Gå til innhold

Mus som ligger død på gulvet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet to døde mus midt på gulvet ila kort tid. Er det vanlig at mus legger seg ned å dør på gulvet? 

vi har lenge hatt et ønske om å få oss en katt i heimen og tenker dette er perfekt tid å få oss en på. Har dere erfaring med at katt tar mus inne?

Skrevet

Høres ut som at dere har syke mus i huset om de bare har dødd på gulvet. Hadde vasket grundig over alt og satt opp ørten feller. 

katter kan bidra til å ta mus ja, men innendørs er det mange som sliter fordi musa har så mange gjemmesteder. Vår har tatt med et par levende inn, og etter hvert gir hu opp så vi må frem med feller. 

Anonymkode: 9a359...4af

• Liker 3
Skrevet

Musene har kanskje spist rottegift andre steder, blitt syke og søkt seg inn i varmen i hus og dødd der? Etter hva jeg husker gjør rottegift at blodet lekker ut i kroppen og man får indre blødninger, og rottene/musene blør ihjel. Om kjæledyr får i seg rottegift er visst medisinen de får sprøyter med vitamin K.

Anonymkode: a5cb3...c78

Skrevet
Nolke skrev (9 minutter siden):

Vi har funnet to døde mus midt på gulvet ila kort tid. Er det vanlig at mus legger seg ned å dør på gulvet? 

vi har lenge hatt et ønske om å få oss en katt i heimen og tenker dette er perfekt tid å få oss en på. Har dere erfaring med at katt tar mus inne?

Katt kan ta mus inne. Har katter og fant ei levende mus en gang som var fanget i matavfallsbøtte. Slapp den ut på gulvet foran katten, og den levde ikke lenge....

Å finne døde mus på gulvet er spesielt. Mitt inntrykk er at de gjemmer seg et trygt sted om de er syke. Men heller døde mus enn levende mus. De døde gjør ikke noe skade.

Anonymkode: 3c84f...865

Skrevet

Mine katter har vært veldig gode jegere helt fra de var veldig små, så de hadde i hvert fall bidratt med å få tatt dem tror jeg

Anonymkode: 4816c...dfd

Skrevet

Men før dere eventuelt skaffer dere katt så må dere finne ut av om de musene døde av gift eller lignende, for katten skulle få seg forgiftet mus kan det få fatale konsekvenser for katten også.

Anonymkode: ab453...d14

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde det noen ganger mens det fremdeles var lovlig for privatpersoner å bruke potent gift. Noe vi også gjorde. Musene var åpenbart svært syke og forvirret og kom tydeligvis inn via bl.a. åpne dører. De gangene jeg faktisk så det, kom de nærmest sjanglende over gulvet og døde relativt raskt. Den gangen så jeg også mus dø ute på samme måte og de blir visstnok mindre sky når de har fått i seg gift. Med andre ord ville jeg ha tenkt at det finnes utlagt gift i nabolaget (Det er så vidt jeg vet fremdeles lovlig så lenge det skjer i regi av godkjent skadedyrfirma). 

De siste to tiårene har vi hatt katt og de tar mus hvor som helst både inne og ute, men de spiser ikke på langt nær alle de fanger og åpenbart syke og mer eller mindre selvdøde dyr spiser de i hvert fall ikke (Har testet hvordan de reagerer bl.a. på mus tatt i felle og dem bryr kattene seg rett og slett ikke om). 

Nå har vi en ung katt som er en meget ivrig musejeger og det er helt klart en effektiv måte å få ned bestanden på. Særlig nå om høsten. Men det er viktig å huske på at det er en relativt lang vei fra en 12 uker gammel kattungen til en effektiv musejeger med tanke på at de skal ha mat, omsorg/lek, vaksiner, kastrering osv. frem til de er gamle nok til å operere på egenhånd så hvis skadedyrbekjempelse er hovedtanken bak katteholdet så er feller enklere. 

Skrevet

Vi har 2 innekatter og vi finner 1-5 døde mus i året innendørs (og en gang en rotte). Det må legges til at en gang så jeg den ene katten spise opp en hel mus, og deretter slikke gulvet bortimot rent for blod, så det kan hende de tar mus vi aldri ser også. 

Men innekatter klarer definitivt å ta mus innendørs.  

Anonymkode: 4cc5a...220

Skrevet

Katta mi går i skogen og tar mus hver dag. Hadde nok elsket å ha de i hus😻 Vanlig huskat, elsker mus.

Anonymkode: fb684...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...