AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #41 Del Skrevet 7. desember 2024 Det har vært et fantastisk år for BTC og amerikanske aksjer i hvert fall. Jeg styrer pensjonskontoen min selv og har stort sett investert i globale indeks-fond, globale indeks-teknologi-fond og et fond som eier blokkjedeselskaper. Det siste har gått aller best, nesten 45% opp hittil i år og hele EPK-kontoen er opp over 40%. Blir bra pensjon av slikt, spesielt sammenlignet med de ~8% årlig som avkastningen lå på hos Storebrand før vi fikk muligheten til å flytte pensjonskontoen til f.eks Nordnet (det skjedde i starten av 2021). Anonymkode: 7faab...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. desember 2024 #42 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det lov å spørre om hvor mye du skatter av overskuddet? Og hvor mye du sitter igjen med? Har du investert lenge, og hvor mye satt du inn pr innskudd? Jeg har begynt å investere i krypto nå. Bruker Firi appen, selv om det er gebyrer. Anonymkode: 63de3...291 Man skatter 37,48% av avkastningen på aksjer og fond. Minus skjermingsfradrag. På krypto er det vanlig kapitalbeskatning på 22% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #43 Del Skrevet 7. desember 2024 Interessant hvordan krypto plutselig har blitt kjempe interessant. Sannheten er at dere som kjøper nå kommer til å tape pengene deres til de som investerte når verdien hadde krasja i 2022-23. Jeg personlig har ganske mye krypto, men har allerede begynt å selge unna. Nå er tiden man skal begynne å komme seg ut av markedet. Ikke inn. Anonymkode: 3f291...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #44 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Interessant hvordan krypto plutselig har blitt kjempe interessant. Sannheten er at dere som kjøper nå kommer til å tape pengene deres til de som investerte når verdien hadde krasja i 2022-23. Jeg personlig har ganske mye krypto, men har allerede begynt å selge unna. Nå er tiden man skal begynne å komme seg ut av markedet. Ikke inn. Anonymkode: 3f291...0df Hvem skal kjøpe det du selger, hvis alle skal følge ditt råd? Anonymkode: d4d76...c2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #45 Del Skrevet 7. desember 2024 Heldige var de som hadde aksjer som nå kan selge. De som går inn nå. Ikke lurt. Hele aksjen og konseptet er bullshit og vil rase igjen. Så får de heldige smile på vei til banken. Anonymkode: b7478...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #46 Del Skrevet 7. desember 2024 Skulle ønske jeg hadde satt inn mer enn de 4000 kronene i 2021. Anonymkode: 0276a...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. desember 2024 #47 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldige var de som hadde aksjer som nå kan selge. De som går inn nå. Ikke lurt. Hele aksjen og konseptet er bullshit og vil rase igjen. Så får de heldige smile på vei til banken. Anonymkode: b7478...2bc Aksjen? Hvilken aksje tenker du på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. desember 2024 #48 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Interessant hvordan krypto plutselig har blitt kjempe interessant. Sannheten er at dere som kjøper nå kommer til å tape pengene deres til de som investerte når verdien hadde krasja i 2022-23. Jeg personlig har ganske mye krypto, men har allerede begynt å selge unna. Nå er tiden man skal begynne å komme seg ut av markedet. Ikke inn. Anonymkode: 3f291...0df Ingen som har sittet på BTC i et lengre perspektiv har tapt penger. Ja, den er syklisk pga. halveringen, men neste topp er alltid høyere enn den første. Vil man prøve å time syklusene så bør man nok selge seg ut i løpet av 2025, men jeg tror vi er minst et halvt år unna toppen (tipper mellom 150k og 200k på topp denne syklusen). Selv har jeg et 15-års perspektiv, så jeg er ikke så interessert i de kortvarige svingningene. BTC blir bare mer og mer brukt av store finansinstitusjoner og endog land, så at den plutselig skulle forsvinne nå har jeg ca. null tro på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #49 Del Skrevet 7. desember 2024 Hele poenget med aksjer er å håpe på at noen vil kjøpe dine aksjer, dine eiendeler i et selskap til en høyere pris du gjorde selv. Privatpersoner, bedrifter, institusjoner, etc. Om et selskap har 20 milliarder i overskudd eller 15 milliarder, betyr ikke at prisen skal opp og ned, men det påvirker folk til å spekulere i hva den "egentlig" er verdt. Hele poenget med aksjer er kapitalforflyttelse. Det å eie en aksje i seg selv gir deg INGEN fordeler i seg selv, du får bare vært med på generalforsamlinger, epost-liste og lignende ting. Du har ofte svært lite innsyn i hva selskapet EGENTLIG gjør og det er først når du jobber i et børsnotert selskap hvor du virkelig innser hvor ufattelig lite informasjon investorene får. Folk sitter med relativt lite informasjon og forståelse, men prøver febrilsk å prissette et selskap for å avgjøre om det er en god eller dårlig investering. "Hvem vil kjøpe denne aksjen i fremtiden hvis utviklingen fortsetter slik som X antall år og hva er mine estimater på hva den kan være". Noen selskaper gir deg få prosenter i utbytte etter godt overskudd, det er ikke garantert, varierer veldig og krever ofte at du er aksjonær i svært lang tid for å tjene bra på det. 99.9% av befolkningen ville ikke brydd seg om aksjer hvis ikke en kunne tjene penger på det. Det er hele poenget med aksjer. Håpe på at noen andre vil kjøpe DINE aksjer til en høyere pris. Dette kjøret forsetter til det uendelige. Anonymkode: 0472b...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #50 Del Skrevet 7. desember 2024 Noen kan kjøpe så mye aksjer i et selskap at de kan påvirke driften eller kjøpe opp hele selskapet, det er noe annet, men det gjelder ikke for 99.99% av vanlige aksjeinvestorer. Anonymkode: 0472b...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. desember 2024 #51 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen selskaper gir deg få prosenter i utbytte etter godt overskudd, det er ikke garantert, varierer veldig og krever ofte at du er aksjonær i svært lang tid for å tjene bra på det Höegh Autoliners gir rundt 25% av aksjeverdien i utbytte. Det er enkelte slike utbytteaksjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #52 Del Skrevet 7. desember 2024 newman01 skrev (15 minutter siden): Höegh Autoliners gir rundt 25% av aksjeverdien i utbytte. Det er enkelte slike utbytteaksjer Ja, svært varierende. For 2 år siden ga de 0.76kr pr aksje. Anonymkode: 0472b...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 8. desember 2024 #53 Del Skrevet 8. desember 2024 Ulick skrev (På 6.12.2024 den 20.16): Bitcoin og krypto følger loven om tilbud og etterspørsel. Men hvorfor burde JEG etterspør Bitcoin eller andre kryptovaluta? Om jeg etterspør en aksje, så etterspør jeg eierskap i det børsnoterte selskapet. Som medeier i selskapet får jeg da min del av fortjenesten (utbytte) og får en stemme på generalforsamlingen. Hva akkurat etterspør jeg når jeg etterspør en kryptovaluta? Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulick Skrevet 11. desember 2024 Forfatter #54 Del Skrevet 11. desember 2024 Schmuhu skrev (På 8.12.2024 den 10.03): Men hvorfor burde JEG etterspør Bitcoin eller andre kryptovaluta? Om jeg etterspør en aksje, så etterspør jeg eierskap i det børsnoterte selskapet. Som medeier i selskapet får jeg da min del av fortjenesten (utbytte) og får en stemme på generalforsamlingen. Hva akkurat etterspør jeg når jeg etterspør en kryptovaluta? Schmuhu Akkurat hva du etterspør, vet jeg ikke, men de fleste som kjøper Bitcoin, gjør det fordi de tror at verdien på Bitcoin skal fortsette å øke. Det kan jo være andre grunner, som at man kjøper Bitcoin som en slags protest mot fiat-valutaer, men de aller fleste kjøper Bitcoin fordi de tror at de vil tjene på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #55 Del Skrevet 8. januar Veldig store svingninger den siste uka? 🤔 Anonymkode: 310b6...bba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 8. januar #56 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig store svingninger den siste uka? 🤔 Anonymkode: 310b6...bba Ikke for BTC i hvert fall. Opp/ned 10% er ikke regnet for å være store svingninger der. 30%, da begynner vi å snakke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 8. januar #57 Del Skrevet 8. januar (endret) Ulick skrev (På 11.12.2024 den 17.20): Akkurat hva du etterspør, vet jeg ikke, men de fleste som kjøper Bitcoin, gjør det fordi de tror at verdien på Bitcoin skal fortsette å øke. Det kan jo være andre grunner, som at man kjøper Bitcoin som en slags protest mot fiat-valutaer, men de aller fleste kjøper Bitcoin fordi de tror at de vil tjene på det. Så med andre ord Bitcoin er en bubble uten motverdi? Vi bare satser på at en annen idiot er villig til å betale mer i fremtiden? Og det finnes ingen rasjonelle grunn? Schmuhu Endret 8. januar av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå