vann og energi, og veldig lang tid. I løpet av 20 minutter har det knapt fått gjort noe.

Anonymkode: 7c20c...b88

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ofte kan ting strekkes og formes når det er vått. Legges flatt til tørk..

Anonymkode: 61f87...684

Ja, har strukket dem og lagt dem flatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det tror jeg går veldig bra. Eco er program som bruker minimalt med vann og energi, og veldig lang tid. I løpet av 20 minutter har det knapt fått gjort noe.

Anonymkode: 7c20c...b88

Tusen takk for nyttig svar!🙏

Skrevet

Kommer også an på type ull. Har en Ullvang-genser jeg var uheldig med som ble tovet med en gang, mens ullundertøy fra Cubus vaskes til vanlig på vanlig hurtigvaskprogram på 30 grader. Ingen problemer. Gjort det siste i flere år. Sikkert ikke så bra for ullen, men den holder nå den også. Får kraftig sentrifugering og det hele. Ullsokker fra Safa toves noe, men ikke mye, med samme behandling som med de fra Cubus. Sokkene fra Cubus toves ikke i det hele tatt. (Hovedsaklig ull, men noe elastisk)

Jeg tror dette her har gått bra når du nå har tatt de ut og lagt de flatt. Du hadde sett det om de alt var blitt litt tovet. 

Skrevet
Daisy-love skrev (18 minutter siden):

Kommer også an på type ull. Har en Ullvang-genser jeg var uheldig med som ble tovet med en gang, mens ullundertøy fra Cubus vaskes til vanlig på vanlig hurtigvaskprogram på 30 grader. Ingen problemer. Gjort det siste i flere år. Sikkert ikke så bra for ullen, men den holder nå den også. Får kraftig sentrifugering og det hele. Ullsokker fra Safa toves noe, men ikke mye, med samme behandling som med de fra Cubus. Sokkene fra Cubus toves ikke i det hele tatt. (Hovedsaklig ull, men noe elastisk)

Jeg tror dette her har gått bra når du nå har tatt de ut og lagt de flatt. Du hadde sett det om de alt var blitt litt tovet. 

Mulig plaggene fra cubus er superwash-behandlet 🤔

Skrevet
Hateridioter skrev (Akkurat nå):

Det kan være, aner ikke. Er ikke dyre ullklær i hvert fall, men holder seg utrolig godt. 

Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Hateridioter skrev (2 timer siden):

Daisy-love skrev (2 timer siden):

Det kan være, aner ikke. Er ikke dyre ullklær i hvert fall, men holder seg utrolig godt. 

Det var to sånne tynnullgensere fra Cubus😅

• Hjerte 1
Skrevet

Altså ikke ullundertøy, men finstrikkede gensere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har strukket dem og lagt dem flatt.

Hvis du ikke SER skader så er de nok helt fine. Jeg vasket noen devold ullgensere på feil program, og de så helt jævlige ut etterpå, det så man med en gang. 

Anonymkode: 4cac6...6f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke SER skader så er de nok helt fine. Jeg vasket noen devold ullgensere på feil program, og de så helt jævlige ut etterpå, det så man med en gang. 

Anonymkode: 4cac6...6f9

Jeg har også tovet en ullkjole en gang, den så egentlig helt fin ut, men var ikke like elastisk lengre og var selvsagt blitt for liten og for kort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var to sånne tynnullgensere fra Cubus😅

Da satser vi enda mer på at dette her har gått fint 😅🥰🤞🏻

• Hjerte 1
Skrevet

Oppdatering: klærne ble helt fine😁🙌🏻

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppdatering: klærne ble helt fine😁🙌🏻

:duskedame: Godt å høre 😁

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...