Gå til innhold

Planleggingsdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Kan dere hjelpe meg her litt.

jobber i barnehagen og vi skal ha planleggingsdag. Har dessverre ikke barnevakt og har sagt til sjefen at jeg kommer ikke. Sjefen mener jeg skal ta med 3 åringen på planleggingsdag. Er dette innenfor? Kan sjefen kreve dette fra meg? Syns dette er ikke ok. 
7,5 time der vi skal jobbe og hva med ungen min? Mat, underholdning etc.. 

Anonymkode: 39706...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen erfaring, men syns ikke det er innafor. Må da bli veldig forstyrrende og ta mye av din tid å ha med ungen? Veldig kjekt med det som unskyldning hvis man ikke liker å delta i det som skjer på planleggingsdager da 😝

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er planleggingsdagen utenfor arbeidstiden din? Min barnehage pleier å ha det feks torsdag og fredag. Har du barnet ditt i den barnehagen du jobber i selv? Da må du jo enten ta feriedag (som vi andre må når barnehagen vår velger å ha planleggingsdag) eller finne barnevakt. At sjefen sier du kan ha med barnet er jo utrolig snilt egentlig? Eller tenkte du ta ulønnet fri?

Anonymkode: 1a47d...41d

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hos oss som har med barna (skole). Det får bare forstyrre da, når sjefen sier du ikke får fri. 

Anonymkode: 7f31e...576

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke ideelt, men jeg synes det høres ut som en god idé å ha med treåringen i barnehagen på planleggingsdagen jeg? Siden sjefen selv foreslår det, så slår du jo på en måte to fluer i en smekk. Det blir planleggingsdag OG du får muligheten til å jobbe samtidig, og kanskje noen også bistår litt med å passe barnet ditt? Jeg vet det er lenge for et barn med 7,5t, men det er jo tross alt I barnehagen hvor det er leker av alle slag, tegnesaker osv. Og hvis barnet forstyrrer, så får du bare si til dine kollegaer at det var sjefens forslag. ;)

Anonymkode: e3815...892

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med matpakker og kanskje litt underholdning på skjerm også, så flyr nok de timene.

Anonymkode: e3815...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en veldig god løsning av sjefen. De fleste arbeidstakere kan ikke ta med barna på jobb og må ta feriedag eller ulønnet permisjon i slike tilfeller.

Anonymkode: 1eb44...b11

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste gang, bør du kanskje tenke på å utvide nettverket ditt. Her vil jeg si at sjefen er meget raus.

Anonymkode: d9551...f3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

jobber i barnehagen og vi skal ha planleggingsdag. Har dessverre ikke barnevakt og har sagt til sjefen at jeg kommer ikke. Sjefen mener jeg skal ta med 3 åringen på planleggingsdag. Er dette innenfor? Kan sjefen kreve dette fra meg? Syns dette er ikke ok. 

Det er jo utrolig fint av sjefen din. Er vel leker i barnehagen, så kan du ta med iPad eller pc , matpakker osv, så koser nok barnet ditt seg. Kanskje det er flere som kan ta med seg barna sine. Det er jo ikke sånn at alle skoleansatte og barnehage ansatte kan droppe planleggingsdag fordi de har små barn selv,det sier jo seg selv.  

Anonymkode: db106...a14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha skjønne at det er ditt ansvar å ha en plan for hva du skal gjøre. Planleggingsdager er en del av jobben din, du kan jo ikke bare si at du ikke kommer 🤡

Anonymkode: 13549...5fe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kreve? 

Synes sjefen har en genial løsning jeg. 

Se på løsninger i stedet for problemer. 

Anonymkode: 25ed1...49e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggingsdag er jo en vanlig arbeidsdag, og du har vel visst om denne dagen en stund.

Her syns jeg sjefen er løsningsorientert, det er jo viktig at flest mulig ansatte er på jobb denne dagen også, og at du ikke har barnepass er egentlig ikke sjefen sitt ansvar….

Om du tenker det er en dårlig løsning må du søke om feriedag eller ulønnet permisjon, men det er jo opp til sjefen å godkjenne eller ikke.

Anonymkode: 27997...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer med en del overtid som skal avspaseres, kan jeg si at planleggingsdager er dager jeg ikke får lov til å avspasere. Ledelsen legger stor vekt på at man kommer på disse dagene. Hadde du tenkt å være hjemme den dagen???

Anonymkode: eca47...15f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan sjefen "kreve". Det er ditt ansvar å skaffe barnepass. Plandager er ingen dag man har krav på fri. At du får lov til å ta med barnet er en gode. Har selv jobbet som lærer i 20 år og har hatt med barn på mange plandager. Det blir hva man gjør det til. Vi får ikke innvilget fri eller feriedager på sånne dager, da det er håpløst å få planlagt uten at alle er tilstede. 

Anonymkode: 6c842...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til neste gang, bør du kanskje tenke på å utvide nettverket ditt. Her vil jeg si at sjefen er meget raus.

Anonymkode: d9551...f3c

Akkurat planleggingsdager er gjerne litt vriene selv om en har nettverk rundt seg, fordi aktuelle barnepassere gjerne er på jobb selv i det aktuelle tidsrommet. Men at sjefen her er raus, er jeg enig i. 

Jeg er i samme situasjon, TS. Det er snart planleggingsdag, samme dag i både barnehagen jeg jobber i, og i barnehagen til mitt yngste barn. Mannen er offshore, den av besteforeldrene som er pensjonist er alvorlig syk, og andre vi kjenner jobber selv. De foreldrene vi kjenner best i barnehagen, har besteforeldre som skal passe barna, og de kjennes ikke innafor å spørre om disse besteforeldrene kan ta med vårt barn med det samme.

Tidligere en gang har en mor i barnets barnehage tatt en feriedag med sitt barn, og passet mitt barn også. Jeg passet hennes barn en kveld på forhånd, men likevel kjentes det som litt mye å be om. Og en annen gang hadde jeg med mitt barn på jobb, men da var det en vanlig dag i min barnehagen. På planleggingsdagen nå, skal vi ha kurs, og det er ikke rom for å ha med egne barn. Vi må muligens løse det ved at mannen ikke reiser ut på sitt neste skift offshore. Det blir en del trøbbel av det, særlig økonomisk trøbbel for oss. Sjefen har imidlertid nevnt at jeg kan få ulønnet permisjon den dagen, og info fra kurset til å lese på hjemme, så jeg håper veldig på det.

Uansett, planleggingsdager når man har barnehagebarn og jobber i barnehage, er ofte litt trøblete. Håper du finner en god løsning, Ts. 

Anonymkode: 8d664...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Akkurat planleggingsdager er gjerne litt vriene selv om en har nettverk rundt seg, fordi aktuelle barnepassere gjerne er på jobb selv i det aktuelle tidsrommet. Men at sjefen her er raus, er jeg enig i. 

Jeg er i samme situasjon, TS. Det er snart planleggingsdag, samme dag i både barnehagen jeg jobber i, og i barnehagen til mitt yngste barn. Mannen er offshore, den av besteforeldrene som er pensjonist er alvorlig syk, og andre vi kjenner jobber selv. De foreldrene vi kjenner best i barnehagen, har besteforeldre som skal passe barna, og de kjennes ikke innafor å spørre om disse besteforeldrene kan ta med vårt barn med det samme.

Tidligere en gang har en mor i barnets barnehage tatt en feriedag med sitt barn, og passet mitt barn også. Jeg passet hennes barn en kveld på forhånd, men likevel kjentes det som litt mye å be om. Og en annen gang hadde jeg med mitt barn på jobb, men da var det en vanlig dag i min barnehagen. På planleggingsdagen nå, skal vi ha kurs, og det er ikke rom for å ha med egne barn. Vi må muligens løse det ved at mannen ikke reiser ut på sitt neste skift offshore. Det blir en del trøbbel av det, særlig økonomisk trøbbel for oss. Sjefen har imidlertid nevnt at jeg kan få ulønnet permisjon den dagen, og info fra kurset til å lese på hjemme, så jeg håper veldig på det.

Uansett, planleggingsdager når man har barnehagebarn og jobber i barnehage, er ofte litt trøblete. Håper du finner en god løsning, Ts. 

Anonymkode: 8d664...409

Men dette gjelder jo alle foreldre. Alle foreldre må enten ta feriedag eller skaffe barnevakt denne dagen. Dere som jobber i barnehage er jo heldige siden dere kan ta med barnet på jobb.

Anonymkode: 1a47d...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...