Gå til innhold

Voldsom stigning i kryptovaluta!

Ulick

Anbefalte innlegg

Schmuhu skrev (9 timer siden):

Nei, det er ikke som vanlige aksjer. Nei, poenget er ikke nødvendigvis å selge aksjene sine til en høyere pris.

Om jeg etterspør en aksje, så etterspør jeg eierskap i det børsnoterte selskapet. Som medeier i selskapet får jeg da min del av fortjenesten (utbytte) og får en stemme på generalforsamlingen.

Aksjeverdien er dermed verdien av stemmeretten i det børsnoterte selskapet og innprising av fremtidig utbytte.

Hva akkurat etterspør jeg når jeg etterspør en kryptovaluta? Hva er verdien til en BTC?  

Schmuhu

Det samme spørsmålet kan vel stilles om prisen på gull.

Gull har egentlig ikke så stor bruksverdi. Det brukes i noe elektronikk men vi har klart oss fint uten dette metallet.

Prisen på Bitcoin har blitt diskutert med de samme argumentene for og imot i 16 år nå, og på den tiden har verdien økt mange millioner prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Schmuhu skrev (12 timer siden):

Nei, det er ikke som vanlige aksjer. Nei, poenget er ikke nødvendigvis å selge aksjene sine til en høyere pris.

Om jeg etterspør en aksje, så etterspør jeg eierskap i det børsnoterte selskapet. Som medeier i selskapet får jeg da min del av fortjenesten (utbytte) og får en stemme på generalforsamlingen.

Aksjeverdien er dermed verdien av stemmeretten i det børsnoterte selskapet og innprising av fremtidig utbytte.

Hva akkurat etterspør jeg når jeg etterspør en kryptovaluta? Hva er verdien til en BTC?  

Schmuhu

Men det er vel bare de færreste aksjer som er ubytteaksjer? Det er vel heller uvanlig for vanlige sparere å kjøpe aksjer for å få stemmerett i selskapet.

Verdien til kryptovaluta er vel først og fremst hvordan den er priset i forhold til f.eks dollar, selv om i alle fall bitcoin kan brukes som betalingsmiddel noen steder.

Anonymkode: 6c868...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men det er vel bare de færreste aksjer som er ubytteaksjer? Det er vel heller uvanlig for vanlige sparere å kjøpe aksjer for å få stemmerett i selskapet.

Verdien til kryptovaluta er vel først og fremst hvordan den er priset i forhold til f.eks dollar, selv om i alle fall bitcoin kan brukes som betalingsmiddel noen steder.

De fleste børsnoterte selskapene som går med et fornuftig overskudd betaler utbytte. Eller så brukes kapitalen til å nedbetale lån, investere i bedre produksjonslinjer eller annen fornuftig bruk av kapital. Å bare ha enorme summer på konto er ikke alltid hensiktsmessig bruk av fri kapital. 

Men som eier av aksjer i et selskap er man også indirekte eier av alle verdiene i selskapet. Også de forventede fremtidige verdiene selskapet vil generere. 

Mange småaksjonærer benytter stemmeretten sin. Man får en møteinvitasjon en gang i året for generalforsamling, hvor det stemmes over styremedlemmer, honorar, viktige strategiske avgjørelser osv. Noen ganger rotter småaksjonærene seg sammen om de er uenige med styret eller største aksjonær om noe. Men det er klart, som småaksjonær med 250 aksjer i et selskap har man lite å si mot storaksjonærene som sitter på millioner av aksjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kryptovaluta har jo rast nedover i dag, gullprisen var jo en "sky rocket" veldig tidlig på morgenen.

Anonymkode: 538ca...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...