Gå til innhold

Dere som har erfaringer med parterapi, hjalp det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg står i en utfordrende situasjon, og vi er usikre på om forholdet vårt kan reddes. Vi har barn sammen, så det aller beste er om vi kan finne tilbake til hverandre. 

Dere som har gått i parterapi, var det nyttig? Ble forholdet bedre? 

Anonymkode: d489c...7b8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det reddet oss, men tror nok det bare virker dersom begge to er veldig dedikert til det. Hørt mange ganger at det ikke hjalp noe, for kun ene tok det skikkelig seriøst. Da nytter det nok ikke.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer har vært sammen i 13 år med unger og hele pakka. Vi har brukt VI-appen. Dette har fungert bra for oss. Men i vær situasjon følte vel ingen av oss at det var noe alvorlige problemer. Vår utfordring kommunikasjon. Jeg vil anbefaler den vis dere er intresert i å få forholdet til og fungerer👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp en liten stund, og så gikk vi fra hverandre - og det hjalp mye😄 Det blir så kunstig med parterapi for det fjerner egentlig ikke problemene, en glatter bare over for en liten stund.

Anonymkode: 14327...fd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp ikke oss. Prøvde tre forskjellige. Jeg ville, ikke han, så da går det ikke. Ble skillsmisse i stedet, da ble det bra. 

Anonymkode: e8705...a2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Helt klart. Det redda ekteskapet vårt. Nå er dette 10 år siden og vi har aldri hatt det bedre. 

Anonymkode: b13dc...647

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hjulpet, men jeg synes ikke parterapeutene vi har møtt har vært så flinke. Det har nok kun hjulpet fordi vi begge ønsker å få det bedre sammen. Neste gang vurderer vi å prøve privat og ikke på familievernkontoret. 

Anonymkode: bf38e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjalp en liten stund, og så gikk vi fra hverandre - og det hjalp mye😄 Det blir så kunstig med parterapi for det fjerner egentlig ikke problemene, en glatter bare over for en liten stund.

Anonymkode: 14327...fd5

Da har man ikke gått i dybden og virkelig endret de tingene som førte til problemer. Vi måtte permanent endre oss begge to, og jobbet veldig med å få dette innarbeidet så det ble varig. Ellers kommer man som du skriver i akkurat samme situasjon igjen. 

Parterapien hjalp oss begge til å forstå hvordan den andre opplevde ting, fordi vi måtte lytte til hverandre, men det var bare starten. Så måtte vi begge endre selve grunnlaget for at ting ble vanskelig, og det måtte jo endres permanent, så det var noe som måtte innarbeides til det ble naturlig og permanent. Det var krevende for oss begge, men så verdt det.

Vi har ikke glidd tilbake til det som brøt vårt forhold ned, for det jobbet vi bevisst med til det ble helt innarbeidet og naturlig. Nå er det vi måtte jobbe så bevisst med en god stund normalen for oss. Såpass at annet, det som var tidligere, hadde blitt rart og feil. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til to ulike parterapeuter, hvorav den ene var svært dyktig, og veldig tydelig. Vårt ekteskap lot seg ikke redde, vi er nok for ulike verdimessig og i hva vi ønsket ut av forholdet, men for andre har jeg troa på at den rette terapeuten kan gi god hjelp. 

Anonymkode: c7e9e...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp ikke her, men mannen prøvde ikke. Vi gikk på timer og fikk beskjed hva vi burde jobbe med, når vi kom tilbake hadde han glemt alt og ikke tenkt noe på det mens jeg fortalte hva jeg hadde gjort/prøvd. Kanskje ikke stor overraskelse at vi er skilt i dag.

Anonymkode: e85c4...c1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært inne noen runder. Jeg har sagt at dette er noe vi må gjøre, mens hun har vært skeptisk.

Jeg er usikker på hva vi har fått ut av det. Hyggelige mennesker som har latt oss få legge ut om hva vi opplever som vanskelig, men de kan ikke flytte fjell.

Alt er enklere som nyforelsket, enn når man har vært sammen i 100 år og alt butter i mot…

Anonymkode: 0feef...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Eksen er av oppfatning at det å møte opp er "å gjøre jobben" og uansett hvor mange kurs vi tok eller terapi typer vi prøvde så tok han aldri innover deg at "jobben" er det du gjør i tiden ETTERPÅ, ikke mens du sitter på kontoret og lytter til veilederen.

Anonymkode: 02989...644

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (1 time siden):

Da har man ikke gått i dybden og virkelig endret de tingene som førte til problemer. Vi måtte permanent endre oss begge to, og jobbet veldig med å få dette innarbeidet så det ble varig. Ellers kommer man som du skriver i akkurat samme situasjon igjen. 

Parterapien hjalp oss begge til å forstå hvordan den andre opplevde ting, fordi vi måtte lytte til hverandre, men det var bare starten. Så måtte vi begge endre selve grunnlaget for at ting ble vanskelig, og det måtte jo endres permanent, så det var noe som måtte innarbeides til det ble naturlig og permanent. Det var krevende for oss begge, men så verdt det.

Vi har ikke glidd tilbake til det som brøt vårt forhold ned, for det jobbet vi bevisst med til det ble helt innarbeidet og naturlig. Nå er det vi måtte jobbe så bevisst med en god stund normalen for oss. Såpass at annet, det som var tidligere, hadde blitt rart og feil. 

Takk for du deler så mye, det er inspirerende og jeg håper vi også kan få til jobben dere har gjort. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en av grunnene vi er fremdeles sammen.  Kjempe krise i forholdet vårt. Oppdaget utroskap og var veldig klar for å gå i fra han. Utrolig flink terapaut. Er fremdeles sammen. 

Anonymkode: 6798d...ee7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for du deler så mye, det er inspirerende og jeg håper vi også kan få til jobben dere har gjort. 

TS

Det håper jeg også, men dere må være like engasjert og bestemt på å fikse opp begge to, ellers er det nok håpløst. En kan ikke fikse dette. Det krever veldig mye av begge, så noe halvveis med duger ikke. 

Lykke til! Det er mulig! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det hjalp mye. På mange måter reddet det meg til å begynne et nytt liv uten han jeg var gift med. Det hjalp meg til å forstå

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok initiativet i vårt forhold. Det jeg lærte var følgende:

- Jeg var endringsvillig, ikke han (lite mentalt fleksibel)

- Han sliter med å si unnskyld for små og store ting (stort ego)

- Han klarer ikke vise meg forståelsen og empatien jeg trenger i et forhold 

- Han klarer ikke følge opp de tingene han sa han skulle gjøre (skorter på initiativ, planleggings- og gjennomføringsevne)

Hvis du har en mann som er emosjonell intelligent, så går det kanskje. Jeg trodde helt oppriktig at jeg hadde det og at parterapi hos familievernkontoret ville hjelpe oss, men oppdaget at jeg tok feil. Så jeg står igjen og føler at jeg ga alt i de timene, men han bare satt der. Han er dessverre en slik mann som ikke har ordforrådet til å løse slike situasjoner og blir taus som en østers. 

Anonymkode: 266b0...284

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tok initiativet i vårt forhold. Det jeg lærte var følgende:

- Jeg var endringsvillig, ikke han (lite mentalt fleksibel)

- Han sliter med å si unnskyld for små og store ting (stort ego)

- Han klarer ikke vise meg forståelsen og empatien jeg trenger i et forhold 

- Han klarer ikke følge opp de tingene han sa han skulle gjøre (skorter på initiativ, planleggings- og gjennomføringsevne)

Hvis du har en mann som er emosjonell intelligent, så går det kanskje. Jeg trodde helt oppriktig at jeg hadde det og at parterapi hos familievernkontoret ville hjelpe oss, men oppdaget at jeg tok feil. Så jeg står igjen og føler at jeg ga alt i de timene, men han bare satt der. Han er dessverre en slik mann som ikke har ordforrådet til å løse slike situasjoner og blir taus som en østers. 

Anonymkode: 266b0...284

Min dame er litt som du beskriver. Eller, hun er uvillig til å diskutere problemer, synes at ting blir kleint og vil tilsynelatende la ting skure og gå.

Dermed har jeg måttet «kreve» at vi søker ekstern hjelp og tvunget henne til å snakke om sånt som vi aldri har snakket om. På noen måter er det på høy tid etter mange år. Men i mellomtida har konfliktene og sårhet og mangel på intimitet fått satt seg på måter som jeg er usikker på om vi evner (eller «ønsker») å ordne opp i.

På mange måter oppleves det som om hun er fornøyd med at vi glatter over de verste konfliktene og går videre som en «fungerende enhet» som passer barn og lager mat og maler hus. Og det er vel og bra at de tingene fungerer. Men jeg vil ha en kjæreste som er noe mer enn en middels kompis, og det er vanskelig etter mange år.

Anonymkode: 0feef...4d0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd parterapi. Det hjalp å sette ord på problemene, spesielt ift., kommunikasjon. Parterapi er ikke magi, og med mindre man ikke ønsker det samme, og er like investert, så vil jo ikke terapi hjelpe. Vi klarte å berge oss, forandre mønstre som har vært destruktive i vårt forhold, skape en tryggere og mer forutsigbar kommunikasjon. I prosessen klarte vi å legge lokk på fortiden, og dra en tydelig strek. Begge måtte ta et tak både ift., kommunikasjon, tillit, åpenhet osv.

Anonymkode: 2e5d3...f9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...