Gå til innhold

Voldsom stigning i kryptovaluta!

Ulick

Anbefalte innlegg

Artig med et tilbakeblikk her.

Bitcoin er nå på $60639 (+2037%), Ripple $0.5926 (+111%), Ethereum $2604 (+897%), Monero $149 (+166%), Litecoin $61 (+103%), Ethereum Classic $19,34 (+12%), Dash $24,15 (-83%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulick skrev (1 time siden):

Bitcoin er nå på $60639 (+2037%), Ripple $0.5926 (+111%), Ethereum $2604 (+897%), Monero $149 (+166%), Litecoin $61 (+103%), Ethereum Classic $19,34 (+12%), Dash $24,15 (-83%)

Skulle ønske jeg var kjappere til å hoppe på BTC-toget 🙊🙈 men jeg er greit i pluss. Bare ikke så greit i pluss som jeg ville vært hvis jeg hadde kjøpt da denne tråden ble startet…

Anonymkode: 472a4...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypto går opp og ned, og de fleste kjøper på topp og selger et sted midt i mellom topp og bunn. Særlig "bitcoin all time high", er noe som trigger mange til å kjøpe...

En ser også på kursen at visse med "innside" informasjon kjøpe massevis av BTC frem til BTC spot etf ble godkjent, dvs alle uten den informasjonen som solgte ved kursoppgang tapte masse. 

Så er mye en må passe på. både ved kjøp og salg

I ettertid, hadde jeg visst at myndighetene i Norge og USA ville la inflasjonen være høy over så lang tid ville nok jeg også investert litt, selv om det er et pyramidespill/ponzi. Det var skuffende oppførsel fra FIAT lederne, som jo pushet folk over til krypto, noe som er en UTROLIG dårlig ide av nasjoner. Folk kan hate å trykke penger og dens nedside, men det er muligheten til å trykke penger som underbygger hele velstanden og levestandarden vi har fått i Vesten. Uten den, f.eks om bitcoin tar over og andre valutaer kollapser, så kollapser samfunnet vårt samtidig, bla.a pga at det økonomiske systemet ikke kan fungere på bitcoin som valuta.

Får bitcoin gjengen rett, vil bitcoinere og alle andre taper (for samfunnet vil kollapse)

Tar bitcoin gjengen feil, vil bitcoinere tape. (for da går myntene til null)

Så, sånn sett er det nok en tap tap situasjon, men litt kortsiktig gevinst før samfunnskollapsen kan jo gjøre det litt artig da :D 

Lykke til.

Anonymkode: c1337...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Krypto går opp og ned, og de fleste kjøper på topp og selger et sted midt i mellom topp og bunn. Særlig "bitcoin all time high", er noe som trigger mange til å kjøpe...

En ser også på kursen at visse med "innside" informasjon kjøpe massevis av BTC frem til BTC spot etf ble godkjent, dvs alle uten den informasjonen som solgte ved kursoppgang tapte masse. 

Så er mye en må passe på. både ved kjøp og salg

I ettertid, hadde jeg visst at myndighetene i Norge og USA ville la inflasjonen være høy over så lang tid ville nok jeg også investert litt, selv om det er et pyramidespill/ponzi. Det var skuffende oppførsel fra FIAT lederne, som jo pushet folk over til krypto, noe som er en UTROLIG dårlig ide av nasjoner. Folk kan hate å trykke penger og dens nedside, men det er muligheten til å trykke penger som underbygger hele velstanden og levestandarden vi har fått i Vesten. Uten den, f.eks om bitcoin tar over og andre valutaer kollapser, så kollapser samfunnet vårt samtidig, bla.a pga at det økonomiske systemet ikke kan fungere på bitcoin som valuta.

Får bitcoin gjengen rett, vil bitcoinere og alle andre taper (for samfunnet vil kollapse)

Tar bitcoin gjengen feil, vil bitcoinere tape. (for da går myntene til null)

Så, sånn sett er det nok en tap tap situasjon, men litt kortsiktig gevinst før samfunnskollapsen kan jo gjøre det litt artig da :D 

Lykke til.

Hvorfor kan det ikke fungere med Bitcoin som valuta?

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (8 timer siden):

Bitcoin er krypto, ikke en valuta. Det må oppfylles en rekke krav for å kunne bli tolket som en "valuta" eller "penger".

Byttemiddel, som for eksempel når en tjeneste betales med penger som igjen kan kjøpe en annen tjeneste eller vare. Bitcoin oppfyller dette punktet delvis. 

Standard verdimål, det vil si en fellesverdi som andre varer eller ytelser kan måles i forhold til. Bitcoin har ingen målbar verdi i samfunnet og oppfyller dermed ikke dette kravet. Bitcoin er per i dag definert som at en annen idiot er villig til å betale mer fiat penger for en gitt hash på blockchain enn det du betalte for den.

Betalingsmiddel, som når man betaler for noe uten å motta noe selv, for eksempel når man betaler en erstatning for tap av liv eller gjenstander eller når man gjør opp for en bot. Bitcoin kan oppfylle det punktet om myndigheter godkjenner.

Det har også vært vanlig at penger kan tjene som verdioppbevaring. Bitcoin er svært volatil og oppfyller ikke kravet.

Det kan krangles om hvorvidt valuta bør være utsatt for inflasjon og regulerbar. Bitcoin kan ikke reguleres som en valuta. Fattige folk er fattig. Rike folk som glemmer passordet mister alt. Hvordan skal arv ved plutselig død ordnes opp, uten at vedkommende deler passordet? Sistnevnt går igjen på dette med oppbevaring av verdi.

Det er mange uløste samfunnsproblem rundt krypto og frem til det er løst så er krypto bare verdiløs. Kursendringer kan ikke begrunnes med reelle hendelser i økonomien og korrelasjonen til aksjemarkedet er for stor.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (9 timer siden):

Vel er mye som må skje i det eventyret, så tror du bare må ta på deg utforsker hatten og tenke selv hvordan det skal gå.

Egentlig litt unfair for meg å måtte forklare hvordan det ikke skal gå, synes bitcoinerne er de som bør stå frem og forklare hvordan det skal gå, men det gjør de aldri.... (kan lure på hvorfor....)

Men for morros skyld, la oss starte med 1 aspekt (det er mange) som garantert skjer om du ikke kan trykke penger, og det er at du ikke kan trykke penger 😮. Og når økonomien vokser vil pengene nødvendigvis bli mer verdt per "mynt", også kalt deflasjon, og denne deflasjonen ved 0 pengetrykking vil være enorm. Om 1 bitcoin idag er verdt f.eks 100000 poteter poteter, vil 1 bitcoin om 1 år f.eks være verdt 120000 poteter. Ok, så nå går du til banken, og på magisk vis har banken din 10 bitcoin til huset ditt liggende, og 10 bitcoin er verdt 1 million poteter. Og 1 million poteter graver du opp for hånd på si 30 år, null stress. Kult. 1 år senere sjekker du lånet ditt, og nå er lånet ditt 9.7 bitcoin (fremgang!), og 9.7 bitcoin tilsvarere 1.15 millioner poteter (nedtur!), som du graver opp for hånd på si 36 år. Ok kult, også neste år. 9,45 bitcoin i lån nå, dette går riktig vei, i bitcoin, men 9.45 bitcoin tilsvarer nå 1.3 millioner poteter nå. Nå begynner armene dine å bli slitne, du graver og graver men antallet poteter du skylder bare stiger og stiger til uendelig. UENDELIG MED POTETER HVORDAN SKAL EN PENSJONIST KLARE Å GRAVE DET???

Du merker 3 ting,

1 Å låne penger i deflasjonerende valuta, er umulig for store ting, som hus eller BEDRIFTER, du vet som er noe viktig for samfunn å ha

2 Ingen vil låne deg penger, for de ved om (1) og vil tape myntene sine for de vet at du vil aldri klare å betale.

3 Ingen vil bruke penger, de kan holde dem siden de blir mer verdt, så selv de med penger vil ikke investere dem, selv om de ikke trenger lån, bare sitt på dem er bedre ROI.

Ok, så i dette eventyret ender vi opp i et samfunn hvor ingen kan låne penger, det blir ingen hus bygget basert på lån, ingen bedrifter basert på lån etc, dermed omtrent ingen jobber, dermed alle må leve av bitcoinene de har (og de som ikke har bitcoin skal bo på gata antar jeg, og leve av å rane folk, rane bitcoinerne ??? eller noe (uvisst, må spørre bitcoinerne hva planen er, særlig for de uten bitcoin).

Deflasjon er1 problem. Det er uendelig med problemer i dette eventyret, noen bør skrive en bok, kanskje bitcoinerne kan skrive boken? Motsvaret blir sikkert, jammen vi kan ha 50% bitcoin 50% kroner, som også feiler totalt, for hvem gidder å holde de 50% kronene, som nå skal ta unna all inflasjonen bare fordelt på 50% isteden for 100% som idag, alle vil konvertere alt de kan til bitcoin og holde, krona vil aldir holde verdi i det systemet det blir kun dump dump dump umiddelbart så fort noen får de kronene, og en spiral ala venezuela sine mynter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Bitcoin er krypto, ikke en valuta. Det må oppfylles en rekke krav for å kunne bli tolket som en "valuta" eller "penger".

Byttemiddel, som for eksempel når en tjeneste betales med penger som igjen kan kjøpe en annen tjeneste eller vare. Bitcoin oppfyller dette punktet delvis. 

Standard verdimål, det vil si en fellesverdi som andre varer eller ytelser kan måles i forhold til. Bitcoin har ingen målbar verdi i samfunnet og oppfyller dermed ikke dette kravet. Bitcoin er per i dag definert som at en annen idiot er villig til å betale mer fiat penger for en gitt hash på blockchain enn det du betalte for den.

Betalingsmiddel, som når man betaler for noe uten å motta noe selv, for eksempel når man betaler en erstatning for tap av liv eller gjenstander eller når man gjør opp for en bot. Bitcoin kan oppfylle det punktet om myndigheter godkjenner.

Det har også vært vanlig at penger kan tjene som verdioppbevaring. Bitcoin er svært volatil og oppfyller ikke kravet.

Det kan krangles om hvorvidt valuta bør være utsatt for inflasjon og regulerbar. Bitcoin kan ikke reguleres som en valuta. Fattige folk er fattig. Rike folk som glemmer passordet mister alt. Hvordan skal arv ved plutselig død ordnes opp, uten at vedkommende deler passordet? Sistnevnt går igjen på dette med oppbevaring av verdi.

Det er mange uløste samfunnsproblem rundt krypto og frem til det er løst så er krypto bare verdiløs. Kursendringer kan ikke begrunnes med reelle hendelser i økonomien og korrelasjonen til aksjemarkedet er for stor.

Schmuhu

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel er mye som må skje i det eventyret, så tror du bare må ta på deg utforsker hatten og tenke selv hvordan det skal gå.

Egentlig litt unfair for meg å måtte forklare hvordan det ikke skal gå, synes bitcoinerne er de som bør stå frem og forklare hvordan det skal gå, men det gjør de aldri.... (kan lure på hvorfor....)

Men for morros skyld, la oss starte med 1 aspekt (det er mange) som garantert skjer om du ikke kan trykke penger, og det er at du ikke kan trykke penger 😮. Og når økonomien vokser vil pengene nødvendigvis bli mer verdt per "mynt", også kalt deflasjon, og denne deflasjonen ved 0 pengetrykking vil være enorm. Om 1 bitcoin idag er verdt f.eks 100000 poteter poteter, vil 1 bitcoin om 1 år f.eks være verdt 120000 poteter. Ok, så nå går du til banken, og på magisk vis har banken din 10 bitcoin til huset ditt liggende, og 10 bitcoin er verdt 1 million poteter. Og 1 million poteter graver du opp for hånd på si 30 år, null stress. Kult. 1 år senere sjekker du lånet ditt, og nå er lånet ditt 9.7 bitcoin (fremgang!), og 9.7 bitcoin tilsvarere 1.15 millioner poteter (nedtur!), som du graver opp for hånd på si 36 år. Ok kult, også neste år. 9,45 bitcoin i lån nå, dette går riktig vei, i bitcoin, men 9.45 bitcoin tilsvarer nå 1.3 millioner poteter nå. Nå begynner armene dine å bli slitne, du graver og graver men antallet poteter du skylder bare stiger og stiger til uendelig. UENDELIG MED POTETER HVORDAN SKAL EN PENSJONIST KLARE Å GRAVE DET???

Du merker 3 ting,

1 Å låne penger i deflasjonerende valuta, er umulig for store ting, som hus eller BEDRIFTER, du vet som er noe viktig for samfunn å ha

2 Ingen vil låne deg penger, for de ved om (1) og vil tape myntene sine for de vet at du vil aldri klare å betale.

3 Ingen vil bruke penger, de kan holde dem siden de blir mer verdt, så selv de med penger vil ikke investere dem, selv om de ikke trenger lån, bare sitt på dem er bedre ROI.

Ok, så i dette eventyret ender vi opp i et samfunn hvor ingen kan låne penger, det blir ingen hus bygget basert på lån, ingen bedrifter basert på lån etc, dermed omtrent ingen jobber, dermed alle må leve av bitcoinene de har (og de som ikke har bitcoin skal bo på gata antar jeg, og leve av å rane folk, rane bitcoinerne ??? eller noe (uvisst, må spørre bitcoinerne hva planen er, særlig for de uten bitcoin).

Deflasjon er1 problem. Det er uendelig med problemer i dette eventyret, noen bør skrive en bok, kanskje bitcoinerne kan skrive boken? Motsvaret blir sikkert, jammen vi kan ha 50% bitcoin 50% kroner, som også feiler totalt, for hvem gidder å holde de 50% kronene, som nå skal ta unna all inflasjonen bare fordelt på 50% isteden for 100% som idag, alle vil konvertere alt de kan til bitcoin og holde, krona vil aldir holde verdi i det systemet det blir kun dump dump dump umiddelbart så fort noen får de kronene, og en spiral ala venezuela sine mynter.

Interessant. 

Takk for svar.

Har tenkt at den kunne være grei som oppgjørsvaluta og stabilisere seg til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (23 minutter siden):

Interessant. 

Takk for svar.

Har tenkt at den kunne være grei som oppgjørsvaluta og stabilisere seg til det bruket.

Vet ikke helt hva du sikter til som skal "gjøres opp" med bitcoin

Men noe en bør ha lært av krypto eventyret så langt, er at i krypto verdenen er det mye svindel/utro tjenere etc.

Og de som har nøklene styrer alt for det er DERES penger. Har du ikke nøklene har du ingenting du skulle sagt (gitt krypto drømmen hvor det er desentralisert). Så nok utro tjenere, eller uenighet mellom de som har del-nøklene (kan f.eks ha et system med 50 nøkler hvor 45/50 må brukes for å signere en transaksjon), kan sette hele nasjonens formue i spill.

Tenk f.eks at et valg er diskutabelt, da kan de som sitter på nøklene egentlig avgjøre alt. Tenk at  (nok av) de som sitter på nøklene mener at Trump vant valget, mens de som ikke sitter på nøklene mener at Kamala Harris vant valget. De med nøklene har 100% av makten da, Trump må få sitte, ellers mister USA alle pengene sine. Du kan ikke avsette de med nøklene, de har nøklene, det er DERES penger, not your keys not your crypto, son. (så genialt system)

Dette er veldig ugreit som oppgjør for noe som helst, de med nøklene har all makt, resten 0. Hva slags oppgjør er det.

Og ja, om jeg låner 4 millioner i bitcoin for et hus, og får betalt i bitcoin, så tar jeg de 4 millionene og drar til bahamas og dropper å betale tilbake. Gratis penger, hva skal du gjøre, not your keys not your coins, så praktisk som oppgjør. Setter jeg 4 millioner stjålne penger i banken, kan det holdes tilbake av banken, hvem er ceo for bitcoin som skal holde stjålne midler tilbake? Hvem ringer jeg ??? 

Dette må bli en film. Noen må lage denne filmen, ta alle potensielle scenarier hvor bitcoin tar av. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor fullstendig idotisk og komedisk denne "drømmen" er. Dette er ikke komplisert, dette er ikke diskutabelt, dette er 100% åpenlyst at ikke funker for et samfunn for noe som helst ut over kriminalitet og snylting.

Krypto burde vært forbudt før det "tok av", nå er det for mange som har det så forbud går ikke det blir for upopulært, så nå vil samfunnet i praksis være gissel for krypto lobbyen, som snylter på samfunnet ved å slippe inflasjonen, som alle andre skal betale. Det blir et race to the bottom.

Hovedproblemet med hele krypto drømmen for å unngå pengetrykking/inflasjon er dette:

Inflasjon er en skatt som må betales for å sikre et velfungerende samfunn. Noen må betale den skatten. Om noen lurer sge unna, må andre betale mer. Skatten må betales. Bitcoin filosofien er som annen libertarianer filosofi, om å lure seg unna ansvaret for å opprettholde samfunnet, og kun få fordelene ved å bo i samfunnet. Og det funker, sålenge ikke nok hopper på, hopper for mange på, blir det for mange snylter i et samfunn, brekker ryggen til ikke-snylterne, og kollapsen er et faktum. VI kan ikke alle leve av å være snyltere, regnestykket går ikke opp.

Nok for meg om dette temaet, blir bare sur, men håper det blir en film en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte oppgjør i internasjonal handel da.

De som sitter med nøklene må vel la systemet fungere ellers blir vel tilliten dårlig og da virker det ikke?

En sånn deflatorisk valuta vil vel gjenspeile verdiøkningen og således ikke kreve renter da verdien vil øke med faktisk verdiøkning i samfunnet? Det blir altså en helt annen måte å tenke på.

Nå betaler vi jo renter på lånene og husprisen går mer opp enn inflasjonen. Drikraften til å sette penger i arbeid vil da ikke være renter, men faktisk verdiøkning.

Samfunnet må nok omstille seg med hensyn på å ta inn skatt ved inflasjon, noe som til en viss grad skjedde ved overgangen fra drakmer til euro i Hellas. Lett var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Ulick skrev (På 10.8.2024 den 18.29):

Bitcoin og kryptovaluta stiger enda mer.

Bitcoin er nå på $81293, Ethereum $3148. Andre kryptovalutaer har steget enda mer.

Jeg er overbevist om at dette bare er begynnelsen, og at Bitcoin vil gå til $ 100 000, kanskje til $ 150 000 i løpet av 2025. Andre kryptovalutaer vil stige enda mer. Jeg har spesielt tro på Dogecoin og Solana .

Bitcoin-og kryptotoget går nå, og nå gjelder å ikke bli stående igjen på stasjonen. Dette er en fantastisk mulighet til å doble, eller kanskje mangedoble din formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs valuta stiger til vers når useriøse klovner tar roret.

Heldige er de som fikk oppturen.

Men snart kommer nedturen.

Anonymkode: b7478...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulick skrev (7 timer siden):

Bitcoin er nå på $81293, Ethereum $3148. Andre kryptovalutaer har steget enda mer.

Jeg er overbevist om at dette bare er begynnelsen, og at Bitcoin vil gå til $ 100 000, kanskje til $ 150 000 i løpet av 2025. Andre kryptovalutaer vil stige enda mer. Jeg har spesielt tro på Dogecoin og Solana .

Bitcoin-og kryptotoget går nå, og nå gjelder å ikke bli stående igjen på stasjonen. Dette er en fantastisk mulighet til å doble, eller kanskje mangedoble din formue.

Spørsmålet er hva som vil skje den dagen Trump blir utsatt for enda et attentat uten å overleve (attentat er sannsynlig uansett utfall med dagens polarisering  i USA), den dagen man går til krig mot Iran (ikke sikkert at Trump er så glad for at Iran trekker i trådene bak attentetene mot ham), eller den dagen Kina invanderer Taiwan (sannsynlig i løpet av de neste årene).

Anonymkode: b6fdb...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulick skrev (23 timer siden):

Jeg tipper det vil komme en nedtur etter denne festen de siste dagene, men jeg er enig i 100-150k på sikt. Det er moro å se på beholdningen for tiden, men samtidig har jeg et mål om å eie 1 BTC, og det blir vanskelig slik prisene utvikler seg nå. Jeg kjøper jo ikke på ATH. 

Anonymkode: 53f9f...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nok meg selv😅men har solgt for småbeløp på mitt lille innskudd, og har 3500kr i fortjeneste i år(før skatt). Bør jeg heller holde? Har null peil bare kjøpte på måfå for noen kroner i 2021. Firi.

Anonymkode: ccb38...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer nok meg selv😅men har solgt for småbeløp på mitt lille innskudd, og har 3500kr i fortjeneste i år(før skatt). Bør jeg heller holde? Har null peil bare kjøpte på måfå for noen kroner i 2021. Firi.

Anonymkode: ccb38...4f7

Hold! 🙂🙂 Har bare så vidt begynt. 

Anonymkode: fb773...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker jeg spurte her for snart 5 år siden og ble nedstemt, men kjøpte likevel. Kommer tilbake med den tråden når det har gått akkurat fem år med en oppsummering, men har så langt tjent ca 150% og vi har bare startet dette bullrunnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Useriøs valuta stiger til vers når useriøse klovner tar roret.

Heldige er de som fikk oppturen.

Men snart kommer nedturen.

Anonymkode: b7478...2bc

Bitcoin var uansett på et sted i syklusen hvor den skulle opp. Helt uavhengig av valget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte rett før det gikk rett ned, men er i det for lang sikt med 100 000 jeg risikerer å tape. Dvs nå har jeg tatt ut 100 000,- igjen, fordi jeg plutselig bestemte meg for å studere og trengte skolepenger. Så nå er det verste som kan skje at jeg mister de 150 000,- som står igjen på Firi-kontoen min. Tilsammen er jeg nå altså oppe i 250 000,- tilsammen. Det er 150 000,- i gevinst, ikke så galt. Men poenget er å se hva som skjer mange år fram i tid. 

Satte inn 10 000,- til sønnen min når det nådde bunnen og jeg selv var i minus, og han har nesten 50 k der nå.

Spennende, da!

Anonymkode: e3401...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husker jeg spurte her for snart 5 år siden og ble nedstemt, men kjøpte likevel. Kommer tilbake med den tråden når det har gått akkurat fem år med en oppsummering, men har så langt tjent ca 150% og vi har bare startet dette bullrunnet. 

Om du kjøpte Bitcoin for 5 år siden og du bare har 150% avkastning har du blitt lurt av noen... Det er jo en tidobling siste 5 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...